1
TABUĽKA ZHODY
právneho predpisu s právom Európskej únie (aktualizácia)
Smernica
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/520 z 19. marca 2019 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v Únii(prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 91, 29.3.2019)
Právne predpisy Slovenskej republiky
1. Zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „474/2013 Z. z.“)
2. Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
488/2013 Z. z.
o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Článok
(Č,O,V,P)
Text
Spôsob transpozície
Číslo
Článok (Č,§,O,V,P)
Text
Zhoda
Poznámky
Identifikácia goldplatingu
Identifikácia oblasti goldplatingu a vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu
Č: 2
B: 20
20. „akreditácia“ je proces vymedzený a riadený mýtnym úradom, ktorý musí poskytovateľ EETS podstúpiť skôr, než získa oprávnenie na poskytovanie EETS v určitej oblasti EETS
N
Zákon č. 474/2013 Z. z. v znení návrhu zákona
§ 12
ods. 13, 15 a 16
(13) Správca výberu mýta je povinný na svojom webovom sídle zverejniť prehľad o oblasti Európskej služby elektronického výberu mýta v súlade s osobitným predpisom2) a v prípade jej zmeny, ktorá vyžaduje úpravu technológií využívaných elektronickým mýtnym systémom, zverejniť informácie o tejto zmene tak, aby poskytovatelia Európskej služby elektronického výberu mýta dokončili opätovné posúdenie zhody a vhodnosti zložiek interoperability podľa osobitného predpisu
2)
najneskôr jeden mesiac pred účinnosťou zmeny.
(15) Súčasťou zverejneného prehľadu o oblasti Európskej služby elektronického výberu mýta je aj metodika na stanovenie odmeny za poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta a proces postupu posudzovania zhody zložiek interoperability so špecifikáciami a posudzovania ich vhodnosti na použitie v skúšobnom prostredí, ktorý umožní akreditáciu poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta. Metodika na stanovenie odmeny za poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta zohľadňuje, aby odmena pre poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta mala rovnakú štruktúru ako odmena za porovnateľné činnosti vykonávané osobou poverenou podľa § 12 ods. 2, pričom
Ú
GP – N
2
sa odlišuje vo vzťahu k špecifickým požiadavkám a povinnostiam, ktoré iba osoba poverená podľa § 12 ods. 2 a znižuje sa o poplatky, ktoré ukladá správca výberu mýta na základe nákladov, ktoré mu vznikajú v súvislosti s poskytovaním, prevádzkou a údržbou elektronického mýtneho systému, vrátane nákladov na akreditáciu, ak tieto náklady nie sú zahrnuté v mýte.
(16) Akreditácia je proces riadený správcom výberu mýta, ktorý musí poskytovateľ Európskej služby elektronického výberu mýta, ktorému bolo udelené oprávnenie podľa § 13 ods. 2, podstúpiť pred uzavretím zmluvy o poskytovaní Európskej služby elektronického výberu mýta. Jednotlivé kroky akreditácie a predpokladané trvanie procesu akreditácie upravené v prehľade o oblasti Európskej služby elektronického výberu mýta.
Č: 6
B: 2
2. Každý členský štát prijme opatrenia potrebné na zabezpečenie toho, aby každý mýtny úrad zodpovedný za oblasť EETS na území daného členského štátu vypracoval a viedol prehľad o oblasti EETS, v ktorom sa vymedzia všeobecné podmienky prístupu poskytovateľov EETS do ich oblastí EETS, v súlade s vykonávacími aktami uvedenými v odseku 9.
Ak sa na území členského štátu vytvorí nový elektronický cestný mýtny systém, daný členský štát prijme opatrenia potrebné na zabezpečenie toho, aby určený mýtny úrad zodpovedný za systém uverejnil prehľad o oblasti EETS s dostatočným predstihom s cieľom umožniť akreditáciu zainteresovaných poskytovateľov EETS najneskôr jeden mesiac pred uvedením nového systému do prevádzky, a to s náležitým ohľadom na dĺžku procesu posudzovania zhody so špecifikáciami a vhodnosti na použitie zložiek interoperability uvedených v článku 15 ods. 1.
N
Zákon č . 474/2013 Z. z. v znení návrhu zákona
§ 12
ods. 12 až 15
(12) Správca výberu mýta je povinný uzatvoriť s poskytovateľom Európskej služby elektronického výberu mýta, ktorý oprávnenie podľa § 13 ods. 2, zmluvu o poskytovaní Európskej služby elektronického výberu mýta a platiť mu za poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta odmenu.
(13) Správca výberu mýta je povinný na svojom webovom sídle zverejniť prehľad o oblasti Európskej služby elektronického výberu mýta v súlade s osobitným predpisom2) a v prípade jej zmeny alebo podstatnej zmeny elektronického mýtneho systému, ktorá vyžaduje úpravu technológií využívaných elektronickým mýtnym systémom, zverejniť informácie o tejto zmene tak, aby poskytovatelia Európskej služby elektronického výberu mýta dokončili opätovné posúdenie zhody a vhodnosti podľa osobitného predpisu
2)
najneskôr jeden mesiac pred účinnosťou zmeny.
(14) Podstatne zmenený elektronický mýtny systém podľa odseku 13 je existujúci elektronicky mýtny systém, ktorý prešiel alebo prechádza zmenou, ktorá si vyžaduje, aby poskytovatelia Európskej služby elektronického výberu mýta vykonali zmeny na zložkách
GP – N
3
interoperability, ktoré v prevádzke v takej miere, že si to vyžaduje zmenu akreditácie.
(15) Súčasťou zverejneného prehľadu o oblasti Európskej služby elektronického výberu mýta je aj metodika na stanovenie odmeny za poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta a proces postupu posudzovania zhody zložiek interoperability so špecifikáciami a posudzovania ich vhodnosti na použitie v skúšobnom prostredí, ktorý umožní akreditáciu poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta. Metodika na stanovenie odmeny za poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta zohľadňuje, aby odmena pre poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta mala rovnakú štruktúru ako odmena za porovnateľné činnosti vykonávané osobou poverenou podľa § 12 ods. 2, pričom sa odlišuje vo vzťahu k špecifickým požiadavkám a povinnostiam, ktoré iba osoba poverená podľa § 12 ods. 2 a znižuje sa o poplatky, ktoré ukladá správca výberu mýta na základe nákladov, ktoré mu vznikajú v súvislosti s poskytovaním, prevádzkou a údržbou elektronického mýtneho systému, vrátane nákladov na akreditáciu, ak tieto náklady nie sú zahrnuté v mýte.
Č: 6
B: 8
8. Členské štáty prijmú opatrenia potrebné na zabezpečenie toho, aby mýtne úrady nediskriminačným spôsobom spolupracovali s poskytovateľmi EETS alebo výrobcami, alebo notifikovanými orgánmi v záujme posudzovania vhodnosti zložiek interoperability na použitie v ich oblastiach EETS.
N
Zákon č . 474/2013 Z. z. v znení návrhu zákona
§ 12 ods. 19
(19) Správca výberu mýta je povinný spolupracovať s poskytovateľmi Európskej služby elektronického výberu mýta, výrobcami zložiek interoperability a notifikovanou osobou nediskriminačným spôsobom.
Ú
GP – N
.
Č: 7
B: 3
3. Členské štáty prijmú opatrenia potrebné na zabezpečenie toho, aby metodika výpočtu odmeny pre poskytovateľov EETS mala v oblastiach EETS s hlavným poskytovateľom služby rovnakú štruktúru ako odmena za porovnateľné služby poskytované hlavným poskytovateľom služby. Výška odmeny poskytovateľov EETS sa od odmeny hlavného poskytovateľa služby môže líšiť, pokiaľ je to odôvodnené:
a) nákladmi na špecifické požiadavky a povinnosti, ktoré hlavný poskytovateľ služby, ale nie ďalší poskytovatelia EETS; a
N
Zákon č. 474/2013 Z. z. v znení návrhu zákona
§ 23 ods. 2 písm. f)
§ 12 ods. 15
Ministerstvo
f) schvaľuje výpočet odmeny pre poskytovateľa Európskej služby elektronického výberu mýta, ktorý je súčasťou prehľadu o Európskej službe elektronického výberu mýta,“.
(15) Súčasťou zverejneného prehľadu o oblasti Európskej služby elektronického výberu mýta je aj metodika na stanovenie odmeny za poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta a proces postupu posudzovania zhody zložiek interoperability so
Ú
GP – N
4
b) potrebou odpočítať z odmeny pre poskytovateľov EETS pevné poplatky, ktoré ukladá mýtny úrad na základe nákladov, ktoré mu vznikajú v súvislosti s poskytovaním, prevádzkou a údržbou systému spĺňajúceho požiadavky EETS v mýtnej oblasti, vrátane nákladov na akreditáciu, ak tieto náklady nie zahrnuté v mýte.
špecifikáciami a posudzovania ich vhodnosti na použitie v skúšobnom prostredí, ktorý umožní akreditáciu poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta. Metodika na stanovenie odmeny za poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta zohľadňuje, aby odmena pre poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta mala rovnakú štruktúru ako odmena za porovnateľné činnosti vykonávané osobou poverenou podľa § 12 ods. 2, pričom sa odlišuje vo vzťahu k špecifickým požiadavkám a povinnostiam, ktoré iba osoba poverená podľa § 12 ods. 2 a znižuje sa o poplatky, ktoré ukladá správca výberu mýta na základe nákladov, ktoré mu vznikajú v súvislosti s poskytovaním, prevádzkou a údržbou elektronického mýtneho systému, vrátane nákladov na akreditáciu, ak tieto náklady nie sú zahrnuté v mýte.