Správa o výsledku kontroly  
2023  
Systém zabezpečenia ambulancií  
dopravnej zdravotnej služby  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky (MZ SR)  
Je ústredným orgánom štátnej správy pre zdravotnú starostlivosť, ochranu zdravia, verejné zdravotné poistenie,  
cenovú politiku v oblasti cien výrobkov, služieb a výkonov v zdravotníctve.  
Všeobecná zdravotná poisťovňa, a. s. (VšZP, a. s.)  
Je najväčšia a najdlhšie pôsobiaca zdravotná poisťovňa na Slovensku, ktorej predmetom činnosti je vykonávanie  
verejného zdravotného poistenia. Jediným akcionárom tejto spoločnosti je Slovenská republika,  
v mene ktorej koná ministerstvo zdravotníctva.  
Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s. (DÔVERA, a. s.)  
Je najväčšia súkromná zdravotná poisťovňa na Slovensku, zabezpečujúca zdravotnú starostlivosť pre 1,6 milióna  
poistencov.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola realizovaná v súlade so zákonom o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky (ďalej len  
„NKÚ SR“) a štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov  
najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). Kontrolu vykonal tím kontrolórov so skúsenosťami v oblasti  
zdravotníctva. Výber vzorky bol realizovaný na základe odborného úsudku kontrolórov a kontrolovaným obdobím  
boli roky 2019 až 2022.  
Kontroly na jednotlivých subjektoch boli ukončené protokolmi o výsledku kontroly. Vo dvoch prípadoch  
kontrolované subjekty vzniesli námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení.  
Preverením námietok bola v jednom prípade potvrdená opodstatnenosť.  
Prečo sme kontrolovali  
S účinnosťou od 1. júna 2019 bola ambulancia dopravnej zdravotnej služby (ďalej len „DZS“) zriadená ako  
nový typ zdravotníckeho zariadenia ambulantnej zdravotnej starostlivosti. Zákon o poskytovateľoch  
zdravotnej starostlivosti ustanovil MZ SR ako orgán príslušný na vydávanie povolenia na prevádzkovanie  
ambulancií DZS. Preprava pacienta bola zákonom o zdravotnej starostlivosti zadefinovaná ako súčasť  
poskytovania zdravotnej starostlivosti, ktorú vykonáva držiteľ povolenia na prevádzkovanie ambulancie DZS  
a je určená najmä na prepravu osoby do zdravotníckeho zariadenia, medzi zdravotníckymi zariadeniami alebo  
na prepravu po poskytnutí zdravotnej starostlivosti zo zdravotníckeho zariadenia.  
Výdavky z verejného zdravotného poistenia na DZS v roku 2022 predstavovali sumu cca 38,0 mil. eur.  
Predpokladané výdavky podľa prognóz MZ SR v roku 2025 dosiahnu objem 50,0 mil. eur.  
Čo sme zistili  
Vykonaná kontrola NKÚ SR v segmente DZS opätovne potvrdila nedostatočnú koncepčnú, riadiacu  
a kontrolnú funkciu ministerstva zdravotníctva ako orgánu štátu zodpovedného za zdravotnú politiku.  
Prijatá legislatíva pre nastavenie podmienok prevádzky ambulancií DZS je neúčinná a proces preverovania  
splnenia podmienok pri vydávaní povolení na prevádzkovanie ambulancií DZS mal v rokoch 2019 2022  
nasledovné vážne nedostatky. Kontrolou NKÚ SR bolo zistené:  
DZS nevykazuje znaky poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, nedisponuje zdravotníckymi  
pracovníkmi, materiálno-technickým vybavením a nevykonáva činnosť poskytovania zdravotnej starostlivosti.  
Poskytovatelia DZS nevedú zdravotnú dokumentáciu, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou poskytovania  
zdravotnej starostlivosti. NKÚ SR nespochybňuje potrebu DZS, ale poukazuje na fakt, že legislatívnou  
zmenou v roku 2019 vznikol nový typ zdravotnej starostlivosti, ktorý je v skutočnosti službou súvisiacou  
s poskytovaním zdravotnej starostlivosti.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Ministerstvo neustanovilo verejnú minimálnu sieť poskytovateľov pre DZS. Ako gestor zákona  
o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti nepostupovalo v súlade s ustanovením § 5 ods. 5 zákona  
o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, podľa ktorého minimálnu sieť podľa § 5 odsekov 1 a 3 a § 5a  
ustanoví nariadenie Vlády SR. MZ SR tak nezosúladilo vykonávacie predpisy so zákonom a  
nereflektovalo na zmenu vykonanú v oblasti DZS z roku 2019.  
MZ SR pri rozhodovaní o povoleniach nedodržiavalo zákon o správnom konaní. Nevychádzalo zo  
spoľahlivo zisteného stavu veci. Jednému žiadateľovi pri vydávaní rozhodnutí vyhovelo a druhému v tej  
istej veci za splnenia tých istých podmienok nevyhovelo, niektorým účastníkom konania umožnilo  
preukázať splnenie podmienok na základe kópii dokumentov a zároveň iných účastníkov žiadalo v skutkovo  
zhodných alebo podobných prípadoch o predloženie originálov dokumentov.  
Niektorým poskytovateľom povolilo ministerstvo prevádzku ambulancií DZS aj na osobných  
a nákladných autách a naopak od iných poskytovateľov vyžadovalo, aby vozidlá boli vo vyhotovení  
špeciálne vozidlo SC - SANITÁ. Súčasné legislatívne podmienky a postup, ktorý uplatnilo MZ SR pri  
povoľovacích konaniach na prevádzku ambulancií DZS umožnili schváliť na prevádzku ambulancií DZS aj  
osobné vozidlá. Z kontrolnej vzorky 483 vozidiel ambulancií DZS vyplýva, že MZ SR povolilo prevádzku  
ambulancií DZS prostredníctvom 56 vozidiel, ktoré neboli špeciálnymi vozidlami SC - SANITNÁ.  
VšZP, a. s., nevyhodnocovala dostupnosť DZS. Poisťovňa potvrdila, že dostupnosť zdravotnej  
starostlivosti je v rámci uzatvárania zmluvných vzťahov s poskytovateľmi DZS dôležitá, avšak kritérium  
dostupnosť zdravotnej starostlivosti nevyhodnocovala, keďže sa na ambulancie DZS nevzťahuje.  
Spádové územia (minimálna sieť) nie sú zadefinované, a teda ich nemožno použiť ako kritérium na  
vyhodnocovanie úrovne poskytovanej zdravotnej starostlivosti poskytovateľmi DZS. DÔVERA, a. s.,  
vyhodnocovala dostupnosť na základe podnetov od poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (ďalej len  
PZS“) a poistencov. V kontrolovanom období však takéto podnety neevidovala.  
MZ SR neustanovilo indikátory kvality pre DZS. Ako gestor zákona o zdravotných poisťovniach  
nezabezpečilo úpravu nariadenia Vlády SR č. 752/2004 Z. z., ktorým by sa stanovili indikátory kvality pre DZS,  
došlo tak k porušeniu § 7 ods. 7 zákona o zdravotných poisťovniach. Aktuálne platné nariadenie Vlády SR  
č. 752/2004 Z. z., ktorým sa vydávajú indikátory kvality na hodnotenie poskytovania zdravotnej  
starostlivosti, neobsahuje indikátory kvality pre DZS.  
Zdravotné poisťovne pri poskytovateľoch DZS zároveň nevyhodnocujú indikátory kvality z dôvodu, že  
MZ SR ich pre ambulancie DZS nevypracovalo. Poskytovatelia DZS neboli teda povinní poisťovniam na  
vyhodnotenie indikátorov kvality poskytovať žiadne údaje. Zdravotné poisťovne tak nemôžu použiť  
indikátory kvality ako jedno z kritérií pri vytvorení poradia poskytovateľov DZS, keďže toto kritérium nie je pre  
poskytovateľov DZS nariadením vlády SR ustanovené.  
Kvalitu a dostupnosť poskytovania tejto súčasti zdravotnej starostlivosti MZ SR nekontroluje,  
nevyhodnocuje a nereguluje. Zdravotnícke zariadenia potvrdili, že v niektorých exponovaných časoch  
čaká pacient na odvoz aj niekoľko hodín. Zdravotné poisťovne nemajú v zmluvách s poskytovateľmi DZS  
ošetrené žiadne kvalitatívne kritéria. Napríklad chýba časový termín na pristavenie vozidla DZS po  
objednávke.  
MZ SR nevykonalo žiadnu kontrolu u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti DZS, došlo tak  
k porušeniu ustanovenia § 81 ods. 1 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti. V praxi teda nie je  
možné objektívne zistiť, či poskytovanie služieb DZS jednotlivými prevádzkovateľmi bolo v súlade s  
príslušnými právnymi predpismi.  
Čo odporúčame  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre zdravotníctvo, aby zaviazalo MZ SR analyzovať postavenie segmentu  
dopravnej zdravotnej služby v rámci poskytovania zdravotnej starostlivosti a na základe výsledkov analýzy  
iniciovať legislatívnu zmenu príslušných zákonov.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť systém zabezpečenia prepravy pacientov medzi zdravotníckymi zariadeniami,  
pacientov dialyzačného programu, pacientov na plánované vyšetria a pacientov do domáceho liečenia po ukončení  
poskytovania ústavnej zdravotnej starostlivosti.  
Predmetom kontroly bolo preveriť proces vydávania povolení na prevádzkovanie ambulancie DZS, uzatváranie a  
plnenie zmlúv s ambulanciami dopravnej zdravotnej služby, kontrolný systém a dostupnosť poskytovaných služieb.  
Kontrola sa zamerala na legislatívne predpisy a vnútorné predpisy MZ SR, upravujúce proces vydávania povolení  
na DZS.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu s prvkami výkonnosti v 3 kontrolovaných subjektoch, v ktorých boli  
preverené relevantné dokumenty a postupy potrebné na splnenie účelu a predmetu kontroly. Na účel zistenia  
informácií o dostupnosti a kvalite poskytovaných služieb DZS bola dotazníkom oslovená vybraná vzorka nemocníc.  
Rámec kontrolnej akcie  
Pre dosiahnutie požadovaného výsledku kontroly bola použitá metóda preskúmania dokladov a dokumentov,  
analýzy, písomné stanoviská k predmetu kontroly a rozhovory s vecne príslušnými zamestnancami kontrolovaných  
subjektov. Výber kontrolovaných údajov pri detailnej kontrole bol vykonaný neštatistickou metódou výberu vzorky  
založenej na odbornom úsudku kontrolórov po zvážení rizikovosti a hodnoty jednotlivých položiek.  
Hodnotiacimi kritériami boli relevantné časti legislatívy SR, vrátane súvisiacich právnych predpisov týkajúcich sa  
jednotlivých oblastí predmetu kontroly platných v konkrétnom kontrolovanom období. Ďalšími hodnotiacimi  
kritériami boli interné predpisy a strategické dokumenty kontrolovaných subjektov.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Novelizáciou zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. júna 2019, bola  
MZ SR ustanovená kompetencia vydávať povolenia na prevádzkovanie ambulancií DZS; ambulancia DZS  
sa stala novým typom zdravotníckeho zariadenia. Bola určená najmä na prepravu osôb do zdravotníckeho  
zariadenia, medzi zdravotníckymi zariadeniami alebo po poskytnutí zdravotnej starostlivosti zo zdravotníckeho  
zariadenia. Súčasťou prepravy bolo aj poskytovanie asistencie alebo sprievodu tejto osobe.  
Zámerom navrhovanej úpravy podľa dôvodovej správy bol priamy dohľad a kontrola nad poskytovateľmi DZS,  
a to najmä z toho dôvodu, že sa rozmohlo veľa fiktívnych poskytovateľov takýchto služieb. Zároveň v aplikačnej  
praxi bolo nevyhnutné zriadiť ambulanciu DZS, pretože dopravu zo zdravotníckych zariadení zabezpečovali  
taxíky“ na základe voľnej živnosti, pričom sa za posledné obdobie hromadili sťažnosti pacientov na nízku kvalitu  
služieb. Takáto úprava bola nevyhnutná aj vo vzťahu k nakladaniu a poskytovaniu osobných údajov pacientov.  
Rozpočet verejného zdravotného poistenia pre DZS  
Rozdelenie celkového balíka verejného zdravotného poistenia na konkrétne typy zdravotnej starostlivosti bolo  
určené vyhláškou MZ SR č. 9/2022 Z. z. prvýkrát pre rok 2022, podľa typov zdravotnej starostlivosti určenej vo  
vyhláške MZ SR č. 10/2022 Z. z., avšak pri stanovovaní percenta sa vychádzalo zo súm stanovených v rozpočte  
verejného zdravotného poistenia na daný rok.  
Podiel pre segment DZS zostal za celé kontrolované obdobie nemenný a predstavoval cca 0,6 %  
z celkového rozpočtu verejného zdravotného poistenia. Kým v roku 2019 to bolo 32,0 mil. eur, v roku 2022  
rozpočtovaný objem už predstavoval 38,0 mil. eur. MZ SR na základe legislatívnych vplyvov prijatých zákonov  
verejného zdravotného poistenia odhadovalo, že rozpočet verejného zdravotného poistenia na segment DZS môže  
v roku 2025 dosiahnuť 50,0 mil. eur.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 1 Vývoj rozpočtu verejného zdravotného poistenia – DZS  
60,0  
50,0  
46,6  
50,0  
43,7  
38,0  
34,9  
2021  
40,0  
30,0  
20,0  
10,0  
34,0  
32,0  
0,0  
2019  
2020  
2022  
OS 2023  
OS 2024  
OS 2025  
v mil. eur  
Zdroj: Podklady MZ SR, roky 2023 – 2025, odhad MZ SR na základe legislatívnych vplyvov prijatých zákonov; spracovanie NKÚ SR  
Schválený rozpočet verejnej správy pre DZS, v roku 2019 poskytnutý poisťovni VšZP, a. s., bol vo výške  
22,1 mil. eur, v roku 2022 to už predstavovalo 24,7 mil. eur. Zmluvný rozsah a jeho čerpanie v kontrolovanom  
období znázorňuje nasledovná tabuľka:  
Tabuľka č. 1: Zmluvný rozsah a skutočná úhrada VŠZP, a. s., v tis. eur  
Počet zml.  
poskytovateľov  
DZS  
Počet  
ambulancií  
DZS  
Skutočná úhrada Objem nevyčerpaného  
% nevyčerpaného  
zmluvného rozsahu  
Rok Zmluvný rozsah  
VšZP za DZS  
zml. rozsahu  
2019  
2020  
2021  
2022  
Suma  
22 694 852,65  
26 592 638,00  
26 542 286,94  
26 467 480,85  
102 297 258,44  
22 774 069,73  
23 328 050,01  
22 461 473,70  
24 973 439,28  
93 537 032,72  
- 79 217,08  
-0,35 %  
12,28 %  
15,37 %  
5,64 %  
3 264 587,99  
4 080 813,24  
1 494 041,57  
8 760 225,72  
45  
45  
45  
786  
789  
784  
8,56 %  
Zdroj: Spracované NKÚ SR z podkladov VšZP, a. s.  
V roku 2019 schválený rozpočet verejnej správy pre DZS, poskytnutý poisťovni DÔVERA, a. s., bol vo výške  
6,8 mil. eur, v roku 2022 to už predstavovalo 9,5 mil. eur. Zmluvný rozsah a jeho čerpanie v kontrolovanom období  
znázorňuje nasledovná tabuľka:  
Tabuľka č. 2: Zmluvný rozsah a skutočná úhrada DÔVERA, a. s., v tis. eur  
Počet zml.  
poskytovateľov ambulancií  
DZS DZS  
Počet  
Skutočná úhrada  
Objem prekročeného  
% prečerpaného  
Rok Zmluvný rozsah  
DÔVERA za DZS  
zml. rozsahu  
zmluvného rozsahu  
2019  
2020  
2021  
2022  
Suma  
6 166 720,00  
7 712 662,00  
8 349 980,00  
8 818 933,00  
31 048 295,00  
7 032 291  
8 076 822  
865 571,00  
364 160,00  
448 796,00  
577 439,00  
2 255 966,00  
14,03%  
4,72 %  
5,37 %  
6,54 %  
7,26 %  
48  
47  
46  
804  
809  
797  
8 798 776  
9 396 372  
33 301 251,00  
Zdroj: Spracované NKÚ SR z podkladov DÔVERA, a. s.  
Proces vydávania povolení na prevádzkovanie DZS  
Podľa § 11 ods. 1 písm. g) zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, MZ SR vydáva povolenie na  
prevádzkovanie ambulancie DZS. Podľa § 15 ods. 2 sa povolenie vydáva na dobu neurčitú. V čase kontroly,  
53 poskytovateľov DZS prevádzkovalo 821 ambulancii DZS, na ktoré mali vydané povolenie od MZ SR. NKÚ SR  
určil kontrolnú vzorku na základe výšky tržieb jednotlivých poskytovateľov DZS. Dvanásť spoločností, ktoré boli  
vybrané do vzorky, dosiahli spolu tržby 22 889 165,79 eur, čo predstavovalo 67 % z celkovej výšky úhrad od  
všetkých troch zdravotných poisťovní za rok 2021. Celkovo bolo preverených 483 vozidiel - ambulancií DZS.  
V súlade s § 13 ods. 11 písm. c) zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti právnická osoba v žiadosti  
doloží, okrem iného, doklady preukazujúce personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie  
ambulancie DZS podľa § 8 ods. 5. MZ SR stanovilo vyhláškou č. 189/2019 Z. z. minimálne požiadavky na  
personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie ambulancie DZS a dispečingu, podrobnosti o  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
označovaní ambulancie DZS, označovaní ochranných odevov zamestnancov ambulancie DZS, ako aj vzor  
žiadanky na prepravu v platnom znení. Vyhláška explicitne popisuje personálne a materiálno-technické  
vybavenie ambulancie DZS a je hodnotiacim kritériom na posudzovanie, či žiadateľ splnil, alebo nesplnil  
podmienky na vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie DZS. Žiadateľ o vydanie povolenia na  
prevádzkovanie ambulancií DZS je, podľa zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, povinný predložiť  
nasledovné údaje a doklady.  
Tabuľka č. 3: Doklady potrebné k žiadosti o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie DZS  
Podľa § 12 ods. 9 právnická osoba predloží  
doklad o pracovno-právnom vzťahu alebo inom obdobnom vzťahu odborného zástupcu so žiadateľom o vydanie  
povolenia  
Podľa § 13 ods. 4 právnická osoba v žiadosti uvedie  
obchodné meno, sídlo, právnu formu, identifikačné číslo, ak už bolo pridelené, meno, priezvisko a miesto trvalého  
pobytu osoby alebo osôb, ktoré sú štatutárnym orgánom  
a)  
meno, priezvisko, dátum narodenia, údaj o štátnom občianstve, registračné číslo a označenie komory odborného  
zástupcu  
b)  
miesto trvalého pobytu odborného zástupcu; ak je miesto trvalého pobytu mimo územia SR, aj miesto prechodného  
pobytu na území SR  
c)  
d) druh zdravotníckeho zariadenia  
Podľa § 13 ods. 5 právnická osoba v žiadosti doloží  
a) právoplatné rozhodnutie o vydaní licencie na výkon činnosti odborného zástupcu  
čestné vyhlásenie, že v období 2 rokov pred podaním žiadosti nemala zrušené povolenie z dôvodov uvedených v §  
19 ods. 1 písm. c), d) alebo e) a že údaje uvedené v žiadosti a predložené listiny sú pravdivé  
d)  
Podľa § 13 ods. 11 právnická osoba v žiadosti doloží  
a) rozhodnutie príslušného orgánu verejného zdravotníctva o návrhu na uvedenie priestorov dispečingu do prevádzky  
b) doklady preukazujúce vlastnícke právo alebo užívacie právo k ambulancii DZS  
c) doklady preukazujúce personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie ambulancie DZS podľa § 8 ods. 5  
d) údaj o mieste prevádzkovania dispečingu  
e) údaj o počte ambulancií DZS  
Zdroj: Spracovanie NKÚ SR, na základe znenia zákona a podkladov MZ SR  
V procese vydávania povolení boli zistené vážne nedostatky. MZ SR nepostupovalo v súlade s § 13 ods. 5  
a § 13 ods. 11 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, keď z vybranej vzorky 12 spoločností, dve  
spoločnosti nepredložili právoplatné rozhodnutie o vydaní licencie na výkon činnosti odborného zástupcu,  
štyri spoločnosti nepreukázali kompletné vlastníctvo ambulancií DZS a štyri spoločnosti nepreukázali  
kompletné personálne a materiálno-technické vybavenie ambulancie DZS.  
Výsledok preverenia kontrolnej vzorky uvádzame v nasledovnej tabuľke.  
Tabuľka č. 4: Výsledok preverenia kontrolnej vzorky 12 poskytovateľov DZS  
Podľa §  
Doklady potrebné k žiadosti o vydanie povolenia  
preukázal nepreukázal  
právoplatné rozhodnutie o vydaní licencie na výkon činnosti odborného  
zástupcu  
§ 13 ods. 5 písm. a)  
10  
2
čestné vyhlásenie, že v období 2 rokov pred podaním žiadosti nemala  
§ 13 ods. 5 písm. d) zrušené povolenie z dôvodov uvedených v § 19 ods. 1 písm. c), d) alebo e) a  
12  
-
že údaje uvedené v žiadosti a predložené listiny sú pravdivé  
rozhodnutie príslušného orgánu verejného zdravotníctva o návrhu na  
uvedenie priestorov dispečingu do prevádzky  
doklady preukazujúce vlastnícke právo alebo užívacie právo k ambulancii  
DZS  
doklady preukazujúce personálne zabezpečenie a materiálno-technické  
vybavenie ambulancie DZS podľa § 8 ods. 5  
§ 13 ods. 11 písm. a)  
12  
8
-
§ 13 ods. 11 písm. b)  
4
4
§ 13 ods. 11 písm. c)  
8
§ 13 ods. 11 písm. d) údaj o mieste prevádzkovania dispečingu  
§ 13 ods. 11 písm. e) údaj o počte ambulancií DZS  
12  
12  
-
-
Zdroj: Spracovanie NKÚ SR, na základe predloženej spisovej dokumentácie a podkladov MZ SR  
Z predloženej spisovej dokumentácie k rozhodnutiam vyplýva, že MZ SR vydalo povolenie na prevádzkovanie  
ambulancií DZS aj na vozidlá, ku ktorým neboli NKÚ SR predložené osvedčenia vozidiel o evidencii časť II.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Pri ôsmich vozidlách nebolo možné preukázať, čí sú vo vlastníctve žiadatelia a či spĺňajú podmienky vyhlášky  
MZ SR č. 189/2019 Z. z. Žiadatelia zároveň predložili čestné vyhlásenia, z ktorých vyplývalo, že ku dňu vydania  
rozhodnutia vozidlá nespĺňajú podmienky uvedenej vyhlášky, avšak žiadatelia čestne prehlásili, že uvedené vozidlá  
budú spĺňať vyhlášku až k 1. januáru 2020, respektíve v bližšie neurčenom čase. V takomto prípade MZ SR v  
daných prípadoch nemalo preukázané splnenie podmienok. Z čestného vyhlásenia musí byť zrejmé,  
že podmienky sú splnené pred vydaním rozhodnutia, alebo najneskôr ku dňu vydania rozhodnutia.  
Vyhláška MZ SR č. 189/2019 Z. z.  
V prílohe č. 1 k vyhláške MZ SR č. 189/2019 Z. z. písm. A. (Materiálno-technické vybavenie ambulancie dopravnej  
zdravotnej služby typu A určenej na prevoz osoby1)) je uvedený pod čiarou odkaz na STN EN 1789+A2.  
Označenie ambulancie DZS typu A2, resp. typu A1, STN EN 1789+A2, zodpovedá podľa vyhlášky Ministerstva  
dopravy Slovenskej republiky (ďalej len „MD SR“) č. 133/2018 Z. z., špeciálnemu vozidlu kategórie M s druhom  
karosérie SC SANITNÁ ZZS (PCHR). PCHR – preprava chorých a ranených, ambulancia DZS typu A1 zodpovedá  
podľa vyhlášky špeciálnemu vozidlu kategórie M s druhom karosérie SC SANITNÁ VLS. VLS – vozidlo lekárskej  
služby (vozidlo nemá kreslo ani nosidlo).  
V súlade s § 12 ods. 17 písm. b) vyhlášky MD SR č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke  
vozidiel v cestnej premávke, musí špeciálne vozidlo sanitné s typom karosérie SC SANITNÁ spĺňať technické  
požiadavky na priestor pre pacienta vo vozidlách záchrannej zdravotnej služby podľa STN EN 1789+A2.  
Každé sanitné vozidlo DZS musí mať v osvedčení o evidencii časti II. uvedené: v rubrike „1 Druh ŠPECIÁLNE  
VOZIDLO“, v rubrike „2J Kategória M1“, v rubrike „21 Druh (typ) SC SANITNÁ ZZS (PCHR) alebo SC SANITNÁ  
VLS“.  
Z predloženej spisovej dokumentácie pri vybranej vzorke vyplýva, že MZ SR vydalo povolenia na ambulancie  
DZS aj na vozidlá, ktoré podľa údajov uvedených v Osvedčení o evidencii (časť II.) nespĺňali technické  
požiadavky na priestor pre pacienta vo vozidlách záchrannej zdravotnej služby podľa STN EN 1789+A2, zároveň  
nespĺňali podmienky uvedené v prílohe č. 1. písm. B k vyhláške MZ SR č. 189/2019 Z. z a neboli špeciálnymi  
vozidlami (SC) kategórie M podľa prílohy č. 1 ods. 16 písm. c) Vyhlášky MD SR č.133/2018 Z. z. Tieto podmienky  
nesplnilo 56 vozidiel z celkovej vzorky 483 vozidiel.  
Tabuľka č. 5: Prehľad vozidiel ambulancií DZS, ktoré získali povolenie  
Kateg  
Druh  
Počet  
vozidiel  
Počet vozidiel  
Súlad s  
vyhláškou  
Druh (typ karosérie) vozidla  
ória  
vozidla  
v %  
M1  
M1  
M1  
M1  
M1  
M1  
M1  
N1  
ŠPECIÁLNE  
ŠPECIÁLNE  
ŠPECIÁLNE  
SC SANITNÁ ZZS (PCHR) – prevoz chorých ranených  
SC SANITNÁ RZP – vozidlo rýchlej zdravotníckej pomoci  
SC SANITNÁ VLS – vozidlo lekárskej služby  
312  
87  
14  
12  
2
64,6  
18,0  
2,9  
ÁNO  
ÁNO  
ÁNO  
ÁNO  
ÁNO  
ŠPECIÁLNE SC SANITNÁ SZP – vozidlo pre špeciálnu zdravotnícku potrebu  
2,48  
0,41  
4,97  
5,59  
1,04  
ŠPECIÁLNE  
OSOBNÉ  
SG – ZACHRANÁRSKA  
AF VIACÚČELOVÁ  
24  
27  
5
NIE  
NIE  
NIE  
56  
OSOBNÉ  
AA Sedan, AA HATCHBACK 5DV,AC KOMBI  
BB SKRIŇOVÁ DODÁVKOVÁ  
NÁKLADNÉ  
Spolu – kontrolná vzorka vozidiel ambulancií DZS  
483  
88,4  
11,6  
427  
Zdroj: Spracovanie NKÚ SR, na základe predloženej spisovej dokumentácie a podkladov od subjektu  
Podľa právneho názoru MZ SR, ktorý uplatnilo pri povoľovacích konaniach na prevádzku ambulancií DZS,  
možno vydať povolenie aj na vozidlá, ktoré nie sú špeciálnymi vozidlami (SC) kategórie M1, podmienkou je  
len vybavenie, ktoré je uvedené vo vyhláške MZ SR č. 189/2019 Z. z.. V uvedenom prípade tak postačuje – ak  
budú vozidlá vybavené rádiokomunikačným zariadením alebo mobilným telefónom, GPS monitoringom,  
polohovateľným nosidlom so sklopným polohovacím podvozkom, s bezpečnostnými popruhmi pre osobu s  
odporúčanou nosnosťou minimálne 180 kg, transportným kreslom, automatickým externým defibrilátorom  
a vakom prvej pomoci obsahujúci zdravotnícky materiál.  
Ak by sme prijali právny názor MZ SR, tak ambulanciami DZS môžu byť prepravované osoby v akýchkoľvek  
vozidlách, len s vybavením, ktoré je uvedené vo vyhláške. To znamená, že pacienti môžu byť podľa  
ministerstva prepravovaní aj osobnými, prípadne nákladnými vozidlami. Špeciálne vozidlá s druhom  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
karosérie sanitné vozidlo SC Sanitné sú uvedené jedine v prílohe č. 1, písm. c) vyhlášky MD SR č. 133/2018 Z. z.  
a STN EN 1789+A2. Bez ich aplikácie by vyhláška MZ SR č. 189/2019 Z. z. nemala žiaden význam.  
NKÚ SR, vzhľadom na uvedené, odporučilo, aby ministerstvo upravilo vyhlášku MZ SR č. 189/2019 Z. z. tak, aby  
bolo možné vydať povolenie len pre ambulancie DZS, ktoré budú špeciálnym vozidlom kategórie M1 s druhom  
karosérie SC SANITNÁ. Je neakceptovateľné, aby sa poskytovanie zdravotnej starostlivosti, keďže DZS je  
súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti, uskutočňovalo prostredníctvom akýchkoľvek vozidiel,  
t. j. vozidiel, ktoré nespĺňajú žiadne, právnymi predpismi (technickými normami) stanovené podmienky.  
V prípade akceptácie tvrdenia ministerstva, že to môžu byť aj osobné alebo nákladné vozidlá, budú v daných  
prípadoch pacienti prepravovaní na type vozidiel podliehajúcich technickej kontrole v lehote do štyroch rokov po  
ich prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách, kým vozidlá kategórie M1 s druhom  
karosérie SC SANITNÁ musia absolvovať technickú a emisnú kontrolu v lehote do jedného roka po ich prvom  
prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách.  
Postupom, ktorý uplatnilo MZ SR v rámci povoľovacích konaní na prevádzkovanie ambulancií DZS,  
poškodilo žiadateľov, ktorí investovali do svojho vozového parku a prevádzkujú ambulancie DZS len na  
vozidlách kategórie M1 s druhom karosérie SC SANITNÁ.  
Zákon o správnom konaní  
Ministerstvo zdravotníctva v rámci povoľovacích konaní na prevádzkovanie ambulancií DZS nepristupovalo  
rovnako vo vzťahu ku všetkým žiadateľom. Jednému žiadateľovi pri vydávaní rozhodnutí vyhovelo a druhému  
v tej istej veci za splnenia tých istých podmienok nevyhovelo. Z predloženej spisovej dokumentácie vyplýva, že  
povolilo prevádzku 56 vozidiel, ktoré neboli špeciálnymi vozidlami (SC kategórie). Pričom existujú žiadatelia, ktorým  
MZ SR z dôvodu nesprávneho druhu karosérie odmietlo rozšíriť – zmeniť vydané povolenie. Uvedeným konaním  
ministerstvo porušilo § 3 ods. 5 zákona o správnom konaní, podľa ktorého musí rozhodnutie správnych orgánov  
vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci. Správne orgány dbajú o to, aby v rozhodovaní o skutkovo  
zhodných alebo podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely.  
Ak nie je vozidlo špeciálnym vozidlom a nemá v osvedčení o evidencii vozidiel časti II. v rubrike „21 Druh (typ)“  
označenie SC SANITNÁ, nemôže byť oficiálne vybavené polohovateľným nosidlom so sklopným polohovacím  
podvozkom s bezpečnostnými popruhmi pre osobu s odporúčanou nosnosťou minimálne 180 kg transportným  
kreslom alebo schodolezom. Z preverení vybranej vzorky vyplýva, že 24 vozidiel malo v Osvedčení  
o evidencii, v časti II. v rubrike „21 Druh (typ)“ označenie „AF VIACÚČELOVÁ“ a 5 vozidiel malo označenie  
„BB SKRIŇOVÁ DODÁVKOVÁ“. Z predložených Osvedčení o evidencii vozidiel časti II. vyplýva, že niektoré zo  
schválených vozidiel nedisponovali lôžkom, respektíve mali nízky počet miest na sedenie a nemohli v reálnych  
podmienkach prepravovať okrem vodiča viac ako dvoch alebo troch pacientov.  
Na základe vyššie uvedených skutočností NKÚ SR preveril, prostredníctvom vykazovania zdravotných poisťovní,  
vybrané vozidlá, u ktorých bolo dôvodné predpokladať, že nemajú korektné údaje zapísané v Osvedčení o evidencii  
časť II. Na základe výsledkov preverenia možno konštatovať, že počet miest, ktorý mali preverované vozidlá  
uvedený v Osvedčení o evidencii časť II., bol počas ich prevádzky výrazne prekročený.  
Rozhodnutie správnych orgánov musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci. V prípade, že vznikla  
akákoľvek pochybnosť, či vozidlo spĺňa podmienky zákona alebo vyhlášky MZ SR, ministerstvo, ako správny orgán,  
je povinný túto pochybnosť odstrániť vykonaním ďalších dôkazov. V prípade, že z Osvedčenia o evidencii časť II.  
vyplývalo, že vozidlo nie je vybavené lôžkom, mohlo si MZ SR túto skutočnosť overiť na mieste (obhliadkou).  
MZ SR, ako správny orgán, si nesplnil povinnosti pri vydaní povolenia na prevádzku ambulancií DZS.  
Povolenie pridelil aj vozidlám, u ktorých je dôvodné predpokladať, že buď neprešli oficiálnou prestavbou,  
alebo ju nemali korektne zapísanú v Osvedčení o evidencii časť II.  
Z predloženej spisovej dokumentácie vyplýva, že účastníci konania na základe výzvy MZ SR (ústnej, telefonickej,  
mailovej) dopĺňali požadované dokumenty a odstraňovali nedostatky, avšak výzvy správneho orgánu na  
odstránenie nedostatkov (ani úradný záznam z telefonického, ústneho vyžiadania) neboli súčasťou spisovej  
dokumentácie. Žiadatelia sa odvolávali na ústny dohovor, respektíve telefonické vyžiadanie zo strany MZ SR.  
Ministerstvo zároveň pri rozhodovaní o povoleniach na prevádzku ambulancií DZS nespisovalo zápisnice z  
ústnych podaní a o dôležitých úkonoch v konaní, najmä o vykonaných dôkazoch a o vyjadreniach  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
účastníkov konania, čim nepostupovalo v súlade s § 22 ods. 1 zákona o správnom konaní, podľa ktorého o  
ústnych podaniach a o dôležitých úkonoch v konaní, najmä o vykonaných dôkazoch, o vyjadreniach účastníkov  
konania, o ústnom pojednávaní a o hlasovaní správny orgán spíše zápisnicu. Taktiež MZ SR nedalo účastníkom  
konania a zúčastneným osobám možnosť, aby sa pred vydaním rozhodnutia mohli vyjadriť k jeho  
podkladu. Ustanovením § 33 ods. 2 zákona o správnom konaní sa poskytuje účastníkovi konania a zúčastneným  
osobám niekoľko významných procesných práv. Pri ich nerealizovaní dochádza k podstatnému porušeniu  
ustanovení o konaní pred správnym orgánom, ktoré môže mať za následok vydanie nezákonného rozhodnutia. MZ  
SR potvrdilo, že nepristúpilo k zasielaniu výziev pred vydaním rozhodnutia a uplatnilo zásadu efektívnosti a  
hospodárnosti konania.  
Pri kontrole bolo zistené, že MZ SR po splnení všetkých zákonných podmienok nevyhovelo všetkým  
účastníkom konania v plnom rozsahu. MZ SR zamietlo zmeniť (rozšíriť) povolenie žiadateľom, ktorí nepredložili  
Osvedčenia o evidencii vozidla – technický preukaz v origináli alebo v overenej kópii, preukazujúce  
vlastnícke právo k ambulanciám DZS. MZ SR zamietlo zmeniť (rozšíriť) povolenie žiadateľom z dôvodu, že ich  
vozidlá neboli vo vyhotovení špeciálne vozidlo s druhom karosérie podľa prílohy č. 1, ods. 16 písm. c)  
Vyhlášky MD SR č. 133/2018 Z. z. V týchto prípadoch MZ SR konania zastavilo a pred rozhodnutím  
neumožnilo účastníkom konania vyjadriť sa k podkladom rozhodnutia, čim boli porušené procesné práva  
účastníkov konania.  
Zákon o cestnej premávke  
Podľa § 40 ods. 2 zákona o cestnej premávke, vozidlá DZS nepatria medzi vozidlá s právom prednostnej jazdy.  
Preto, v zmysle ustanovenia § 51 zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, zvláštne výstražné svetlá  
a zvukové znamenia na takéto vozidlá nemožno umiestniť. Zároveň, keďže nie sú vozidlami s právom  
prednostnej jazdy, vodiči ich teda nevedú ako vozidlá s právom prednostnej jazdy a nemusia sa podrobiť  
pravidelným psychologickým vyšetreniam a lekárskym prehliadkam.  
Z platnej legislatívy taktiež vyplýva, že ani v prípade ak budú vozidlá DZS prevážať osoby na pokyn  
operačného strediska na základe § 3 ods. 4 zákona o záchrannej zdravotnej službe, v prípade hromadného  
postihnutia osôb, nemôžu použiť výstražné svetlá a zvukové znamenia.  
Podľa Prílohy č. 1, písm. C bod 1 k vyhláške MZ SR č. 189/2019 Z. z., ambulancia DZS je personálne zabezpečená  
vodičom, ktorý má najmenej 21 rokov, spĺňa podmienky vedenia vozidla príslušnej kategórie s právom  
prednostnej jazdy a je preškoľovaný v akreditovanom kurze prvej pomoci každých 12 mesiacov v rozsahu  
najmenej 8 hodín príslušnou akreditovanou inštitúciou.  
Z predloženej spisovej dokumentácie, podľa vybranej vzorky, vyplýva, že z 12 spoločností, dve spoločnosti  
v rámci žiadosti o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancií DZS nepredložili psychotesty vodičov  
ambulancií DZS, napriek tomu im povolenia na prevádzkovanie ambulancií DZS boli vydané.  
MZ SR, ako gestor, stanovilo legislatívne pravidlá na vydanie povolení a na prevádzkovanie DZS. Ak sa však  
v praxi preukáže, že nejaký postup alebo ustanovenie nie je v súlade so zákonom, MZ SR by malo iniciovať  
zmenu zákonov zo svojej pozície gestora.  
Výkon dozoru MZ SR od účinnosti zákona  
MZ SR nevykonalo v kontrolovanom období žiadnu kontrolu u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti  
DZS, čím došlo k porušeniu ustanovenia § 81 ods. 1 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti,  
podľa ktorého dozor nad dodržiavaním ustanovení a plnením povinností tohto zákona vykonáva MZ SR.  
Kontrolná činnosť je na to, aby preverovala splnenie podmienok, ktoré stanovuje zákon a vyhláška. Keďže  
kontrola nebola vykonávaná, nie je možné objektívne zistiť, či poskytovanie služieb DZS jednotlivými  
prevádzkovateľmi bolo v súlade s príslušnými právnymi predpismi. Podľa Organizačného poriadku MZ SR,  
Útvar kontroly, dozoru a sťažností vykonáva dozor u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Ministerstvo vo  
februári roku 2022 znížilo už aj tak nízky počet pracovníkov Útvaru kontroly, dozoru a sťažností o vyše 50 %, t. j.  
na dvoch referentov. Akokoľvek si tento počet pracovníkov, konkrétne dvaja referenti naplánujú výkon  
dozorných akcií, ich kontrolná činnosť nemôže obsiahnuť celý rozsiahly obsah činností útvaru a  
pôsobnosti MZ SR.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Vzhľadom na to, že Útvar kontroly, dozoru a sťažností bol znefunkčnený, dozor nie je možné vykonávať  
a v konečnom dôsledku nie je možné ani posúdiť, ako ministerstvo plní svoje povinnosti vyplývajúce z § 19  
ods. 1 písm. e) zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, podľa ktorého – orgán príslušný na vydanie  
povolenia zruší povolenie, ak držiteľ povolenia nezačal prevádzkovať zdravotnícke zariadenie najneskôr do troch  
mesiacov od právoplatnosti povolenia alebo v tejto lehote nepreukázal orgánu príslušnému na vydanie povolenia  
splnenie personálneho zabezpečenia a materiálno-technického vybavenia zdravotníckeho zariadenia.  
Verejná minimálna sieť poskytovateľov DZS  
Problematika zmluvných vzťahov medzi poskytovateľom zdravotnej starostlivosti (ambulanciou DZS) a zdravotnou  
poisťovňou je výlučne predmetom vzájomných dohôd týchto dvoch zmluvných strán, samostatných právnych  
subjektov. Podľa § 7 ods. 1 zákona o zdravotných poisťovniach „zdravotná poisťovňa je povinná uzatvárať  
zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti najmenej v  
rozsahu verejnej minimálnej siete poskytovateľov;...“. Ustanovenie upravuje len minimálnu sieť poskytovateľov  
zdravotnej starostlivosti, s ktorými zdravotná poisťovňa musí uzatvoriť zmluvy o poskytovaní zdravotnej  
starostlivosti, avšak zároveň nie je vylúčená možnosť, resp. sa dáva možnosť zdravotnej poisťovni uzatvoriť zmluvy  
s inými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, a to v potrebnom rozsahu.  
Verejnú minimálnu sieť poskytovateľov definuje § 5 ods. 1 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti,  
pričom odsek 2 uvedeného paragrafu negatívne vymedzuje poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, na ktorých sa  
verejná minimálna sieť nevzťahuje. Avšak ani v znení § 5 ods. 2 zákona sa poskytovatelia DZS nenachádzajú,  
čo znamená, že podľa zákona sú DZS poskytovateľmi, na ktorých sa verejná minimálna sieť vzťahuje.  
Podľa § 5 ods. 5 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti – verejnú minimálnu sieť podľa odsekov 1 a 3  
ustanoví nariadenie vlády SR. Zákon teda obligatórne ukladá povinnosť ustanoviť nariadením vlády SR  
verejnú minimálnu sieť, a neobsahuje výnimku, že ju nemusí (nemá) ustanoviť vo vzťahu k poskytovateľom  
DZS.  
Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon,  
tak ako to ustanovuje čl. 2 ods. 2 Ústavy SR. Zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti ustanovuje  
v § 5 ods. 2, že verejná minimálna sieť sa na poskytovateľov DZS vzťahuje; zákon zároveň obligatórne ukladá  
povinnosť, prostredníctvom § 5 ods. 5, verejnú minimálnu sieť ustanoviť nariadením vlády SR a to aj vo  
vzťahu k poskytovateľom, DZS nevynímajúc. Takúto právnu úpravu však MZ SR prostredníctvom nariadenia  
vlády SR doteraz neiniciovalo a ako gestor zákona nepristúpilo ani k novele ustanovenia § 5 ods. 2, do  
ktorého by expressis verbis uviedlo poskytovateľov, ktorí prevádzkujú ambulancie DZS.  
VšZP, a. s., vo svojich písomných vyjadreniach potvrdila, že dostupnosť zdravotnej starostlivosti je v rámci  
uzatvárania zmluvných vzťahov s poskytovateľmi DZS dôležitá, avšak kritérium dostupnosť zdravotnej  
starostlivosti VšZP, a. s., nevyhodnocuje (na ambulancie DZS sa nevzťahuje). Dostupnosťou sa rozumejú  
spádové územia, no spádové územia nie sú zadefinované, a teda ich nemožno použiť ako kritérium na  
vyhodnocovanie úrovne poskytovanej zdravotnej starostlivosti poskytovateľmi DZS. Zmluvy s poskytovateľmi  
DZS uzatvára ako s poskytovateľmi, na ktorých sa verejná minimálna sieť nevzťahuje, a preto VšZP, a. s.,  
žiadnym spôsobom túto podmienku neaplikuje.  
DÔVERA, a. s., vyhodnocuje dostupnosť na základe podnetov PZS a poistencov. V prípade, ak by evidovala  
žiadosť PZS v oblasti dopravy o uzatvorenie zmluvy, prípadne by evidovala z regiónu požiadavky PZS a poistencov,  
prehodnotila by zazmluvnenie takéhoto dopravcu. DÔVERA, a. s., však neeviduje žiadny podnet zo strany PZS,  
ani poistencov a preto považuje dostupnosť siete dopravcov za dostatočne zabezpečenú.  
Počas kontrolovaného obdobia rokov 2019 až 2022 prejazdili ambulancie DZS v rámci všetkých typov prepráv  
takmer 110,28 mil. osobokilometrov, za čo VšZP, a. s., uhradila poskytovateľom DZS viac ako 89,75 mil. eur.  
Celkový počet prejazdených osobokilometrov ambulanciami DZS v roku 2022 bol oproti roku 2019 nižší  
o 23,22 %. Napriek tomu bola úhrada VšZP, a. s., v roku 2022 oproti roku 2019 vyššia o 1,52 %. VšZP, a. s.,  
nesledovala vyťaženosť jednotlivých vozidiel a poskytovateľom DZS uhrádzala len prepravu poistencov najkratšou  
možnou trasou z miesta východiskovej do cieľovej stanice, a to aj v prípade, že v ambulancii DZS bolo súčasne  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
prepravovaných viac poistencov. Priemerný vek všetkých zazmluvnených ambulancií DZS vo VšZP, a. s., bol  
k 1. 4. 2023, 6,24 roka. V prípade Dôvery, a. s., bol k 31. 12. 2022 priemerný vek všetkých vozidiel 5,25 roka.  
Graf č. 2: Výška úhrady VšZP, a. s., za všetky typy prepráv a prejazdené osobokilometrov v rokoch  
2019 2022  
Výška úhrady VšZP za všetky typy prepráv (mil. eur)  
Súčet prejazdených osobokilometrov za všetky typy prepráv (mil. oskm)  
23,63  
24,00  
23,00  
22,00  
21,00  
20,00  
19,00  
41,00  
36,00  
31,00  
26,00  
21,00  
16,00  
23,27  
22,33  
33,42  
20,53  
27,27  
25,66  
23,94  
18,00  
v mil. eur  
2019  
2020  
2021  
2022  
v mil. oskm  
Zdroj: Podklady VšZP, a. s.  
VšZP, a. s., v rámci segmentu DZS nemala, na základe plánu kontrolnej činnosti, v rokoch 2019 až 2022,  
naplánovanú žiadnu kontrolu. Vykonala však tri kontroly zamerané na vykázané dávky poskytovateľmi DZS  
a jednu kontrolu v oblasti dodržiavania zmlúv o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, so zameraním na kontrolu  
materiálno-technického vybavenia a personálneho zabezpečenia ambulancií DZS, v rámci ktorej bolo preverených  
63 pobočiek poskytovateľov DZS.  
MZ SR k uvedenej oblasti taktiež potvrdilo, že neanalyzovalo, v rámci optimalizácie siete nemocníc, aký  
dopad bude mať kategorizácia nemocníc na potreby využívania DZS, ani či dôjde k navýšeniu  
sekundárnych prevozov.  
Indikátory kvality DZS  
Ministerstvo zdravotníctva podľa kompetenčného zákona zodpovedá, okrem iného, za oblasť zdravotnej  
starostlivosti, aj za tvorbu legislatívy v tejto oblasti. Tým, že MZ SR ako gestor zákona nezabezpečilo úpravu  
nariadenia Vlády SR, ktorým by sa stanovili indikátory kvality pre DZS, nepostupovalo v súlade  
s § 7 ods. 7 zákona o zdravotných poisťovniach.  
Aktuálne platné nariadenie Vlády SR č. 752/2004 Z. z., ktorým sa vydávajú indikátory kvality na hodnotenie  
poskytovania zdravotnej starostlivosti, neobsahuje indikátory kvality pre DZS. Uvedený stav je v rozpore  
s požiadavkou zákona, ktorý obligatórne ukladá povinnosť ustanoviť nariadením vlády SR indikátory kvality,  
ale neobsahuje výnimku, že ich nemusí (nemá) ustanoviť vo vzťahu k poskytovateľom DZS.  
Ustanovenie § 7 ods. 4 písm. a) zákona o zdravotných poisťovniach ukladá zdravotnej poisťovni povinnosť  
stanoviť kritériá na uzatváranie zmlúv medzi zdravotnou poisťovňou a poskytovateľmi DZS, vzťahujúce sa  
na personálne a materiálno-technické vybavenie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a indikátory kvality.  
Zdravotná poisťovňa je povinná vytvoriť poradie poskytovateľov zdravotnej starostlivosti podľa ich úspešnosti  
pri plnení kritérií podľa § 7 ods. 4 písm. a) zákona o zdravotných poisťovniach, a zároveň je povinná pri uzatváraní  
zmlúv zohľadniť poradie poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, vytvorené podľa ich úspešnosti. Keďže sa  
indikátory kvality na poskytovateľov DZS nevzťahujú, zdravotné poisťovne tak nemôžu použiť indikátory kvality ako  
jedno z kritérií pri vytvorení poradia poskytovateľov DZS pri uzatváraní zmlúv s PZS. Indikátory kvality sa na  
poskytovateľov DZS nevzťahujú.  
VšZP, a. s., s účinnosťou od 1. januára 2020 stanovila pre poskytovateľov DZS samostatné Kritériá na  
uzatváranie zmlúv s DZS v znení obsahujúcom 6 kritérií, s váhou súhrnne stanovenou na 100 percentuálnych  
bodov. VšZP, a. s., napriek tomu štyri z nich s váhou 60 percentuálnych bodov vôbec nevyhodnocovala. Zvyšné  
dve kritériá „Personálne zabezpečenie“ a Materiálno-technické vybaveniemohla VšZP, a. s., vyhodnotiť de facto  
len čiastočne. Nie je možné prideliť 20 percentuálnych bodov za Personálne zabezpečenie a 20 percentuálnych  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
bodov za Materiálno-technické vybavenie v plnej výške, keď vlastne nie je možné vyhodnotiť požiadavky  
plnenia podľa výnosu MZ SR z 10. 9. 2008 č. 09812/2008-OL, ktorý sa na poskytovateľov DZS nevzťahuje,  
pričom je však v oboch kritériách požiadavkou na plnenie a vyhodnocovanie. Kritériá, ktoré stanovila VšZP, a.  
s., na uzatváranie zmlúv s poskytovateľmi DZS v aktuálne platnom znení sú z pohľadu NKÚ SR  
zavádzajúce, zmätočné a kvalitatívne neprijateľné.  
Ako už bolo uvedené, VšZP, a. s., nevytvárala poradie poskytovateľov DZS podľa ich úspešnosti pri plnení  
kritérií indikátory kvality, pretože toto kritérium nebolo pre poskytovateľov DZS nariadením vlády SR ustanovené,  
no poradie podľa úspešnosti VšZP, a. s., nevytvárala ani pre kritériá – personálne zabezpečenie a materiálno-  
technické vybavenie, ktoré sú pre poskytovateľov DZS platné, a poradie poskytovateľov DZS podľa ich  
úspešnosti teda nezohľadňovala ani pri uzatváraní zmlúv.  
Podľa vyjadrenia VšZP, a. s., VšZP nemala implementované hodnotiace parametre, resp. zavedený systém  
prieskumov, reflektujúci na spokojnosť pacientov (nemocníc, lekárov) v súvislosti s poskytovaním  
zdravotnej starostlivosti poskytovateľmi DZS; zmluvy s poskytovateľmi DZS uzatvárala ako s poskytovateľmi,  
na ktorých sa verejná minimálna sieť nevzťahuje, a preto VšZP, a. s., žiadnym spôsobom túto podmienku  
neaplikovala.  
DÔVERA, a. s., posudzovala splnenie kritérií pri žiadosti o uzatvorenie zmluvy prostredníctvom krajských pobočiek.  
Jednotlivým podmienkam prislúchali odpovede – ÁNO / NIE, preto ak poskytovateľ kritérium plnil, prislúchalo mu  
plnenie 25 %, ak však neplnil, tak plnenie bolo 0 %. Všetci poskytovatelia DZS v kontrolovanom období splnili  
uvedené kritériá. Vzhľadom na to, že všetky DZS splnili stanovené kritériá na 75 %, zdravotná poisťovňa  
zaradila všetky DZS na rovnakú pozíciu bez stanovenia poradia. DÔVERA, a. s., uzatvorila zmluvu v prípade,  
že poskytovateľ spĺňal stanovené kritériá aspoň vo výške 75 %. V zmysle stanovených podmienok, pokiaľ nebolo  
niektoré z kritérií možné vyhodnotiť, kritérium sa posudzovalo individuálne.  
DÔVERA, a. s., v kontrolovanom období zrealizovala prieskum spokojnosti pacientov v oblasti doprava, a to  
externou aj internou formou. V rokoch 2019 a 2020 uskutočnila prieskum spokojnosti pacientov telefonicky  
v celkovom počte 1 415 respondentov (v roku 2019), ktorí hodnotili spokojnosť s prevozom-sanitkou v rámci DZS.  
Od roku 2021 vykonáva DÔVERA, a. s., vyhodnotenie subjektívnej spokojnosti interne elektronickou formou na  
mesačnej báze.  
Na základe výsledkov elektronického prieskumu spokojnosti pacientov v oblasti dopravy, zdravotná poisťovňa  
DÔVERA, a. s., zostavovala rebríček najúspešnejších PZS v oblasti DZS. Výsledky prieskumu subjektívnej  
spokojnosti pacientov sa premietli v jednotkovej cene za 1 km DZS. Poisťovňa zasielala vyhodnotenie výsledných  
hodnotiacich parametrov všetkým PZS, vrátane detailného vyhodnotenia dotazníka subjektívnej spokojnosti.  
Zdravotná poisťovňa výsledky týchto prieskumov ďalej nehodnotila, pričom hodnotiace parametre  
považuje za dôležitú náležitosť zmluvy.  
Zdravotné poisťovne v kontrolovanom období neiniciovali žiadne stretnutie s MZ SR na účely vypracovania  
indikátorov kvality pre oblasť DZS. Zdravotné poisťovne nemajú zákonnú povinnosť zisťovať a vyhodnocovať  
kvalitu poskytovania DZS a taktiež ani poskytovatelia DZS nemajú zákonnú povinnosť zasielať zdravotným  
poisťovniam žiadne údaje. Ceny pre oblasť DZS sú teda stanovené celoplošne pre všetkých poskytovateľov DZS  
bez rozdielu na členstvo v niektorom zo združení. Pre každý typ prevozu je stanovená základná cena za 1 km  
poskytovania dopravnej služby so zohľadnením stavu pacienta (mobilný alebo imobilný), pričom cenové podmienky  
sa menia v závislosti od počtu najazdených km. Okrem základnej ceny za 1 km môže poskytovateľ DZS získať  
podľa priemerného veku vozového parku aj bonifikačný príplatok.  
Podľa zistení NKÚ SR, zdravotné poisťovne nemajú v zmluvách s poskytovateľmi DZS ošetrené žiadne  
kvalitatívne kritériá. V zmluve absentuje napríklad časový termín na pristavenie vozidla DZS po objednávke, tým  
pádom niektorí pacienti čakajú na príjazd DZS aj niekoľko hodín.  
Podľa vyjadrenia MZ SR je počet poskytovateľov, ktorí prevádzkujú ambulancie DZS, dostatočný. V súčasnosti  
nevznikla požiadavka na vytvorenie verejnej minimálnej siete tak zo strany Úradu pre dohľad nad zdravotnou  
starostlivosťou, resp. zdravotných poisťovní, ako aj zo strany PZS. V prípade, ak sa na základe analýz MZ SR  
11  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
preukáže nevyhnutnosť tvorby minimálnej siete pre poskytovateľov, ktorí prevádzkujú ambulancie DZS, bude táto  
vytvorená a upravená nariadením. Na základe uvedeného sa teraz javí tvorba minimálnej siete pre DZS  
z pohľadu MZ SR ako neúčelná.  
Nie je jasné, na základe čoho MZ SR vyslovilo kvalifikovaný názor, že počet poskytovateľov, ktorí prevádzkujú  
ambulancie DZS, je dostatočný a tvorba minimálnej siete pre DZS sa teraz javí ako neúčelná. Nie je zrejmé, ani  
na základe akých analýz má MZ SR preukázať nevyhnutnosť tvorby minimálnej siete pre poskytovateľov, ktorí  
prevádzkujú ambulancie DZS, keďže ani samotné zdravotné poisťovne nespracúvajú a nevyhodnocujú  
dostatok kvalitatívnych ukazovateľov potrebných na spracovanie komplexnej analýzy, ktorá by pre MZ SR  
mohla byť podkladom na rozhodnutie o potrebe vytvoriť minimálnu sieť pre poskytovateľov DZS a upraviť ju  
nariadením.  
Zdravotné poisťovne, ale ani MZ SR, momentálne nemôžu mať komplexný prehľad o skutočnej úrovni a  
dostupnosti služieb poskytovaných ambulanciami DZS.  
NKÚ SR konštatuje, že ak vychádzame z toho, že oblasť poskytovania DZS je poskytovaním zdravotnej  
starostlivosti, tak si táto oblasť vyžaduje rovnakú pozornosť pri regulácii a kontrole kvality poskytovanej  
zdravotnej starostlivosti ako jej iné oblasti. DZS je súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti a je  
preto nemysliteľné, aby pre túto oblasť neboli stanovené indikátory kvality a minimálna sieť  
poskytovateľov DZS (minimálny počet poskytovateľov pre príslušné spádové územie), a to napriek tomu, že ich  
vydanie legislatíva výslovne ukladá.  
NKÚ SR súbežne s výkonom kontroly oslovil dotazníkom 21 zdravotníckych zariadení na Slovensku s cieľom  
získať informácie o dostupnosti a kvalite poskytovania DZS. Z odpovedí na dotazníky, ktoré boli zaslané  
nemocniciam, vyplýva, že na príjazd DZS v niektorých exponovaných časoch čaká pacient aj niekoľko  
hodín. Kontrolou bolo zistené, že MZ SR kvalitu a dostupnosť poskytovania tejto súčasti zdravotnej  
starostlivosti nekontroluje, nevyhodnocuje a nereguluje.  
Je DZS zdravotnou starostlivosťou alebo je službou súvisiacou s poskytovaním  
zdravotnej starostlivosti?  
Podľa § 2 ods. 1 zákona o zdravotnej starostlivosti: Súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti je aj  
preprava, podľa §14 ods. 1 zákona o zdravotnej starostlivosti. Pracovné činnosti pri preprave podľa prvej časti vety  
nemusia byť vykonávané zdravotníckymi pracovníkmi. Preprava, ktorú vykonávajú ambulancie DZS, je v  
zmysle uvedeného vnímaná ako imanentná súčasť poskytovania zdravotnej starostlivosti, tzn. že zdravotná  
starostlivosť subsumuje vo svojej podstate a obsahu konkrétnu formu poskytnutia zdravotnej  
starostlivosti, pričom súčasťou príslušnej formy zdravotnej starostlivosti je podľa povahy veci aj  
poskytnutie prepravy ako jej neoddeliteľnej súčasti.  
Podľa stanoviska ministerstva, ambulancia DZS iba prepravuje pacienta z miesta A na miesto B. Je preto  
z pohľadu ministerstva neúčelné vypracovať indikátory kvality pre prepravu. Pre ambulancie DZS je dôležité  
prepraviť pacienta na vyšetrenie/ošetrenie a preprava v smere z vyšetrenia/ošetrenia je závislá od stavu premávky  
a ošetrenia pacientov, ktorých vezie ambulancia DZS. Indikátory slúžia na monitoring vybraných oblastí  
poskytovania zdravotnej starostlivosti.  
MZ SR vo svojom vyjadrení vysvetlilo a zároveň potvrdilo, že ambulancie (poskytovatelia) DZS síce sú  
zdravotníckymi zariadeniami zriadenými na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, zaradenými medzi  
zariadenia ambulantnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti.  
Sú definovaní ako poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorým je vydané povolenie na základe § 4 a § 11  
zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti. Zdravotné poisťovne uzatvárajú s poskytovateľmi DZS  
zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 1 zákona o zdravotných poisťovniach, avšak v  
skutočnosti poskytovatelia DZS prakticky žiadnu zdravotnú starostlivosť ako takú neposkytujú.  
NKÚ SR konštatuje, že DZS nevykazuje znaky poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, nedisponuje  
zdravotníckymi pracovníkmi, materiálno-technickým vybavením a nevykonáva činnosť poskytovania zdravotnej  
12  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
starostlivosti ako ostatní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. Poskytovatelia DZS nemajú napr. povinnosť pri  
poskytovaní zdravotnej starostlivosti dodržiavať osobitné predpisy, nevedú zdravotnú dokumentáciu, ktorá je v  
zmysle zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti neoddeliteľnou súčasťou poskytovania zdravotnej  
starostlivosti. MZ SR nestanovilo indikátory kvality pre DZS a konštatovalo, že ambulancia DZS iba  
prepravuje pacienta z miesta A na miesto B. Zároveň však nestanovilo minimálnu sieť pre DZS, na základe  
ktorej by bolo možné vyhodnotiť jej dostupnosť.  
Napokon, podľa stanoviska ministerstva sa na proces výberu poskytovateľov DZS nevzťahuje Zákon  
č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní, keďže problematika je explicitne upravená v zákone o zdravotnej  
starostlivosti a v zákone o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, ktoré však, ako to konštatovala EK, nie sú  
v súlade s európskymi pravidlami verejného obstarávania.  
Systém zabezpečenia ambulancii DZS v niektorých krajinách EÚ a vo svete  
NKÚ SR súbežne s kontrolou DZS zisťoval, ako funguje systém zabezpečenia ambulancií DZS v niektorých  
porovnateľných krajinách EÚ a vo svete. Na základe odpovedí od oslovených krajín možno konštatovať, že prevoz  
pacientov, ktorí nie sú v kritickom stave a nepotrebujú lekársku starostlivosť a monitorovanie počas prepravy, nie  
je v týchto krajinách považovaný za zdravotnú starostlivosť. S výnimkou prevozu pacientov medzi  
zdravotníckymi zariadeniami z dôvodu, ak hospitalizovaná osoba je v takom zdravotnom stave, ktorý si vyžaduje  
poskytnutie zdravotnej starostlivosti a ktorá sa v danej nemocnici nevykonáva, zabezpečuje zdravotnícke  
zariadenie jej prevoz do zdravotníckeho zariadenia vyššej úrovne, alebo do iného zdravotníckeho zariadenia, kde  
sa potrebná lekárska starostlivosti poskytuje.  
Úhrada nákladov pacientom na ich prevoz v prípadoch, keď pacienti nie sú v kritickom stave a nepotrebujú lekársku  
starostlivosť a monitorovanie počas prepravy závisí predovšetkým od nasledovných faktorov: znížená pohyblivosť  
pacientov, vek nad 65 rokov, prístup k verejnej hromadnej doprave, splnenie klinických potrieb, ale aj od  
dostupnosti a inkluzívnosti pre rôzne skupiny obyvateľov, zraniteľnosti pacientov a ich opatrovateľov. Zároveň treba  
podotknúť, že existujú krajiny, kde je prevoz prostredníctvom ambulancie DZS voliteľným doplnkom  
zdravotného poistenia. Náklady na prevoz sú v mnohých krajinách hradené zdravotným poistením ako náklady  
na liečbu a pacient môže požiadať o úhradu časti nákladov na prevoz od poisťovateľov, napr. 50 % nákladov  
na prevoz.  
Záver  
V roku 2019 rozpočet verejného zdravotného poistenia pre segment DZS predstavoval cca 32,0 mil. eur. V roku  
2025 aj na základe legislatívnych vplyvov prijatých zákonov môže rozpočet verejného zdravotného poistenia pre  
segment DZS dosiahnuť 50,0 mil. eur.  
Proces vydávania povolení mal vážne nedostatky. Z vybranej vzorky 12 spoločností, dve spoločnosti  
nepredložili právoplatné rozhodnutie o vydaní licencie na výkon činnosti odborného zástupcu, štyri spoločnosti  
nepreukázali kompletné vlastníctvo ambulancií DZS, štyri spoločnosti nepreukázali kompletné personálne  
zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie ambulancie DZS.  
Ministerstvo v rámci povoľovacích konaní na prevádzkovanie ambulancií DZS porušovalo procesné práva  
žiadateľov, kedy nepristupovalo rovnako vo vzťahu ku všetkým žiadateľom, t. z. jednému žiadateľovi pri vydávaní  
rozhodnutí vyhovelo a druhému v tej istej veci za splnenia tých istých podmienok nevyhovelo.  
Podľa právneho názoru MZ SR, ktorý uplatnilo pri povoľovacích konaniach na prevádzku ambulancií DZS,  
je možné vydať povolenie aj na vozidlá, ktoré nie sú špeciálnymi vozidlami (SC) kategórie M, podmienkou  
je len vybavenie, ktoré je uvedené vo vyhláške MZ SR č. 189/2019 Z. z. To znamená, že pacienti môžu byť,  
podľa MZ SR, prepravovaní aj osobnými, prípadne nákladnými vozidlami.  
Je neakceptovateľné, aby sa poskytovanie zdravotnej starostlivosti, keďže DZS je súčasťou poskytovania  
zdravotnej starostlivosti, uskutočňovalo prostredníctvom akýchkoľvek vozidiel, teda aj vozidiel ktoré  
nespĺňajú žiadne, právnymi predpismi (technickými normami) stanovené podmienky.  
13  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Podľa zákona o cestnej premávke vozidlá DZS nepatria medzi vozidlá s právom prednostnej jazdy. Preto,  
v zmysle ustanovení zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, zvláštne výstražné znamenia na takéto  
vozidlá nemožno umiestniť. Keďže nie sú vozidlami s právom prednostnej jazdy, ich vodiči sa nemusia  
podrobiť pravidelným psychologickým vyšetreniam a lekárskym prehliadkam. Z platnej legislatívy vyplýva,  
že ani v prípade, ak budú vozidlá DZS prevážať osoby na pokyn operačného strediska, v prípade hromadného  
postihnutia osôb, nemôžu použiť výstražné svetlá a zvukové znamenia. MZ SR, ako gestor legislatívnych  
pravidiel na vydanie povolení na prevádzkovanie DZS, neiniciovalo žiadnu zmenu zákonov napriek tomu, že  
ustanovenia a postupy nie sú v súlade so konom.  
MZ SR nevykonalo v kontrolovanom období žiadnu kontrolu u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti  
DZS. Nie je teda možné objektívne zistiť, či poskytovanie služieb DZS jednotlivým prevádzkovateľmi bolo v súlade  
s príslušnými právnymi predpismi, no zároveň nie je možné posúdiť ani to, ako si ministerstvo plní svoje povinnosti  
vyplývajúce mu z § 19 ods. 1. písm. e) zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, podľa ktorého orgán  
príslušný na vydanie povolenia zruší povolenie, ak držiteľ povolenia nezačal prevádzkovať zdravotnícke zariadenie  
najneskôr do troch mesiacov od právoplatnosti povolenia.  
Ministerstvo zdravotníctva, ako gestor zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, nezabezpečilo úpravu  
nariadenia Vlády SR č. 640/2008 Z. z., ktorým by sa stanovila minimálna sieť pre DZS. Uvedeným nekonaním  
prišlo k porušeniu ustanovenia § 5 ods. 5 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, podľa ktorého  
minimálnu sieť podľa § 5 odsekov 1 a 3 a § 5a ustanoví nariadenie Vlády SR.  
Zároveň ministerstvo ako gestor zákona o zdravotných poisťovniach nezabezpečilo úpravu nariadenia Vlády SR  
č. 752/2004 Z. z., ktorým by sa stanovili indikátory kvality pre DZS, čim došlo k porušeniu § 7 ods. 7 zákona o  
zdravotných poisťovniach, podľa ktorého – ak osobitný zákon neustanovuje inak, indikátory vydáva vláda  
nariadením. Aktuálne platné nariadenie Vlády SR č. 752/2004 Z. z., ktorým sa vydávajú indikátory kvality na  
hodnotenie poskytovania zdravotnej starostlivosti, neobsahuje indikátory kvality pre DZS.  
MZ SR nezosúladilo vykonávacie predpisy so zákonom a nereflektovalo na zmenu vykonanú v oblasti DZS  
v roku 2019.  
VšZP, a. s., nevytvárala poradie poskytovateľov DZS podľa ich úspešnosti pri plnení kritéria indikátory  
kvality, keďže toto kritérium nebolo pre poskytovateľov DZS nariadením vlády SR ustanovené, avšak poradie  
podľa úspešnosti, VšZP, a. s. nevytvárala ani pre kritériá personálne zabezpečenie a materiálno-technické  
vybavenie, ktoré sú pre poskytovateľov DZS platné, a poradie poskytovateľov DZS podľa ich úspešnosti teda  
nezohľadňovala ani pri uzatváraní zmlúv.  
DÔVERA, a. s., posudzovala splnenie kritérií pri žiadosti o uzatvorenie zmluvy prostredníctvom krajských pobočiek.  
Jednotlivým podmienkam prislúchali odpovede ÁNO / NIE, preto ak poskytovateľ kritérium plnil, prislúchalo mu  
plnenie 25 %, ak ho neplnil, tak plnenie bolo 0 %. Všetci poskytovatelia DZS v kontrolovanom období splnili uvedené  
kritériá. Vzhľadom na to, že všetky DZS splnili stanovené kritériá na 75 %, zdravotná poisťovňa zaradila  
všetky DZS na rovnakú pozíciu bez stanovenia poradia.  
Zdravotnícke zariadenia potvrdili, že na príjazd DZS v niektorých exponovaných časoch čaká pacient aj  
niekoľko hodín. Kontrolou bolo zistené, že MZ SR kvalitu a dostupnosť poskytovania tejto súčasti  
zdravotnej starostlivosti nekontroluje, nevyhodnocuje a nereguluje.  
NKÚ SR nespochybňuje potrebu DZS, ale poukazuje na fakt, že legislatívnou zmenou v roku 2019 vznikol nový  
typ zdravotnej starostlivosti, ktorý je v skutočnosti službou súvisiacou s poskytovaním zdravotnej  
starostlivosti. Ako už bolo spomenuté, predpokladaný objem rozpočtových prostriedkov vynakladaných na DZS  
z verejného zdravotného poistenia dosiahne v roku 2025 cca 50,0 mil. eur. Bez aplikácie princípov verejného  
obstarávania možno považovať súčasný proces rozdeľovania finančných prostriedkov v oblasti DZS za  
nečitateľný, ťažšie kontrolovateľný a porušujúci zásady transparentnosti, keďže jednotlivé úkony týkajúce sa  
prerozdelenia prostriedkov jednotlivým poskytovateľom boli kontrolou nepreskúmateľné.  
14  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrolné skupiny NKÚ SR vypracovali protokoly o výsledku kontroly. V kontrolovanom subjekte MZ SR bolo  
identifikovaných 14 kontrolných zistení, vo ZP, a. s., tri kontrolné zistenia, a v DÔVERE, a. s., jedno kontrolné  
zistenie.  
MZ SR vznieslo k protokolu o výsledku kontroly 13 námietok, zároveň vznieslo námietku k textu a k záverom  
protokolu. Preverením námietok bola v jednom prípade potvrdená opodstatnenosť námietky, vzhľadom na to, že  
kontrolovaný subjekt počas námietkového konania dodatočne predložil zápisnicu, ktorou nedisponoval v priebehu  
výkonu kontroly. V ostatných 12 prípadoch nebola potvrdená ich opodstatnenosť.  
VšZP, a. s., vzniesla k protokolu o výsledku kontroly jednu námietku. Napriek tomu, že námietka proti pravdivosti,  
úplnosti a preukázateľnosti kontrolného zistenia v protokole o výsledku kontroly bola uplatnená včas, avšak  
námietku nepodal štatutárny orgán kontrolovaného subjektu alebo ním splnomocnená osoba, na námietkové  
konanie NKÚ SR nahliada tak, že voči protokolu o výsledku kontroly „Systém zabezpečenia ambulancií  
dopravnej zdravotnej služby“ neboli v súlade s § 15 ods. 1 písm. e) zákona o NKÚ SR vznesené žiadne  
námietky.  
DÔVERA, a. s., nevzniesla námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení uvedených  
v protokole.  
Kontrolované subjekty v priebehu prerokovania výsledkov kontroly vyhlásili, že počas výkonu kontroly boli NKÚ SR  
poskytnuté všetky relevantné doklady a informácie. NKÚ SR uložil kontrolným subjektom prijať opatrenia na  
odstránenie zistených nedostatkov a predložiť správu o ich plnení. Plnenie prijatých opatrení sa bude monitorovať  
a vyhodnocovať.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Ministerstvo zdravotníctva SR  
Limbová 2  
824 73 Bratislava 26  
837 52 Bratislava – Nové Mesto  
Všeobecná zdravotná poisťovňa, a. s.  
Panónska cesta 2  
851 04 Bratislava  
Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s.  
Digital Park II., Einsteinova 25  
851 01 Bratislava  
15  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
DÔVERA, a. s.  
Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s  
DZS  
Dopravná zdravotná služba  
EK  
Európska komisia  
EÚ  
Európska únia  
kompetenčný zákon  
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej  
štátnej správy v znení neskorších predpisov  
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti  
STN EN 1789+A2 pre vozidlá záchrannej zdravotnej služby a ich vybavenie,  
cestné ambulancie  
MD SR  
MF SR  
MZ SR  
NKÚ SR  
NR SR  
PZS  
STN  
VšZP, a. s.  
Všeobecná zdravotná poisťovňa, a. s  
Vyhláška MZ SR č.189/2019 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 189/2019 Z. z.,  
Z. z.  
ktorou sa ustanovujú minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie a  
materiálno-technické vybavenie ambulancie dopravnej zdravotnej služby a  
dispečingu, podrobnosti o označovaní ambulancie dopravnej zdravotnej  
služby, označovaní ochranných odevov zamestnancov ambulancie dopravnej  
zdravotnej služby a vzor žiadanky na prepravu.  
zákon o poskytovateľoch  
zdravotnej starostlivosti  
Zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti,  
zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o  
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)  
Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s  
poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov  
zákon o správnom konaní  
zákon o zdravotnej  
starostlivosti  
zákon o zdravotných  
poisťovniach  
zákon o cestnej premávke  
Zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou  
starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov  
zákon o NKÚ SR  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej  
republiky v znení neskorších predpisov  
zákon o prevádzke vozidiel v Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a  
cestnej premávke  
Zákon o záchrannej  
zdravotnej službe  
doplnení niektorých zákonov  
Zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov  
16  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Prílohy  
Príloha č. 1 – Príklady vozidiel, ktoré prešli oficiálnou prestavbou  
ŽELANÝ STAV  
17  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Príloha č. 2 – Stanovisko Ministerstva dopravy Slovenskej republiky  
Na základe vyžiadania NKÚ SR poskytlo Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky písomné stanovisko a posúdilo,  
či vybrané vozidlá spĺňajú požiadavky na ambulancie DZS, uvedené vo vyhláške MZ SR č. 189/2019 Z. z.  
Nasledovná obrazová príloha zobrazuje fotografie z celoštátneho informačného systému technických kontrol,  
predmetné vozidlá v čase vykonania pravidelnej technickej kontroly nespĺňali požiadavky uvedené v prílohe  
č. 1 písm. A) a B) a v prílohe č. 3 vyhlášky MZ SR č. 189/2019 Z. z.  
REALITA  
18