Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Ďalej bolo zistené aj porušenie zákona o slobode informácií tým, že obce a mestá nezverejnili zmluvy o poskytnutí
NFP, resp. dodatky k zmluvám a údaje o faktúrach na svojom webovom sídle (Bardejov, Drienovská Nová Ves,
Krompachy, Vyšná Hutka). Nezverejnením zmlúv na webovom sídle obce však nedošlo k neúčinnosti zmlúv
z dôvodu, že tieto zmluvy zverejnil v centrálnom registri zmlúv poskytovateľ NFP.
(Ne)plnenie merateľných ukazovateľov projektov zo strany prijímateľov NFP
Problematickou oblasťou pre prijímateľov NFP bolo zachovanie výsledkov realizovaných projektov
zo živých rastlín a drevín počas celej doby udržateľnosti projektov. Išlo najmä o zachovanie počtu vysadených
rastlín, drevín a stromov, ako aj dodržanie rozmerov vysadených živých plotov, a v prípade potreby aj výsadba
nových rastlín a drevín. Podmienkou udržateľnosti projektov je, samozrejme, aj zachovanie vybudovaného
mobiliáru, športových ihrísk, detských ihrísk a pod. Udržateľnosť projektov zelenej infraštruktúry ovplyvňoval aj
negatívny spoločenský jav – vandalizmus, poškodzovanie vysadenej zelene, ale aj jej krádež.
Fyzickou obhliadkou na mieste realizácie jednotlivých projektov bolo zistené čiastočné plnenie merateľných
ukazovateľov, resp. ich neplnenie v celom rozsahu počas obdobia udržateľnosti projektu. V priebehu kontroly
NKÚ SR dve obce (Drienovská Nová Ves, Vyšná Hutka) odstránili nedostatky týkajúce sa plnenia merateľných
ukazovateľov. V prvom prípade obec dosadila chýbajúci počet rastlín podľa projektu. V druhom prípade vysadený
živý plot nedosahoval projektovanú výšku ani dĺžku a netvoril súvislý pás vysadených rastlín, ktorý by prispieval
k zníženiu hlučnosti a prašnosti od hlavnej cesty. Po vykonaní fyzickej obhliadky projektu obec vysadila živý plot
v projektovanej výške a dĺžke. V ďalšom subjekte (Myjava) bolo zámerom projektu prekryť a zazelenať kovové
klietky v blízkosti kontajnerových stojísk výsadbou rastlín. Z vizuálneho hľadiska sa tento zámer zatiaľ nepodarilo
naplniť, pretože rastliny boli po takmer štyroch rokoch od výsadby veľmi málo rozrastené.
U ďalšieho prijímateľa NFP (Čadca) boli fyzickou obhliadkou zistené chýbajúce rastliny, dreviny, okrasné
kroviny a stromy, ktoré podľa projektu a zmluvy mali byť vysadené. Z plánovaných a v projekte schválených
prvkov zelene chýbalo v čase fyzickej obhliadky projektu takmer 80 % rastlín a drevín. Revitalizované územie
taktiež bolo neudržiavané. Možno konštatovať, že prijímateľ NFP nezabezpečil udržateľnosť projektu v zmysle
zmluvy o NFP.
Podiel verejnej zelene a zelenej infraštruktúry na celkovej rozlohe obcí
Podľa Výročnej správy o vykonávaní IROP za rok 2021, vypracovanej ministerstvom investícií, pre špecifický cieľ
4.3.1 bol stanovený ukazovateľ výsledku ako „podiel zelenej infraštruktúry na celkovej rozlohe miest“. V roku 2013
bola východisková hodnota tohto ukazovateľa 3,00 %, na rok 2023 bola odhadnutá cieľová hodnota tohto
ukazovateľa 3,10 %.
Podľa vyjadrenia ministerstva investícií východisková hodnota podielu zelenej infraštruktúry na celkovej rozlohe
miest sa vypočítala ako priemerný podiel udržiavanej verejnej zelene na celkovej rozlohe siedmich krajských miest.
NKÚ SR v rámci kontroly pre účely výpočtu podielu verejnej zelene na celkovej rozlohe obcí a miest za verejnú
zeleň považoval „verejnú zeleň v intraviláne obce“, resp. „verejnú zeleň, ktorej správu a údržbu zabezpečovalo
mesto/obec v zmysle zákona o obecnom zriadení“, napr. mestské a obecné parky, stromoradia, mobilná zeleň
v uliciach, odpočinkové lúky, zeleň odpočívadiel, spoločná zeleň bytových domov, trávne porasty, vetrolamy a pod.
Vykonanými kontrolami bolo zistené, že okrem jedného prípadu podiel verejnej zelene, resp. zelenej infraštruktúry
na celkovej rozlohe kontrolovaných subjektov, určený v percentách, nedosahoval odhadnutú hodnotu stanoveného
cieľa.
K 31. 12. 2022 bola priemerná hodnota podielu verejnej zelene 0,99 % a hodnota vybudovanej zelenej
infraštruktúry iba 0,08 % na celkovej rozlohe kontrolovaných subjektov. Iba jeden kontrolovaný subjekt
vykazoval vyššiu hodnotu ukazovateľa podiel verejnej zelene na celkovej rozlohe mesta (4,69 %), ako bola cieľová
hodnota tohto ukazovateľa (3,1 %). Ostatné kontrolované subjekty vykazovali podiel verejnej zelene na celkovej
rozlohe obce v rozpätí od 0,10 % do 1,19 %.
7