1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
488/2013 Z. z.
o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe bodu B.5. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 609/2022.
Účelom návrhu zákona je čiastočná transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. L 69, 4. 3. 2022) (ďalej len „smernica (EÚ) 2022/362“). Cieľom návrhu zákona je zaviesť možnosť úhrady jednodňovej diaľničnej známky, ako aj vykonať legislatívno-technické úpravy v zákone č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 474/2013 Z. z.“).
Návrh zákona vplyvy na rozpočet verejnej správy, ako aj vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR a nálezmi Ústavného súdu SR, platným právnym poriadkom SR, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
488/2013 Z. z.
o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy SR.
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/520 z 19. marca 2019 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v Únii (prepracované znenie)
Termín začiatku a ukončenia PPK
Výnimka z PPK č. 283/2023
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
December 2023
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
Január 2024
2.Definovanie problému
Spoplatnenie diaľničných úsekov pre osobné motorové vozidlá je zabezpečované formou úhrady diaľničnej známky s platnosťou na kalendárny rok, 365 dní, 30 dní alebo 10 dní. Smernica EP a Rady (EÚ) 2022/362 s cieľom umožniť vyššiu mieru flexibility pre motoristov v rámci užívania spoplatnenej cestnej infraštruktúry ustanovuje, že členský štát zavedie možnosť úhrady tohto užívateľského poplatku aj na deň.
3.Ciele a výsledný stav
Účelom návrhu zákona je čiastočná transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami. Cieľom návrhu je zaviesť možnosť úhrady 1-dňovej diaľničnej známky.
4.Dotknuté subjekty
Užívatelia vymedzených úsekov ciest, Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant. Opomenutie novelizácie zákona by predstavovalo prekážku pre zavedenie nového typu diaľničnej známky vyžadovaného legislatívou EÚ.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Naradenie vlády SR č. 410/2014 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v znení neskorších predpisov
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
3
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Vzhľadom na to, že ide o transpozíciu smernice EP a Rady EÚ, preskúmanie účelnosti sa nevykonáva.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Predkladaný návrh zákona predpokladá zníženie výnosov z výberu úhrady diaľničnej známky pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. Výška predpokladaného zníženia výnosu z výberu úhrady diaľničnej známky je ovplyvnená zavedením nového typu diaľničnej známky jednodňovej. Navrhovaná cena jednodňovej diaľničnej
4
známky na úrovni 5,4 eura je v súlade s maximálnym 9-% limitom vo vzťahu k cene ročnej diaľničnej známky vyžadovaným legislatívou EÚ. Odhadová výška znížených výnosov je vypočítaná podľa referenčnej hodnoty, ktorou je odhadovaná výška výnosov z úhrady diaľničnej známky v roku 2023 na úrovni 106 588 435 eur. Vzhľadom na predpokladané znížené výnosy správcu výberu úhrady diaľničnej známky spôsobené zavedením nového typu tohto užívateľského poplatku je smerom do budúcna potrebné valorizovať ceny jednotlivých typov diaľničných známok za účelom dosiahnutia relevantného a konštantného výnosu pre správcu výberu úhrad diaľničných známok, ktoré následne podľa zákona č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov používa na údržbu a ďalší rozvoj diaľničnej siete SR.
V súvislosti s návrhom zákona vzniknú jednorazové náklady pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., maximálne vo výške 850 000,- eur z dôvodu nevyhnutných úprav informačného systému evidencie a výberu úhrad diaľničnej známky. Odhad výšky predpokladaných nákladov vychádza zo skutočností, ktoré nastali pri zavedení 365-dňovej diaľničnej známky v roku 2019, kedy celkové náklady na úpravu systému dosiahli cca 862 000 eur. Uvedená zmena zahŕňa v sebe najmä procesy centrálneho dohľadu a riadenia akosti, poskytovania informácií v súvislosti s aktualizáciou portálu a front-office materiálov a ostatné súvisiace náklady. Tieto výdavky zahrnuté v rámci schváleného rozpočtu Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s.
Celkovo sa návrhom zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácii
scdpk@mindop.sk
, +421 2 594 94 347
12.Zdroje
Pri spracovaní doložky vybraných vplyvov predkladateľ vychádzal z podkladov predložených Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. ako správcom výberu a evidencie úhrad diaľničnej známky.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 283/2023
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa, aby v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu, vyznačil pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a zároveň žiada o vypracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Materiál zavádza možnosť zakúpenia jednodňovej diaľničnej známky, čo môže mať pozitívny vplyvy aj pre podnikateľské subjekty, a to v podobe zníženia nákladov. Tento vplyv je potrebné kvalitatívne popísať v časti 3.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie. Zároveň materiál zvyšuje limity pokút v § 27 ods. 3, ktoré sa zvyšujú z limitu 800 a 500 eur na limity 1050 a 700 eur. Rovnako v §28 ods. 4, kde bolo pôvodne za priestupky podľa ods. 1 a) možné uložiť pokuty vo výške 100 600 eur alebo v prípade zaplatenia do 24 hodín nebolo pokutu potrebné zaplatiť vôbec, sa zvyšujú limity na 1050 10 000 eur. Priestupky podľa odseku 2 boli pôvodne v rozmedzí od 1500 do 10 000 eur, teraz je to od 1050 do 10 000 eur. Tieto negatívno-pozitívne vplyvy je potrebné kvalitatívne a kvantitatívne popísať v časti 3.1 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie. Komisia upozorňuje, že na materiál sa nevzťahuje mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov, teda v doložke v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu je potrebné zaškrtnúť políčko „nie“ neuplatňovanie mechanizmu. V prípade potreby konzultácie k vypracovaniu Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie alebo Kalkulačky nákladov môžete kontaktovať MH SR na mailovej adrese
1in2out@mhsr.sk
Stanovisko MD SR: V súvislosti s identifikáciou vplyvov na podnikateľské prostredie je potrebné pripomenúť, že v rámci predbežných konzultácií k návrhu právneho predpisu sa uskutočnilo pracovné stretnutie medzi zástupcami MD SR a MH SR dňa 6.12.2023, ktorého záverom je skutočnosť, že návrh predpisu nemá v súvislosti so zavedením jednodňovej diaľničnej známky žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Pokiaľ ide o navrhovanú úpravu sankcií na úseku výberu mýta, je potrebné uviesť, že v žiadnom prípade nejde o novú reguláciu vo vzťahu k podnikateľskému prostrediu (konkrétne dopravcom), keďže ide o opravu ostatnej nevykonateľnej novely zákona č. 474/2013 Z. z. (účinnosť 1. júla 2023) predloženej formou poslaneckého návrhu, ktorá spôsobila nemožnosť udeľovania určitých druhov sankcií na úseku výberu mýta, a to tak, aby sa dosiahol stav pred 1. júlom 2023, t. j. ide o vrátenie systému a výšky pokút na predošlé optimálne a systematické
5
nastavenie sankčného mechanizmu na úseku výberu mýta (viď čl. II body 8 11 osobitnej časti dôvodovej správy). Zároveň vrátenie systému a výšky pokút do obdobia pred 1. júlom 2023 je aj požiadavkou Policajného zboru SR (mýtnej polície) a zástupcov združení dopravcov.
V rámci mechanizmu znižovania byrokratickej záťaže bolo vyznačené políčko „nie“.
Komisia odporúča predkladateľovi v doložke vybraných vplyvov v bode 7. správne vyznačiť Transpozíciu / Implementáciu práva v EU.
Stanovisko MD SR: Pripomienka akceptovaná.
Komisia odporúča predkladateľovi prepracovať bod 8. Preskúmanie účelnosti.
Odôvodnenie: Je potrebné nastaviť si konkrétne časové rozpätie, po ktorom sa bude vyhodnocovať zavedenie jednodňovej známky a tiež kritérium je potrebné si nadefinovať tak, aby sa dal skontrolovať cieľ popísaný v bode 3. Ciele. Kritériá na sledovanie cieľa sa nastavujú v prípravnej fáze, nie až po nadobudnutí účinnosti.
Stanovisko MD SR: Keďže povinnosť zavedenia jednodňovej známky vyplýva zo smernice EP a Rady EÚ, predkladateľ za to, že v tomto prípade nie je relevantné a potrebné vykonávať preskúmanie účelnosti navrhovanej právnej regulácie.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
súhlasné stanovisko
k udeleniu výnimky pri uplatňovaní postupu podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov predmetnému materiálu.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
-6 538 585
- 5 754 685
- 1 966 435
- 174 268
v tom: Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
-6 538 585
- 5 754 685
- 1 966 435
- 174 268
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
-6 538 585
- 5 754 685
- 1 966 435
- 174 268
v tom: Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
-6 538 585
- 5 754 685
- 1 966 435
- 174 268
Výdavky verejnej správy celkom
850 000
0
0
0
v tom: Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
850 000
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
850 000
0
0
0
v tom: Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
850 000
-zmenové konanie NDS
850 000
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
850 000
0
0
0
v tom: Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
850 000
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
7
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predkladaný návrh zákona predpokladá zníženie výnosov z výberu úhrady diaľničnej známky pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. Výška predpokladaného zníženia výnosu z výberu úhrady diaľničnej známky je ovplyvnená zavedením nového typu diaľničnej známky jednodňovej. Navrhovaná cena jednodňovej diaľničnej známky na úrovni 5,4 eura je v súlade s maximálnym 9-% limitom vo vzťahu k cene ročnej diaľničnej známky vyžadovaným legislatívou EÚ. Odhadová výška znížených výnosov je vypočítaná podľa referenčnej hodnoty, ktorou je odhadovaná výška výnosov z úhrady diaľničnej známky v roku 2023 na úrovni 106 588 435 eur. Vzhľadom na predpokladané znížené výnosy správcu výberu úhrady diaľničnej známky spôsobené zavedením nového typu tohto užívateľského poplatku je smerom do budúcna potrebné valorizovať ceny jednotlivých typov diaľničných známok za účelom dosiahnutia relevantného a konštantného výnosu pre správcu výberu úhrad diaľničných známok, ktoré následne podľa zákona č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov používa na údržbu a ďalší rozvoj diaľničnej siete SR. K uvedenému kroku bude potrebné pristúpiť aj vzhľadom na požiadavky smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami, podľa ktorých musia byť najneskôr do roku 2030 platné nové pomery cien jednotlivých typov diaľničných známok.
V súvislosti s návrhom zákona vzniknú jednorazové náklady pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., maximálne vo výške 850 000,- eur z dôvodu nevyhnutných úprav informačného systému evidencie a výberu úhrad diaľničnej známky. Odhad výšky predpokladaných nákladov vychádza zo skutočností, ktoré nastali pri zavedení 365-dňovej diaľničnej známky v roku 2019, kedy celkové náklady na úpravu systému dosiahli cca 862 000 eur. Uvedená zmena zahŕňa v sebe najmä procesy centrálneho dohľadu a riadenia akosti, poskytovania informácií v súvislosti s aktualizáciou portálu a front-office materiálov a ostatné súvisiace náklady. Tieto výdavky zahrnuté v rámci schváleného rozpočtu Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.
8
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
488/2013 Z. z.
o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky na základe bodu B.5. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 609/2022.
Účelom návrhu zákona je čiastočná transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami. Cieľom návrhu zákona je zaviesť možnosť úhrady jednodňovej diaľničnej známky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
488/2013 Z. z.
o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky na základe bodu B.5. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 609/2022.
V návrhu zákona je zohľadnený negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2024-2027 z dôvodu zníženia výnosov z výberu úhrad diaľničných známok pre správcu výberu úhrady diaľničnej známky (Národná diaľničná spoločnosť, a. s.). Zároveň je zohľadnený negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2024 z dôvodu úprav informačného systému spojených so zavedením nového typu diaľničnej známky.
9
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
-6 538 585
- 5 754 685
- 1 966 435
- 174 268
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
-6 538 585
- 5 754 685
- 1 966 435
- 174 268
10
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
850 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
850 000
-zmenové konanie NDS
850 000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
850 000
0
0
0
11
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
0
0
0
12
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
13
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne
14
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
488/2013 Z. z.
o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ: Ministerstvo dopravy SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
B. Iné poplatky
C. Sankcie a pokuty
D. Nepriame finančné náklady
E. Administratívne náklady
Spolu = A+B+C+D+E
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
G. Goldplating
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
15
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatngom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
1in
2out celkom
Goldplating celkom
16
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
-
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie1
-
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Predbežná informácia bola uvedená na portáli Slov-lexe (
https://www.slov-lex.sk/legislativne-
procesy/SK/PI/2023/323
). O konzultáciu neprejavil záujem žiadny z podnikateľských
subjektov.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Návrh zákona nemá vplyv na konkurencieschopnosť a produktivitu.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie v súvislosti s úpravou sankcií na úseku výberu mýta. Zdanlivé zvýšenie pokút je však vykonané s cieľom odstrániť aplikačné problémy spojené s ostatnou novelou zákona č. 474/2013 Z. z. a zároveň dochádza k odstráneniu niektorých diskriminačných ustanovení spojených so sankcionovaním dopravcov nedodržiavajúcich povinnosti na úseku výberu mýta. Je potrebné zdôrazniť, že potencionálne negatívne vplyvy na dopravcov v súvislosti s úpravou pokút predstavujú priamo ovplyvniteľné
17
náklady, ktorým sa užívatelia vymedzených úsekov ciest môžu vyhnúť svojim disciplinovaným správaním v intenciách zákona č. 474/2013 Z. z.
Návrh zákona zároveň predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie v súvislosti so zavedením 1-dňovej diaľničnej známky. Zavedenie nového typu užívateľského poplatku znamená vyššiu flexibilitu pre podnikateľov z hľadiska samotného užívania, a tiež plánovania užívania spoplatnených úsekov ciest, čo môže celkovo prispieť k optimalizácii (zníženiu) nákladov na strane podnikateľského prostredia.
18
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
488/2013 Z. z.
o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013
Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve:
v čl. 4 a čl. 91 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b) v sekundárnom práve:
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/520 z 19. marca 2019 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v Únii (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 91, 29. 3. 2019) – gestor MD SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. L 69, 4. 3. 2022) gestor MD SR, spolugestori MV SR a MF SR.
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- bezpredmetné
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na prebratie príslušného právneho aktu Európskej únie:
smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/520 z 19. marca 2019
o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v Únii (prepracované znenie) (Ú. v. L 91, 29. 3. 2019) bola Slovenská republika povinná transponovať do 19. októbra 2021,
smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. L 69, 4. 3. 2022) je Slovenská republika povinná transponovať do 25. marca 2024.
b) informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie:
19
- V rámci konania EK INFR (2021)0544 voči SR prebieha v súčasnosti komunikácia medzi EK a MD SR a návrh zákona v čl. II bodoch 7 a 8 reflektuje na túto komunikáciu a na odôvodnené stanovisko EK C(2022)6350 final.
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/520 z 19. marca 2019 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v Únii (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 91, 29. 3. 2019):
1.Zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
2.Zákon č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
3.Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
4.Zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
5.Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
6.Zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov/zákon č. 452/2022 Z. z. o elektronických komunikáciách
7.Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov,
8.Zákon Národnej Rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov,
9.Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok),
10.Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 17/2011 Z. z. Zmluva o Európskom informačnom systéme vozidiel a vodičských preukazov (EUCARIS).
Rozsah prebratia notifikovaný ako úplný - dopĺňa sa na základe požiadavky EK.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. EÚ L 69, 4. 3. 2022):
Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky č. 168/2023 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 133/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o dokladoch vozidla.
Rozsah prebratia čiastočný.
5. Návrh právneho predpisu je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/520 z 19. marca 2019 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v Únii (prepracované znenie) - úplne,
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky
20
za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami čiastočne. Úplná transpozícia sa dosiahne prijatím novely zákona č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, novely nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 497/2013 Z. z., ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií v znení neskorších predpisov a prijatím novely nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 410/2014 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v znení neskorších predpisov.
21
B. Osobitná časť
K čl. I
K čl. I bodu 1
Legislatívno–technická úprava.
K čl. I bodom 2 a 4
Navrhuje sa úprava § 2 a 3 zákona č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 488/2013 Z. z.“) v nadväznosti na zavedenie diaľničnej známky s jednodňovou platnosťou. Smernica (EÚ) 2022/362 v článku 7a ods. 2 ustanovuje, že ak sa užívateľské poplatky uplatňujú na ťažké úžitkové vozidlá, malo by sa použitie infraštruktúry umožniť aspoň na tieto obdobia: deň, týždeň, mesiac a rok. Súčasne podľa čl. 7a ods. 3 sa vyžaduje, že ak sa užívateľské poplatky uplatňujú na osobné vozidlá, malo by sa použitie infraštruktúry umožniť aspoň na tieto obdobia: deň, týždeň alebo 10 dní alebo obe obdobia, mesiac alebo dva mesiace alebo obe obdobia a rok. Je preto v súlade s požiadavkami smernice (EÚ) 2022/362 rozšíriť právnu úpravu doby platnosti diaľničnej známky aj o diaľničnú známku s jednodňovou platnosťou, pričom jej platnosť sa končí s koncom dňa určenom pri jej úhrade užívateľom vymedzených úsekov ciest. Zároveň dochádza k zrušeniu možnosti úhrady na kalendárny rok, keďže tento druh