Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Proces strategického, koncepčného a krízového plánovania
V súvislosti s preverením procesu strategického, koncepčného a krízového plánovania boli NKÚ SR rezortom
vnútra predložené nasledovné dokumenty:
.
.
.
.
.
Národná stratégia riadenia rizík bezpečnostných hrozieb Slovenskej republiky,
Koncepcia rozvoja civilnej ochrany a krízového riadenia do roku 2027,
Nariadenie MV SR č. 05/2017 z 13. 1. 2017 o plnení úloh pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení,
Plán hlavných úloh SKR MV v rokoch 2020 – 2022,
Krízové situačné plány – Kontingenčný plán pre riešenie mimoriadnej situácie v súvislosti s hromadným
príchodom obyvateľov Ukrajiny na územie SR, spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny na
obdobie júl – december 2023 a plány pohotovostného systému 24/7.
V rámci preverenia riadiacej a plánovacej dokumentácie zistil NKÚ SR, že dokumenty zabezpečujúce komplexný
riadiaci proces všetkých podriadených prvkov krízového riadenia v SR absentujú alebo sú neaktuálne.
Hlavným cieľom Národnej stratégie riadenia rizík bezpečnostných hrozieb Slovenskej republiky (prijatej
vládou SR uznesením č. 65 z 26. januára 2022) bolo stanoviť efektívne a komplexné riadenie rizík
prostredníctvom koordinácie aktérov a činností nimi vykonávaných v rámci systému civilnej ochrany a krízového
riadenia. Prostriedkom, ako možno tento cieľ dosiahnuť, je vytvorenie či zachovanie stavu, v ktorom sú chránené
záujmy štátu, najmä však životy a zdravie ľudí, majetok, životné prostredie, prírodné dedičstvo a hodnoty vytvorené
ľudskou činnosťou. Výsledkom stratégie bolo definovanie národného registra hrozieb v SR pre roky 2022 až
2031, v ktorom bolo v súvislosti s civilnou ochranou obyvateľstva identifikovaných 25 kľúčových hrozieb.
Tieto hrozby boli definované pre všetky ministerstvá podľa povahy vzniku rizikovej situácie (príloha). Pre MV SR
boli definované ako kľúčové hrozby: migrácia veľkého rozsahu a narušenie zákonnosti veľkého rozsahu
vrátane terorizmu. V ostatných definovaných hrozbách v registri hrozieb, zastáva MV SR pozíciu spolu-gestora,
kde je vyžadované zabezpečiť nadrezortnú spoluprácu. V súvislosti s aktuálnou problematikou ochrany „mäkkých
cieľov“ v spoločnosti nie je definované v národnom registri hrozieb SR žiadne riziko.
V súlade so zákonom o civilnej ochrane obyvateľstva, majú ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy
a iné ústredné štátne orgány povinnosti plniť úlohy civilnej ochrany a vykonávať ich kontrolu v rozsahu svojej
pôsobnosti. O stave plnenia úloh civilnej ochrany poskytujú informácie MV SR. Kontrolou NKÚ SR bolo zistené
porušenie príslušného ustanovenia zákona tým, že v rezorte MV SR neboli vydané žiadne pokyny, ktoré by
definovali podrobnosti o frekvencii a rozsahu poskytovania informácií v oblasti civilnej ochrany. MV SR takýmito
informáciami nedisponovalo a nikdy takýto typ informácií ani nesumarizovalo v rámci prierezu činností
ostatných rezortov. Zákonná povinnosť hovorí o priereze prípravy opatrení civilnej ochrany v systéme krízového
riadenia, t. j. vytvárať spoločné postupy, plány a vzájomne zdieľať informácie.
MV SR, v zmysle zákona o civilnej ochrane obyvateľstva, vypracováva koncepciu organizácie a rozvoja civilnej
ochrany a krízového riadenia, ktorá je základným programovým dokumentom pre rozvoj civilnej ochrany
a krízového riadenia v podmienkach SR. Aktuálna koncepcia z roku 2022 určuje prioritné oblasti a strategické
ciele civilnej ochrany a krízového riadenia na obdobie do roku 2027 a nastavuje smerovanie rozvoja podľa
prioritných oblastí. Významnosť takéhoto dokumentu podčiarkuje aj skutočnosť, že od roku 2015 do roku 2022
došlo z rôznych dôvodov k destabilizácii systému civilnej ochrany a krízového riadenia, čo je aj uvedené v samotnej
dôvodovej správe k prijatiu Koncepcie rozvoja civilnej ochrany a krízového riadenia do roku 2027. Nová koncepcia
do roku 2027 nastavovala podmienky a procesy, ktorými sa systém civilnej ochrany a krízového riadenia mal
zlepšiť vo finančnej, personálnej a logistickej oblasti.
Prvým prioritným krokom, ktorý vychádzal z prijatej novej koncepcie do roku 2027, bolo prijať Akčný plán
koncepcie rozvoja civilnej ochrany a krízového riadenia na roky 2022 – 2027. Akčný plán nebol počas dvoch
rokov od schválenia koncepcie vypracovaný a nakoniec vláda SR túto úlohu, prijatím uznesenia č. 617/2023
z 20. novembra 2023, úplne zrušila. Na základe uvedených skutočností koncepciu do roku 2027 hodnotí NKÚ
SR ako neaktuálnu a nezodpovedajúcu realite z dôvodu, že časový plán samotnej koncepcie bol narušený
neprijatím základného dokumentu pre naštartovanie procesov zlepšenia civilnej ochrany a krízového riadenia
5