Správa o výsledku kontroly  
2023  
Núdzové zásoby ropy a ropných  
výrobkov  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Správa štátnych hmotných rezerv SR  
SŠHR je gestorom verejnej politiky zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov  
a zároveň orgánom štátneho dozoru v tejto oblasti.  
Spoločnosť pre skladovanie, a. s.  
SpS je jeden z aktérov tejto verejnej politiky a podľa akcionárskej zmluvy má za úlohu najmä zabezpečovať  
skladovanie núdzových zásob ropy a ropných výrobkov. Táto štátna obchodná spoločnosť vznikla za účelom  
agregácie skladovacích zariadení pre núdzové zásoby.  
Ako sme postupovali  
NKÚ SR použil pri výkone kontroly kontrolórske postupy a techniky vychádzajúce z medzinárodných  
kontrolórskych štandardov (ISSAI), najmä preskúmanie dokladov a dokumentov, analytické metódy, priame  
pozorovanie a rozhovory so zainteresovanými osobami. Kontrolovaným obdobím boli roky 2020 až 2022  
a v prípade vecných súvislostí aj predchádzajúce obdobia.  
Prečo sme kontrolovali  
Kontrola nadväzuje na kontrolnú akciu, ktorú NKÚ SR vykonal v roku 2020 v SŠHR a Agentúre. NKÚ SR  
vtedy konštatoval, že verejná politika zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov (agentúrny  
model) je zložitá a zahŕňa veľa aktérov, ktorí sú poprepájaní zložitými zmluvnými, finančnými a majetkovými  
vzťahmi, čo zvyšuje riziko netransparentnosti a nedôveryhodnosti samotného systému. Konflikt na Ukrajine  
tiež zvýraznil význam týchto núdzových zásob pre SR. Z rizikovej analýzy vyplynulo, že dôležitým aktérom  
tejto politiky je aj SpS, v ktorej boli indikované riziká vo viacerých oblastiach. NKÚ SR skontroloval aj plnenie  
opatrení na odstránenie zistených nedostatkov z predchádzajúcej kontroly v SŠHR a zároveň preveril  
pripravenosť SR na prípadné prerušenie dodávok ropy.  
Čo sme zistili  
Agentúrny model zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v SR je zložitý  
a netransparentný, čo graficky znázorňuje procesná mapa uvedená v prílohe č. 1 a tiež nižšie uvedené  
skutočnosti.  
Slovenská republika bez súčinnosti súkromného sektora nemá v súčasnosti možnosť samostatne  
vo svojej réžii skladovať núdzové zásoby ropných výrobkov. Nedisponuje dostatočnými vlastnými  
skladovacími kapacitami a navyše pri týchto vlastní iba samotné nádrže, ale nevlastní príslušenstvo  
k nádržiam na ropné výrobky a ani pozemky pod skladovacími zariadeniami.  
SpS si neplní všetky strategické ciele v zmysle akcionárskej zmluvy a pri skladovaní núdzových zásob  
ropy alebo ropných výrobkov, bez uzatvorenia zmluvných vzťahov s tretími stranami, nemá možnosť  
poskytovať plnohodnotne služby skladovania núdzových zásob (skladovacia kapacita SpS: ropa  
64 % a ropné výrobky 70 %).  
Hoci je väčšina skladovacích zariadení na ropné výrobky vo vlastníctve SpS, samotné skladovanie  
ropných výrobkov zabezpečuje súkromný sektor prostredníctvom uzatvoreného dlhodobého  
zmluvného vzťahu s ďalším aktérom, zapojeným do ich skladovania.  
Manažérske riadenie a kontrola boli v SpS nedostatočné, čo potvrdzuje absencia strategicko-  
plánovacieho koncepčného dokumentu a identifikované závažné nedostatky v hospodárnosti  
vynakladania finančných prostriedkov touto spoločnosťou.  
Presúvanie nákladov (za vypracovanie štúdií, analýz a pod.) z materskej spoločnosti TRANSPETROL,  
a. s. na SpS, môže mať vplyv na cenu skladného a na transparentnosť celého agentúrneho modelu  
z pohľadu zabezpečenia núdzových zásob ropy.  
SpS sa v systéme zabezpečenia núdzových zásob javí ako nadbytočná a neopodstatnená z toho  
dôvodu, že väčšinu služieb, ktoré poskytuje v agentúrnom modeli, zabezpečuje prostredníctvom tretích  
strán. SpS je len vlastníkom skladovacích zariadení s nevysporiadanými majetkovými vzťahmi. Všetky  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
služby súvisiace so skladovaním núdzových zásob ropy vykonáva pre SpS jej materská spoločnosť TP,  
a. s. Diskutabilná je aj jej starostlivosť o rozvoj skladovacích zariadení. Navyše kontrolou boli aj  
identifikované zreteľné a závažné nehospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami touto  
spoločnosťou.  
Riadenie činností v súvislosti so zabezpečením dostatočných skladovacích kapacít núdzových zásob  
do budúcna, resp. ich obnovy, modernizácie a bezpečnosti je v SR nekoordinované a nekoncepčné.  
SŠHR si splnila, resp. plní väčšinu prijatých opatrení. Avšak jedno z najdôležitejších prijatých opatrení,  
a to vypracovanie strategicko-plánovacieho koncepčného dokumentu týkajúceho sa riadenia  
a koordinácie tejto verejnej politiky bolo splnené len čiastočne. SŠHR síce vypracovala takýto dokument  
verejnej politiky, tento však nespĺňal viacero základných náležitostí strategicko-plánovacieho  
koncepčného dokumentu. V tejto súvislosti naďalej pretrváva riziko nekoncepčného riadenia  
a nekoordinovaného systému zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v SR.  
Zavedený agentúrny model v súčasnosti zabezpečuje núdzové zásoby v požadovanom množstve,  
avšak NKÚ SR vidí nedostatky a rezervy v hospodárnosti využívania finančných prostriedkov a v jeho  
transparentnosti.  
Čo odporúčame  
Každý štát si môže vybrať vlastný prístup, akým spôsobom bude zabezpečovať, spravovať a udržovať núdzové  
zásoby ropy a ropných výrobkov. V súčasnosti existujú v EÚ tri prístupy k udržiavaniu potrebnej úrovne núdzových  
zásob ropy a ropných výrobkov. Ide o štátny model (zásoby zabezpečuje štát, napr. Česká republika), odvetvový  
model (zásoby zabezpečuje súkromný sektor, napr. Grécko) a agentúrny model (zásoby zabezpečuje agentúra,  
napr. Nemecko aj Slovensko). Medzi európskymi krajinami existujú aj také, ktoré si zvolili kombináciu vyššie  
uvedených prístupov, a to napríklad štátno-odvetvový v Írsku alebo agentúrno-odvetvový v Rakúsku. Každý z týchto  
modelov prináša pozitíva, ale aj negatíva. Je na samotnom rozhodnutí kompetentných orgánov, ktorý model bude  
v SR preferovaný, a zároveň ako tento model bude hospodárne, efektívne, účinne a organizačne-prevádzkovo  
nastavený. NKÚ SR kontrolami odhalil miesta potenciálnych slabých stránok systému verejnej politiky  
zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov, pričom identifikoval riziká spojené so zavedením  
a fungovaním agentúrneho modelu správy núdzových zásob.  
Vzhľadom na vyššie uvedené zistenia, ktorých riešenie by malo prispieť k hospodárnejšiemu, efektívnejšiemu  
a účinnejšiemu systému zabezpečenia núdzových zásob v SR, NKÚ SR odporúča Vláde SR, aby:  
uložila Ministerstvu hospodárstva SR úlohu – komplexne zanalyzovať efektívnosť nastavenia  
systému správy núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v SR; v určenom termíne informovať  
Vládu SR o vykonanej analýze a navrhovaných opatreniach.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť skladovanie núdzových zásob ropy a ropných výrobkov štátnou obchodnou  
spoločnosťou – SpS; plnenie prijatých opatrení na odstránenie zistených nedostatkov z predchádzajúcej kontroly  
NKÚ SR zo strany SŠHR („follow up“) a pripravenosť SR na prípadné prerušenie dodávok ropy, aj z dôvodu  
konfliktu na Ukrajine. Hlavnými rizikami, preverovanými kontrolou v SpS, boli nedostatočné skladovacie kapacity,  
nezabezpečenie rozvoja súčasných skladovacích kapacít, nehospodárne a neefektívne konanie, nedostatočná  
verejná kontrola, nedostatočne zabezpečený systém vnútornej kontroly, vrátane činnosti dozornej rady. Rizikami  
v SŠHR bolo neplnenie prijatých opatrení z predchádzajúcej kontroly NKÚ SR. Tieto riziká boli kontrolou  
aj potvrdené.  
Rámec kontrolnej akcie  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú  
zo základných princípov kontroly v zmysle medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2020 až 2022 a súvisiace obdobia. Použitými metódami boli: preskúmanie  
dokladov a dokumentov, analytické metódy, priame pozorovanie a rozhovory so zamestnancami kontrolovaných  
subjektov. Pre objektivizáciu výsledkov z kontroly bolo vyžiadané aj stanovisko Ministerstva hospodárstva SR  
ako gestora energetiky, a to z oblasti dodávok ropy prostredníctvom ropovodu Družba.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Agentúrny model je netransparentný a zložitý  
V rámci kontrolnej akcie v roku 2020 zistil NKÚ SR, že v SR je zavedený agentúrny model správy núdzových zásob  
ropy a ropných výrobkov, v rámci ktorého spravuje a vlastní núdzové zásoby Agentúra ako „neziskový“ subjekt.  
Transformoval sa v roku 2013 z pôvodného štátneho modelu. Štát však takúto zmenu vykonal bez odbornej  
analýzy, ktorá by preukazovala prínosy, náklady a skutočné zdôvodnenia zmeny správy zabezpečenia núdzových  
zásob. Hlavným dôvodom tejto transformácie bolo najmä finančné hľadisko. Hodnota núdzových zásob bola  
pokladaná za umŕtvené finančné prostriedky, ktoré by sa dali využiť na konsolidáciu verejných financií a splnenie  
požiadavky EÚ udržať deficit verejných financií pod 3 % HDP v príslušnom kalendárnom roku, t. j. v roku 2013.  
Z toho dôvodu bolo rozhodnuté odpredať núdzové zásoby a tento mimoriadny vládny príjem štátneho  
rozpočtu vo výške 465 mil. eur mal pomôcť splniť požadované kritériá. Preto bola v priebehu niekoľkých  
mesiacov vykonaná úprava legislatívy – bol prijatý nový zákon a boli založené dve organizácie, SpS a Agentúra.  
SpS bola zakladateľom Agentúry a mala v nej 70-percentný podiel hlasovacích práv. Následne odpredala SŠHR  
núdzové zásoby Agentúre, na ktoré zobrala v decembri roka 2013 Agentúra komerčný úver od konzorcia bánk  
vo výške 520 mil. eur. Štatistický úrad SR zaradil Agentúru mimo sektor verejnej správy ako nefinančnú  
korporáciu. Na základe stanoviska Eurostatu bola však Agentúra zaradená do sektora verejnej správy  
a celým svojim hospodárením vstúpila do údajov pre výpočet schodku a dlhu SR podľa maastrichtských  
kritérií. Následne Vláda SR schválila poskytnutie návratnej finančnej výpomoci vo výške 520 mil. eur  
Agentúre na splatenie úveru bankám. NKÚ SR vtedy konštatoval, že zmenou modelu správy zabezpečenia  
núdzových zásob, z modelu štátneho na model agentúrny v roku 2013, sa bez rizikovej analýzy uprednostnili  
makroekonomické ciele (zníženie deficitu ŠR). Hospodárnosť agentúrneho modelu a hodnota pre občana  
neboli prioritou. Odpredajom núdzových zásob sa tak nepodarilo znížiť deficit verejných financií,  
keďže novovzniknutá Agentúra bola celým svojim hospodárením zaradená medzi subjekty sektora verejnej  
správy.  
Navyše, kontrolou v roku 2020 boli identifikované takzvané „neproduktívne výdavky“ vo výške takmer  
191 miliónov eur za obdobie rokov 2013 až 2019. Boli to výdavky súvisiace so vznikom a prevádzkou Agentúry  
i reštrukturalizáciou jej komerčného úveru. Tieto výdavky by s najväčšou pravdepodobnosťou nevznikli, ak by  
nedošlo k zmene správy z modelu štátneho na model agentúrny. NKÚ SR tiež upozornil, že tieto výdavky mali  
dopad na výšku odplaty za službu, ktorú povinne uhrádzali zo zákona o núdzových zásobách vybraní  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
podnikatelia1 Agentúre. V konečnom dôsledku odplatu preniesli na občanov, ktorí ju zaplatili v cenách  
ropných výrobkov.  
Taktiež vyhodnotením očakávaných prínosov transformácie správy zabezpečenia núdzových zásob sa celkovo  
konštatovalo, že ich naplnenie je rozporuplné a nejednoznačné. Pôvodný štátny model mal nadmerne zaťažovať  
štátny rozpočet, pričom práve naopak, príjmy v rámci štátneho modelu správy núdzových zásob boli vyššie  
ako jeho výdavky. Zároveň štátnemu modelu sa darilo plniť záväzok voči EÚ ohľadne zabezpečenia  
povinného množstva núdzových zásob už od roku 2008. Negatívom štátneho modelu bola skutočnosť súvisiaca  
s prerozdeľovaním príjmu z výberu príspevku (neskôr poplatku) na nakladanie s núdzovými zásobami  
od vybraných podnikateľov. SŠHR neboli z tohto príjmu poskytované dostatočné zdroje na doplňovanie a správu  
zásob v súvislosti s postupne narastajúcim minimálnym limitom odvíjajúcim sa od narastajúcej spotreby pohonných  
látok a rastu ekonomiky.  
Prechodom na agentúrny model vznikli dvaja noví aktéri verejnej politiky zabezpečovania núdzových zásob  
ropy – Agentúra a SpS. Celý systém dopĺňa štátny gestor – SŠHR. Takto nastavený systém v porovnaní  
so štátnym modelom je menej prehľadný a zložitejší. Vzájomné vzťahy všetkých aktérov vrátane uznaných  
skladovateľov sú prepojené zložitými zmluvnými, finančnými a majetkovými vzťahmi, čo zvyšuje riziko  
netransparentnosti a nedôveryhodnosti samotného systému.  
Na základe vyššie uvedených zistení a z vykonanej rizikovej analýzy sa NKÚ SR rozhodol v roku 2023 zrealizovať  
kontrolu aj v štátnej obchodnej spoločnosti – SpS, a. s.  
SPOLOČNOSŤ PRE SKLADOVANIE, A. S.  
SpS bola založená v roku 2013 štátnou akciovou spoločnosťou TP, a. s. a SŠHR na účel agregovania  
skladovacích zariadení pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov v SR. Na základe vloženého  
nepeňažného vkladu má TP, a. s., na základnom imaní podiel 86,55 % (vložením skladovacích zariadení na ropu)  
a SŠHR 13,45 % (vložením skladovacích zariadení na ropné výrobky). Dôvodom jej založenia bola aj skutočnosť,  
že v tomto období sa uskutočnila zmena modelu správy núdzových zásob, z modelu štátneho na model agentúrny.  
SpS, a. s., je zakladateľom Agentúry2.  
SpS si neplní všetky strategické ciele  
Podľa akcionárskej zmluvy boli strategickými cieľmi SpS: zabezpečenie skladovania ropy a ropných výrobkov  
(najmä pre Agentúru) a dosahovanie hospodárskych výsledkov porovnateľných s výsledkami spoločností  
s podobným predmetom podnikania v strednej a západnej Európe a severnej Amerike.  
SpS časť prvého strategického cieľa plní, a to v súvislosti so skladovaním ropy najmä pre Agentúru (aj keď  
prostredníctvom zmluvy o poskytovaní služieb medzi SpS a TP, a. s.). SpS v celom procese skladovania  
núdzových zásob je len vlastníkom skladovacích zariadení. Núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov sú  
vo vlastníctve Agentúry.  
NKÚ SR poukazuje na skutočnosť, že všetky služby súvisiace so skladovaním núdzových zásob ropy  
vykonáva pre SpS jej materská spoločnosť TP, a. s., ktorá skladovacie zariadenia na ropu vložila do SpS  
ako nepeňažný vklad.  
SpS však pre Agentúru (ani pre iného ukladateľa) priamo nezabezpečuje skladovanie ropných výrobkov  
(benzín, nafta, letecký petrolej). Skladovacie zariadenia na ropné výrobky SpS prenajíma súkromnej obchodnej  
spoločnosti – Zväzu pre skladovanie, a. s., ktorá túto službu pre Agentúru poskytuje na základe dlhodobého  
1
Vybraný podnikateľ – ktorýkoľvek podnikateľ, ktorému vznikla povinnosť udržiavať núdzové zásoby prostredníctvom Agentúry, t. j. podnikateľ, ktorý dováža  
alebo uvádza do daňového voľného obehu v zákonom presne definovaných colných a daňových režimoch vybrané ropné výrobky na územie SR v objeme  
vyššom ako 20 m³ ročne.  
2
Agentúra je záujmové združenie právnických osôb, ktorého členmi sú podnikateľské subjekty obchodujúce s ropou a ropnými výrobkami. Rozhodujúci vplyv  
na riadení Agentúry je v rukách štátu, keďže 70 % hlasovacích práv v Agentúre má zakladateľ (SpS), ktorý je pod priamou kontrolou štátu. Zvyšných 30 %  
hlasovacích práv majú na základe ich trhového podielu na slovenskom trhu vybraní podnikatelia združení v Agentúre. Agentúra obstaráva, skladuje a uvoľňuje  
núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov. Náklady potrebné na obstarávanie a udržiavanie núdzových zásob financuje Agentúra z odplaty, ktorú platia  
vybraní podnikatelia na základe zmluvy o zabezpečení udržiavania núdzových zásob. Odplata za zabezpečenie udržiavania núdzových zásob by mala  
pokrývať náklady na obstaranie, poistenie, skladovanie, ochraňovanie a prípadné iné zabezpečenie kvalitatívnych parametrov núdzových zásob, náklady  
súvisiace s návratnou finančnou výpomocou poskytnutou Ministerstvom financií SR a administratívne náklady Agentúry.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
zmluvného vzťahu. SpS tiež nepreukázala plnenie druhého strategického cieľa, dosiahnuté výsledky  
hospodárenia neporovnávala s výsledkami spoločností s podobným predmetom podnikania v strednej a západnej  
Európe a severnej Amerike.  
Rozporuplnosť vo vlastníctve skladovacích zariadení SpS  
Skladovacie zariadenia na ropné výrobky vo vlastníctve SpS pokrývajú približne 70 % z celkového objemu  
núdzových zásob ropných výrobkov v SR. Hoci je väčšina skladovacích zariadení na ropné výrobky  
vo vlastníctve SpS, samotné skladovanie ropných výrobkov zabezpečuje súkromný sektor  
prostredníctvom zmluvy s Agentúrou. Skladovacie zariadenia na ropné výrobky SpS prenajíma súkromnej  
obchodnej spoločnosti – Zväzu pre skladovanie, a. s. (dcérska spoločnosť Slovnaftu, a. s.), ktorá túto službu  
pre Agentúru poskytuje na základe dlhodobého zmluvného vzťahu.  
NKÚ SR negatívne hodnotí, že SpS bez súčinnosti súkromného sektora nie je schopná samostatne vo svojej  
réžii skladovať núdzové zásoby ropných výrobkov, a to aj z dôvodu, že vlastní iba samotné nádrže, avšak  
nevlastní príslušenstvo k nádržiam na ropné výrobky (produktovody vedúce k nádržiam, technológie a pod.).  
Tieto sú predmetom vlastníctva inej súkromnej právnickej osoby – Slovnaftu, a. s. SpS nevlastní ani pozemky  
pod skladovacími zariadeniami, ani prístupové komunikácie k nim. Všetky skladovacie zariadenia na ropné  
výrobky sa nachádzajú v areáloch spoločnosti Slovnaft, a. s. Prístupové komunikácie zároveň neboli  
majetkovo-právne vysporiadané v prospech SpS ako vlastníka stavieb a tento stav trval aj počas kontrolovaného  
obdobia. Využívanie skladovacích zariadení na ropné výrobky je tak jednoznačne podmienené zmluvným vzťahom  
so súkromnými spoločnosťami. SpS nevstupuje ani do tvorby ceny za skladovanie ropných výrobkov, tú určuje  
skladovateľ ropných výrobkov, teda súkromný sektor.  
Podobná situácia ohľadom vlastníckych vzťahov ako pri skladovacích zariadeniach na ropné výrobky  
je aj pri využívaní skladovacích zariadení na núdzové zásoby ropy. Majetkom vloženým spoločnosťou  
TP, a. s., do SpS, boli len samotné nádrže. Ostatné technológie a produktovody vedúce k nádržiam vrátane  
pozemkov vlastní TP, a. s. a všetky skladovacie zariadenia sa nachádzajú v jej areáloch. Zabezpečenie  
skladovania ropy je jednoznačne podmienené zmluvným vzťahom so spoločnosťou TP, a. s. Rozdielom je, že ide  
o spoločnosť, v ktorej vlastníkom 100 % akcií je SR, zastúpená Ministerstvom hospodárstva SR.  
NKÚ SR tiež poukazuje na to, že na skladovanie Agentúrou požadovaného objemu núdzových zásob ropy  
nemala SpS dostatočné disponibilné vlastné skladovacie kapacity (len 64 %). Pre naplnenie povinnosti  
udržiavania požadovaného množstva núdzových zásob ropy musela spoločnosť zabezpečiť dodatočné  
disponibilné kapacity prostredníctvom zmluvných vzťahov so spoločnosťou TP, a. s., a súkromnou spoločnosťou  
Zväz pre skladovanie, a. s. (36 %).  
NKÚ SR upozorňuje, že v oboch prípadoch – či už pri skladovaní núdzových zásob ropy alebo ropných výrobkov,  
bez uzatvorenia zmluvných vzťahov s tretími stranami nemá SpS možnosť poskytovať služby skladovania  
núdzových zásob pre Agentúru.  
Manažérske riadenie v SpS bolo nedostatočné  
SpS nemala vypracovaný strategicko-plánovací koncepčný dokument rozvoja a modernizácie  
skladovacích kapacít, ktorý by, okrem iného, obsahoval najmä jednoduché a jasné zámery, strednodobé ciele  
a vízie popisujúce budúci želaný stav. Pritom túto potrebu navyšovania objemu skladovacích kapacít zdôrazňovali  
aj SŠHR a Ministerstvo hospodárstva SR vo svojich strategických dokumentoch. V tejto súvislosti NKÚ SR  
upozorňuje na riziko nekoncepčného a nekoordinovaného riadenia zo strany manažmentu SpS  
pri zabezpečovaní dostatočných skladovacích kapacít do budúcna, resp. ich obnovy a modernizácie. NKÚ  
SR zdôrazňuje, že existencia strategicko-plánovacích koncepčných dokumentov eliminuje náhle  
rozhodovania „ad hoc“, ktoré vo väčšine prípadov bývajú v časovej tiesni a postupujú riziko nehospodárneho  
a neefektívneho vynakladania finančných prostriedkov.  
V kontrolovanom období spoločnosť neplánovala rozširovanie skladovacích zariadení, plánované investičné  
výdavky sa týkali iba rekonštrukcií súvisiacich so skladovacími zariadeniami, ktoré však vo veľkej miere neboli  
realizované. Celkový plánovaný objem investičných výdavkov SpS predstavoval v rokoch 2020 až 2022 sumu  
1,1 mil. eur, pričom čerpaných bolo kumulatívne len 42 tis. eur. V tejto súvislosti NKÚ SR poukazuje na skutočnosť,  
že SpS mala k 31. 12. 2022 vytvorenú finančnú rezervu (nakumulovaný zostatok finančných prostriedkov)  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
vo výške 33,1 mil. eur a nemala naplánované ich konkrétne použitie. Táto suma predstavuje približne 30 %  
z celkového majetku spoločnosti. NKÚ SR hodnotí negatívne túto skutočnosť, ktorá tiež svedčí  
o nekoncepčnom a nekoordinovanom riadení.  
Finančné prostriedky SpS neboli vždy vynakladané maximálne hospodárne  
SpS nie je subjektom verejnej správy. Kritériom posudzovania hospodárnosti vynaložených finančných  
prostriedkov bolo, či tieto súviseli s predmetom činnosti spoločnosti, či ich vynaloženie malo pre spoločnosť prínos  
a či použitie finančných prostriedkov bolo potrebné pre dosiahnutie želaných výstupov alebo výsledkov spoločnosti.  
Výsledkom hospodárenia SpS bol počas celého sledovaného obdobia zisk. Najvýznamnejšou položkou  
nákladov boli služby súvisiace so skladovaním ropy, ktoré tvorili cca 80 % všetkých nákladov, a to služby  
súvisiace so zabezpečením prevádzkyschopnosti skladovacích zariadení, poskytované materskou  
spoločnosťou TP, a. s. Výnosy mali počas sledovaného obdobia rastúcu tendenciu. Najvyšší podiel mali tržby  
za skladovanie núdzových zásob ropy od Agentúry – 92 %. Každoročné podnikateľské plány (rozpočty) boli  
schvaľované valným zhromaždením spoločnosti, teda akcionármi spoločnosti.  
Na základe vykonanej celkovej analýzy hospodárenia NKÚ SR preveril vybrané náklady na vypracovanie osem  
štúdií a analýz z rokov 2014 až 2018 v celkovej hodnote takmer 1,85 mil. eur. Tri štúdie v hodnote 380 tis. eur  
nesúviseli s predmetom činnosti SpS, a preto NKÚ SR hodnotí použitie finančných prostriedkov na obstaranie  
predmetných štúdií ako nehospodárne. Ďalších päť štúdií v hodnote 1,47 mil. eur súviselo s predmetom činnosti  
SpS len čiastočne, z toho dve štúdie týkajúce sa výstavby stáčacieho terminálu ropy vo výške 824,8 tis. eur boli  
v roku 2021 posúdené predstavenstvom spoločnosti ako zmarená investícia. SpS v týchto prípadoch  
nepreukázala hospodárnosť vynaloženia finančných prostriedkov na obstaranie predmetných štúdií.  
NKÚ SR na základe vykonanej analýzy a posúdenia nákladov na štúdie a analýzy upozorňuje na riziko presúvania  
nákladov z materskej spoločnosti TP, a. s., na SpS, čo môže mať vplyv na cenu skladného  
a na transparentnosť celého agentúrneho modelu z pohľadu zabezpečenia núdzových zásob ropy.  
SpS nemala vypracované a ani schválené akcionármi podrobné pravidlá súvisiace s vynakladaním  
finančných prostriedkov na propagáciu a reklamu. Obdobne to bolo aj v prípade poskytovania finančných  
príspevkov – darov obchodnou spoločnosťou. SpS nemala v internom predpise upravené spôsoby  
informovania potenciálnych žiadateľov o možnosti získania daru, kritériá výberu žiadateľov, podrobné postupy  
pri schvaľovaní žiadostí a ani spôsob kontroly použitia poskytnutých prostriedkov. V tejto súvislosti NKÚ SR  
upozorňuje na riziko netransparentnosti a diskriminácie.  
Ako nehospodárne hodnotí NKÚ SR finančné prostriedky vynaložené na propagáciu a reklamu v rokoch 2014  
až 2022 vo výške 116,5 tis. eur. Podľa poskytnutého prehľadu o uzatvorených reklamných spoluprácach  
za jednotlivé roky 2014 – 2022 išlo vo väčšine prípadov o propagáciu mena a obchodnej značky spoločnosti  
na rôznych športových či kultúrnych podujatiach, napr. golfových turnajoch, zápase svetového šampióna MMA,  
bedmintonovom mediálnom turnaji, atletických podujatiach, hokejovom turnaji a pod. Vzhľadom ku skutočnosti,  
že hlavnou podnikateľskou činnosťou SpS bolo skladovanie ropy a ropných výrobkov a SpS už mala  
uzatvorené dlhodobé zmluvné vzťahy s tretími osobami, zároveň nemala voľné skladovacie kapacity,  
nebolo, podľa NKÚ SR, potrebné hľadanie nových možností a strategických obchodných partnerov.  
NKÚ SR hodnotí ako nehospodárne aj poskytnuté finančné príspevky – dary v rokoch 2014 až 2022 vo výške  
824 tis. eur. Finančné prostriedky boli poskytované na rôznorodé účely, napr. v roku 2020 bola suma 6,5 tis. eur  
poskytnutá súkromnej akciovej spoločnosti na organizáciu golfového turnaja, suma 5 tis. eur na doplnenie zbierok  
a čiastkovú rekonštrukciu súkromného lyžiarskeho múzea, v roku 2022 suma 2 tis. eur obci na rekonštrukciu  
sobášnej miestnosti alebo suma 30 tis. eur na podporu športového klubu. V roku 2022 šesť žiadostí o finančný  
príspevok v celkovej sume 46,2 tis. eur nebolo schválených predstavenstvom spoločnosti a išlo o priame  
rozhodnutie riaditeľa spoločnosti.  
Na základe vyššie uvedeného NKÚ SR upozorňuje na riziko subjektívneho a netransparentného posudzovania  
predmetných žiadostí o dar.  
NKÚ SR vyhodnotil ako nehospodárne vynakladanie finančných prostriedkov spoločnosti aj poskytnutie odmeny  
riaditeľovi spoločnosti v roku 2021 vo výške 10 tis. eur za vypracovanie dokumentu s názvom „Alternatívy  
rozvoja spoločnosti SpS, a. s.“, ktorý svojím dvojstranovým rozsahom a obsahom nemal prínos pre SpS.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Finančné prostriedky vo výške 356,4 tis. eur, vynaložené SpS na externú službu nezávislého dohľadu  
nad meraním stavu zásob ropy za roky 2019 až 2021, hodnotí NKÚ SR ako nehospodárne, a to z viacerých  
dôvodov: išlo o duplicitnú a prebytočnú službu, čo bolo takto neskôr vyhodnotené aj samotným predstavenstvom  
spoločnosti; zabezpečenie tejto služby bolo nad rámec zákonných ustanovení; kontrola množstva ropy bola  
vykonávaná zo strany oprávnených subjektov v zmysle zákona o núdzových zásobách a tiež v zmysle  
uzatvorených zmluvných vzťahov (Agentúra, TP, a. s., SŠHR ako orgán štátneho dozoru).  
NKÚ SR identifikoval nehospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami v celkovej sume 1,69 mil. eur.  
V tejto súvislosti NKÚ SR upozorňuje, že spoločnosť založená na skladovanie ropy a ropných výrobkov  
takýmto nehospodárnym vynakladaním finančných prostriedkov zvyšuje svoje náklady, ktoré môžu  
negatívne ovplyvňovať výšku ceny za skladovanie.  
SpS z hľadiska zákona nie je verejným obstarávateľom ani obstarávateľom. V roku 2016 až 2018 obstarala  
SpS elektronický systém v hodnote 359 tis. eur na zadávanie zákaziek, pričom počas roku 2021 tento systém  
nevyužívala vôbec, a zároveň v roku 2021 písomne splnomocnila TP, a. s., na zastupovanie spoločnosti v procese  
obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb. NKÚ SR konštatuje, že SpS nepreukázala maximálnu  
efektívnosť obstarania predmetného majetku vo vzťahu k jeho využívaniu.  
Neúčinný vnútorný kontrolný systém a formálna činnosť dozornej rady SpS  
Preverením nastavenia systému vnútornej kontroly v SpS identifikoval NKÚ SR riziko nedostatočne účinného  
vnútorného kontrolného systému v nadväznosti na predchádzajúce kontrolné zistenia NKÚ SR. NKÚ SR  
odporúča, aby najmä dozorná rada, okrem obligatórnych povinností vyplývajúcich z Obchodného zákonníka,  
vykonávala aj priamu kontrolnú činnosť z vlastnej iniciatívy a využívala tak možnosť vyplývajúcu zo stanov  
spoločnosti, podľa ktorých dozorná rada overuje všetky postupy týkajúce sa záležitostí spoločnosti a je oprávnená  
kedykoľvek nahliadať do účtovných kníh, dokladov a záznamov týkajúcich sa činnosti spoločnosti.  
VYHODNOTENIE PLNENIA PRIJATÝCH OPATRENÍ (FOLLOW UP)  
Správa štátnych hmotných rezerv si splnila, resp. plní väčšinu prijatých opatrení  
V roku 2020 vykonal NKÚ SR kontrolu SŠHR, ktorá je orgánom štátneho dozoru a gestorom verejnej politiky  
zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v SR. V nej sa zameral na komplexné preverenie tejto  
verejnej politiky, pričom výsledky priniesli informácie o zabezpečení strategickej oblasti núdzových zásob ropy  
a ropných výrobkov, ako jedného z prvkov kritickej infraštruktúry štátu. NKÚ SR identifikoval viaceré nedostatky  
a v súlade so zákonom zaviazal SŠHR prijať opatrenia na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov. SŠHR  
prijala v stanovenom termíne 14 opatrení na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov.  
Preverením stavu v plnení opatrení bolo zistené, že v šiestich prípadoch opatrenia viedli k náprave,  
t. j. k odstráneniu kontrolou zistených nedostatkov, a to hlavne v oblasti: zabezpečenia riadneho výkonu štátneho  
dozoru nad núdzovými zásobami ropy a ropných výrobkov (nastavenie interných procesov, zavedenie fyzickej  
kontroly núdzových zásob a ich obmien a zámen); zabezpečenia účinnejšieho vnútorného kontrolného systému  
zameraného na overenie a kontrolu správnosti postupov pri výpočte minimálneho limitu zásob (zavedenie procesov  
manažérskej kontroly, tzv. princíp kontroly minimálne „štyroch očí“); vypracovania a schválenia núdzového  
a pohotovostného plánu, ktoré upravujú postupy pri riešení výpadkov dodávok ropy a ropných výrobkov,  
resp. pri vyhlásení stavu ropnej núdze.  
Zároveň však NKÚ SR zistil, že jedno opatrenie týkajúce sa koncepčnosti riadenia a koordinácie verejnej  
politiky v oblasti núdzových zásob ropy a ropných výrobkov bolo splnené len čiastočne. SŠHR síce vypracovala  
takýto dokument verejnej politiky, avšak tento nespĺňal viacero základných náležitostí  
strategicko-plánovacieho koncepčného dokumentu. Predovšetkým išlo o absenciu konkrétnych a adresných  
opatrení (aktivít), ako nástrojov implementácie jednotlivých priorít/cieľov uvedených v dokumente. Tých absencií  
bolo viacero; napríklad: jasne určená zodpovednosť za plnenie priorít/cieľov, merateľné ukazovatele, finančné  
krytie definovaných priorít, procesy monitorovania a hodnotenia plnenia priorít/cieľov a opatrení. SŠHR nemala  
interne nastavený a zavedený systém práce so strategicko-plánovacích koncepčným dokumentom,  
čoho následkom bolo, že predmetný dokument nebol monitorovaný, hodnotený a aktualizovaný.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR hodnotí predložený strategicko-plánovací koncepčný dokument ako nedostatočný, vypracovaný  
formálne. V tejto súvislosti NKÚ SR upozorňuje na riziko nekoncepčného riadenia a nekoordinovaného  
systému zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v SR.  
Absencia strategického-plánovacieho koncepčného dokumentu, resp. riadenia gestora tejto verejnej politiky,  
sa výrazne prejavila napríklad v oblasti zabezpečenia dostatočného množstva skladovacích priestorov, ich obnovy,  
modernizácie a bezpečnosti pre SR do budúcna. Gestor politiky túto oblasť koncepčne a koordinovane neriadil,  
čoho následkom bolo, že ani SpS, ako aktér politiky s úlohou agregovať, starať sa a rozvíjať skladovacie priestory  
pre núdzové zásoby, nemal naplánované aktivity, ktoré by zabezpečovali túto oblasť do budúcna. Hoci mal na to  
vytvorenú finančnú rezervu. SpS takto musela zabezpečovať dostatok kapacít prostredníctvom tretích strán.  
Sedem opatrení nebolo hodnotených z objektívnych dôvodov (napr. zánik povinnosti z dôvodu zmeny legislatívy).  
RIZIKO PRERUŠENIA DODÁVOK ROPY CEZ ROPOVOD DRUŽBA  
Núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov sú aktuálne zabezpečené na 101 dní. V prípade vyhlásenia stavu  
ropnej núdze má SR vypracovaný a Vládou SR schválený núdzový plán a pohotovostný plán. Alternatívnou  
prepravnou trasou ropovodu Družba je podľa Ministerstva hospodárstva SR ropovod Adria, ktorým sa dopravuje  
ropa z Chorvátska cez Maďarsko a cez tento ropovod možno prepraviť akékoľvek druhy ropy.  
Graf č.1: Stav núdzových zásob ropy a ropných výrobkov SR v prepočte na dni  
Zdroj: SŠHR  
Záver  
Ambíciou kontrol NKÚ SR bolo – komplexne zhodnotiť preverovanú verejnú politiku, pričom výsledky mali priniesť  
spoľahlivé informácie o zabezpečení strategickej oblasti núdzových zásob ropy a ropných výrobkov, ako jedného  
z prvkov kritickej infraštruktúry štátu. Preto NKÚ SR preveril procesy nastavenia tohto systému, tzv. agentúrneho  
modelu. Riziká identifikované pri príprave kontrol sa v plnom rozsahu potvrdili. NKÚ SR preukázal, že agentúrny  
model je zložitý a zahŕňa veľa aktérov, ktorí sú poprepájaní zložitými zmluvnými, finančnými a majetkovými  
vzťahmi, čo zvyšuje riziko netransparentnosti a nedôveryhodnosti samotného systému. Vybraní  
podnikatelia, ktorí sú povinní zabezpečiť udržiavanie núdzových zásob v určenom množstve prostredníctvom  
Agentúry (formou odplaty), tak nemajú možnosť posúdiť oprávnenosť výdavkov na skladovanie zásob.  
SpS sa v systéme zabezpečenia núdzových zásob javí ako nadbytočná a neopodstatnená z toho dôvodu,  
že väčšinu služieb, ktoré poskytuje v agentúrnom modeli, zabezpečuje prostredníctvom tretích strán. SpS je len  
vlastníkom skladovacích zariadení s nevysporiadanými majetkovými vzťahmi. Všetky služby súvisiace  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
so skladovaním núdzových zásob ropy vykonáva pre SpS jej materská spoločnosť TP, a. s. Diskutabilná je  
aj jej starostlivosť o rozvoj skladovacích zariadení. Rozdiel medzi výškou skladného za núdzové zásoby ropy,  
ktoré uhrádza Agentúra SpS, a odplatou za poskytnuté služby medzi SpS a materskou spoločnosťou TP, a. s.,  
len za roky 2020 až 2022 predstavoval sumu 22,34 mil. eur. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že táto suma  
predstavuje navýšenie nákladov agentúrneho modelu, s otáznou pridanou hodnotou. Kontrolou  
identifikované nehospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami SpS je zreteľné a závažné.  
Zavedený agentúrny model v súčasnosti zabezpečuje núdzové zásoby v požadovanom množstve, avšak NKÚ SR  
vidí nedostatky a rezervy v hospodárnosti využívania finančných prostriedkov a v jeho transparentnosti.  
Neproduktívne a nehospodárne vynaložené finančné prostriedky zvyšujú náklady na zabezpečenie  
núdzových zásob ropy a ropných výrobkov, čo sa v konečnom dôsledku môže prenášať na občanov,  
ktorí ich zaplatia v cenách ropných výrobkov.  
V takto nastavenom systéme, bude pretrvávať riziko netransparentnosti a nedôveryhodnosti samotného systému,  
ba fungovanie tejto verejnej politiky môže byť aj v budúcnosti v rozpore so zásadami „dobrého hospodára“  
pri vynakladaní finančných prostriedkov a prinášanú hodnotu pre občana.  
Reakcia kontrolovaných subjektov  
Kontrolované subjekty vzniesli námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení.  
Preverením námietok sa nepreukázala ich opodstatnenosť a dodatočne sa nezistili skutočnosti, ktoré by mali vplyv  
na identifikované kontrolné zistenia. Keďže nebola potvrdená opodstatnenosť námietok, takže neboli akceptované.  
V zápisnici o prerokovaní protokolu sa kontrolované subjekty zaviazali prijať opatrenia na odstránenie zistených  
nedostatkov a informovať o tom NKÚ SR v stanovených termínoch. NKÚ SR bude plnenie týchto opatrení následne  
monitorovať.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR, Priemyselná 2, 824 73 Bratislava 26  
+421 250 114 911, info@nku.gov.sk  
Správa štátnych hmotných rezerv SR, Pražská 29, 812 63 Bratislava-Staré Mesto  
+421 257 278253, podatelna@reserves.gov.sk  
Spoločnosť pre skladovanie, a. s., Trakovice 461, 919 33 Trakovice  
+421 250 641790, sps@spsas.sk  
Zoznam použitých skratiek  
Agentúra  
NKÚ SR  
NR SR  
SpS  
Agentúra pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
Spoločnosť pre skladovanie, a. s.  
Slovenská republika  
SR  
SŠHR  
TP, a. s.  
Správa štátnych hmotných rezerv SR  
TRANSPETROL, a. s.  
zákon o núdzových zásobách  
Zákon č. 218/2013 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných  
výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
10  
PRÍLOHA Č. 1 – PROCESNÁ MAPA AKTÉROV VEREJNEJ POLITIKY