výrobcami vakcín vyrokovala za členské štáty EK. Keďže ide o európsky problém, NKÚ SR sa obráti na
EDA s podnetom na audit zmlúv uzatvorených na úrovni EÚ za účelom nákupu vakcín. Aj v roku
2022 pokračovalo zadlžovanie zdravotníckych zariadení a neplatenie odvodov do Sociálnej poisťovne.
Zadlžovanie podporovalo aj neplnenie úsporných opatrení v liekovej politike. Aj napriek oddlženiu v
roku 2022 v celkovej sume 317 mil. eur, záväzky stále vznikajú, len voči Sociálnej poisťovni o 12,6 mil.
eur mesačne. Úhrady záväzkov zdravotníckych zariadení po lehote splatnosti kvalifikuje EK ako
nesprávne uplatňovanie smernice o oneskorených platbách, pričom v apríli 2023 bol prípad
posunutý Súdnemu dvoru EÚ.
Rozpočet MO SR mal výrazne vyššie čerpanie (1,96 mld. eur) než bol schválený rozpočet (1,3 mld.
eur). Navýšenie však nebolo pre mimoriadne okolnosti, ale pre presun prostriedkov, ktoré boli alokované
vo VPS na nákup špeciálnych automobilov. Celkové prostriedky ŠR týkajúce sa dopadov konfliktu na
Ukrajine boli čerpané vo výške 194,5 mil. eur (101,5 mil. eur z MV SR, 20,7 mil. eur z MO SR a 14 mil. eur
z MPSVR SR). Na darovanie vojenského materiálu išlo najviac prostriedkov, podľa celkových
kvantifikovateľných výdavkov v zmysle uznesení vlády SR, z MO SR, a to 118,2 mil. eur.
Okrem kapitálových výdavkov v rezorte obrany sa v roku 2022 investovalo najviac v rezorte dopravy
(855,7 mil. eur). Rozpočet kapitálových výdavkov vybraných kapitol ŠR bol pôvodne schválený vo
výške 2,7 mld. eur, z čoho sa reálne alokovalo 1,6 mld. eur. Rozpočtové opatrenia v priebehu roka
sa netýkali len kapitálových výdavkov, ale napríklad aj kompenzácií z dôvodu zvýšených cien energií (980
mil. eur). NKÚ SR upozorňuje, že počet rozpočtových opatrení sa naďalej zvyšuje a výrazne
ovplyvňujú schválený rozpočet.
NKÚ SR poukázal už v stanovisku k návrhu ŠR na rok 2022 na nedostatočné fungovanie
programového rozpočtovania, čo sa potvrdilo aj pri hodnotení dosahovania cieľov, kde NKÚ SR
konštatuje, že stále chýba jasné určenie zodpovednosti za komplexné hodnotenie dosahovania
cieľov stanovených v rozpočte. Toto hodnotenie nenájdeme ani v predloženom návrhu ŠZÚ za rok
2022. Z návrhu ŠZÚ nie je možné v mnohých prípadoch vyhodnotiť, aká bola efektívnosť, účinnosť
a hospodárnosť vynaložených finančných prostriedkov na jednotlivé významné programy.
V stanovisku k návrhu ŠR upozornil NKÚ SR aj na riziko nedočerpania prostriedkov fondov EÚ
z PO 2014 – 2020. V roku 2022 sa nezopakovalo vysoké dočerpávanie fondov EÚ z minulého PO,
keď bolo ku koncu roka vyčerpaných len 64,8 % z celkovej alokácie. Nezrovnalosti stúpli na 391 mil.
eur a dekomitment na 1,65 mil. eur pri problematickom OP Rybné hospodárstvo. Skutočné čerpanie z
aktuálneho PO 2021 – 2027 bolo nulové. Výdavky z POO sa rozpočtujú v čase vyhlasovania, preto môžu
pôsobiť nadhodnotene a čerpanie nedostatočne. Z POO obnovy bolo čerpaných 49 mil. eur (3,76 %
rozpočtu), z čoho boli kapitálové výdavky 2,3 mil. eur, zvyšok boli bežné výdavky. Na odmeny
zamestnancov išlo 920 tis. eur oproti rozpočtovaným 175 tis. eur. Školstvo je jednou z troch oblastí,
do ktorých mal smerovať najväčší objem prostriedkov. Na dobudovanie kapacít materských škôl malo
ísť 71,9 mil. eur, ale k 31. 12. 2022 bolo na tento účel vyčerpaných len 1,3 %. Vo vysokom školstve
malo 30,7 mil. eur slúžiť na kapitálové investície, ale tieto prostriedky sa vôbec nečerpali.
Mimoriadne udalosti zastihli aj samosprávu, vrátane množstva legislatívnych zmien (napríklad dopadu
na rozpočet z nárokov na finančné prostriedky v rámci preneseného výkonu štátnej správy). Napriek
povinnosti mať vyrovnané hospodárenie, rástli výdavky samosprávy rýchlejšie ako príjmy aj v roku 2022.
Celkový schodok územnej samosprávy (obce a VÚC) bol 420 mil. eur, čo bolo o 238,5 mil. eur viac oproti
rozpočtu. Aj napriek vyšším výdavkom sa územná samospráva podieľala na celkovom dlhu VS len
3,8 %. Rok 2022 bol pre samosprávy volebným a aj tentokrát sa potvrdilo, že to znamená vyššie
kapitálové výdavky oproti iným rokom.
5