Správa o výsledku kontroly  
2023  
Účinnosť zavedenia objektívnej  
zodpovednosti a efektívnosť jej  
fungovania  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Účinnosť zavedenia objektívnej zodpovednosti a efektívnosť jej fungovania  
Kontrolná akcia bola zameraná na preverenie dopadu inštitútu objektívnej zodpovednosti na bezpečnosť cestnej  
premávky, dodržiavanie pravidiel cestnej premávky vodičmi a systém fungovania pri jej využívaní PZ SR a obcou.  
Išlo o celoslovenskú kontrolnú akciu vykonanú v 9 kontrolovaných subjektoch. Bolo zistené, že PZ SR od zavedenia  
OZ v roku 2012 neinovoval, resp. inovoval v minimálnej miere, metódy, postupy, technické prostriedky a procesy  
využívania OZ v praxi. Systém OZ je do značnej miery náročný na spracovanie, byrokraticky predimenzovaný a na  
rozdiel od okolitých krajín nie je automatizovaný, s čím súvisí aj jeho nízka miera využitia. Krajské mestá inštitút  
OZ využívajú predovšetkým v súvislosti s parkovacou politikou a kontrolu plateného parkovania v meste.  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov kontroly výkonnosti v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií  
(ISSAI). Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 2022 a súvisiace obdobia. Kontrola bola vykonaná ako kontrola  
výkonnosti. Na kontrolovaných subjektoch a ich organizačných jednotkách boli vykonané kontroly jednotlivých  
procesov realizovaných v rámci OZ, ako aj kontrola strategických dokumentov týkajúcich sa zavedenia, využívania  
a vyhodnocovania inštitútu OZ. Pred kontrolou boli identifikované riziká, ktoré sa kontrolou potvrdili.  
NKU SR identifikoval nedostatočné riziko využívania OZ pri dohľade nad bezpečnosťou cestnej premávky. SR  
prijala ciele pre zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky na obdobie rokov 2021 – 2030 znížiť počet úmrtí pri  
dopravných nehodách na cestách oproti roku 2020 o 50%. Uznesením vlády SR bola schválená Národná stratégia  
Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 – 2030. Postupné znižovanie počtu  
usmrtených osôb pri dopravných nehodách podporuje aj „Vízia nula“. Jedným z nástrojov na dosiahnutie  
uvedeného cieľ je aj inštitút OZ, ktorý by mal byť efektívnym automatizovaným autonómnym nástrojom vynucovania  
dodržiavania pravidiel cestnej premávky. V SR bola OZ zavedená v roku 2012, do roku 2023 systém neprešiel  
významnejšou inováciou a aktualizáciou. Oproti okolitým krajinám SR v uvedenej oblasti značne zaostáva.  
Zavedenie inštitútu OZ sa neprejavilo významnou zmenou v očakávaných dopadoch na bezpečnosť cestnej  
premávky. Aktuálne používaný systém inštitútu OZ nie je efektívny, nie je plne automatizovaný, nefunguje  
autonómne a každý prípad si vyžaduje asistenciu niekoľkých osôb. V princípe dnes funguje ako pri jeho zavedení  
pred cca 10 rokmi.  
Z dostupných údajov nie je možné potvrdiť pokles počtu smrteľných dopravných nehôd, resp. nehôd s ťažkými  
následkami. OZ teda doteraz významne a preukazne neprispela k zníženiu dopravnej nehodovosti. Dôvodom môže  
byť zrejme nízka miera využívania inštitútu OZ.  
Od zavedenie OZ sa významným spôsobom neskrátila doba medzi spáchaním dopravného priestupku a doručením  
rozkazu o udelení pokuty prostredníctvom OZ, čo sa prejavuje nízkym dopadom edukačnej funkcie OZ. Navyše,  
významné zlepšenie a skrátenie procesu je pri súčasnom nastavení ťažko dosiahnuteľné..  
Realizácia OZ v praxi je neefektívna z dôvodu dĺžky spracovania dokumentácie, absencie technického vybavenie  
a neexistujúceho IS. Systém OZ nie je automatizovaný, zapája sa do neho viac príslušníkov PZ SR, čo potenciálne  
zvyšuje riziko prípadnej korupcie. Problematickým sa javí manuálne spracovanie potrebnej spisovej dokumentácie  
a rozkazov o udelení pokuty príslušníkmi PZ SR. Z týchto záverov kontroly je zrejmé že zavedenie objektívnej  
zodpovednosti nebolo účinné.  
PZ SR pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky využíva OZ v obmedzenej miere. PZ SR  
nemá explicitne nastavené stratégie a pravidlá uplatňovania jednotlivých foriem dohľadu čo sa prejavuje nízkym  
počtom generovaných rozkazov. Pre merateľný dopad vyžaduje systém viacnásobné zvýšenie intenzity využitia  
OZ a nárast monitorovania a identifikovania porušení.  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Čo odporúčame  
NKÚ SR overením aktuálneho stavu procesu využívania OZ a jej uplatňovania indikoval potencionálne oblasti,  
činnosti a nástroje, ktorých implementácia v praxi by mohla prispieť k zlepšeniu fungovania celého inštitútu OZ.  
Na základe toho NKÚ SR odporúča výboru NR SR zaviazať ministra vnútra SR predložiť informáciu o možných  
opatreniach na zvýšenie efektívnosti využívania objektívnej zodpovednosti, ktoré by výrazne prispeli k vyššej  
bezpečnosti cestnej prevádzky, k edukácii jej účastníkov a využíval sa ako významný protikorupčný nástroj.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola výkonnosti. Pri kontrole boli použité tieto techniky a postupy ako štúdium  
vnútorných predpisov, rozhovory so zamestnancami, preskúmavanie procesov, postupov a relevantných dokladov,  
analytické postupy, prepočty, pozorovanie, sledovanie a pozorovanie príslušníkov pri výkone pracovnej činnosti na  
mieste. Vzhľadom na nastavenie vzťahu kontroly a súboru vybraných kontrolovaných subjektov, výkonnostná  
kontrola bola orientovaná na vymedzený problém. Cieľom bolo analyzovať a preveriť príčiny neefektívneho  
využívania inštitútu OZ PZ SR, resp. MsP a účinnosti jej zavedenia s ohľadom na zlepšenie bezpečnosti cestnej  
premávky.  
Účelom KA bolo preveriť, ako bol inštitút OZ využívaný v jednotlivých zložkách PZ SR, či objektívna zodpovednosť  
prispela k zlepšeniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, či bol naplnený želaný účinok pri zavedení OZ  
a to zlepšenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky vodičmi, ako aj preveriť efektívnosť jej fungovania. Cieľom  
kontroly bolo overiť dopad OZ na bezpečnosť cestnej premávky, dodržiavanie pravidiel cestnej premávky vodičmi  
a systém fungovania pri jej využívaní PZ SR a obcou. Predmetom kontroly bolo v zmysle identifikovaných rizík  
zmapovať priebeh a procesy realizované kontrolovaným subjektom pri priamej aplikácií inštitútu OZ, overenie  
potrebného materiálno-technického zabezpečenia a samotné nastavenie OZ.  
Overením jednotlivých bodov predmetu kontroly bolo potvrdené, že implementácia OZ od svojho zavedenia v roku  
2012 neprešla významnou zmenou, používané postupy a jednotlivé činnosti sa výrazne nezmenili, absentuje  
funkčný automatizovaný informačný systém a adekvátne materiálno-technické vybavenie, čo významným  
spôsobom znižuje efektívnosť a dopad samotnej OZ.  
Kontrola vychádzala z predpokladu, že inštitút OZ bol približne v rovnakom čase implementovaný aj do právnych  
poriadkov okolitých krajín v ČR, Maďarsku, Poľsku a Rakúsku, aby sa podieľal sa na znížení počtu dopravných  
nehôd s tragickými následkami. V týchto krajinách sa proces OZ uplatňoval prostredníctvom plne  
automatizovaných systémov a priniesol aj zefektívnenie riešenia priestupkov. Vzhľadom na to, že v okolitých  
krajinách bol systém OZ na rozdiel od SR autonómny a plne automatizovaný, bolo prípadné porovnanie z pohľadu  
štatistických dát a dopadov nerelevantné.  
Schválená Národná stratégia Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 až 2030  
v nadväznosti na princípy Európskej charty bezpečnosti cestnej premávky stanovila zámer postupne znížiť počet  
usmrtených osôb pri dopravných nehodách v SR oproti roku 2020 o 50%. Na dosahovanie týchto cieľov v období  
rokov 2021 až 2030 Európska komisia navrhla spoločný rámec implementácie prístupu bezpečného systému tzv.  
„Safe System Approach“. K uvedenému cieľu smeruje aj tzv. „Vízia nula“ („Vision Zero“) podľa ktorej je neprijateľné,  
aby pri dopravných nehodách došlo k usmrteniu alebo vážnemu zraneniu účastníkov cestnej premávky. Pre EÚ je  
v dlhodobom horizonte cieľom, aby sa do roku 2050 bezpečnosť v cestnej doprave čo najviac priblížila k nulovej  
úmrtnosti pri dopravných nehodách a nulovému počtu ťažkých zranení pri dopravných nehodách na európskych  
cestách. Na cestách SR bolo v rokoch 2002, 2010 a 2020 usmrtených postupne 610, 345 a 224 osôb. Výrazný  
pokles počtu usmrtených pri dopravných nehodách možno pripísať zmene spôsobu vykazovania obetí dopravných  
nehôd. Do konca roka 2022 sa pri štatistickom vykazovaní počtu usmrtených pri dopravných nehodách v SR  
za obeť dopravnej nehody považovala osoba, ktorá zomrela do 24 hod od dopravnej nehody. Vo väčšine členských  
štátov EÚ (vrátane ČR, Rakúska, Poľska) je to 30 dní od dopravnej nehody. Uvedený fakt mohol skresľovať  
medzinárodné porovnanie štatistických údajov.  
Jedným z efektívnych nástrojov, ktorý môže docieliť želaný stav je aj OZ. Vzhľadom na podstatu a princíp jej  
fungovania by mala byť účinným nástrojom na vykonávanie dohľadu nad bezpečnosťou cestnej premávky,  
identifikovaním prípadných porušení pravidiel bez toho, aby do jej činnosti priamo zasahoval príslušník PZ SR.  
V zmysle konceptu OZ sa tak môžu príslušníci PZ SR venovať v službe výkonu iných foriem dohľadu priamo  
v teréne . Uvedený princíp je možný iba v prípade plne automatizovaného autonómneho IS a kompatibilných  
technických zariadení, ktorý funguje nezávisle nepretržite 24 hodín denne.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Rámec kontrolnej akcie  
Kontrolná akcia bola vykonaná na deviatich kontrolovaných subjektoch. Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 –  
2022, v prípade potreby aj súvisiace obdobie.  
V rámci KA bol použitý prístup detailného preverovania procesov, postupov, dokladov a dokumentov súvisiacich  
s predmetom kontroly. Kontrolou neboli preverené náležitosti a procesy súvisiace s obstaraním automatizovaného  
systému na projekt „Spustenie automatizovaného systému odhaľovania porušení pravidiel cestnej premávky“  
z plánovaných aktivít a investícii Plánu obnovy.  
Výsledky kontrolnej akcie  
MV SR prostredníctvom PZ SR realizuje dohľad nad plynulosťou a bezpečnosťou cestnej premávky. Na dohľad  
využíva rôzne metódy a postupy. Ich cieľom je zabezpečiť, aby boli v čo možno maximálnej miere dodržiavané  
pravidlá cestnej premávky a aby sa postupne zvyšovala bezpečnosť cestnej premávky. Je v réžii subjektu, resp.  
jeho výkonných oddelení (KDI a ODI), akú formu dohľadu zvolí, koľko času a v akom rozsahu ju bude využívať.  
Identifikované riziká, rozpracované v predbežnej štúdií, boli potvrdené na úrovni KA. Kontrolou bolo zistené, že PZ  
SR ako garant dohľadu nad bezpečnosťou cestnej premávky realizoval výkon formou OZ iba v obmedzenej miere.  
Krajské mestá prostredníctvom svojich MsP realizovali výkon OZ na úrovni tzv. statickej dopravy a vrátane  
kontroly plateného parkovania.  
OZ doteraz významne neprispela k zníženiu dopravnej nehodovosti a k zlepšeniu bezpečnosti cestnej premávky.  
Z dostupných údajov nie je možné potvrdiť pokles počtu smrteľných dopravných nehôd, resp. nehôd s ťažkými  
následkami. Dôvodom je nízka miera využívania inštitútu OZ. Zavedenie OZ teda nebolo účinné.  
Aktuálne používaný systém inštitútu OZ nie je efektívny, nie je plne automatizovaný, nefunguje autonómne a  
vyžaduje si asistenciu niekoľkých osôb. V princípe funguje ako pri jeho zavedení pred cca 10 rokmi. Absencia  
nezávislosti systému spôsobuje nedôslednosť OZ ako celku, pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou cestnej  
premávky, možnosť obchádzania systému a potenciálne zvyšuje riziko korupcie.  
Od zavedenie OZ sa významným spôsobom neskrátila doba medzi spáchaním dopravného priestupku  
a vygenerovaním rozkazu o udelení pokuty prostredníctvom OZ, čo sa prejavuje nízkym dopadom edukačnej  
funkcie OZ. Navyše, významné zlepšenie a skrátenie procesu je pri súčasnom nastavení ťažko dosiahnuteľné.  
Aplikácia OZ v praxi je neefektívna z hľadiska byrokratickej náročnosti a spracovania dokumentácie.  
Systém nie je automatizovaný, zapája sa do neho viac príslušníkov PZ SR. Problematickým sa javí manuálne  
spracovanie potrebnej spisovej dokumentácie a rozkazov o udelení pokuty príslušníkmi PZ SR.  
PZ SR pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky využíva OZ v obmedzenej miere. PZ SR  
nemá explicitne nastavené stratégie a pravidlá uplatňovania jednotlivých foriem dohľadu čo sa prejavuje nízkym  
počtom generovaných rozkazov. Pre merateľný dopad vyžaduje systém násobné zvýšenie intenzity využitia OZ  
a nárast monitorovania a identifikovania porušení. Na dosiahnutie uvedeného cieľa s ohľadom na ľudské zdroje sa  
ako jediné účinné opatrenie javí zavedenie nezávislého automatizovaného systému.  
Ministerstvo vnútra SR, resp. PZ SR využívalo inštitút OZ, po právnej stránke zodpovednosť držiteľa vozidla za  
niektoré skutky vodiča, definované podľa § 6a zákona o cestnej premávke, a to od roku 2012. V zmysle platnej  
legislatívnej úpravy OZ aktuálne pokrýva 13 dopravných priestupkov – tzv. správnych deliktov (porušenie pravidiel  
cestnej premávky v rámci OZ), ktoré môže riešiť PZ SR bezkontaktným spôsobom.  
Inštitút OZ bol približne v rovnakom čase implementovaný aj do právnych poriadkov okolitých krajín – v ČR,  
Maďarsku, Poľsku a Rakúsku. V týchto krajinách sa proces OZ uplatňoval prostredníctvom plne automatizovaných  
systémov a priniesol okrem zefektívnenia riešenia priestupkov aj hlavný benefit a to zníženie počtu dopravných  
nehôd, predovšetkým s najvážnejšími následkami. Vzhľadom na to, že v okolitých krajinách bol systém OZ  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
na rozdiel od SR autonómny a plne automatizovaný, bolo prípadné porovnanie z pohľadu štatistických dát  
a dopadov nerelevantné.  
PZ SR inštitút OZ spravidla nevyužíval samostatne, ale vždy v kombinácii s inými úlohami. Uplatňovanie inštitútu  
OZ záviselo od osobného úsudku príslušníkov PZ SR a vyhodnotenia konkrétnej situácie, po zohľadnení dopravnej  
situácie či kontrolovaného úseku. Určovanie vhodnej lokality na preverovanie vychádzalo najmä zo spracovanej  
mapy rizikových oblastí. Na výber lokalít mala vplyv aj osobná znalosť miestnych pomerov a aktuálna dopravná  
situácia.  
Príprava a spracovanie podkladov slúžiacich na zadokumentovanie správneho deliktu pre potreby správneho  
orgánu predstavovali administratívne a časovo náročný proces, ktorý prebiehal na pracovisku PZ SR až  
po ukončení hliadkovacej služby v teréne. Obdobne bol administratívne a časovo náročný aj proces vydávania  
platobných rozkazov správnym orgánom. Príčinou bola absencia kompatibilných technických zariadení  
a automatizovaného systému vydávania platobných rozkazov. Procesy OZ fungovali od zavedenia inštitútu v roku  
2012 až do času kontroly prakticky bez zmien. Tieto skutočnosti neumožňovali skrátenie času od identifikácie  
správneho deliktu až po oboznámenie páchateľa správneho deliktu s uložením sankcie. PZ SR od roku 2012, kedy  
bol inštitút OZ zavedený, nezabezpečil zefektívnenie procesov pre jeho realizáciu.  
Systém OZ bol zavedený s ambíciou pozitívne ovplyvniť správanie vodičov zlepšením dodržiavania pravidiel  
cestnej premávky a bezpečnosti cestnej premávky. Tento potenciál sa však nepodarilo naplniť. Inštitút OZ od jeho  
zavedenia v roku 2012 až do času kontroly sa nevyužíval v dostatočnej miere, čo predovšetkým ovplyvňovala  
zastaraná technika nezodpovedajúca aktuálnym možnostiam a dostupným funkcionalitám, ako aj administratívne  
náročný systém spracovania podkladov správneho deliktu. Nízky počet realizovaných prípadov inštitútu preto  
pozitívne neovplyvnil štatistiky nehodovosti a zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky. Problémom vo využívaní  
OZ boli aj personálne kapacity. Príslušníci PZ SR neboli vyčlenení len na dokumentovanie porušení pravidiel  
v cestnej premávke v OZ, ale vykonávali všetky činnosti, ktoré súviseli s dohľadom nad bezpečnosťou  
a plynulosťou cestnej premávky. Príslušníci PZ SR zaradení na úseku správneho konania vykonávali všetky  
činnosti spojené so správnym konaním, teda aj mimo spracovávanie agendy OZ.  
Pri dohľade nad bezpečnosťou cestnej premávky PZ SR bolo preferované riešenie priestupkov v konaní na mieste  
(zastavenie priestupcu). Uvedený postup bol zdôvodňovaný osobným kontaktom s príslušníkom PZ SR a jeho  
preventívno-výchovným pôsobením na vodiča. Taktiež umožňoval vykonať u zastaveného vodiča dychovú skúšku  
na požitie alkoholických nápojov pred alebo počas jazdy. Inštitút OZ, tak predstavoval iba jeden z nástrojov na  
vykonávanie kontroly dodržiavania pravidiel cestnej premávky. Pri rozhodovaní o uplatnení OZ sa brala do úvahy  
aj administratívna záťaž a časové hľadisko potrebné na realizáciu procesu OZ (od zdokumentovania priestupku až  
po úhradu pokuty), ktorá nadmerne zaťažovala personálne kapacity na jednotlivých útvaroch. Využívanie inštitútu  
OZ bolo do značnej miery ovplyvnené technickým vybavením, dostupnými personálnymi kapacitami a vytvorenými  
podmienkami (absencia nástrojov automatizovaného procesu).  
Platobné rozkazy vydané správnym orgánom za spáchané správne delikty boli doručované poštou,  
prostredníctvom doporučenej poštovej zásielky s doručenkou do vlastných rúk s opakovaným doručením,  
centrálnym úradným doručovaním alebo osobne. Elektronická schránka nebola využívaná všetkými organizačnými  
jednotkami. Niektoré správne orgány pracovali v systéme Fabasoft, kde nebolo potrebné overovanie aktívnej e-  
schránky držiteľa vozidla a rozkaz bol odoslaný hneď po nahratí do IS. V prípade ak mal dotknutý subjekt aktívnu  
elektronickú schránku, písomnosť bola doručená obratom, pretože v rámci centrálneho úradného doručovania  
je proces odosielania zautomatizovaný. Slovenská pošta po zistení, že adresát nemá aktivovanú e-schránku  
vyhotovila listinný rovnopis, ktorý bol doručený do vlastných rúk.  
Nevyužívanie elektronickej schránky príslušníkmi PZ SR - ODI, bolo subjektom zdôvodnené postupom podľa  
výnimky ustanovenej v zákone o e-Governmente, ktorá umožňovala vykonať konkrétny úkon aj listinne, ak ho  
objektívne z technických dôvodov nebolo možné vykonať elektronicky a zároveň by boli ohrozené lehoty, v ktorých  
mal orgán povinnosť úkon vykonať. Účelom výnimky bolo riešiť akútne technické problémy nie dlhodobé  
neuplatňovanie elektronického výkonu verejnej moci. Výnimka bola uplatňovaná z dôvodu absencie dostatočného  
počtu licencií v registratúrnom systéme Fabasoft. Uvedená skutočnosť sa má upraviť od 01.01.2024, kedy už  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
majú licenciami disponovať všetci príslušní zamestnanci správnych orgánov. Využívaním tejto výnimky orgány PZ  
SR nepostupovali v zmysle vyššie uvedeného legislatívneho predpisu.  
Na kontrolnej vzorke vybraných spisov správnych deliktov za porušenie pravidiel cestnej premávky identifikovaných  
KDI a ODI bolo zistené, že medzi zaznamenaním priestupku a vydaním rozkazu ubehlo v priemere takmer 9 dní,  
od vydania rozkazu do jeho prevzatia priestupcom ďalších 12 dní. Kontrolná vzorka bola očistená o extrémne  
hodnoty, ktoré by spôsobili jej vychýlenie. Zároveň platilo, že činnosti v realizácií KDI trvali takmer o 6 dní dlhšie  
ako správne delikty zaznamenané priamo ODI.  
Správne delikty a suma uložených pokút  
45 000  
40 000  
35 000  
30 000  
25 000  
20 000  
15 000  
10 000  
5 000  
7 000 000  
6 000 000  
5 000 000  
4 000 000  
3 000 000  
2 000 000  
1 000 000  
0
38 722  
26 799  
22 479  
19 021  
2022  
15 152  
2023*  
8 079  
2018  
8 022  
2017  
6 587  
2016  
6 479  
2015  
6 199  
2014  
0
2019  
2020  
2021  
Správne delikty (počet)  
Suma uložených pokút (v eurách)  
* Údaje za rok 2023 sú odhadnuté na základe dostupných údajov za 1. polovicu roka 2023  
Analýzou dostupných štatistických údajov možno konštatovať, že využitie OZ príslušníkmi PZ SR ako nástroja na  
dohľad nad bezpečnosťou cestnej premávky bolo vykonávané v značne obmedzenej miere. Z údajov poskytnutých  
MV SR (viď graf) vyplýva nízka miera početnosti rozkazov o uložení pokuty za správny delikt identifikovaný  
prostredníctvom OZ. Inštitút OZ bol PZ SR najviac využívaný v roku 2020. Tento fakt bol s vysokou mierou  
pravdepodobnosti spôsobený vtedajšou pandemickou situáciou. V rámci pandemických opatrení a eliminovania  
priamych osobných kontaktov bola OZ nástrojom na riešenie zistených porušení pravidiel cestnej premávky (najmä  
prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti). V roku 2020 bolo identifikovaných v SR celkom 38 722 správnych  
deliktov za ktoré boli uložené pokuty v celkovej výške 6 054 998,00 eur. Z uvedenej čiastky bolo uhradených 4 219  
275,44 eur, čo po zohľadnení možnosti uhradiť 2/3 uloženej pokuty a stornovaných rozkazov (napr. z dôvodu  
nahlásenia vodiča v čase identifikovania priestupku) znamená 93,31 % vymožiteľnosť. Podľa evidovaných  
štatistických údajov bolo v roku 2020 príslušníkmi PZ SR vyriešených celkom 580 999 priestupkov proti  
bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky formou subjektívnej zodpovednosti, podľa § 22 ods.1 zákona  
o priestupkoch, za ktoré boli uložené pokuty v celkovej výške 24 147 952,20 eur. V percentuálnom vyjadrení tak  
OZ tvorila iba 6,25 % podiel z početnosti porušení pravidiel cestnej premávky a suma uložených pokút v rámci OZ  
tvorila 20,05 % podiel na celkovej sume pokút. Z údajov vyplýva, že subjektívnou zodpovednosťou boli najčastejšie  
riešené porušenia pravidiel cestnej premávky spojené s požitím alkoholu pri vedení vozidla, a to v takom čase  
po jeho požití, keď sa na základe vykonaného vyšetrenia podľa osobitného predpisu alkohol ešte nachádzal v jeho  
organizme a porušenia spojené s prekročením ustanovenej najvyššej dovolenej rýchlosti. Práve možnosť overenia  
požitia alkoholických a iných návykových látok bola jedným z argumentov, prečo je nutné vykonávanie dohľadu  
nad dodržiavaním pravidiel cestnej premávky formou SZ a prečo sa OZ využívala v obmedzenej miere.  
Využívanie OZ od roku 2020 malo podľa dostupných údajov klesajúci trend. Na poklese početnosti identifikovaných  
správnych deliktov a zníženej miere využívania sa mohlo podieľať:  
byrokratická náročnosť spracovania agendy OZ a rozkazov o uložení pokuty,  
nastavenie riadiacich zamestnancov – príslušníkov PZ SR a ich prístup k OZ,  
zastarané a nekompatibilné technické vybavenie,  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
absencia autonómneho a automatického IS,  
štatisticky vysoká miera identifikovania porušenia zákazu viesť motorové vozidlo pod vplyvom alkoholu  
a iných omamných látok, ako aj početnosť dopravných nehôd spôsobených vodičom pod vplyvom  
alkoholu a iných návykových látok,  
neklesajúci počet dopravných nehôd s následkom smrti a ťažkými zranením,  
nárast počtu motorových vozidiel a vyššia hustota cestnej premávky, štruktúra vozového parku  
v premávke, štruktúra cestnej siete,  
legislatívne obmedzenia,  
edukačná funkcia a dopad OZ na mentálne nastavenie účastníkov cestnej premávky.  
MV SR má v rámci plánovaných aktivít a investícií Plánu obnovy rozpracovaný projekt - aktivitu „Spustenie  
automatizovaného systému odhaľovania porušení pravidiel cestnej premávky“ v plánovanej sume  
31 487 797,56 eur, ktorý by mal byť nasadený do prevádzky k 31.12.2024. Jadrom systému má byť tzv. transakčný  
modul, ktorý by mal automaticky spracovávať evidenciu porušení pravidiel cestnej premávky. Má zabezpečiť  
automatizované spracovanie incidentu, prenos dôkazu do existujúceho systému MV SR a iniciovať spustenie  
procesu správneho konania. Zároveň má transakčný systém automaticky archivovať záznamy a eliminovať  
možnosť manipulácie s dátami a dôkazmi. Modul CESDaP má zabezpečiť zmeny v úkonoch v správnom konaní,  
najmä v oblasti generovania rozhodnutí. Existujúci systém má byť upravený na automatizovanejšie riešenie  
vydávania rozhodnutí. S cieľom zvýšenia elektronizácie verejnej správy má byť zabezpečená aj integrácia  
existujúceho systému na správu registratúry s možnosťou odosielania dokumentov cez centrálne úradné  
doručovanie. Z notácie uvedenej v opise projektu tak jednoznačne vyplýva, že pripravovaný systém zrejme nebude  
plne automatizovaný a nebude fungovať autonómne, čím nebude naplnená podstata a samotný princíp zavedenia  
OZ. Aktuálne pripravovaná aplikácia síce môže do istej miery zefektívniť proces od spracovania dôkazu až po  
predloženie veci správnemu orgánu, avšak nezabezpečí, že proces od zadokumentovania skutku bude v  
maximálnej možnej miere nezávislý od človeka. Nezautomatizovanie, resp. zavedenie iných poloautomatizovaných  
systémov nezabezpečí hlavný účel prijatia inštitútu OZ, ktorým je predovšetkým zvýšenie bezpečnosti cestnej  
premávky.  
Merateľný dopad uvedeného projektu však možno očakávať až po jeho prípadnom rozšírení o ďalšie stacionárne  
radary, resp. ich kombináciu s príručnými meracími zariadeniami.  
NKÚ SR overením aktuálneho stavu procesu využívania OZ a jej uplatňovania, indikoval potencionálne oblasti,  
činnosti a nástroje, ktorých implementácia v praxi by mohla prispieť k zlepšeniu fungovania celého inštitútu OZ. Na  
základe toho NKÚ SR odporúča kontrolovanému subjektu prijať a implementovať nasledujúce odporúčania:  
1. Zaviesť plne automatizovaný a autonómny systému realizácie OZ. Okrem stacionárnych radarov  
odporúča NKÚ SR aj zavedenie úsekového merania, nasadenie automatizovaných ručných radarov  
s online pripojením do IS MV SR a registrov ako ideálna kombinácia pre súbežný výkon OZ a subjektívnej  
zodpovednosti.  
2. Pri obstarávaní automatizovaného systému využiť existujúce dostupné možnosti IS MV SR, prípadne  
využiť skúsenosti otestované praxou v zahraničí. Pri obstaraní technického vybavenia obstarávať  
kompatibilné a automatické multifunkčné meracie zariadenia so zabezpečeným online prístupom do  
informačných systémov.  
3. Zriadiť „centrálneho oddelenia pre OZ“, ktoré by plne zabezpečovalo činnosti v rámci OZ pre celú SR.  
4. Zvýšiť využitie OZ v kombinácií s ďalšími nástrojmi a metódami a systematizovať dohľad nad  
bezpečnosťou cestnej premávky v rámci OZ zavedením pravidelných, opakovaných či krátkodobých  
„bezpečnostných akcií“ a vynucovať striktné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.  
5. Rozšíriť rozsah dopravných priestupkov o ďalšie, ktoré možn0 identifikovať použitím opticko-  
záznamovými prostriedkami IKT.  
6. Vybaviť služobné vozidlá PZ SR „minikanceláriou“ s online prístupom do potrebných informačných  
systémov MV SR, tzv. „Mobilný policajt“  
7. Inicializovať zavedenie progresívnej výšky pokuty za opakovaný alebo pokračujúci priestupok.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
8. Unifikovať a zjednotiť systém evidencie predpisov a vybratých pokút v rámci OZ aj SZ tak, aby existovala  
rozšírená možnosť štatistického spracovania dát. Aktualizovať s dodávateľom IS rozsah, štruktúru a  
formát evidovaných dát (v štruktúrovanej podobe) tak, aby bolo možné ich ďalšie praktické využitie.  
9. Inicializovať prípadné potrebné legislatívne zmeny súvisiace s OZ tak, aby zákon garantoval stanovenú  
časť pokút z OZ prijatých do štátneho rozpočtu odviesť na osobitný účet MV SR. Tieto príjmy by mali byť  
viazané na financovanie nákladov spojených s obstaraním materiálno-technického vybavenia, jeho  
modernizáciou, údržbou a s prevádzkovaním potrebným na plnenie úloh súvisiacich s dokumentovaním  
a prejednávaním správnych deliktov držiteľa vozidla.  
10. Aktualizovať zákon o cestnej premávke a zrušiť možnosť podania odporu v zmysle §139d ods. 7 z dôvodu  
zneužívania „virtuálnych vodičov“. OZ by mala byť viazaná len na držiteľa vozidla podľa EČV.  
11. Zabezpečiť možnosť prepojenia IS obcí na IS MV SR prostredníctvom kompatibilného integračného  
rozhrania na účely zdieľania potrebných údajov.  
12. Vzhľadom na požiadavky a dostupné kapacity MsP legislatívne rozšíriť kompetencie MsP o oprávnenie  
na kontrolu meranie rýchlosti v stacionárnom móde (len stacionárne radary) a následne aj zmenu  
kompetencií MsP v zmysle zákona o obecnej polícii.  
13. Aplikovať doručovanie rozhodnutí v elektronickej podobe, digitalizovať komunikáciu a potrebnú  
dokumentáciu súvisiacu s OZ ( ID priestupku, ukladanie dokumentácie na server, do cloudu, zavedenie  
platobnej brány).  
Krajské mestá realizovali výkon OZ na úrovni tzv. statickej dopravy a vrátane kontroly plateného parkovania.  
Prostredníctvom svojich MsP využívali inštitút OZ oblasti statickej dopravy. Od 1. 5. 2021 nadobudol účinnosť  
zákon o cestnej premávke, ktorým sa zaviedla možnosť pre obce, mestá alebo obecné a MsP riešiť OZ držiteľa  
vozidla za dodržiavanie taxatívne stanovených pravidiel cestnej premávky vozidlom, ktoré prevádzkuje. MsP tak  
dostali možnosť využívať inštitút OZ v statickej doprave. Podstatnú časť činnosti tvorila predovšetkým kontrola  
plateného parkovania. Jednotlivé mestá vybavili príslušníkov MsP mobilnými zariadeniami s online prístupom do  
interných IS, prostredníctvom ktorých zaznamenávali zistené porušenie pravidiel. Niektoré mestá v čase kontroly  
disponovali motorovými vozidlami vybavenými technickými zariadeniami na automatické rozpoznávanie EČV  
(napr. TT 2 skenovacie autá, TN 1 skenovacie auto). Pri realizácii inštitútu OZ príslušníci MsP používali okrem  
smartfónov a tabletov aj bezpečnostné kamery MsP, ktoré boli rozmiestnené po celom území mesta.  
Lustrácia držiteľa vozidla podľa EČV bola vykonaná pri generovaní udalosti bezodkladne od vzniku udalosti buď  
priamo príslušníkom MsP, ktorý priestupok identifikoval, alebo následne povereným zamestnancom oddelenia  
správneho konania. Detegované porušenia boli odosielané na centrálne oddelenie MsP, kde po overení  
príslušných náležitostí pracovníkom správneho oddelenia o držiteľovi EČV a jeho mieste pobytu boli generované  
rozkazy o udelení pokuty. Niektoré MsP po ukončení fyzického výkonu kontroly postupovali tak, že členovia hliadky  
MsP odovzdali referentovi správneho konania na stanici MsP zdokumentovaný správny delikt s fotodokumentáciou.  
V niektorých prípadoch neboli IS MsP a ekonomické IS mesta vzájomne prepojené, resp. neboli kompatibilné  
a údaje o uložených pokutách museli byť manuálne nahrávané do IS mesta.  
Na doručovanie rozkazov MsP prednostne využívali (výnimka mesto Žilina) e-schránku držiteľa motorového  
vozidla, prípadne služby Slovenskej pošty (listinný rovnopis), alebo osobné doručenie zamestnancom mesta v deň  
vydania rozkazu. Pri motorových vozidlách s EČV iných štátov MsP využívali technické prostriedky na zabránenie  
odjazdu motorového vozidla. Delikty zahraničných vodičov boli riešené MsP v priestupkovom konaní, keďže  
sa cezhraničná výmena informácii o dopravných deliktoch súvisiacich s bezpečnosťou cestnej premávky v statickej  
doprave neuplatňuje.  
V prípade podania odporu držiteľom vozidla, v ktorom bol označený vodič auta, MsP prerušila konanie o správnom  
delikte. Poverený zamestnanec vykonal úkony smerujúce k objasnenie priestupku a predvolal vodiča na podanie  
vysvetlenia. Ak bol priestupok objasnený bolo vydané rozhodnutie o zastavení konania o správnom delikte.  
V prípade, že sa do 30 dní nepodarilo zistiť skutočnosti o spáchaní skutku vodičom uvedeným v odpore (nesprávne  
uvedené údaje o vodičovi, resp. virtuálny vodič), MsP pokračovala v konaní o správnom delikte držiteľa vozidla  
podľa inštitútu OZ. V prípade, že odpor voči udelenému rozkazu neobsahoval všetky obligatórne údaje o vodičovi,  
odpor voči udelenému rozkazu bol zo strany MsP odmietnutý.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Z údajov v tabuľke 1 je evidentný prístup jednotlivých krajských miest k využívaniu OZ. Jednoznačne najvyššiu  
mieru uplatnenia OZ deklarujú mestá Bratislava, Košice a Žilina. Najmenej sa inštitút OZ využíval v mestách Nitra,  
Trenčín a Banská Bystrica. Príjmy za pokuty získané z OZ boli príjmami jednotlivých miest. Z údajov zároveň  
vyplýva nárast počtu vydaných rozkazov za správne delikty. Uvedený stav môže byť v druhom polroku 2023  
navýšený aj využitím OZ za správne delikty súvisiace so zákazom parkovania motorovými vozidlami na chodníku  
v zmysle novely zákona platnej od 1. 10. 2023. V mesiaci riešili MsP túto problematiku formou dohovoru.  
Tabuľka 1: Počty rozkazov za správne delikty vydané krajskými mestami a výška príjmov z pokút za OZ  
2022  
1. 1. 2023 - 30. 6. 2023  
Mesto  
počet spr. deliktov suma ( v eurách) počet spr. deliktov suma ( v eurách)  
Banská Bystrica  
Bratislava  
Košice  
136  
17 716  
1 436  
10  
5 622,00  
635 996,00  
61 204,00  
312,00  
294  
28 665  
1 156  
96  
5 564,00  
1 070 454,00  
41 545,00  
2 316,00  
Nitra  
Prešov  
151  
9 862,00  
4 602,00  
45 274,00  
53 936,00  
348  
19 697,00  
7 466,00  
Trenčín  
Trnava  
91  
249  
1 031  
1 104  
941  
34 944,00  
26 126,00  
Žilina  
493  
Zdroj: NKÚ SR podľa údajov poskytnutých krajskými mestami  
Priemerná doba od identifikovania porušenia po vygenerovanie rozkazu sa pohybovala v intervale  
od 4,8 do 19,2 dňa, (Banská Bystrica 15,2 dní, Bratislava 19,2 dňa), pričom bolo v priemere bolo uhradených  
82 95 % uložených pokút. Personálne kapacity MsP sa v súčasnosti javia ako primerané vo vzťahu k rozlohe  
mesta, počtu deliktov na úseku statickej dopravy. Podľa vyjadrenia MsP v niektorých mestách OZ prispela  
k zníženiu počtu dopravných priestupkov a zlepšila sa disciplína na úseku parkovania.  
Víziou kontrolovaných krajských miest je z dlhodobého hľadiska vyvodzovať OZ za prekročenie rýchlosti pri vedení  
vozidla. Podmienkou rozšírenia kompetencií je zmena príslušnej legislatívy. Krajské mestá vyjadrili ochotu  
investovať do certifikovaných meracích zariadení, ak by príjmy z pokút za identifikované priestupky boli príjmom  
ich rozpočtov. Zároveň vyjadrili požiadavku na priamy prístup do potrebných registrov CESDaP-u a REGOB-u bez  
intervencie tretích osôb. Aktuálnou výzvou je aj zabezpečenie vyznačenia parkovacích miest na chodníkoch  
za podmienky, že nebude obmedzený pohyb chodcov a zvýši sa bezpečnosť prejazdu príslušných komunikácií.  
MsP mesta Trnava pri porušovaní pravidiel cestnej premávky uprednostňovala subjektívnu zodpovednosť vodiča  
vozidla za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky pred OZ držiteľa vozidla za správny delikt  
z dôvodu, že tento systém riešenia priestupku bol menej administratívne zaťažujúci pre útvar MsP, mal lepšiu  
vymožiteľnosť pokút a hlavne bol ústretovejším krokom MsP k občanom. Pri identifikovaní priestupku ho MsP  
zdokumentovala a informáciu o jeho identifikácií oznámila držiteľovi vozidla samolepiacim lístkom na okno vodiča  
s termínom troch dní na objasnenie priestupku na stanici MsP. Ak sa v uvedenej dobe dostavil na MsP a podal  
vysvetlenie k udalosti, priestupok bol zo strany MsP riešený subjektívnou zodpovednosťou. V opačnom prípade  
došlo k zaevidovaniu správneho deliktu a následnému generovaniu rozkazu o udelení pokuty.  
Mesto Bratislava postupným zavádzaním systémového regulovaného parkovania na území hlavného mesta  
dovoľovalo možnosť parkovať iba na vyznačených miestach. Pre správne fungovanie regulovaného parkovania  
bola kľúčová efektívna kontrola dodržiavania nastavených pravidiel parkovacej politiky, ktorú v podstatnej miere  
zabezpečoval Mestský parkovací systém, ale aj MsP, ktorá riešila OZ držiteľa vozidla za nedodržiavanie taxatívne  
stanovených pravidiel cestnej premávky vozidlom, ktoré prevádzkuje. Z uvedeného dôvodu na MsP vzniklo  
samostatné oddelenie správneho konania s 22 zamestnancami zamerané výhradne na kontrolu parkovania.  
Vzhľadom na počet zistených porušení trvalo generovanie rozkazov viac ako 19 dní, po upgrade IS sa celý proces  
generovania rozkazu výrazne skrátil. Mesto Bratislava využívalo OZ v značnej miere s čím súvisí aj výška sumy  
vybranej na pokutách za správne delikty (viď tabuľka 1).  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR odporúča krajským mestám vykonať potrebné kroky k legislatívnemu rozšíreniu kompetencií samosprávy  
v rámci inštitútu OZ (meranie prekročenia rýchlosti stacionárnymi radarmi, monitorovanie dopravných značiek Stoj!  
a signálu Stop! na svetelnej signalizácií (červená na semafore), ktoré môžu byť zaznamenávané certifikovanými  
optickými zriadeniami bez toho, aby zvyšovali nárok na personálne kapacity MsP.  
Záver  
Na základe nastavenia inštitútu OZ ako nástroja na dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky  
možno konštatovať, že zodpovedné inštitúcie v SR využívajú OZ v nedostatočnej miere. Zásadný podiel na tomto  
fakte má absencia autonómneho a plne automatického IS, ktorý by fungoval nezávisle od personálnych kapacít PZ  
SR. Na rozdiel od okolitých krajín, kde s implementáciou OZ začali približne v rovnakom čase ako SR a kde je OZ  
riešená automatizovanými systémami, v uvedenej oblasti SR značne zaostáva. Podľa dostupných dát došlo od  
zavedenie OZ vo vyššie uvedených štátoch k merateľnému a významnému poklesu počtu dopravných nehôd s  
následkom smrti.  
NKÚ SR realizovanou kontrolou potvrdil, že aktuálne používaný systém inštitútu OZ nie je efektívny a v princípe  
funguje rovnako ako pri jeho zavedení v roku 2012. Edukačná funkcia inštitútu OZ tak nie je na základe štatistických  
údajov z dôvodu nízkej miery využívania významná. Nedostatočná implementácia OZ od roku 2012 sa tak  
významne neprejavila na zlepšení bezpečnosti cestnej premávky, očakávaný stav sa nenaplnil a teda zavedenie  
OZ nebolo účinné. Na základe analyzovaného stavu však existuje možnosť cieleného a intenzívnejšieho využitia  
OZ orgánmi PZ SR, ako aj možnosť spolupráce a rozšírenia kompetencií pre OZ na samosprávne orgány.  
OZ doteraz významne neprispela k zníženiu dopravnej nehodovosti a jej doterajšie implementovanie sa neprejavilo  
významnou zmenou štatistických údajov. Pri výkone kontroly v jednotlivých krajských mestách bol identifikovaný  
potenciál a pre intenzívnejšie využívanie inštitútu OZ a prípadné rozširovanie kompetencií v rámci OZ pre  
samosprávy podľa skúseností zo zahraničia.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrolóri v priebehu výkonu kontroly aktívne komunikovali so všetkými kontrolovanými subjektami, ktoré poskytli  
NKÚ SR potrebnú súčinnosť. Kontrolované subjekty nevzniesli námietky proti pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení uvedených v záznamoch o výsledku kontroly. NKÚ SR odporučil MV SR  
prijať opatrenia na zefektívnenie činností v uvedenej oblasti, ktoré kontrolovaný subjekt akceptoval. Aplikáciu  
navrhnutých odporúčaní bude NKÚ SR v rámci svojej činnosti monitorovať.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Mesto Košice  
Trieda SNP 48/A  
824 73 Bratislava 26  
040 11 Košice - mestská časť Západ  
Mesto Prešov  
Hlavná 73  
080 01 Prešov  
Mesto Banská Bystrica  
Československej armády 26  
974 01 Banská Bystrica  
Mesto Žilina  
Mesto Trenčín  
Námestie obetí komunizmu 1/ 3350  
011 31 Žilina  
Mierové námestie 2  
911 01 Trenčín  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Mesto Nitra  
Štefánikova trieda 60  
950 06 Nitra  
Mesto Trnava  
Hlavná 1  
917 71 Trnava  
Hlavné mesto SR Bratislava  
Primaciálne námestie 1  
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky  
Pribinova 2  
814 99 Bratislava - mestská časť Staré Mesto  
814 99 Bratislava - mestská časť Staré Mesto  
Zoznam použitých skratiek  
Skrátený názov  
Úplné znenie  
CESDaP  
Centrálna evidencia správnych deliktov  
a priestupkov  
ČR  
Česká republika  
EČV  
Evidenčné číslo vozidla  
IS  
Informačný systém  
KDI  
Krajský dopravný inšpektorát  
MV SR, Kontrolovaný subjekt  
NKÚ SR  
ODI  
OZ  
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Okresný dopravný inšpektorát  
Objektívna zodpovednosť  
OO  
Obvodné oddelenie  
Policajt, príslušník PZ  
Príslušník PZ SR  
PZ SR  
REGOB  
Policajný zbor Slovenskej republiky  
Register obyvateľstva  
SZ  
Subjektívna zodpovednosť  
Zákon o cestnej premávke  
Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
Zákon o e-Governmente  
Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe  
výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o  
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov  
Zákon o priestupkoch  
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb.  
o priestupkoch v znení neskorších predpisov  
11