Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
					Kontrolou NKÚ SR bolo zistené, že v dôsledku nedostatočného financovania neboli viaceré vodné stavby  
					udržiavané v riadnom technickom stave. Vodné stavby v celkovom počte 24, na ktoré boli vydané  
					rozhodnutia orgánov štátnej vodnej správy, nemali udržiavaný dobrý stav, čo nebolo v súlade s § 48 ods. 4  
					písm. g) zákona o vodách, podľa ktorého je správca toku povinný prevádzkovať a udržiavať vodné stavby  
					v riadnom stave.  
					Dlhodobá nepriaznivá finančná situácia však neumožňuje štátnemu podniku priebežne odstraňovať všetky  
					nedostatky zistené na základe technicko-bezpečnostného dohľadu. Finančné prostriedky z rozpočtovej  
					kapitoly MŽP SR dostatočne nepokrývajú náklady na nevyhnutnú opravu a údržbu vodných diel, na riešenie  
					dlhodobého havarijného stavu. Pretrvávajúca finančná poddimenzovanosť podniku negatívne ovplyvňuje realizáciu  
					opráv a údržby vodných stavieb.  
					Napríklad zo štúdie hodnotiacej potrebu realizácie opatrení na stavbách Vážskej kaskády (uvedenej  
					do prevádzky v roku 1936), ktorá bola vypracovaná v roku 2021, vyplýva, že kumulatívne vyčíslený investičný dlh,  
					vytvorený dlhodobým podfinancovaním SVP, š. p., je vo výške 165,5 mil. eur.  
					NKÚ SR konštatuje, že v dôsledku nedostatku finančných prostriedkov z rozpočtovej kapitoly MŽP SR bola  
					starostlivosť o vodné stavby zabezpečovaná len v nevyhnutnom rozsahu, čím vzniká riziko vzniku havárií  
					na vodných stavbách, povodňových situácií na vodných tokoch a ohrozenia majetku a obyvateľov.  
					Dôsledkom tohto stavu je, že na existujúcich vodných stavbách, z ktorých mnohé majú aj viac ako šesťdesiat rokov,  
					čoraz častejšie vznikajú problémy vyplývajúce z ich starnutia, ktoré sa už dlhodobo riešia len nevyhnutnými  
					opravami – v rámci finančných možností, ktoré nepriaznivú situáciu neriešia, ba postupne môže dochádzať  
					k haváriám vodných stavieb. Taktiež klimatické zmeny, v dôsledku ktorých sa striedajú obdobia extrémneho sucha  
					a vysokého objemu nárazových zrážok, majú stále významnejší vplyv na eróziu a riziko havárií vodných stavieb.  
					Napríklad v prípade takého poškodenia vodárenskej nádrže Starina, že by sa musela vypustiť, bez pitnej vody  
					by ostalo približne 327 tisíc obyvateľov.  
					NKÚ SR upozorňuje, že takáto situácia je dlhodobo neudržateľná a je nevyhnutné okamžité riešenie zlého  
					technického stavu vodných stavieb, kde do budúcnosti vzniká riziko havárií.  
					Plnenie (neplnenie) smernice EÚ o hodnotení a manažmente povodňových rizík  
					V zmysle smernice EÚ o hodnotení a manažmente povodňových rizík, transponovanej do zákona o ochrane pred  
					povodňami, sú členské krajiny povinné aktualizovať mapy povodňového ohrozenia a mapy povodňového rizika.  
					Tieto mapy tvoria základ pre vypracovanie plánov manažmentu povodňových rizík. Manažment povodňových rizík  
					je neoddeliteľnou súčasťou integrovaného manažmentu povodia.  
					NKÚ SR preveril, ako si SR prostredníctvom správcu vodohospodársky významných vodných tokov plnila  
					povinnosti v stanovených termínoch. Kontrolou bolo zistené, že z ôsmich povinností bola zo strany SR  
					v stanovenom termíne splnená len jedna, a to prehodnotenie predbežného hodnotenia povodňového rizika,  
					pričom jeho aktualizácia bola spracovaná a predložená MŽP SR dňa 13.12.2018, tzn. v termíne do 22.12.2018.  
					Po stanovenom termíne (do 22.03.2019) bola zo strany SR splnená povinnosť sprístupniť Komisii prehodnotenie  
					predbežného hodnotenia povodňového rizika a jeho aktualizáciu (sprístupnená bola Komisii 19.07.2019). Po viac  
					ako troch rokoch po termíne, dňa 15.06.2023 boli sprístupnené aktualizované mapy povodňového ohrozenia  
					a mapy povodňového rizika Komisii (termín bol do 22.03.2020).  
					Vzhľadom na nedostatočné vlastné kapacity, zabezpečoval štátny podnik vypracovanie aktualizácie máp  
					povodňového ohrozenia a povodňového rizika, ako aj aktualizácie plánu manažmentu povodňového rizika –  
					externým zhotoviteľom. Vzhľadom na to, že celý proces verejného obstarávania od zverejnenia oznámenia  
					o vyhlásení verejného obstarávania po konečné rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie trval takmer  
					27 mesiacov (do 29.11.2021), nebolo pre SVP, š. p., reálne, aby splnil termíny na ich predloženie  
					a sprístupnenie.  
					5