Správa o výsledku kontroly  
2023  
Využitie výskumných inštitúcií  
pri riešení hrozieb pandémie  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Čerpanie NFP na podporu mobilizácie a využitia potenciálu výskumných  
inštitúcií pri boji proti pandémii vyvolanej ochorením COVID-19 (vybranými  
vedecko-výskumnými inštitúciami)  
NKÚ SR kontroloval šesť vybraných výskumných inštitúcií–štyri univerzity a dve súkromné výskumné spoločnosti,  
ktorým bol z OP II, prioritnej osi Podpora výskumu, vývoja a inovácií, poskytnutý NFP na základe výzvy  
MŠVVaŠ SR z 5. 8. 2020. Podporené projekty boli zamerané na riešenie problematiky a elimináciu dopadov  
pandémie ochorenia COVID-19, a to z pohľadu výskumno-vývojových aktivít a infraštruktúrneho zabezpečenia.  
S otázkami týkajúcimi sa merateľných ukazovateľov a cieľov projektov bolo prostredníctvom § 22 zákona  
o NKÚ SR oslovené aj MŠVVaŠ SR ako sprostredkovateľský orgán OP II.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola vykonaná podľa zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo základných princípov kontroly  
v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). Do výkonu kontroly bolo zapojených  
16 kontrolórov. Pri príprave tejto kontroly NKÚ SR identifikoval štyri riziká. Riziká nedodržania zmluvy o poskytnutí  
NFP pri realizácii projektu, nenaplnenia merateľných ukazovateľov a nedosiahnutia plánovaného prínosu projektu  
sa v kontrolovaných subjektoch v rôznej miere potvrdili. Riziko neudržateľnosti projektu nebolo možné v tejto etape  
jednoznačne vyhodnotiť. Obdobie udržateľnosti ešte nezačalo pre finančné neukončenie projektov.  
Prečo sme kontrolovali  
Do boja s pandémiou COVID-19, ktorá vypukla v roku 2020, sa aktívne a v podstatnej miere zapojili aj vedecko-  
výskumné inštitúcie. O to zvlášť, že išlo o pomerne neznámy vírus, ktorého dôsledky svet nepoznal a nemal  
pripravené ani zodpovedajúce riešenia. Od vedecko-výskumného sektora sa očakávalo, že v krátkom čase dokáže  
priniesť efektívne riešenia v oblasti liečby a rekonvalescencie pacientov, prevencie ochorenia a zastavenia šírenia  
pandémie. Slovensko na národnej úrovni podporilo výskumno-vývojové projekty zo všetkých vedných oblastí,  
zamerané na rôzne aspekty pandémie ochorenia COVID-19. Celková výška finančných prostriedkov vyčlenených  
na výzvu zo zdrojov EÚ bola 80 mil. eur. Zámerom kontroly bolo preveriť identifikované riziká, t. j., či prijímatelia  
NFP dodržali zmluvné podmienky, či nimi realizované projekty dosiahli plánovaný prínos a ako bola zabezpečená  
udržateľnosť realizovaných projektov.  
Čo sme zistili  
Neukončená vecná realizácia troch projektov (dva projekty JLF UK Martin a jeden projekt UPJŠ  
Košice) v zmluvne stanovenom termíne; to znamená, že do 30. 6. 2023 neboli zrealizované všetky  
aktivity projektov, projekty neboli fyzicky ukončené a neboli plne funkčné. Zároveň neboli naplnené cieľové  
hodnoty všetkých merateľných ukazovateľov tak, aby bol dosiahnutý cieľ projektov v zmysle zmlúv o NFP.  
Pre prijímateľov NFP boli v zmluvách nastavené iba kvantitatívne merateľné ukazovatele  
projektov, napr. počet nových výskumných pracovníkov, počet podporených výskumných inštitúcií, podľa  
ktorých však nebolo možné objektívne hodnotiť plnenie stanovených cieľov projektov.  
Chýbalo odborné zhodnotenie zrealizovaných projektov, ktoré by posúdilo, či projekty priniesli to, čo  
bolo deklarované v žiadostiach o poskytnutie NFP a ktoré by preukázalo, že prijímatelia NFP realizovali  
projekty tak, ako sa zaviazali v zmluve o poskytnutí NFP.  
Malý dôraz bol kladený na udržateľnosť zrealizovaných projektov. Vo výzve a aj v samotných  
zmluvách o poskytnutí NFP neboli stanovené žiadne merateľné ukazovatele zvlášť pre obdobie  
udržateľnosti, tzn. merateľné ukazovatele, ktoré by sa plnili v rámci udržateľnosti projektov.  
Opakujúci sa problém chýbajúcich kvalitatívnych merateľných ukazovateľov výskumných  
projektov a nedostatočná prepojenosť výsledkov výskumu s praxou.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Čo odporúčame  
NKÚ SR odporúča výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, aby zaviazal MŠVVaŠ SR :  
Do tvorby výziev na podporu vedy a výskumu zapojiť vedecko-výskumné inštitúcie, zamerať sa v tejto  
oblasti na participatívne a nie na dopytové výzvy.  
Zabezpečiť systém nastavenia merateľných ukazovateľov tak, aby nadväzovali na ciele a aktivity daných  
projektov a následne vedeli preukázať naplnenie cieľov projektov.  
Zvážiť zavedenie odborného posúdenia výsledkov zrealizovaných projektov výskumu a vývoja, do ktorého  
zapojiť aj vedecko-výskumné inštitúcie. Plánovaný výskumný a/alebo vývojový postup takýchto projektov  
nie je verejne známy, prípadne dostupný a výsledkom ich realizácie musia byť konkrétne výstupy. Preto  
je vhodné, až žiadúce vyhodnotiť to, či prijímateľ NFP pri výskume postupoval správne a jeho výsledok je  
„správny“/spoľahlivý/vierohodný, čo by mala posúdiť odborná autorita.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť realizáciu projektov zameraných na riešenie problematiky a elimináciu dopadov  
pandémie ochorenia COVID-19, zhodnotiť udržateľnosť týchto projektov.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu. U konečných prijímateľov sa preverilo dodržiavanie zmluvy o NFP  
a všeobecne záväzných právnych predpisov pri čerpaní finančných zdrojov na projekty COVID-výskumu, ako  
aj udržateľnosť zrealizovaných projektov.  
Rámec kontrolnej akcie  
Pri príprave tejto kontroly NKÚ SR identifikoval štyri riziká. Hlavnými hodnotiacimi kritériami boli zmluvné podmienky  
a príslušná legislatíva.  
V rámci kontroly bolo použité detailné preverovanie dokladov a dokumentov súvisiacich s predmetom kontroly,  
rozhovory s kompetentnými zamestnancami a bola vykonaná fyzická obhliadka. Kontrolovaným obdobím boli roky  
2020 2023, v prípade potreby aj súvisiace obdobia.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Výzva na dopytovo-orientované projekty, s osobitným zameraním na podporu vedy a výskumu pri boji proti  
pandémii COVID-19, bola vyhlásená 5. 8. 2020 MŠVVaŠ SR (ako sprostredkovateľským orgánom pre OP II). Celý  
proces implementácie projektov bol v gescii Výskumnej agentúry.  
Podporené projekty financované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov,  
mali priniesť/vyvinúť riešenia uplatniteľné v praxi, vybaviť výskumné inštitúcie modernou experimentálnou  
výskumnou infraštruktúrou a v rámci podnikateľských výskumných inštitúcií stabilizovať existujúce, príp. vytvoriť  
nové pracovné miesta výskumníkov.  
Realizované projekty boli zamerané na výskum a vývoj medicínskych prístrojov, medicínskych technológií, digitálne  
nástroje a umelú inteligenciu na boj proti pandémii, ako aj na behaviorálne a spoločenské aspekty boja proti  
pandémii. Na realizáciu celkom 16 projektov bol poskytnuNFP v súhrnnej sume 62 624 246 eur.  
NKÚ SR preveril deväť projektov, ktoré realizovali štyri univerzity (UPJŠ Košice, JLF UK Martin, UCM Trnava  
a UNIZA Žilina) a dve súkromné výskumné spoločnosti (GLOBESY, s. r. o., a CHIRANA Medical, a. s.). Výška  
skontrolovaných NFP predstavovala sumu 36 083 752 eur. Preverené projekty a ich rozpočty sú uvedené v prílohe  
správy.  
Graf č. 1 Prehľad výdavkov na jednotlivé projekty (NFP a vlastné zdroje)  
(v tis. eur)  
Financovanie projektov  
GLOBESY, S. R. O.  
CHIRANA MEDICAL, A. S.  
JLF UK MARTIN -PROJEKT COVLAB  
JLF UK MARTIN -PROJEKT COVCLIN  
UPJŠ KOŠICE-PROJEKT IPMVDCOV  
UPJŠ KOŠICE-PROJEKT ACARDIO  
UCM TRNAVA  
UNIZA ŽILINA -PROJEKT SENCOZA  
UNIZA ŽILINA - PROJEKT SIATCOVID  
rozpočet podľa zmluvy o NFP  
nárokované výdavky  
uznané výdavky k 30.09.2023  
Zdroj: kontrolované subjekty  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Skontrolované projekty neboli finančne ukončené z dôvodu neuhradenia všetkých podaných žiadostí o platbu  
poskytovateľom NFP. K 30. 9. 2023 z celkovej zazmluvnenej sumy NFP bolo uhradených 26 148 323 eur, čo  
predstavuje 72 %.  
Nastavenie projektových merateľných ukazovateľov zo strany poskytovateľa NFP  
Výsledky projektových výskumov, ktoré sa mali dosiahnuť realizáciou ich hlavných aktivít, museli byť kvantifikované  
prostredníctvom merateľných ukazovateľov, definovaných vo výzve. K povinným merateľným ukazovateľom patrili:  
počet nových výskumných pracovníkov v podporovaných subjektoch/podnikoch,  
počet podaných patentových prihlášok alebo počet prihlášok registrácie práv duševného vlastníctva,  
počet publikácií vytvorených v rámci projektu,  
počet podporených výskumných inštitúcií,  
počet subjektov, ktorým bola poskytnutá podpora v rámci boja s pandémiou COVID-19 alebo v rámci  
zmierňovania jej následkov.  
Merateľné ukazovatele Počet podporených výskumných inštitúcií a Počet subjektov, ktorým bola poskytnutá  
podpora v rámci boja s pandémiou COVID-19 alebo v rámci zmierňovania jej následkov, boli splnené automaticky  
tým, že prijímatelia získali NFP na projekty COVID-výskumu. Podporené výskumné inštitúcie tak (však) boli  
známe už pri podpise zmluvy o poskytnutí NFP. Splnenie týchto dvoch povinných merateľných ukazovateľov  
teda nezáviselo od konečných prijímateľov, ale od Výskumnej agentúry. Pre samotné projekty  
COVID-výskumu, resp. pre výskum ako taký, nemali tieto dva merateľné ukazovatele praktický význam ani  
pridanú hodnotu.  
Z nepovinných merateľných ukazovateľov, určených vo výzve MŠVVaŠ SR, si kontrolované subjekty zvolili  
nasledovné:  
finančná podpora poskytnutá na podporu a registráciu práv duševného vlastníctva,  
finančná podpora poskytnutá na rekonštrukciu a modernizáciu zariadení výskumnej infraštruktúry,  
počet navrátivších slovenských výskumníkov zo zahraničia,  
počet podporených účastí zahraničných výskumníkov v projektových aktivitách slovenskej inštitúcie  
výskumu a vývoja,  
počet výskumných pracovníkov pracujúcich vo vybudovaných alebo zrekonštruovaných zariadeniach  
výskumnej infraštruktúry,  
počet publikácií subjektov zo SR v databázach Web of Science Core Collection a SCOPUS a iných  
databázach vytvorených v rámci projektu,  
počet laboratórií podporovaných na testovanie na COVID-19,  
hodnota IT súvisiacich s COVID-19 pre zdravotníctvo.  
Všetky merateľné ukazovatele boli zo strany poskytovateľa NFP stanovené kvantitatívne, zamerané na  
kvantitu (výstup), kvalitatívny aspekt/výsledok chýbal. Prostredníctvom takto určených merateľných  
ukazovateľov nebolo možné vyhodnotiť naplnenie špecifického cieľa výzvy – zvýšenie súkromných investícií  
prostredníctvom spolupráce výskumných inštitúcií a podnikateľskej sféry. Medzi špecifickým cieľom výzvy  
a určenými merateľnými ukazovateľmi chýbala logická súvislosť. Žiadatelia o NFP si nemohli zvoliť vlastné  
merateľné ukazovatele, ktoré by boli vhodnejšie k stanovených cieľom/výstupom projektov.  
Napriek odlišnému zameraniu výskumných projektov, merateľné ukazovatele boli nastavené pre všetky  
projekty rovnaké, no nie vždy logicky súviseli s konkrétnymi cieľmi výskumu. Tieto merateľné ukazovatele  
neumožňovali objektívne sledovať a hodnotiť úspešnosť výskumu, a tým aj účinnosť finančných prostriedkov  
použitých na COVID-výskum. Určenými výstupovými (kvantitatívne orientovanými) projektovými  
merateľnými ukazovateľmi sa nedalo merať a hodnotiť zlepšenie v boji pri ochoreniu COVID-19  
v porovnaní so stavom pred realizáciou projektov COVID-výskumu. Merateľné ukazovatele projektov COVID-  
výskumu do značnej miery sledovali a hodnotili priebeh, či realizáciu výskumu, finančné (výška finančnej podpory  
na rekonštrukciu a modernizáciu výskumnej infraštruktúry) a personálne zabezpečenie výskumu (počet  
výskumníkov), ale už nie ako sa ich výstupy a výsledky použili v praxi, v boji proti ochoreniu COVID-19. Jediný  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
takto prakticky zameraný merateľný ukazovateľ bol počet prihlášok registrácie práv duševného vlastníctva. No ani  
ten úplne nevypovedá, či sa výsledok výskumu uplatnil v praxi.  
Zároveň všetky merateľné ukazovatele mali čas plnenia nastavený na koniec realizácie aktivít projektu,  
t. j. prijímateľ bol povinný ich určenú hodnotu dosiahnuť do 30. 6. 2023 a následne udržať v čase udržateľnosti  
projektu, t. j. tri, resp. päť rokov od finančného ukončenia projektu. Osobitné merateľné ukazovatele pre obdobie  
udržateľnosti, teda s časom plnenia v rámci udržateľnosti projektov stanovené neboli. Takéto merateľné  
ukazovatele by však preukazovali následné využitie projektov v praxi, pridanú hodnotu použitých finančných  
prostriedkov (počet vykonaných robotických operácií, počet výučbových hodín študentov v zariadeniach  
výskumnej infraštruktúry a pod.).  
Na základe vykonanej kontrolnej akcie možno konštatovať, že tri zo štyroch rizík sa potvrdili.  
Nedodržanie podmienok zmluvy o NFP, vrátane merateľných ukazovateľov projektov zo strany prijímateľov  
NFP  
Kontrolované subjekty vo viacerých prípadoch nedodržali podmienky zmluvy o NFP. Poskytovateľovi NFP nebola  
oznámená zmena termínu začatia realizácie hlavnej aktivity projektu (UNIZA Žilina). Zistené boli prípady  
oneskoreného predkladania žiadostí o platbu poskytovateľovi NFP (UPJŠ Košice a UNIZA Žilina). V záverečných  
monitorovacích správach boli uvedené nesprávne údaje (UNIZA Žilina). Tieto zistené nedostatky mali formálny  
charakter bez vplyvu na samotnú realizáciu projektov a použitie NFP.  
V prípade oboch projektov realizovaných JLF UK Martin a jedného projektu UPJŠ Košice nebola ukončená ich  
vecná realizácia v zmluvne stanovenom termíne. To znamená, že do 30. 6. 2023 neboli zrealizované všetky  
aktivity projektov, projekty neboli fyzicky ukončené a neboli plne funkčné. Zároveň neboli naplnené cieľové  
hodnoty všetkých merateľných ukazovateľov. JLF UK Martin realizovaním dvoch projektov nenaplnila päť  
merateľných ukazovateľov z celkového počtu 21. UPJŠ Košice v jednom projekte z 12 nastavených merateľných  
ukazovateľov nenaplnila do 30. 6. 2023 cieľovú hodnotu jedného z nich. Dôvodom bola pandémia COVID-19  
a s tým spojený núdzový stav, ktorých nepriaznivé následky prijímatelia NFP nevedeli ovplyvniť a ktoré sa priamo  
týkali realizácie aktivít projektov (narušené dodávateľsko-odberateľské vzťahy a s tým spojené dlhšie dodacie  
lehoty materiálov, tovarov a služieb).  
V súvislosti s vecným neukončením projektov požiadali obidve univerzity poskytovateľa NFP o zmenu  
zmluvy a o zaradenie projektov do skupiny tzv. nefunkčných projektov. Žiadosti vychádzali z usmernenia pre  
prijímateľov k nefungujúcim projektom, ktoré vydala Výskumná agentúra. Posudzovanie predmetných žiadostí  
o znefunkčnenie projektov a súvisiace predĺženie termínu ukončenia vecnej realizácie hlavných aktivít projektov do  
31. 12. 2023 nateraz nebolo zo strany poskytovateľa NFP ukončené.  
(Ne)dosiahnutie plánovaného prínosu projektov a využitie výsledkov výskumu v praxi  
Kontrolované subjekty sledovali a hodnotili úspešnosť, resp. prínos projektov prostredníctvom  
nastavených projektových merateľných ukazovateľov, ako to vyplývalo zo zmlúv o NFP. V prípade troch  
projektov – dvoch realizovaných JLF UK Martin a jedného projektu UPJŠ Košice, vzhľadom na nenaplnenie  
plánovaných hodnôt všetkých merateľných ukazovateľov k zmluvnému dátumu 30. 6. 2023, cieľ projektov nebol  
k tomuto dátumu dosiahnutý. Na druhej strane, hlavné aktivity týchto projektov sú už teraz vo vysokej miere  
ukončené. V prípade schválenia žiadostí o znefunkčnenie týchto projektov a predĺženie termínu ukončenia vecnej  
realizácie projektov a naplnenia ich merateľných ukazovateľov do 31. 12. 2023, majú projekty silný aplikačný  
potenciál.  
Koneční prijímatelia nemali stanovené merateľné ukazovatele v rámci vlastného hodnotenia výsledkov, resp.  
prínosov svojich výskumných projektov, s výnimkou GLOBESY, s. r. o., a UCM Trnava. Konečných prijímateľov do  
určenia takýchto vlastných merateľných ukazovateľov výzva nenútila. Ostávali len na dobrovoľnej báze.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Projekty mali vyvinúť medicínske prístroje a technológie, zdravotnícke ochranné pomôcky, digitálne nástroje so  
špecifickými vlastnosťami a parametrami, i umelú inteligenciu na boj proti pandémii. Z toho dôvodu by bolo žiadúce  
odborné zhodnotenie zrealizovaných projektov, ktoré by nezávisle posúdilo, či projekty priniesli to, čo bolo  
deklarované v žiadostiach o poskytnutie NFP, tzn. to, čo si úspešní žiadatelia o NFP predsavzali. Jednotlivé  
projekty boli odborne posudzované pri schvaľovaní žiadostí o poskytnutie NFP, takéto hodnotenie však po  
zrealizovaní aktivít projektov chýbalo.  
Nezávislé odborné posúdenie výsledkov podporených výskumov by bolo vhodné aj z dôvodu, že projekty vedy  
a výskumu sú projekty s neistým výsledkom. Na začiatku výskumu sa dopredu nevie, čo sa zistí, čo výskum  
prinesie. Výskum však overuje určitú hypotézu. To, či prijímateľ pri výskume postupoval správne, v súlade  
s metodikou, a teda či jeho výsledok je „správny“/spoľahlivý, by mala posúdiť odborná autorita.  
Všetky projekty COVID-výskumu mali určite svoj prínos. Avšak pre nedostatočne nastavené projektové  
merateľné ukazovatele a chýbajúce nezávislé odborné posúdenie zrealizovaných projektov nebolo možné  
určiť a zhodnotiť mieru tohto prínosu. To znamená, či výskumy priniesli očakávané výstupy a výsledky, alebo  
nie.  
Cieľom výzvy bolo podporiť projekty výskumných inštitúcií riešiace rôzne aspekty pandémie vyvolanej COVID-19,  
vyvinúť slovenské riešenia uplatniteľné v praxi v rámci Slovenska, ale aj s potenciálom uplatniteľnosti v zahraničí  
a mať pripravených ľudí na riešenie takejto situácie. V neposlednom rade vybaviť modernou experimentálnou  
výskumnou infraštruktúrou výskumné inštitúcie, ktorá môže byť využitá v prípade ďalších vĺn pandémie aj v praxi  
na diagnostiku/terapiu. V rámci podnikateľských výskumných inštitúcií stabilizovať pracovné miesta výskumníkov  
a vysoko kvalifikovaných technických pracovníkov a vytvoriť nové pracovné miesta.  
Projekty COVID-výskumu v zásade naplnili ciele výzvy. Vďaka NFP koneční prijímatelia v rámci kontrolovaných  
projektov:  
priniesli nové poznatky v skúmanej oblasti prostredníctvom publikovaných článkov,  
vyvinuli prototypy napr. pľúcnej ventilácie (CHIRANA Medical, a. s.), zariadenia virtuálnej fyzioterapie  
prostredníctvom informačných technológií (UCM Trnava), ochrannej masky s dezinfekciou vzduchu,  
zariadenia na bezdrôtovú komunikáciu a dezinfekciu nositeľnej elektroniky (UNIZA Žilina), nástrojov pre  
využitie senzorov v rámci monitorovania areálov zdravotníckych zariadení (GLOBESY, s. r. o.), trenažéra  
na nácvik nových metód ventilácie pľúc (UPJŠ Košice), automatizovanej robotickej linky pre skríning  
vírusových ochorení (JLF UK Martin),  
vytvorili nové pracovné miesta výskumníkov.  
Zámerom projektov COVID-výskumu bolo v mnohých prípadoch uviesť ich výstupy do praxe a to aj z dôvodu,  
že vyvíjané výrobky, resp. výsledky výskumu by mohli byť používané aj mimo pandémie COVID-19, resp. pri šírení  
iných infekčných ochorení. V tomto smere sa ako dobrá prax javí snaha konečných prijímateľov identifikovať  
možnosti pre budúce komerčné využitie výstupov svojich projektov, napr. cez spoluprácu so zástupcami  
nemocníc (GLOBESY, s. r. o., JLF UK Martin, UPJŠ Košice), dronového operačného strediska hasičského  
záchranného zboru (GLOBESY, s. r. o.), Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (JLF UK Martin), alebo  
cez sériovú výrobu vyvinutého prototypu (UPJŠ Košice, CHIRANA Medical, a. s., GLOBESY, s. r. o.). Riešitelia  
projektu UPJ Košice predstavili model covidových pľúc, ako súčasť trenažéra pre nácvik pokročilých metód umelej  
ventilácie pľúc, na svetovej výstave Expo 2020 v Dubaji.  
Podporené projekty majú potenciál na následné uplatnenie v praxi. V prípade súkromných výskumných inštitúcií,  
u ktorých je výška spolufinancovania projektov až 20 % oproti 5-percentnému spolufinancovaniu univerzít, je snaha  
nájsť možnosti a spôsoby uplatnenia výsledkov COVID-výskumu v praxi podstatne väčšia.  
Udržateľnosť projektov  
Obdobie udržateľnosti projektov COVID-výskumu ku dňu ukončenia kontroly NKÚ SR ešte nezačalo. Projekty  
neboli finančne ukončené z dôvodu neuhradenia všetkých podaných žiadostí o platbu zo strany poskytovateľa  
NFP. Podľa zmluvy o poskytnutí NFP udržateľnosť projektu znamená udržanie (zachovanie) výsledkov  
realizovaného projektu, definovaných prostredníctvom merateľných ukazovateľov, počas stanoveného obdobia.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Koneční prijímatelia NFP majú povinnosť udržať projekty COVID-výskumu päť, resp. tri roky v prípade malých  
a stredných podnikov (GLOBESY, s. r. o.) od skončenia ich finančnej realizácie. S výnimkou zachovania (udržania)  
počtov zahraničných, nových výskumných pracovníkov prijatých v rámci projektov a výskumníkov pracujúcich  
v zrekonštruovaných zariadeniach výskumnej infraštruktúry, t. j. okrem personálnych merateľných  
ukazovateľov sa udržateľnosť projektov COVID-výskumu nedá sledovať a hodnotiť. Ostatné merateľné  
ukazovatele boli splnené na konci obdobia fyzickej realizácie projektov. Pre ich kvantitatívny charakter budú  
splnené už na začiatku obdobia udržateľnosti a ich hodnoty sa už meniť nemusia a ani nebudú.  
Plán udržateľnosti zrealizovaného projektu s vlastnými merateľnými ukazovateľmi s časom plnenia v rámci  
udržateľnosti mala vypracovaný GLOBESY, s. r. o. V prípade CHIRANNA Medical, a. s., budú mať výsledky  
výskumu podobu sériovo vyrábaného prototypu pľúcnej ventilácie, čo sa premietne do plánu technického rozvoja  
spoločnosti. JLF UK Martin síce mala vypracované plány udržateľnosti pre svoje projekty, no tie boli spracované  
len formálne, bez konkretizovania aktivít alebo riešení, ktoré by nadväzovali na konkrétne aktivity projektov. Ostatné  
kontrolované univerzity (UPJŠ Košice, UCM Trnava a UNIZA Žilina) nemali konkrétne stratégie alebo plány  
udržateľnosti projektov COVID-výskumu po skončení ich financovania zo zdrojov EÚ, najmä z finančného  
a personálneho hľadiska. Dôvodom nevypracovania plánov udržateľnosti univerzitami bol fakt, že univerzity  
kontinuálne realizovali množstvo, vo viacerých prípadoch aj vzájomne prepojených, výskumných projektov.  
Vypracovanie osobitnej stratégie udržateľnosti každého jedného projektu by bolo z ich pohľadu neefektívne.  
Univerzity v tomto smere uplatňovali všeobecne princípy a zásady pre udržanie projektov výskumu. Tie vychádzali  
zo všeobecných dlhodobých zámerov, ktoré riešili, okrem iného, aj oblasť vedy a výskumu, vrátane ľudských  
zdrojov a financovania.  
Univerzity ako verejné vzdelávacie a vedecko-výskumné inštitúcie pri finančnom zabezpečovaní udržateľnosti  
projektov COVID-výskumu a vo všeobecnosti pri financovaní svojich vedecko-výskumných aktivít a projektov sú  
primárne závislé od viaczdrojového financovania, najmä od externých zdrojov. To zas závisí od uplatnenia  
výstupov a výsledkov výskumov v praxi. Univerzity boli a sú v oblasti vedy a výskumu prakticky finančne  
závislé od dosiahnutých výsledkov. Výsledky jedného výskumu zabezpečovali financovanie toho  
nasledujúceho. Z toho vyplýva, že od získania dostatočných finančných zdrojov bude závisieť aj zabezpečenie  
pokračovania a rozvíjania výskumov realizovaných univerzitami v rámci podporených projektov COVID-výskumu.  
Finančná podpora je potrebná aj na financovanie vybudovanej vedecko-výskumnej infraštruktúry  
pochádzajúcej z projektov, pretože prevádzka a servis špičkovej techniky sú náročné, rovnako tak aj proces  
zavádzania správnej laboratórnej praxe. Tieto náklady však zostávajú väčšinou na pleciach univerzít, ktoré musia  
vyvíjať dodatočné aktivity na zabezpečenie potrebných finančných prostriedkov. V neposlednom rade je dôležité  
aj finančné zabezpečenie výchovy mladých výskumníkov, aby talenty neodchádzali do zahraničia.  
Výskum a vývoj patria medzi základné nástroje na podporu rozvoja národnej ekonomiky a spoločnosti ako celku.  
Medzi najdôležitejšie výzvy, ktoré sa týkajú výskumných politík, už dlhodobo patrí zvýšenie financovania výskumu  
a vývoja, ktorý je na Slovensku z hľadiska objemu finančných prostriedkov dlhodobo poddimenzovaný a výrazne  
zaostáva za priemerom EÚ. Investície Slovenska do výskumu a vývoja sa pohybujú pod 1% HDP, pričom priemer  
v EÚ je nad 2 % HDP. Veda a výskum na Slovensku do veľkej miery závisia od európskych štrukturálnych  
a investičných fondov.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 2 Vývoj podielu výdavkov na výskum a vývoj z HDP v %  
2,5  
2
1,5  
1
0,5  
0
2014  
2015  
2016  
2017  
SR  
2018  
2019  
2020  
2021  
EÚ (27)  
Zdroj: Štatistický úrad SR  
Druhou kľúčovou prioritou v priamej podpore výskumu a vývoja je otázka investícií zo súkromnej sféry. Veľký počet  
malých a stredných podnikov sa nevenuje žiadnej výskumnej aktivite z dôvodu nákladov a potenciálnych rizík. Na  
to, aby krajina vo výskume a inováciách napredovala, nestačí len aktivita výskumných inštitúcií, kľúčové je  
však aj to, aby sa do tohto procesu zapájala aj súkromná sféra.  
Záver  
NKÚ SR svojou kontrolou preveril, ako boli zrealizované projekty COVID- výskumu, či dosiahli plánovaný prínos,  
či ako bola zabezpečená udržateľnosť realizovaných projektov.  
Preverované projekty COVID- výskumu, okrem troch prípadov, boli zrealizované a fyzicky ukončené.  
Prínos zrealizovaných projektov sa hodnotil prostredníctvom merateľných ukazovateľov, ktoré však neboli  
dostatočne nastavené. Pre logický nesúlad s cieľmi výskumných projektov, merateľné ukazovatele  
nepreukazovali ich reálne (s)plnenie.  
Kontrola zistila, že štát nedostatočne kontroluje použitie poskytnutých finančných prostriedkov. Chýbalo  
odborné zhodnotenie zrealizovaných projektov, ktoré by posúdilo, či projekty priniesli to, k čomu sa prijímatelia  
NFP zmluvne zaviazali.  
Zo strany poskytovateľa NFP bol na udržateľnosť zrealizovaných projektov kladený malý dôraz. Neboli  
stanovené žiadne merateľné ukazovatele pre obdobie udržateľnosti, ktoré by preukazovali následné využitie  
projektov v praxi.  
Pozitívne možno hodnotiť skutočnosť, že prijímatelia NFP hľadajú možnosti pre budúce komerčné využitie  
výstupov ich projektov. Získanie dostatočných finančných zdrojov na pokračovanie a rozvíjanie výskumov  
v rámci podporených projektov je kľúčové, najmä v prípade univerzít, ktoré sú závislé od viaczdrojového  
financovania.  
NKÚ SR dlhodobo poukazuje na absenciu kvalitatívnych merateľných ukazovateľov pri realizácii projektov  
v oblasti vedy a výskumu a nedostatočné premietnutia výsledkov výskumu do praxe.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Z kontrolnej akcie boli vypracované tri záznamy o výsledku kontroly a tri protokoly o výsledku kontroly.  
Ani v jednom prípade neboli podané námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení.  
Kontrolované subjekty sa zaviazali prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a následne zaslať správu  
o ich splnení, resp. plnení. Plnenie prijatých opatrení bude NKÚ SR v rámci svojej činnosti monitorovať.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR, Priemyselná 2, 824 73 Bratislava 26  
+421 250 114 911, info@nku.gov.sk  
GLOBESY, s. r. o., Framborská 58, 010 01 Žilina  
+421 415 002 191 contact@globesy.sk  
CHIRANA Medical, a. s., Námestie Dr. Alberta Schweitzera 194, 916 01 Stará Turá  
+421 918 714 000, info@chirana.eu  
Univerzita Komenského v Bratislave Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Malá Hora 4A, 036 01 Martin  
+421 432 633 309, sdek@jfmed.uniba.sk  
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Šrobárová 1014/2, 041 80 Košice – Staré Mesto  
+421 552 341 100, rektor@upjs.sk  
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Námestie J. Herdu 577/2, 917 01 Trnava  
+421 335 565 111, info@ucm.sk  
Žilinská univerzita v Žiline, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina  
+421 415 135 001, rektor@uniza.sk  
Zoznam použitých skratiek  
COVID-výskum  
výskum podporený z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu na základe  
výzvy, ktorý bol zameraný na všetky vedné oblasti a riešiaci rôzne aspekty pandémie  
COVID-19  
EÚ  
Európska únia  
HDP  
hrubý domáci produkt  
MŠVVaŠ SR  
NFP  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky  
nenávratný finančný príspevok  
NKÚ SR  
OP II  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 2020  
Slovenská republika  
SR  
JLF UK Martin  
Univerzita Komenského v Bratislave, Jesseniova lekárska fakulta v Martine  
UPJŠ Košice  
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach  
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave  
Žilinská univerzita v Žiline  
UCM Trnava  
UNIZA Žilina  
zákon o NKÚ SR  
zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení  
neskorších predpisov  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Príloha  
Prehľad skontrolovaných projektov COVID-výskumu  
Rozpočet projektu v eurách  
Podiel  
spoluúčasti  
Prijímateľ  
Názov projektu  
celkom  
NFP  
spoluúčasť  
Inteligentné technológie pre  
zabezpečenie zdravotného  
personálu prvej línie a prevádzky  
zdravotníckych zariadení v čase  
šírenia COVID-19  
GLOBESY,  
s. r. o., Žilina  
3 182 142,36 2 545 713,89 636 428,47  
20 %  
Výskum a vývoj systému  
zefektívnenia ventilácie pacientov  
s COVID-19 alebo s iným  
CHIRANA  
Medical, a. s,  
Stará Turá  
2 510 140,56 2 008 112,45 502 028,11  
6 353 720,03 5 784 216,20 569 503,83  
nehomogénnym poškodením pľúc  
Nové možnosti laboratórnej  
diagnostiky a masívneho skríningu  
SARS-Cov-2 a identifikácia  
mechanizmov správania sa vírusu  
v organizme (COVLAB)  
JLF UK Martin  
UCM Trnava  
UPJŠ Košice  
Nové možnosti manažmentu  
závažných ochorení v  
liečebnopreventívnej starostlivosti  
s ohľadom na bezpečnosť  
zdravotníckych profesionálov  
(COVLIN)  
6 157 551,45 5 849 673,88 307 877,57  
Riešenie spoločenských ohrození  
v dôsledku pandémie ochorenia  
COVID-19  
3 210 732,49 3 050 195,87 160 536,62  
4 520 328,49 4 294 312,07 226 016,42  
Návrh a implementácia  
pokročilých metód ventilačnej  
liečby a diagnostiky vírusových  
pneumónií vrátane COVID-19  
(IPMVDCov)  
Analýza kardiovaskulárnej a  
imunologickej odpovede pacientov  
po prekonaní COVID-19 so  
zameraním na výskum nových  
diagnostických markerov a  
terapeutických prostriedkov  
(Akardio)  
5 %  
6 311 689,00 5 996 104,55 315 584,45  
Nezávislý výskum a vývoj  
technologických zostáv na báze  
produktov nositeľnej elektroniky,  
ako nástrojov zvyšovania  
hygienických štandardov v  
spoločnosti vystavenej vírusu  
ochorenia COVID-19 (SENCOZA)  
Strategická implementácia  
aditívnych technológií na  
posilnenie intervenčných kapacít  
mimoriadnych udalostí vyvolaných  
pandémiou COVID-19  
3 413 706,10 3 243 020,80 170 685,30  
UNIZA Žilina  
3 486 739,62 3 312 402,64 174 336,98  
(SIATCOVID)  
Spolu  
39 146 750,10 36 083 752,35 3 062 997,75  
10