Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
8. Unifikovať a zjednotiť systém evidencie predpisov a vybratých pokút v rámci OZ aj SZ tak, aby existovala
rozšírená možnosť štatistického spracovania dát. Aktualizovať s dodávateľom IS rozsah, štruktúru a
formát evidovaných dát (v štruktúrovanej podobe) tak, aby bolo možné ich ďalšie praktické využitie.
9. Inicializovať prípadné potrebné legislatívne zmeny súvisiace s OZ tak, aby zákon garantoval stanovenú
časť pokút z OZ prijatých do štátneho rozpočtu odviesť na osobitný účet MV SR. Tieto príjmy by mali byť
viazané na financovanie nákladov spojených s obstaraním materiálno-technického vybavenia, jeho
modernizáciou, údržbou a s prevádzkovaním potrebným na plnenie úloh súvisiacich s dokumentovaním
a prejednávaním správnych deliktov držiteľa vozidla.
10. Aktualizovať zákon o cestnej premávke a zrušiť možnosť podania odporu v zmysle §139d ods. 7 z dôvodu
zneužívania „virtuálnych vodičov“. OZ by mala byť viazaná len na držiteľa vozidla podľa EČV.
11. Zabezpečiť možnosť prepojenia IS obcí na IS MV SR prostredníctvom kompatibilného integračného
rozhrania na účely zdieľania potrebných údajov.
12. Vzhľadom na požiadavky a dostupné kapacity MsP legislatívne rozšíriť kompetencie MsP o oprávnenie
na kontrolu meranie rýchlosti v stacionárnom móde (len stacionárne radary) a následne aj zmenu
kompetencií MsP v zmysle zákona o obecnej polícii.
13. Aplikovať doručovanie rozhodnutí v elektronickej podobe, digitalizovať komunikáciu a potrebnú
dokumentáciu súvisiacu s OZ ( ID priestupku, ukladanie dokumentácie na server, do cloudu, zavedenie
platobnej brány).
Krajské mestá realizovali výkon OZ na úrovni tzv. statickej dopravy a vrátane kontroly plateného parkovania.
Prostredníctvom svojich MsP využívali inštitút OZ oblasti statickej dopravy. Od 1. 5. 2021 nadobudol účinnosť
zákon o cestnej premávke, ktorým sa zaviedla možnosť pre obce, mestá alebo obecné a MsP riešiť OZ držiteľa
vozidla za dodržiavanie taxatívne stanovených pravidiel cestnej premávky vozidlom, ktoré prevádzkuje. MsP tak
dostali možnosť využívať inštitút OZ v statickej doprave. Podstatnú časť činnosti tvorila predovšetkým kontrola
plateného parkovania. Jednotlivé mestá vybavili príslušníkov MsP mobilnými zariadeniami s online prístupom do
interných IS, prostredníctvom ktorých zaznamenávali zistené porušenie pravidiel. Niektoré mestá v čase kontroly
disponovali motorovými vozidlami vybavenými technickými zariadeniami na automatické rozpoznávanie EČV
(napr. TT 2 skenovacie autá, TN 1 skenovacie auto). Pri realizácii inštitútu OZ príslušníci MsP používali okrem
smartfónov a tabletov aj bezpečnostné kamery MsP, ktoré boli rozmiestnené po celom území mesta.
Lustrácia držiteľa vozidla podľa EČV bola vykonaná pri generovaní udalosti bezodkladne od vzniku udalosti buď
priamo príslušníkom MsP, ktorý priestupok identifikoval, alebo následne povereným zamestnancom oddelenia
správneho konania. Detegované porušenia boli odosielané na centrálne oddelenie MsP, kde po overení
príslušných náležitostí pracovníkom správneho oddelenia o držiteľovi EČV a jeho mieste pobytu boli generované
rozkazy o udelení pokuty. Niektoré MsP po ukončení fyzického výkonu kontroly postupovali tak, že členovia hliadky
MsP odovzdali referentovi správneho konania na stanici MsP zdokumentovaný správny delikt s fotodokumentáciou.
V niektorých prípadoch neboli IS MsP a ekonomické IS mesta vzájomne prepojené, resp. neboli kompatibilné
a údaje o uložených pokutách museli byť manuálne nahrávané do IS mesta.
Na doručovanie rozkazov MsP prednostne využívali (výnimka mesto Žilina) e-schránku držiteľa motorového
vozidla, prípadne služby Slovenskej pošty (listinný rovnopis), alebo osobné doručenie zamestnancom mesta v deň
vydania rozkazu. Pri motorových vozidlách s EČV iných štátov MsP využívali technické prostriedky na zabránenie
odjazdu motorového vozidla. Delikty zahraničných vodičov boli riešené MsP v priestupkovom konaní, keďže
sa cezhraničná výmena informácii o dopravných deliktoch súvisiacich s bezpečnosťou cestnej premávky v statickej
doprave neuplatňuje.
V prípade podania odporu držiteľom vozidla, v ktorom bol označený vodič auta, MsP prerušila konanie o správnom
delikte. Poverený zamestnanec vykonal úkony smerujúce k objasnenie priestupku a predvolal vodiča na podanie
vysvetlenia. Ak bol priestupok objasnený bolo vydané rozhodnutie o zastavení konania o správnom delikte.
V prípade, že sa do 30 dní nepodarilo zistiť skutočnosti o spáchaní skutku vodičom uvedeným v odpore (nesprávne
uvedené údaje o vodičovi, resp. virtuálny vodič), MsP pokračovala v konaní o správnom delikte držiteľa vozidla
podľa inštitútu OZ. V prípade, že odpor voči udelenému rozkazu neobsahoval všetky obligatórne údaje o vodičovi,
odpor voči udelenému rozkazu bol zo strany MsP odmietnutý.
8