Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Tabuľka č.2: Podiel preverených projektov ŠC 1.2.1 OP KŽP
Podiel preverených
projektov na celkovom
počte ukončených
projektov (v %)
25,00
Zazmluvnená suma
preverených
projektov za zdroj
EÚ (v eur)
Podiel
preverených
zazmluvnených projektov za zdroj
prostriedkov (v %)
Skutočné
čerpanie
Podiel
prevereného
čerpania
(v %)
Počet
preverených
projektov
EÚ (v eur)
96 849 997,56
14
97 964 778,24
17,59
25,66
Zdroj: NKÚ SR na základe podkladov MŽP SR
Kontrolou projektov OP KŽP, ktorých funkcie v zmysle Zmluvy RO/SO zabezpečuje SAŽP, NKÚ SR zistil viaceré
nedostatky systémového (pravidelne sa opakujúce) charakteru. Išlo najmä o nedostatky týkajúce sa nejednotnosti
a nekompatibilnosti stanovenia a vykazovania počtu EO, absencie detailnej kontroly plnenia MU z dôvodu
nedostatkov pri preukázaní spôsobu a rozsahu overenia MU a odlišného vykazovania údajov.
NKÚ SR ďalej poukazuje na riziko možného dodatočného navyšovania nákladov projektov, vyplývajúceho
z viacnásobného rozširovania ČOV. Riziko vyplýva zo zistenej skutočnosti, že SO ani RO nevyhodnocovali
dostatočnosť investícií jednotlivých projektov s ohľadom na ekonomickú výhodnosť projektov. Uvedené
bolo identifikované v rámci dvoch preverovaných projektov, pri ktorých existuje predpoklad opätovnej potreby
ďalších finančných zdrojov do intenzifikácie ČOV v budúcom období. Ide o projekty, ktorých realizácia bola
ukončená v rokoch 2016 a 2019. Významnú úlohu v tomto procese zohrávajú stavebné úrady, ktoré svojimi
rozhodnutiami posudzujú adekvátnosť/dostatočnosť investície. Je preto nevyhnutné, aby MŽP SR zintenzívnilo
svoju kontrolnú činnosť v SAŽP, ktorá by bola zameraná, ak to potvrdí riziková analýza, na metodiku, vykazovanie
a preverovanie MU.
Kontrola poukazuje na to, že k rýchlejšiemu dosiahnutiu cieľovej hodnoty MU by pomohla nielen intenzívnejšia
informačná kampaň – ale najmä dôslednejšia kontrola plnenia povinností vyplývajúcich zo zákona o verejných
vodovodoch a verejných kanalizáciách, príslušnými orgánmi štátnej vodnej správy.
Záver
Napojenie na pitnú vodu a kanalizáciu patrí medzi základné podmienky na život zodpovedajúci štandardu
21. storočia. Kanalizačná infraštruktúra slúži na ochranu obyvateľstva a životného prostredia pred nepriaznivými
vplyvmi vyprodukovaného znečistenia v komunálnych odpadových vodách. Nejde len o samotnú výstavbu
kanalizačných sietí a ČOV, ale hlavne ich efektívnym využívaním (t. j. pripojením producentov odpadových vôd)
sa dosiahne znižovanie znečistenia vôd a zvýši sa kvalita života obyvateľstva SR.
NKÚ SR už v roku 2017 upozornil na neplnenie záväzku SR v oblasti odkanalizovania a riziko sankčných opatrení
zo strany EÚ. Z dôvodu pretrvávajúceho negatívneho stavu v súvislosti s neplnením uvedeného záväzku
začala EK proces infringementu voči SR (dve neukončené konania EK). V prípade, že SR bude naďalej
porušovať právo EÚ a neplniť záväzky, môže EK predložiť vec Súdnemu dvoru a požiadať o uloženie sankcií.
Minimálna výška paušálnej pokuty pre SR je 616 000 eur a výška denného penále je stanovená na 3 000 eur
(fixná suma, na ktorú sa následne uplatňujú multiplikačné koeficienty, ako napr. koeficient závažnosti). NKÚ SR
preto upozorňuje na riziko neplnenia cieľov a následnými opatreniami zo strany EÚ sa problematika
odkanalizovania môže stať bremenom verejných financií a environmentálnej záťaže do budúcnosti.
Prax ukazuje, že v posledných piatich rokoch nenastal významnejší pokrok v nastavení a aplikácii kontrolných
mechanizmov za účelom vynútenia zákonných povinností vyplývajúcich pre vlastníkov stavieb alebo vlastníkov
pozemkov. To je často sprevádzané neochotou sankcionovať vlastných občanov, poddimenzovanými
personálnymi kapacitami, financovaním, neúčinným sankčným systémom stanoveným legislatívou ap.
Nevykonávanie pravidelnej a systematickej kontroly, neexistencia dátovej základne o uplatňovaní, resp.
neuplatňovaní donucovacích nástrojov miest, obcí a orgánov štátnej vodnej správy a neúčinný sankčný
systém nemá efekt zmeny správania sa vlastníkov stavby/pozemku. Ide o pretrvávajúci plošný problém,
ktorý sa týka komplexu viacerých subjektov verejnej správy a územnej samosprávy s rozdielnymi
kompetenciami a povinnosťami. Preto si vyššie uvedené zhrnutie aktuálnych negatívnych javov vyžaduje
jednotnú a jednoznačnú koordináciu s určením zodpovednosti za komplexné manažovanie problematiky
v danej oblasti.
8