Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Tabuľka 1 Forma realizácie rozhodnutí o miestnych daniach a poplatkoch v kontrolovanom období
Rozhodnutia o miestnych daniach
a poplatkoch, realizované:
ako elektronický úradný dokument doručený do
elektronickej schránky
ako elektronický úradný dokument doručený
listinným rovnopisom
ako listinný dokument bez použitia procesu pre
listinný rovnopis ("po starom")
Zdroj: kontrolované subjekty, spracovanie NKÚ SR, relatívny údaj podielu z celkovej sumy zohľadňujúci veľkosť samosprávy
2017
4,0%
0,0%
96,0%
2018
21,1% 26,7% 32,1% 34,4% 39,0%
2,1% 2,6% 11,7% 12,0% 15,9%
76,8% 70,8% 56,8% 53,6% 45,1%
2019
2020
2021
2022
Kontrola preukázala, že správa EÚD u vlastných kompetencií obcí a miest je na vyššej úrovni než u preneseného
výkonu štátnej správy. Kým rozhodnutia o miestnych daniach a poplatkoch sú spravidla spravované elektronicky
(hoci aj tu boli zistené nedostatky), tak v rámci agendy stavebného konania alebo životného prostredia boli
rozhodnutia spravidla stále spravované výlučne listinne - „po starom“.
Mnohé rozhodnutia teda neboli a nie sú vytvárané ako EÚD. To má negatívny vplyv na plnenie „jedenkrát a dosť,“
ktorého cieľom je, okrem iného, aj vzájomné zdieľanie úradných rozhodnutí medzi orgánmi verejnej moci.
Výsledkom správy EÚD boli rozhodnutia, ktoré nemali náležitosti určené zákonom o e-Governmente (napríklad
neboli vyhotovené vo forme listinného rovnopisu, alebo neboli doručované do aktivovaných elektronických
schránok). Príjemcovia rozhodnutí tieto skutočnosti nenamietali.
Niektoré druhy EÚD je samospráva povinná zverejniť na svojej úradnej tabuli. Zákon o e-Governmente uložil
povinnosť zverejňovať tieto dokumenty aj na CUET. Mestá Rajecké Teplice, Levoča, Nitra a obce Štefanová,
Opatovce, Malá Lodina, Gaboltov a Medzany nedodržali povinnosť zverejňovať EÚD na CUET. Mestá Levoča
a Žilina na CUET zverejnili dokumenty vo forme obrázka, ktorý však obsahoval aj textové informácie. Tým boli
porušené platné štandardy pre informačné technológie verejnej správy a zároveň bola obmedzená prístupnosť
takýchto údajov, napríklad pre hendikepované osoby.
Každý EÚD je aj registratúrnym záznamom, ktorý má byť spravovaný podľa registratúrneho poriadku pôvodcu
záznamu. Mestá Bytča, Rajecké Teplice, Sobrance, Žilina a Obec Medzany neaktualizovali a nezosúladili svoje
registratúrne poriadky v súlade s platnou legislatívou.
Systém správy EÚD v malých obciach, pokiaľ nevyužívali špecializovaný IS, nebol spravidla funkčný. Väčšie
samosprávy a krajské mestá mali aj napriek zisteným nedostatkom spravidla funkčný systém správy EÚD.
Ak samospráva zákon dodržala, tak výsledkom boli zdĺhavejšie a nákladnejšie procesy v porovnaní s obdobím
pred rokom 2016.
NKÚ SR osobitne preveril, či materské školy bez právnej subjektivity, ktoré boli súčasťou organizácie obcí a miest,
mali od januára 2021 zabezpečené podmienky pre výkon verejnej moci. Zmenou zákona o štátnej správe v školstve
a školskej samospráve sa riaditeľ materskej školy stal orgánom verejnej moci a tak bol povinný zabezpečovať
správu EÚD. Materské školy bez právnej subjektivity neboli pripravené na výkon verejnej moci elektronicky a tak
ani nevytvárali EÚD. MŠVVŠ SR vydalo usmernenie, že tieto subjekty nemusia uplatňovať legislatívu
„z technických dôvodov.“ Usmernenie vytvorilo predpoklad dlhodobej výnimky a obchádzania zákona
o e-Governmente.
Výsledkom elektronizácie je vyššia spotreba papiera
EÚD je definovaný zákonom o e-Governmente ako elektronický dokument alebo údaje vyplnené podľa
elektronického formulára, ktorý je výsledkom konania orgánu verejnej moci pri výkone verejnej moci. Iba tento
elektronický dokument je pôvodný originál, ktorý musí byť autorizovaný („podpísaný“) tiež elektronicky.
Povinná elektronizácia systému EÚD paradoxne priniesla povinnosť tlačiť o desiatky tisíc listov papiera naviac.
Len menej ako 5 % všetkých fyzických osôb má aktívnu elektronickú schránku, ale obce a mestá musia všetky
rozhodnutia spravovať elektronicky.
4