Správa o výsledku kontroly  
2023  
Kontrola hospodárenia s verejnými  
prostriedkami a nakladania  
s majetkom v účelových  
zariadeniach ústredných orgánov  
štátnej správy  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Centrum účelových zariadení Piešťany, Kúpeľno-liečebný ústav MV SR Arco,  
Trenčianske Teplice, Kúpeľno-rehabilitačný ústav MV SR Bystrá, Liptovský Ján,  
Vzdelávacie doškoľovacie zariadenie VS Financie, Tatranská Lomnica  
NKÚ SR kontroloval štyri účelové zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti dvoch ministerstiev. V zriaďovateľskej  
pôsobnosti MF SR išlo o štátnu rozpočtovú organizáciu, v pôsobnosti MV SR tri štátne príspevkové organizácie.  
Ministerstvá mohli zriadiť štátne rozpočtové a štátne príspevkové organizácie na plnenie úloh štátu, vyplývajúcich  
z osobitných predpisov.  
Kontroly boli vykonané v súlade so zákonom o NKÚ SR a štandardami, ktoré vychádzajú zo základných princípov  
kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). Identifikované riziká –  
neplnenie záväzných ukazovateľov stanovených zriaďovateľom, nehospodárne a neefektívne nakladanie  
s verejnými prostriedkami, majetkom a neúčinný kontrolný systém, boli potvrdené.  
NKÚ SR vykonal kontrolu hospodárenia s verejnými prostriedkami a nakladania s majetkom v účelových  
zariadeniach ústredných orgánov štátnej správy na základe rizikovej analýzy a doručeného podnetu. Vláda SR  
na zabezpečenie ich efektívneho využívania prijala opatrenia ešte v roku 2011. Kontrolou sme chceli zistiť aj  
účinnosť týchto opatrení.  
Využívanie kapacít niektorých zariadení nebolo dostatočné a efektívne, a to aj v období pred  
pandémiou COVID-19, čo neprispelo k lepším výsledkom hospodárenia a ani k ich stabilite a rozvoju.  
Nedostatky v zriaďovacích listinách štátnej rozpočtovej organizácie a štátnych príspevkových  
organizácií, týkajúce sa neúplného a nejednoznačného vymedzenia predmetu činnosti.  
Neefektívne a nesprávne nastavený systém financovania a forma hospodárenia účelového  
zariadenia zriadeného MF SR; k náprave došlo až od 1. 1. 2023.  
Efektívnosť hospodárenia zariadení nebola vyhodnocovaná v dostatočnom rozsahu alebo vôbec,  
v správach o plnení kontraktov, resp. zmlúv bola uvedená len skutočnosť, príp. obmedzenia, súvisiace  
s prevádzkovaním zariadení.  
Záväzné ukazovatele stanovené MV SR, ako zriaďovateľa štátnych príspevkových organizácií, sa týkali  
len finančných prostriedkov súvisiacich s financovaním zo štátneho rozpočtu. Celkové príjmy, ktoré boli  
povinné dosiahnuť v zmysle rozpočtových pravidiel, zriaďovateľ stanovil ako orientačný ukazovateľ.  
Porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami  
a nakladaní s majetkom bolo zistené v oblasti dodržiavania rozpočtových pravidiel, verejného  
obstarávania, odmeňovania na základe dohôd o vykonaní práce, vedenia účtovníctva, zverejňovania  
povinných údajov, ako aj správy majetku štátu vo všetkých kontrolovaných subjektoch. Zistenia boli  
významné, pretože, okrem iného, došlo k porušeniu finančnej disciplíny celkom v sume  
405 747,24 eur.  
Vnútorný kontrolný systém kontrolovaných subjektov nedokázal zabrániť nehospodárnemu  
nakladaniu s verejnými prostriedkami a majetkom, finančná kontrola bola vykonávaná formálne.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými  
prostriedkami a nakladaní s majetkom v nadväznosti na plnenie úloh a záväzných ukazovateľov stanovených  
zriaďovateľom.  
Rámec kontrolnej akcie  
Kontrola bola vykonaná podľa zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo základných princípov kontroly  
v zmysle medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). Pri kontrole boli uplatnené metódy  
a techniky pre kontrolu súladu, najmä štúdium všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov,  
preskúmanie predloženej dokumentácie a dokladov, analýza, riadený rozhovor a iné. Výber vzorky bol realizovaný  
na základe úsudku kontrolóra. Vyžiadané boli informácie aj od MF SR a MV SR. Kontrolovaným obdobím boli roky  
2017 až 2022 a súvisiace obdobia.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Účelové zariadenie v zriaďovateľskej pôsobnosti MF SR  
VDZ VS – Financie zabezpečovalo materiálno-technické zázemie pre vzdelávanie a odbornú prípravu, ale aj  
oddych a relaxáciu zamestnancov rezortu MF SR. Okrem uvedeného zabezpečovalo aj pracovné aktivity pre iných  
zamestnancov štátnej správy, organizované ministerstvom. Nad rámec predmetu činností, vymedzených  
v zriaďovacej listine, zabezpečovalo využívanie zariadenia aj pre ďalších zamestnancov mimo rezortu MF SR  
a pre rodinných príslušníkov. V roku 2020 z dôvodu pandémie ochorenia COVID-19 bolo využité ako karanténne  
štátne zariadenie. Od roku 2022 počas mimoriadnej situácie v súvislosti s ozbrojeným konfliktom na Ukrajine  
poskytovalo dočasné útočisko pre odídencov z Ukrajiny.  
Výsledky hospodárenia vo vzťahu k záväzným ukazovateľom  
VDZ VS – Financie hospodárilo v rokoch 2017 až 2022 ako štátna rozpočtová organizácia. Financovanie subjektu  
bolo zabezpečené na základe ročných kontraktov uzatvorených so zriaďovateľom a rozpisu záväzných limitov  
príjmov a výdavkov. Od roku 2023 bola zmenená forma hospodárenia na štátnu príspevkovú organizáciu.  
Výdavky štátneho rozpočtu na zabezpečenie bežných činností subjektu predstavovali v kontrolovanom období  
v priemere 1 161,57 tis. eur na rok. Okrem toho za celé obdobie boli vynaložené kapitálové výdavky celkom v sume  
1 234,50 tis. eur.  
Graf č. 1: Prehľad príjmov a výdavkov (bežné + kapitálové) v tis. eur  
2 000,00  
1 695,36  
1 596,42  
1 386,10  
1 500,00  
1 000,00  
500,00  
0,00  
1 268,50  
1 140,73  
1 116,80  
300,08  
286,74  
258,83  
179,96  
Rok 2020  
Výdavky  
136,46  
Rok 2021  
111,68  
Rok 2022  
Rok 2017  
Rok 2018  
Rok 2019  
Príjmy  
Zdroj: spracované NKÚ SR z podkladov kontrolovaného subjektu  
Kontrolovaný subjekt dosiahol stanovené príjmy a neprekročil limit výdavkov. Dosiahnuté príjmy v rokoch 2017  
až 2019, ktoré boli odvedené do štátneho rozpočtu, predstavovali od 15,3 % do 23,7 % z celkových výdavkov.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
V ďalších rokoch to bolo ešte menej. Uvedené súviselo aj  
s
nedostatočným využitím  
ubytovacích, stravovacích a iných kapacít zariadenia. VDZ VS Financie každoročne podávalo zriaďovateľovi  
správy o plnení príjmov a čerpaní výdavkov (aj polročné), tiež správy o hodnotení plnenia úloh kontraktu.  
V správach absentovalo vyhodnotenie efektívnosti zariadenia vo vzťahu k vynaloženým zdrojom zo štátneho  
rozpočtu, predmetu činnosti a schváleným cenníkom.  
VDZ VS Financie malo podľa uzatvorených kontraktov s MF SR, v súvislosti s vykonávanými činnosťami,  
každoročne zabezpečiť obsadenosť 18 000 lôžkodní, čo pri ročnej kapacite zariadenia predstavovalo v priemere  
45,5 % ubytovacích kapacít. Stanovený ukazovateľ nebol splnený v rokoch 2019 až 2021. Ročná obsadenosť sa  
pohybovala v rokoch 2017 až 2019 od 44,9 % do 55,0 %. V rokoch 2020 a 2021, ovplyvnených pandémiou COVID-  
19, to bolo ešte menej. V roku 2022 využitie ubytovacích kapacít bolo najvyššie z dôvodu ubytovania odídencov  
z Ukrajiny, a to 68,9 %. Ubytovacie kapacity v rokoch 2017 až 2019 boli využívané najmä na rekreačné aktivity,  
v súvislosti so vzdelávacími aktivitami to bolo v rozsahu 14,6 % až 16,9%.  
Graf č. 2: Prehľad o využití ubytovacích kapacít podľa počtu lôžkodní  
30 000  
20 000  
10 000  
0
Rok 2017  
Rok 2018  
Rok 2019  
Rok 2020  
Rok 2021  
Rok 2022  
Záväzný ukazovateľ  
Skutočnosť celkom  
Vzdelávacie aktivity  
Zdroj: spracované NKÚ SR z podkladov kontrolovaného subjektu  
Forma hospodárenia, a teda aj systém financovania kontrolovaného subjektu nebol nastavený správne  
a efektívne tak, aby prispel k hospodárnemu a efektívnemu nakladaniu s finančnými prostriedkami  
štátneho rozpočtu SR.  
Výsledky hospodárenia podľa účtovnej závierky poukázali na nestabilný vývoj. VDZ VS - Financie v rokoch  
2017 až 2019, ale aj v roku 2022 dosiahlo stratu. V rokoch 2017 a 2022 najmä z dôvodu zmarených investícií,  
ktoré boli odpísané na ťarchu nákladov celkom v sume 107,76 tis. eur. Dôvodom bolo, že zriaďovateľ  
prehodnotil pôvodné zámery a nezabezpečil ich finančné krytie. V roku 2017 išlo o náklady na prípravné  
a projektové práce týkajúce sa rekonštrukcie a modernizácie budovy z roku 2008. Okrem toho, v roku 2022  
v dôsledku energetickej krízy, došlo aj k zmene investičných priorít. Organizácia s cieľom dlhodobého zníženia  
spotreby elektrickej energie dohodla s dodávateľom výstavbu fotovoltaického zariadenia na jeho náklady.  
Plánovaná investícia týkajúca sa nadstavby budovy na mieste strechy kongresových priestorov, bola zrušená aj  
z technických dôvodov.  
Tabuľka č. 1: Prehľad o nákladoch, výnosoch a výsledku hospodárenia  
(v tis. eur)  
Ukazovateľ  
Náklady spolu  
Výnosy spolu  
Výsledok hospodárenia  
Rok 2017  
Rok 2018  
Rok 2019  
1 545,78  
Rok 2020  
Rok 2021  
1 352,13  
Rok 2022  
1 538,36  
1 507,36  
-31,00  
1 583,47  
1 576,52  
-6,95  
1 524,42  
1 538,80  
14,38  
1 434,52  
1 356,78  
-77,74  
1 539,56  
-6,22  
1 353,54  
1,41  
Zdroj: výkaz ziskov a strát za roky 2017 až 2022  
Správnosť vykázaných nákladov, výnosov, no tým aj výsledok hospodárenia v účtovnej závierke významne  
ovplyvnili aj nedostatky zistené kontrolou vedenia účtovníctva. Išlo napríklad o neúčtovanie nákladov a s tým  
súvisiacich záväzkov do účtovného obdobia, s ktorým časovo a vecne súviseli, zaúčtovanie nákladov na obstaranie  
drobného hmotného majetku do majetku namiesto do spotreby, na ťarchu nákladov, neúčtovanie o tovare a ďalšie.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Negatívne výsledky hospodárenia ovplyvnili aj základné imanie účtovnej jednotky, ktoré z uvedeného dôvodu  
v celom kontrolovanom období bolo k 31.12. v mínusových číslach. V roku 2017 to bolo -18,92 tis. eur a za rok  
2022 v sume -94,04 tis. eur.  
Hospodárenie s verejnými prostriedkami a nakladanie s majetkom  
Nedostatky súvisiace s porušením všeobecne záväzných právnych predpisov boli zistené v každej z preverovaných  
oblastí.  
Pri hospodárení s verejnými prostriedkami bolo zistené porušenie finančnej disciplíny podľa zákona  
o rozpočtových pravidlách verejnej správy celkom v sume 44 110,48 eur. Dôvodom bolo najmä vynaloženie  
verejných prostriedkov nad rámec oprávnenia pri úhradách odmien zamestnancom pracujúcim na základe dohody  
o vykonaní práce, nehospodárne vynakladanie verejných prostriedkov a ďalšie. Kontrolou bolo zistené obstaranie  
drobného hmotného majetku z kapitálových výdavkov celkom v sume 13 401,05 eur. Nepripravenosť investícií,  
najmä v prípade rekonštrukcie fasády a výmeny okien v rokoch 2019 až 2020, zapríčinila vynaloženie dodatočných  
nákladov, na ktoré organizácia nemala rozpočtované kapitálové výdavky. Navyše, organizácia rozdelila zákazku  
na dve, čím vznikli dodatočné náklady na rozdelenie pôvodného projektu v sume 6 480,00 eur. Pri výbere  
dodávateľa tak neuplatnila postup pre podlimitnú zákazku v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, ale  
pre zákazku s nízkou hodnotou. Kontrolovaný subjekt pri obstaraní potravín a niektorých služieb formou  
priameho zadania bez prieskumu trhu nepreukázal hospodárnosť, transparentnosť a nediskrimináciu  
hospodárskych subjektov.  
Významné nedostatky boli zistené aj v súvislosti s dodržaním ustanovení Zákonníka práce. Väčšina  
uzatvorených dohôd o vykonaní práce mala charakter opakovaných činností. Kontrolovaný subjekt neviedol  
evidenciu vykonanej práce tak, aby v jednotlivých dňoch bola zaznamenaná dĺžka časového úseku, v ktorom bola  
práca vykonaná, došlo k prekročeniu prípustnej pracovnej doby pre mladistvých, priznanie a vyplatenie vyšších  
odmien, než boli dohodnuté v dohode o vykonaní práce a boli zistené aj ďalšie nedostatky.  
Účinnosť kontrolného systému  
Nastavený a prezentovaný systém vnútornej kontroly bol administratívne náročný a formálny. Na základe príkazov  
riaditeľa boli vykonané každý rok kontroly s rovnakým zameraním, s obdobnými záznamami a podkladmi, pričom  
ani v jednom prípade neboli zistené nedostatky. Vnútorné audity zo strany zriaďovateľa, zamerané, okrem iného,  
na hospodárenie, za obdobie od 2. polroku 2017 neodhalili žiadne nedostatky.  
Na základe výsledkov kontroly NKÚ SR bol kontrolný systém vyhodnotený ako neúčinný. V mnohých oblastiach,  
napriek jeho nastaveniu, nezabránil nedostatkom.  
Účelové zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti MV SR  
KLÚ Arco Trenčianske Teplice a KRÚ Bystrá Liptovský Ján zabezpečovali na základe všeobecne záväzných  
právnych predpisov kúpeľnú starostlivosť, liečebno-preventívnu rehabilitáciu a rekondičné pobyty najmä  
pre príslušníkov Policajného zboru, Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, Národného  
bezpečnostného úradu. V súvislosti s týmito činnosťami boli zaradené medzi zdravotnícke zariadenia. V zmysle  
nariadenia MV SR všetky subjekty zabezpečovali rekreačnú starostlivosť. CÚZ Piešťany okrem toho  
zabezpečovalo najmä vzdelávanie zamestnancov ústredných orgánov štátnej správy a miestnych orgánov,  
dokončovacie stavebné práce v interiéri a v exteriéri, výrobu drevárskych a plastových výrobkov a iné. Všetky  
kontrolované subjekty mali v zriaďovacích listinách v predmete činnosti ubytovacie a stravovacie služby. V prípade  
voľných kapacít mohli poskytovať služby aj pre iné právnické a fyzické osoby, ale bez bližšej špecifikácie  
a stanovených podmienok zo strany zriaďovateľa.  
Žiaden z kontrolovaných subjektov nevykázal vykonávanie podnikateľskej činnosti. Možnosť jej vykonávania podľa  
zriaďovacej listiny malo len CÚZ Piešťany, rovnako bez konkrétnej špecifikácie.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zistené boli aj ďalšie nedostatky. Poskytovanie rekreačnej starostlivosti v KRÚ Bystrá Liptovský Ján bolo nad rámec  
činností uvedených v zriaďovacej listine. Podľa zriaďovacej listiny subjektu predmetom činnosti bolo poskytovať  
vymedzené služby okrem iného poistencom Spoločnej zdravotnej poisťovne, ktorá zanikla 31. 12. 2009 zlúčením  
so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou.  
Účelové zariadenia v roku 2020, z dôvodu pandémie ochorenia COVID-19, boli využité ako karanténne štátne  
zariadenia. V roku 2022 poskytovali dočasné útočisko pre odídencov z Ukrajiny.  
Výsledky hospodárenia vo vzťahu k záväzným ukazovateľom  
V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy mali štátne príspevkové organizácie hospodáriť podľa  
svojho rozpočtu príjmov a výdavkov, pričom boli povinné dosahovať príjmy určené svojim rozpočtom. Finančný  
vzťah medzi zriaďovateľom a príspevkovou organizáciou mal byť určený záväznými ukazovateľmi štátneho  
rozpočtu a záväznými ukazovateľmi určenými zriaďovateľom.  
MV SR, ako zriaďovateľ, stanovilo kontrolovaným subjektom príjmy celkom ako nezáväzný ukazovateľ. Ako  
záväzný ukazovateľ bol stanovený len bežný transfer z rozpočtu zriaďovateľa. Kontrolované subjekty  
pri spracovaní rozpočtu príjmov a výdavkov a jeho zmenách tak neboli viazané žiadnym iným spôsobom  
zo strany zriaďovateľa. Napriek uvedenému nesplnili si svoju povinnosť – dosiahnuť príjmy určené svojim  
rozpočtom v zmysle rozpočtových pravidiel. CÚZ Piešťany za štyri roky, KLÚ Arco Trenčianske Teplice za dva  
roky a KRÚ Bystrá Liptovský Ján za tri roky. Všetky zariadenia dosiahli kladné saldo rozpočtu celkom, a to najmä  
z dôvodu zapojenia zostatkov peňažných prostriedkov na svojich bankových účtoch z vlastných zdrojov (príjmové  
finančné operácie).  
Najvyšší prebytok rozpočtu celkom vykázalo CÚZ Piešťany, a to od 731 tis. eur do 2 827 tis. eur. Zapojenie  
nevyčerpaných vlastných zdrojov do rozpočtu predstavovalo 223 tis. eur až 1 497 tis. eur. Podľa rozpočtových  
pravidiel zriaďovateľ mal poskytnúť príspevkovej organizácii, okrem zdravotníckych zariadení, príspevok  
na prevádzku v takej výške, aby bol rozpočet vyrovnaný. Zriaďovateľ poskytol uvedenému subjektu príspevok  
v priemere 3 636 tis. eur ročne, a to na základe kontraktov uzatvorených na zabezpečenie vzdelávacích aktivít,  
stravovacích služieb a iných služieb.  
Graf č. 3: Prehľad o poskytnutých bežných transferoch (v tis. eur)  
4 665,46  
5 000,00  
4 500,00  
4 000,00  
3 500,00  
3 000,00  
2 500,00  
2 000,00  
1 500,00  
1 000,00  
500,00  
4 448,48  
4 195,65  
2 961,95  
2 779,20  
2 766,14  
537,81  
584,40  
664,38  
496,89  
561,68  
649,07  
141,77  
176,47  
195,46  
52,57  
139,21  
111,99  
0,00  
Rok 2017  
Rok 2018  
Rok 2019  
Rok 2020  
Rok 2021  
Rok 2022  
CÚZ Piešťany  
KLÚ Arco Trenčianske Teplice  
KRÚ Bystrá Liptovský Ján  
Zdroj: spracované NKÚ SR z podkladov kontrolovaných subjektov  
Kontrolované subjekty nemali zo strany zriaďovateľa stanovené žiadne ukazovatele týkajúce sa využitia  
ubytovacích kapacít. Prehľad o využití ubytovacích kapacít s ročnou prevádzkou je uvedený v nasledujúcom grafe.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 4: Prehľad o využití ubytovacích kapacít s celoročnou prevádzkou podľa počtu lôžkodní  
93%  
100%  
80%  
60%  
40%  
20%  
0%  
87%  
81%  
80%  
77%  
75%  
74%  
74%  
72%  
63%  
56%  
51%  
51%  
50%  
49%  
48%  
35%  
27%  
Rok 2017  
Rok 2018  
Rok 2019  
Rok 2020  
Rok 2021  
Rok 2022  
CÚZ Piešťany  
KLÚ Arco Trenčianske Teplice  
KRÚ Bystrá Liptovský Ján  
Zdroj: spracované NKÚ SR z podkladov kontrolovaných subjektov  
Podľa uvedených údajov, využívanie ubytovacích kapacít nebolo v niektorých prípadoch dostatočné a efektívne.  
Najnižšia obsadenosť, podľa počtu lôžkodní v zariadeniach s celoročnou prevádzkou pred pandémiou COVID-19,  
bola v CÚZ Piešťany, a to od 48 % do 51 %, tzn. v subjekte, ktorému zriaďovateľ poskytol najvyšší príspevok.  
Ubytovacie kapacity boli využívané na ubytovanie osôb v špeciálnom režime, najmä na základe požiadaviek Sekcie  
krízového riadenia (repatrianti, odídenci z Ukrajiny, tiež na zabezpečenie výcviku jednotlivých zložiek v rámci  
rezortu - polícia, požiarnici, horská služba a ďalšie), a na školenia, resp. pracovné porady. CÚZ Piešťany malo  
ubytovacie kapacity aj v ďalších zariadeniach, prevádzkach, príp. chatách (Maják, Duchonka, Spišská Nová Ves,  
Trlenská, Krupina Teplička, Sklené Teplice), ktoré z dôvodu nevyhovujúcich podmienok boli využívané len  
v letných mesiacoch. Zariadenia nedisponovali potrebným vybavením (nedostatočné alebo žiadne vykurovanie,  
bez stravovania a pod.), počtom pracovníkov, aby mohli byť využívané celoročne, spôsobom adekvátnym  
požiadavkám MV SR. Využiteľnosť všetkých ubytovacích zariadení jednotlivých stredísk a prevádzok bola  
v priemere od 5 % do 78 % za rok, v závislosti od ubytovacieho zariadenia.  
Prehľad o vývoji bežných výdavkov kontrolovaných subjektov na prevádzku je v nasledujúcej tabuľke.  
Tabuľka č. 2: Prehľad o bežných výdavkoch  
(v tis. eur)  
Kontrolovaný subjekt  
CÚZ Piešťany  
KLÚ Arco Trenčianske Teplice  
KRÚ Bystrá Liptovský Ján  
Rok 2017  
6 289,11  
1 624,12  
1 540,64  
Rok 2018  
8 254,29  
1 795,44  
1 665,68  
Rok 2019  
8 931,89  
1 974,19  
1 649,19  
Rok 2020  
7 897,57  
1 654,59  
1 711,26  
Rok 2021  
7 922,68  
1 876,63  
1 747,20  
Rok 2022  
9 960,01  
2 310,70  
2 260,79  
Zdroj: finančný výkaz o príjmoch, výdavkoch a finančných operáciách FIN 1-12  
Najvyššiu dynamiku výdavkov dosiahlo CÚZ Piešťany, ktoré sa v roku 2022 oproti roku 2017 zvýšili  
o 58 %. Subjekt v celom kontrolovanom období mal najnižšiu obsadenosť ubytovacích zariadení a vo viacerých  
rokoch, podľa uzatvorených kontraktov, neplnil stanovené ukazovatele. Kontrakty so zriaďovateľom boli uzatvorené  
na zabezpečenie a financovanie vzdelávacích aktivít, vzdelávacích aktivít BOZP a PO, výrobu drevárskych  
a plastových výrobkov a stravovania.  
KLÚ Arco Trenčianske Teplice a KRÚ Bystrá Liptovský Ján poskytovali kúpeľnú starostlivosť, liečebno-preventívnu  
starostlivosť a rekondičné pobyty na základe uzatvorených zmlúv, resp. dohôd, v ktorých zriaďovateľ každoročne  
stanovil počet poukazov na poskytovanie služieb a ich financovanie. Zmluvne dohodnuté počty poukazov v KLÚ  
Arco Trenčianske Teplice, okrem roku 2018, neboli dodržané, pričom zmluvy neboli upravené dodatkami.  
Kontrolované subjekty vyhodnocovali plnenie uzatvorených kontraktov, zmlúv a dohôd v správach najmä  
z hľadiska plnenia merateľných a finančných ukazovateľov. Efektívnosť využitia kapacít (ubytovacích, stravovacích  
a iných) z hľadiska najvýhodnejšieho pomeru medzi použitými verejnými financiami a dosiahnutými výsledkami  
hodnotená nebola. V rámci recertifikačného auditu kvality manažérskeho systému v KLÚ Arco Trenčianske Teplice  
bolo hodnotené zabezpečenie efektívnosti a stálosti prevádzky z hľadiska spokojnosti hlavných dodávateľov.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Výsledky hospodárenia kontrolovaných subjektov podľa účtovnej závierky neboli stabilné a pohybovali sa  
v jednotlivých rokoch od straty 506 tis. eur po zisk 1 195 tis. eur. V dôsledku stratového hospodárenia, v niektorých  
rokoch došlo k zníženiu základného imania kontrolovaných subjektov.  
Tabuľka č. 3: Prehľad o výsledkoch hospodárenia  
(v tis. eur)  
Kontrolovaný subjekt  
CÚZ Piešťany  
KLÚ Arco Trenčianske Teplice  
KRÚ Bystrá Liptovský Ján  
Rok 2017  
1 194,92  
1,72  
Rok 2018  
-505,52  
-124,25  
-55,97  
Rok 2019  
-427,21  
16,13  
Rok 2020  
353,59  
36,99  
Rok 2021  
407,44  
191,84  
-43,24  
Rok 2022  
243,85  
-158,64  
-54,71  
0,10  
7,86  
190,34  
Zdroj: spracované NKÚ SR z výkazu ziskov a strát  
Dôvodom vykázanej straty v CÚZ Piešťany v roku 2018 bolo najmä výrazné zvýšenie nákladov na opravy  
a udržiavanie zariadení, a to o 675 tis. eur. V roku 2019 došlo k výraznému zvýšeniu mzdových nákladov oproti  
predchádzajúcemu roku o 607 tis. eur, ale aj spotrebovaných nákupov o 375 tis. eur.  
Podobne aj KLÚ Arco Trenčianske Teplice za rok 2018 dosiahol stratu z dôvodu zvýšených nákladov na opravy  
a udržiavanie (úprava kúpeľní) a osobných nákladov. Strata v roku 2022 bola spôsobená navýšením platov  
všetkých zamestnancov a výrazným zvýšením cien energií a potravín.  
V KRÚ Bystrá Liptovský Ján dôvodom straty v roku 2018 bolo zaúčtovanie zmarenej investície na ťarchu nákladov  
v sume 57 tis. eur z dôvodu chýbajúceho finančného krytia investície zo štrukturálnych fondov Európskej únie  
a zo zdrojov zriaďovateľa. Išlo o náklady na projektovú dokumentáciu na realizáciu investícií, súvisiacich  
so zásobovaním pitnou vodou z vlastných zdrojov a zvýšením palivovej základne objektu z roku 2010. Strata  
za rok 2021 bola vykázaná najmä z dôvodu zrušenia rekreačných pobytov, za rok 2022 zasa v dôsledku zvýšených  
nákladov na úpravu ubytovacej časti zariadenia (maliarske práce, výmena rozvodov, oprava vodoliečby a pod.).  
Hospodárenie s verejnými prostriedkami a nakladanie s majetkom  
Kontrolou hospodárenia príspevkových organizácií bolo zistené najmä porušenie rozpočtových pravidiel verejnej  
správy, zákona o verejnom obstarávaní, Zákonníka práce a zákona o účtovníctve, ale aj ďalších všeobecne  
záväzných právnych predpisov.  
V prípade rozpočtových pravidiel bolo zistené porušenie finančnej disciplíny celkom v sume 361 636,76 eur,  
najmä z dôvodu poskytnutia preddavkov bez zmluvnej dohody, nehospodárneho vynaloženia finančných  
prostriedkov a z dôvodu nedodržania určeného spôsobu nakladania s verejnými prostriedkami. Ďalej bolo zistené  
nesprávne uplatnenie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie pri triedení bežných a kapitálových  
výdavkov, čo ovplyvnilo aj správnosť vykázaných výsledkov rozpočtového hospodárenia.  
V súvislosti s verejným obstarávaním boli zistené nedostatky a porušenie zákona o verejnom obstarávaní,  
napríklad pri obstarávaní potravín neboli uplatnené postupy verejného obstarávania vôbec alebo došlo k rozdeleniu  
zákazky, čím sa obstarávateľ vyhol uplatneniu postupov pre nadlimitné zákazky. Vo viacerých prípadoch nebol  
dodržaný princíp rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie uchádzačov a boli zistené aj ďalšie nedostatky.  
V prípade odmeňovania boli preverené dohody o vykonaní práce, pričom vo viacerých prípadoch došlo  
k porušeniu Zákonníka práce. Dohody o vykonaní práce boli uzatvorené na opakované činnosti, nebola  
zabezpečená evidencia uzatvorených dohôd vôbec alebo bola nesprávne vedená, došlo k prekročeniu maximálnej  
12-hodinovej prípustnej doby práce počas 24 hodín a ďalšie.  
V rámci preverenia účtovníctva bolo zistené, že účtovníctvo nebolo vedené správne a úplne v zmysle zákona  
o účtovníctve, pretože neboli dodržané postupy účtovania. Zistené boli nedostatky týkajúce sa obsahu účtovných  
dokladov, ocenenia majetku a iné.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolou bolo zistené nezverejnenie niektorých uzatvorených zmlúv v Centrálnom registri zmlúv v zmysle  
zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ale aj nezverejnenie faktúr. V prípade povinne zverejňovaných  
údajov - faktúry a objednávky, boli na webových sídlach kontrolovaných subjektov, okrem KLÚ Arco Trenčianske  
Teplice, odkazy na webové sídlo MV SR. Takto nastavený systém zverejňovania neumožňoval adresné  
vyhľadávanie zverejnených faktúr a objednávok za príslušný kontrolovaný subjekt, pretože webové sídlo MV SR  
umožňovalo filtrovať údaje len podľa čísla faktúry, dodávateľa, identifikačného čísla dodávateľa a označenia  
tovaru/služby. Na webovom MV SR zverejňovali faktúry a objednávky všetky jeho podriadené organizácie, napr.  
počet zverejnených faktúr na uvedenej stránke za mesiac jún 2023 obsahoval minimálne 4 600 záznamov.  
Zistené nedostatky pri nakladaní s majetkom sa týkali najmä nesprávneho účtovania, evidencie majetku,  
inventarizácie majetku. KLÚ Arco Trenčianske Teplice vôbec nevyužíval budovu, ktorú bezodplatne získal  
od Ústavu špeciálneho zdravotníctva a výcviku Ministerstva obrany SR v roku 2008 za účelom kúpeľnej  
starostlivosti, preventívnych rehabilitácií a na poskytovanie rekondičných pobytov. Dôvodom bolo nezabezpečenie  
finančného krytia na jej prevádzku. Na jej správu boli v kontrolovanom období nehospodárne vynaložené  
prostriedky v sume 15 098,84 eur. Spravovaný majetok nebol v období do 31. 5. 2021 vôbec poistený a neboli  
využité všetky právne prostriedky na jeho ochranu.  
Účinnosť kontrolného systému  
Účelové zariadenia síce mali nastavený vnútorný systém kontroly v interných predpisoch, ale tento neplnil svoju  
úlohu a nebol dostatočne účinný. Základná finančná kontrola bola v mnohých prípadoch vykonaná formálne,  
pretože neodhalila žiadne nedostatky. V niektorých prípadoch bola vykonaná až po realizácii finančnej operácie.  
Kontrolná pôsobnosť zriaďovateľa rovnako neprispela k zvýšeniu účinnosti kontrolného systému. V KLÚ Arco  
Trenčianske Teplice vykonal zriaďovateľ jednu kontrolu v roku 2019, zistené nedostatky sa týkali verejného  
obstarávania. V KRÚ Bystrá Liptovský Ján zo strany zriaďovateľa nebola vykonaná žiadna kontrola. V prípade CÚZ  
Piešťany zriaďovateľ vykonával kontrolu plnenia kontraktov, ale nezistil žiadne nedostatky.  
V KLÚ Arco Trenčianske Teplice boli zo strany externých orgánov vykonané len externé audity zamerané  
na vystavenie certifikátu systému manažérstva podľa EN ISO 9001: 2008, resp. 2015. Podľa správ  
z recertifikačného auditu manažérskeho systému za roky 2017 až 2022 neboli zistené nedostatky. V KRÚ Bystrá  
Liptovský Ján bola vykonaná kontrola zo strany Sociálnej poisťovne.  
Záver  
V správe ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy sú školiace zariadenia, kúpeľné zariadenia,  
rehabilitačné zariadenia, chaty, ubytovne, účelové zariadenie a iné. Niektoré z nich sú využiteľné len pre správcu,  
mnohé z nich plnia sociálny program a sú využívané nielen zamestnancami štátnej a verejnej správy. Za účelom  
ich prevádzkovania niektoré ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy zriadili právnické osoby, ktoré  
hospodária ako štátne príspevkové organizácie, obchodné spoločnosti a iné.  
Vláda SR uznesením č. 344 z 26. 5. 2011 schválila povinnosť využívať účelové zariadenia v majetku štátu  
na zabezpečenie aktivít ministerstiev, ich podriadených organizácií a ostatných orgánov štátnej správy. Zároveň  
uložila členom vlády a predsedom ostatných ústredných orgánov štátnej správy zabezpečiť ich využívanie.  
Uznesením č. 722 zo 16. 11. 2011 schválila za účelom efektívneho využitia týchto kapacít návrh na redukciu  
a efektívnejšie využívanie účelových zariadení v správe ministerstiev a ostatných orgánov štátnej správy SR.  
Vykonané kontroly v účelových zariadeniach v zriaďovateľskej pôsobnosti MF SR a MV SR preukázali  
pretrvávajúce problémy so zabezpečením efektívnosti využívania týchto zariadení. Tieto súviseli aj  
so správnosťou nastavenia systému poskytovaných služieb v nadväznosti na potreby zriaďovateľa a disponibilné  
kapacity. Navyše, pri kontrole hospodárenia s verejnými finančnými prostriedkami a nakladaní s majetkom štátu,  
boli zistené významné nedostatky vo všetkých preverovaných oblastiach.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Dlhodobou snahou NKÚ SR je okrem iného aj preventívne upozorňovať na najčastejšie nedostatky, ktorým je  
možné predchádzať. Zároveň poukázať na potrebu zmeny pri systémových nedostatkoch kompetentné orgány.  
Vykonanými kontrolami je snaha Úradu prispieť k transparentnosti a zvyšovaniu efektívnosti v činnosti účelových  
zariadení.  
Prijaté opatrenia zo strany kontrolovaných subjektov a ich zriaďovateľov majú zabezpečiť zlepšenie nastavenia  
systému hospodárenia s disponibilnými zdrojmi, činností vrátane kontrolných mechanizmov, najmä hospodárne  
vynakladanie verejných prostriedkov a transparentné konanie.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Z jednotlivých kontrol boli vypracované protokoly o výsledku kontroly. Kontrolované subjekty ani v jednom prípade  
nevzniesli námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení. Účelové zariadenia prijali  
na odstránenie zistených nedostatkov opatrenia, ktorých plnenie bude NKÚ SR v rámci svojej činnosti monitorovať.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Vzdelávacie a doškoľovacie zariadenie VS - Financie  
Tatranská Lomnica 128  
824 73 Bratislava 26  
059 60 Vysoké Tatry  
+421 052/44 67 561  
Centrum účelových zariadení Piešťany Kúpeľno-liečebný ústav MV SR Arco  
Rekreačná 13  
17. novembra 6  
921 01 Piešťany  
914 51 Trenčianske Teplice  
+421 032 655 24 31  
Kúpeľno-rehabilitačný ústav MV SR Bystrá  
Jánska dolina 2127  
032 03 Liptovský Ján  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
BOZP a PO  
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci a požiarna  
ochrana  
CÚZ Piešťany  
KLÚ Arco Trenčianske Teplice  
Centrum účelových zariadení Piešťany  
Kúpeľno-liečebný ústav Ministerstva vnútra Slovenskej  
republiky Arco, Trenčianske Teplice  
KRÚ Bystrá Liptovský Ján  
Kúpeľno-rehabilitačný ústav Ministerstva vnútra  
Slovenskej republiky Bystrá, Liptovský Ján  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení  
neskorších predpisov  
MF SR  
MV SR  
NKÚ SR, Úrad  
Zákonník práce  
zákon o finančnej kontrole  
zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov  
zákon o slobodnom prístupe k informáciám  
zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe  
k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
(zákon o slobode informácií) v znení neskorších  
predpisov  
zákon o verejnom obstarávaní  
zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách  
verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
v znení neskorších predpisov  
zákon o správe majetku štátu  
zákon o účtovníctve  
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.  
z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov  
zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších  
predpisov  
Vzdelávacie a doškoľovacie zariadenie VS-Financie  
Tatranská Lomnica  
VDZ VS - Financie  
10