Správa o výsledku kontroly  
2023  
Vyrubovanie a výber dane z príjmov  
z prevodu vlastníctva nehnuteľností  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Finančné riaditeľstvo SR spolu s daňovými úradmi, colnými úradmi a Kriminálnym úradom tvoria finančnú správu,  
ktorej hlavným poslaním je zabezpečovať jednotný výber daní a cla v plnej výške nároku SR a EÚ, zabezpečovať  
ochranu fiškálnych záujmov, obchodnopolitických opatrení a bezpečnostných záujmov štátu a EÚ.  
Finančnou správou odhadovaný ročný výpadok daňových príjmov z dôvodu nepriznania a neodvedenia dane  
z prevodu vlastníctva nehnuteľností predstavuje cca 22 mil. eur.  
Kontrola bola vykonaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov kontroly súladu v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Kontrolu v kontrolovanom subjekte vykonali traja kontrolóri s viacročnou kontrolórskou praxou. Kontrolovaným  
obdobím boli roky 2020 až I. polrok 2023 a súvisiace obdobia.  
Kontrolné akcie zamerané na príjmy štátneho rozpočtu a udržateľné verejné financie patria dlhodobo ku  
kontrolným prioritám NKÚ SR. Existujúce riziká pri správe daní vo forme nepriznania a neplatenia daní spôsobujú  
výrazné výpadky v daňových príjmoch a narúšajú princíp daňovej spravodlivosti. Spôsob vyrubovania  
a vymáhania daní patrí do kontrolnej pôsobnosti NKÚ SR.  
Na podporu dobrovoľného plnenia dane z prevodu vlastníctva nehnuteľností v období rokov 2021 až 2023  
zaslala finančná správa celkom 25 947 informatívnych listov k 29 711 nehnuteľnostiam.  
Podiel zdanených nehnuteľností za obdobie rokoch 2016 až 2019 sa po zaslaní listov zvýšil z pôvodných cca  
32 % o 14 až 19 p. b. Za obdobie rokov 2020 až 2022, po zaslaní listov ešte pred lehotou na podanie daňového  
priznania dosiahol podiel zdanených nehnuteľností z celkových nehnuteľností, ktoré finančná správa  
identifikovala, že by mali podliehať zdaneniu, rozpätie cca 52 až 55 %.  
U vybraných daňovníkov, ktorí nezareagovali na list, boli vykonané preverenia formou miestnych zisťovaní,  
s dorubenou daňou 597 tis. eur.  
Kontrolou NKÚ SR neboli zistené porušenia všeobecne záväzných právnych predpisov.  
Celkový výnos (dodatočný výber dane z príjmov a zdravotných odvodov) zo zrealizovanej listovej kampane  
dosiahol sumu 28,3 mil. eur, z toho 15,2 mil. eur na dani z príjmov a 13,1 mil. eur na zdravotných odvodoch.  
Kontrola v kontrolovanom subjekte skončila záznamom o výsledku kontroly, t. j. neboli zistené nedostatky. NKÚ SR  
preto nepredložil kontrolovanému subjektu žiadne odporúčanie.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť spôsob vyrubovania a výberu dane z príjmov z prevodu vlastníctva  
nehnuteľností finančnou správou.  
Kontrola bola zameraná na postup finančnej správy voči daňovníkom, ktorých identifikovala, že si pravdepodobne  
nesplnili svoju povinnosť priznať a odviesť daň a aký vplyv na dodatočne vybrané príjmy do štátneho rozpočtu mala  
opakovaná preventívna listová kampaň realizovaná finančnou správou v rokoch 2021 až 2023.  
Rámec kontrolnej akcie  
Pri kontrole boli použité viaceré metódy a techniky ako štúdium všeobecne záväzných právnych predpisov,  
interných predpisov, prístup detailného preverovania predloženej dokumentácie a dokladov, analytická  
a porovnávacia metóda, rozhovory a konzultácie s kompetentnými zamestnancami kontrolovaného subjektu.  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2020 až I. polrok 2023 a súvisiace obdobia.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Daňovníkovi, ktorý predá alebo prevedie nehnuteľnosť vo svojom vlastníctve do 5 rokov od jej nadobudnutia alebo  
5 rokov od jej vyradenia z obchodného majetku, a dosiahne príjem, vzniká zákonná povinnosť takýto príjem priznať  
v daňovom priznaní a zaplatiť príslušnú daň. Existujú však aj zákonom vymedzené prípady, kedy je príjem  
z prevodu vlastníctva nehnuteľností od dane oslobodený.  
Daň sa platí z rozdielu medzi predajnou cenou (príjmy) a kúpnou cenou vrátane ostatných nákladov (výdavky).  
Okrem dane z príjmov (vo výške 19 %), takýto príjem podlieha aj odvodu do zdravotnej poisťovne (14 %).  
V prípade, že je súčasťou príjmov zo živnosti, vzťahujú sa na neho okrem dane z príjmov a zdravotných odvodov  
aj sociálne odvody. Dosiahnutý príjem sa v daňovom priznaní uvádza aj vtedy, ak bola nehnuteľnosť predaná bez  
zisku, t. j. ak rozdiel medzi príjmami a výdavkami je nula.  
Nepodanie daňového priznania sa považuje za správny delikt, za ktorý hrozí daňovníkovi pokuta vo výške od 30 eur  
do 16 000 eur. Pri rozhodovaní o výške pokuty sa prihliada na závažnosť, trvanie a možné následky.  
Vyhľadávacia činnosť  
Na oblasť zdaňovania príjmov z prevodu nehnuteľnosti sa finančná správa zamerala v roku 2020. Na základe  
údajov z katastra nehnuteľností za roky 2016 až 2019 finančná správa identifikovala 15 164 predajov nehnuteľností  
na bývanie (byty a domy), ktoré by mohli podliehať zdaňovaniu. Z tohto počtu bolo priznaných v daňových  
priznaniach 4 776 predajov (31 %). Zo zvyšných 10 388 prípadov nepriznaných predajov domov a bytov finančná  
správa odhadla výpadok vo výške 42,6 mil. eur, z toho na dani z príjmov fyzických osôb vo výške 22,9 mil. eur  
a na zdravotných odvodoch 19,7 mil. eur.  
Daňovým základom pre odhad výpadku na daniach a odvodoch bol rozdiel medzi predajnou a kúpnou cenou  
nehnuteľnosti. Predajné a kúpne ceny boli odhadnuté na základe údajov o priemernej cene domu / bytu za m2 na  
úrovni kraja a o priemernej výmere predávaných domov / bytov v Slovenskej republike. Odhad nepočítal  
s ostatnými daňovo uznateľnými výdavkami vymedzenými v zákone o dani z príjmov. Zdravotné odvody  
predstavujú 14 % zo základu dane, daň z príjmu predstavuje 19 % zo základu dane poníženého o zdravotné  
odvody.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 1 Odhad výpadku daňových príjmov a zdravotných odvodov v rokoch 2016 až 2019  
25,0  
20,0  
15,0  
11,8  
10,0  
5,0  
6,4  
10,1  
3,5  
5,5  
1,2  
1,0  
3,0  
0,0  
2016  
2017  
2018  
2019  
Výpadok na zdravotných odvodoch  
Výpadok na dani z príjmov  
Zdroj: FR SR  
Vyhodnocovanie rizika nepriznania príjmu z prevodu vlastníctva nehnuteľnosti finančná správa realizovala  
opakovane aj v nasledujúcich rokoch 2021 až 2023 (vždy za predchádzajúci rok). V roku 2023 za zdaňovacie  
obdobie roku 2022 sa okrem bytov a domov pri identifikácii nepriznaných predajov zamerala aj na byty a garáže.  
Zámerom finančnej správy bolo v prípade identifikovaných predajov podliehajúcich zdaneniu, dať daňovníkom  
šancu nerepresívnym spôsobom dodatočne príjem z predaja nehnuteľnosti priznať. Z tohto dôvodu finančná  
správa identifikovaných daňovníkov oslovila zaslaním informatívnych listov, v ktorých ich upozornila, že ak  
z dôvodu predaja alebo prevodu nehnuteľnosti dosiahli príjem, mohla im vzniknúť povinnosť priznať tento príjem  
v daňovom priznaní a zaplatiť príslušnú daň. Listovú kampaň realizovala finančná správa celkom trikrát,  
každoročne v mesiaci február v rokoch 2021 až 2023, pričom za zdaňovacie obdobie rokov 2016 až 2019 spätne  
po termíne na podanie daňového priznania (ex-post) a za zdaňovacie obdobie 2020 až 2022 ešte pred termínom  
na podanie daňového priznania (ex-ante).  
Tabuľka č. 1 Prehľad zaslaných listov  
Počet odoslaných listov  
ex-post ex-ante  
Počet odoslaných  
listov celkom  
12 954  
Počet  
nedoručených listov  
Listová kampaň  
2021  
2022  
2023  
8 837  
511  
0
4 117  
5 167  
7 315  
749  
890  
524  
5 678  
7 315  
Spolu  
9 348  
16 599  
25 947  
2 163  
Zdroj: FR SR  
V období rokov 2021 až 2023 zaslala finančná správa celkom 25 947 informatívnych listov k 29 711  
nehnuteľnostiam, pričom ak nehnuteľnosť vlastnili viacerí vlastníci, list bol zaslaný každému z vlastníkov. Ak jeden  
vlastník vlastnil viac nehnuteľností, list bol zaslaný jeden.  
Okrem zasielania informatívnych listov finančná správa v rokoch 2021 až 2023 za účelom zvýšenia povedomia  
(edukácie) občanov o daňovej povinnosti pri predaji nehnuteľností pravidelne oslovovala potenciálnych daňovníkov  
prostredníctvom masovokomunikačných prostriedkov.  
Podiel zdanených nehnuteľností z identifikovaných nehnuteľností potenciálne podliehajúcich zdaneniu za  
zdaňovacie obdobie rokov 2016 až 2019 sa po zaslaní listov zvýšil z pôvodných cca 32 % o 14 až 19 p. b. Za  
zdaňovacie obdobie rokov 2020 až 2022, po zaslaní listov ešte pred lehotou na podanie daňového priznania  
dosiahol podiel zdanených nehnuteľností z celkových nehnuteľností, ktoré finančná správa identifikovala, že by  
mali podliehať zdaneniu, rozpätie cca 52 až 55 %.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 2 Podiel zdanených predajov pred a po zaslaní informatívnych listov (listová kampaň)  
55,3%  
60,0%  
50,0%  
40,0%  
30,0%  
20,0%  
10,0%  
0,0%  
54,7%  
51,8%  
50,5%  
47,9%  
32,9%  
47,4%  
31,9%  
45,6%  
31,4%  
31,1%  
2016  
2017  
2018  
Priznané pred kampaňou  
2019  
2020  
Priznané po kampani  
2021  
2022  
Zdroj: spracované z údajov FR SR  
Kontrolná činnosť  
Finančná správa má právo vykonať u vybraných subjektov daňovú kontrolu a detailne preveriť priznanie všetkých  
položiek dane z príjmu. V prípade občanov, ktorí nereagovali na zaslaný list a príjem z predaja nehnuteľnosti  
nepriznali, finančná správa v rámci uplatňovanej analýzy rizík vybrala skupinu konkrétnych fyzických osôb, u ktorej  
následne daňoví kontrolóri vykonali činnosti smerujúce k preverovaniu skutočností rozhodujúcich pre dorubenie  
dane.  
Tabuľka č. 2 Výsledky preverenia príjmov z prevodu nehnuteľností u vybraných osôb (subjektov)  
Obdobie zadania  
subjektov na  
preverenie  
3Q - 2021  
Podiel  
ukončených  
preverení  
Počet vybraných  
subjektov na preverenie  
Počet ukončených  
preverení  
Výška dorubenej  
dane v eurách  
340  
313  
653  
324  
251  
575  
95,3 %  
80,2 %  
88,1 %  
340 530  
256 002  
596 532  
4Q - 2022  
Spolu  
Zdroj: FR SR, stav k 11.09.2023  
Správnosť údajov a postup správcu dane pri preverovaní príjmov z prevodu nehnuteľností u vybraných osôb  
daňovými kontrolórmi bol NKÚ SR skontrolovaný na konkrétnych prípadoch, pričom bolo zistené, že správca dane  
postupoval v súlade s metodickými pokynmi a platnou legislatívou.  
Dodatočný výnos  
Celkový výnos (dodatočný výber dane z príjmov a zdravotných odvodov) po rozposlaní listov v rokoch 2021 až  
2023 (za obdobie rokov 2016 až 2022) podľa odhadu finančnej správy predstavoval sumu 28,3 mil. eur, z toho  
15,2 mil. eur na dani z príjmov a 13,1 mil. eur na zdravotných odvodoch.  
Finančnej správe sa realizáciou písomného upozornenia daňovníkov na dobrovoľné priznanie dane z príjmov  
z prevodu nehnuteľností v rokoch 2021 až 2023 podarilo zvýšiť príjmy na tejto dani a s tým súvisiace zdravotné  
odvody o 24 % (za zdaňovacie obdobie rokov 2016 až 2022). Percentuálny nárast dodatočných príjmov na  
celkových príjmoch za jednotlivé zdaňovacie obdobia dokumentuje nasledujúci graf:  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 3: Podiel dodatočných príjmov na celkových príjmoch  
30,0  
25,0  
20,0  
15,0  
10,0  
5,0  
45,0%  
40,0%  
35,0%  
30,0%  
25,0%  
20,0%  
15,0%  
10,0%  
5,0%  
0,0  
0,0%  
2016  
10,5  
0,4  
2017  
11,3  
0,9  
2018  
12,4  
0,9  
2019  
14,1  
2020  
17,0  
2021  
24,0  
2022  
26,7  
Celkové príjmy  
Dodatočné príjmy  
% nárast  
2,2  
5,2  
9,5  
9,1  
3,8%  
8,0%  
7,3%  
15,6%  
30,6%  
39,5%  
34,1%  
Celkové príjmy  
Dodatočné príjmy  
% nárast  
Zdroj: z údajov FR SR, stav k 22.08.2023  
Odhad dodatočného výnosu finančnej správy vychádzal z údajov v daňových priznaniach k dani z príjmov fyzickej  
osoby typ B, kde boli uvedené príjmy a výdavky z prevodu vlastníctva nehnuteľností a zo živnosti v prípade, že  
daná osoba podniká s nehnuteľnosťami (tzn., že má v daňovom priznaní uvedený SK NACE 68100 – kúpa a predaj  
nehnuteľnosti alebo SK NACE 68310 – realitné kancelárie). Základom dane bol rozdiel medzi príjmami  
a výdavkami. Zdravotné odvody predstavujú 14 % zo základu dane, daň z príjmu predstavuje 19 % zo základu  
dane poníženého o zdravotné odvody.  
Dodatočné príjmy boli porovnaním stavu príjmov a výdavkom pred a po posielaní listov. Z dôvodu, že za roky 2020  
až 2022 boli listy zasielané ešte pred lehotou na podanie daňového priznania, bol objem priznaných príjmov a  
výdavkov pred posielaním listov odhadnutý v závislosti od rastu cien nehnuteľností za predpokladu, že rast príjmov  
z predaja nehnuteľností priznaných v daňovom priznaní koreluje s rastom priemerných cien nehnuteľností.  
Nariadenie vlády  
S cieľom motivovať daňovníkov na podanie daňového priznania a úhradu dane z príjmov z prevodu vlastníctva  
nehnuteľností vláda SR vydala v Zbierke zákonov SR dňa 4. 12. 2021 Nariadenie č. 461/2021 Z. z. o upustení od  
vyrubenia úroku z omeškania a uloženia pokuty na dani z príjmov z prevodu vlastníctva nehnuteľností. V zmysle  
uvedeného nariadenia finančná správa upustila od vyrubenia pokuty a sankčného úroku každej fyzickej osobe  
(nepodnikateľovi), ktorá v náhradnej lehote od 1. 1. 2021 do 28. 2. 2022 dodatočne priznala a uhradila príjmy  
z prevodu vlastníctva nehnuteľností za zdaňovacie obdobie rokov 2016 až 2020.  
Tabuľka č. 3 Počet daňovníkov, na ktorých sa vzťahuje Nariadenie vlády SR č. 461 zo dňa 04.12.2021  
Počet daňových subjektov,  
na ktorých sa nariadenie vlády vzťahuje  
Ustanovenie Nariadenia vlády SR č. 461/2021  
§ 1 - upustenie od vyrubenia úroku z omeškania zaplatenia dane  
2 908  
§ 2 - upustenie od uloženia pokuty za nepodanie daňového  
priznania  
4 651  
Zdroj: FR SR  
Záver  
NKÚ SR pozitívne hodnotí iniciatívu finančnej správy zameranú na oblasť zdaňovania príjmov z prevodu  
nehnuteľností, a konštatuje, že realizácia listovej kampane prispela k podpore dobrovoľného plnenia daňovej  
povinnosti, čím došlo bez dodatočne vynaložených nákladov a administratívnej záťaže spojenej s prípadným  
výkonom daňovej kontroly a vyrubovacieho konania k zvýšeniu daňových a odvodových príjmov.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrola bola ukončená záznamom o výsledku kontroly. Kontrolovaný subjekt bol oboznámený s výsledkami  
kontroly NKÚ SR pri ich predložení.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Lazovná č. 63  
824 73 Bratislava 26  
974 01 Banská Bystrica  
Zoznam použitých skratiek  
EÚ  
Európska únia  
FR SR  
NKÚ SR  
p. b.  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej Republiky  
Percentuálny bod  
SK NACE  
SR  
Štatistická klasifikácia ekonomických činností  
Slovenská republika  
6