Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Negatívne výsledky hospodárenia ovplyvnili aj základné imanie účtovnej jednotky, ktoré z uvedeného dôvodu
v celom kontrolovanom období bolo k 31.12. v mínusových číslach. V roku 2017 to bolo -18,92 tis. eur a za rok
2022 v sume -94,04 tis. eur.
Hospodárenie s verejnými prostriedkami a nakladanie s majetkom
Nedostatky súvisiace s porušením všeobecne záväzných právnych predpisov boli zistené v každej z preverovaných
oblastí.
Pri hospodárení s verejnými prostriedkami bolo zistené porušenie finančnej disciplíny podľa zákona
o rozpočtových pravidlách verejnej správy celkom v sume 44 110,48 eur. Dôvodom bolo najmä vynaloženie
verejných prostriedkov nad rámec oprávnenia pri úhradách odmien zamestnancom pracujúcim na základe dohody
o vykonaní práce, nehospodárne vynakladanie verejných prostriedkov a ďalšie. Kontrolou bolo zistené obstaranie
drobného hmotného majetku z kapitálových výdavkov celkom v sume 13 401,05 eur. Nepripravenosť investícií,
najmä v prípade rekonštrukcie fasády a výmeny okien v rokoch 2019 až 2020, zapríčinila vynaloženie dodatočných
nákladov, na ktoré organizácia nemala rozpočtované kapitálové výdavky. Navyše, organizácia rozdelila zákazku
na dve, čím vznikli dodatočné náklady na rozdelenie pôvodného projektu v sume 6 480,00 eur. Pri výbere
dodávateľa tak neuplatnila postup pre podlimitnú zákazku v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, ale
pre zákazku s nízkou hodnotou. Kontrolovaný subjekt pri obstaraní potravín a niektorých služieb formou
priameho zadania bez prieskumu trhu nepreukázal hospodárnosť, transparentnosť a nediskrimináciu
hospodárskych subjektov.
Významné nedostatky boli zistené aj v súvislosti s dodržaním ustanovení Zákonníka práce. Väčšina
uzatvorených dohôd o vykonaní práce mala charakter opakovaných činností. Kontrolovaný subjekt neviedol
evidenciu vykonanej práce tak, aby v jednotlivých dňoch bola zaznamenaná dĺžka časového úseku, v ktorom bola
práca vykonaná, došlo k prekročeniu prípustnej pracovnej doby pre mladistvých, priznanie a vyplatenie vyšších
odmien, než boli dohodnuté v dohode o vykonaní práce a boli zistené aj ďalšie nedostatky.
Účinnosť kontrolného systému
Nastavený a prezentovaný systém vnútornej kontroly bol administratívne náročný a formálny. Na základe príkazov
riaditeľa boli vykonané každý rok kontroly s rovnakým zameraním, s obdobnými záznamami a podkladmi, pričom
ani v jednom prípade neboli zistené nedostatky. Vnútorné audity zo strany zriaďovateľa, zamerané, okrem iného,
na hospodárenie, za obdobie od 2. polroku 2017 neodhalili žiadne nedostatky.
Na základe výsledkov kontroly NKÚ SR bol kontrolný systém vyhodnotený ako neúčinný. V mnohých oblastiach,
napriek jeho nastaveniu, nezabránil nedostatkom.
Účelové zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti MV SR
KLÚ Arco Trenčianske Teplice a KRÚ Bystrá Liptovský Ján zabezpečovali na základe všeobecne záväzných
právnych predpisov kúpeľnú starostlivosť, liečebno-preventívnu rehabilitáciu a rekondičné pobyty najmä
pre príslušníkov Policajného zboru, Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, Národného
bezpečnostného úradu. V súvislosti s týmito činnosťami boli zaradené medzi zdravotnícke zariadenia. V zmysle
nariadenia MV SR všetky subjekty zabezpečovali rekreačnú starostlivosť. CÚZ Piešťany okrem toho
zabezpečovalo najmä vzdelávanie zamestnancov ústredných orgánov štátnej správy a miestnych orgánov,
dokončovacie stavebné práce v interiéri a v exteriéri, výrobu drevárskych a plastových výrobkov a iné. Všetky
kontrolované subjekty mali v zriaďovacích listinách v predmete činnosti ubytovacie a stravovacie služby. V prípade
voľných kapacít mohli poskytovať služby aj pre iné právnické a fyzické osoby, ale bez bližšej špecifikácie
a stanovených podmienok zo strany zriaďovateľa.
Žiaden z kontrolovaných subjektov nevykázal vykonávanie podnikateľskej činnosti. Možnosť jej vykonávania podľa
zriaďovacej listiny malo len CÚZ Piešťany, rovnako bez konkrétnej špecifikácie.
4