Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE
Účel kontrolnej akcie
Účelom kontroly bolo preveriť dodržiavanie legislatívy pri hospodárení s finančnými prostriedkami a nakladaní
s majetkom štátu. Kontrolou hospodárenia chcel NKÚ SR poukázať na to, či sú finančné prostriedky v štátnom
podniku vynakladané efektívne, účinne a nedochádza k ich plytvaniu. Výsledky kontroly hospodárenia LPS SR mali
preukázať, či sú procesy v podniku nastavené optimálne a efektívne.
Rámec kontrolnej akcie
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu. Jej predmetom bola analýza hospodárenia LPS SR a zhodnotenie
základných ekonomických ukazovateľov. NKÚ SR na vybraných vzorkách dokladov preveril vynakladanie
finančných prostriedkov na obstaranie majetku, tovarov a služieb, starostlivosť o majetok štátu v správe štátneho
podniku, jeho prenájom a predaj. Predmetom kontroly bol aj postup LPS SR pri správe pohľadávok, vedenie
účtovníctva či inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Preverený bol aj vnútorný kontrolný
systém štátneho podniku a činnosť dozornej rady. Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 až 2022 a v prípade
potreby aj súvisiace obdobia.
Hodnotiacimi kritériami boli relevantné všeobecne záväzné právne predpisy a interné predpisy LPS SR, na základe
ktorých boli posudzované a vyhodnocované doklady a informácie poskytnuté ku kontrole. Zvolený bol prístup
detailného preverovania vecnej a obsahovej správnosti dokladov. Výber vzoriek dokladov bol realizovaný
neštatistickou metódou na základe odborného úsudku kontrolórov. K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené
počas výkonu kontroly, patrilo najmä štúdium všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov,
preskúmanie dokladov, analytické postupy a prepočty, rozhovory so zamestnancami štátneho podniku.
Výsledky kontrolnej akcie
Na činnosť LPS SR, ako štátom povereného poskytovateľa letových prevádzkových služieb vo vzdušnom priestore
SR, sa vzťahujú okrem legislatívy SR aj právne predpisy jednotného európskeho neba. Z hľadiska fungovania
a rozvoja sú pre štátny podnik určujúce predovšetkým vykonávacie nariadenia Komisie (EÚ), stanovujúce systémy
výkonnosti a spoplatňovania leteckých navigačných služieb.
LPS SR poskytujú letové prevádzkové služby lietadlám prelietavajúcim vzdušným priestorom SR (traťové služby)
a lietadlám prilietavajúcim, odlietavajúcim, resp. pohybujúcim sa po prevádzkových plochách piatich riadených
letísk v SR (terminálne služby).
Koncepcie rozvoja štátneho podniku
Zákon o štátnom podniku definuje postavenie, právne pomery a povinnosti samostatnej právnickej osoby
podnikajúcej s majetkom štátu – štátneho podniku, ako aj jeho zakladateľa. Ten má popri polročnom a ročnom
hodnotení hospodárenia povinnosť schvaľovať aj koncepciu rozvoja štátneho podniku. V koncepcii štátny podnik
každoročne definuje, okrem iného, plány výnosov a nákladov, vývoja aktív a zdrojov ich krytia, finančných tokov,
úverového zaťaženia, nadobudnutia investícií, predaja majetku a rozdelenia zisku. Zakladateľ sa jej
pripomienkovaním a následne schválením podieľa na strategickom smerovaní a riadení podniku.
LPS SR vypracovali v kontrolovanom období koncepcie rozvoja štátneho podniku v súlade so zákonom o štátnom
podniku. Koncepcie vychádzali z podnikateľských plánov štátneho podniku a plánov výkonnosti v oblasti leteckých
navigačných služieb SR, ktoré boli vypracované a schválené na základe legislatívy EÚ.
Preverením dokumentácie NKÚ SR zistil, že proces od vypracovania koncepcie po jej schválenie MDV SR bol
dlhý a javí sa ako formálny na splnenie si zákonom určenej povinnosti. Koncepcie boli schválené až v druhom
polroku roka, na ktorý boli určené; to znamená, že v období, kedy mali LPS SR už spracovávať, resp. predkladať
zakladateľovi správu o polročnom hospodárení aj s vyhodnotením ekonomických ukazovateľov, ktoré mali byť
plnené nadväzne na koncepciu. Opodstatnené bolo predĺženie termínu na predloženie aktualizovanej koncepcie
3