1
DÔVODOVÁ SPRÁVA A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny návrh.
Účelom návrhu je rozšíriť dozornú (kontrolnú) právomoc ministerstva ako ústredného orgánu štátnej správy pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie na cestách I. až III. triedy a miestnych cestách. Súčasná právna úprava neposkytuje ministerstvu náležité kompetencie v prípadoch, ak nežiaducimi opatreniami orgánov miestnej štátnej správy či obcí dôjde k ohrozeniu verejného záujmu na zabezpečení plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky.
Návrh zákona má pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá žiadne sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, platným právnym poriadkom Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie. 5
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: Ministerstvo dopravy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na vyššie územné celky
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Tabuľka č. 1/B
6
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrhom sa predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže sa zavádza nový druh pokuty, ktorú smie udeliť Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, pričom príjmy z pokút majú byť príjmom štátneho rozpočtu. Vzhľadom na skutočnosť, že nemožno odhadnúť, koľko pokút a v akej výške bude Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky nútené udeliť, nemožno ani objektívne vyčísliť predpokladané príjmy, resp. ani poskytnúť kvalifikovaný odhad. Prípadné negatívne vplyvy v súvislosti s technickým a personálnym zabezpečením výkonu navrhovaného osobitného druhu štátneho odboru dozoru vykonávaného Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky budú zabezpečené v rámci limitov výdavkov a počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva dopravy Slovenskej republiky na príslušný rozpočtový rok.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Účelom návrhu je rozšíriť dozornú (kontrolnú) právomoc Ministerstva dopravy Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie na cestách I. až III. triedy a miestnych cestách.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
7
Tabuľka č. 2 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Vzhľadom na skutočnosť, že nemožno odhadnúť, koľko pokút a v akej výške bude Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky nútené udeliť, nemožno ani objektívne vyčísliť predpokladané príjmy, resp. ani poskytnúť kvalifikovaný odhad.
8
Tabuľka č. 31 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
9
Tabuľka č. 4/A 2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
10
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
12
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.
13
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredieNázov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)
Predkladateľ: Ministerstvo dopravy SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
D. Nepriame finančné náklady
E. Administratívne náklady
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
14
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľovTabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatngom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
15
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie v súvislosti so zavedením nového druhu sankcie pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov. Vzhľadom na skutočnosť, že nemožno odhadnúť, koľko pokút a v akej výške bude Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky nútené udeliť, nemožno ani objektívne vyčísliť potenciálne negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Na základe modelového príkladu možno uviesť expertný odhad, kedy možno predpokladať udelenie pokuty 5 povinným subjektom vo výške 33 190 eur, t. j. na základe tohto modelového príkladu by negatívny vplyv na podnikateľské prostredie predstavoval 165 950 eur ročne. Je potrebné však zdôrazniť, že možné negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie v súvislosti so zavedením nového druhu sankcie predstavujú priamo ovplyvniteľné náklady, ktorým sa podnikateľské subjekty môžu vyhnúť svojim disciplinovaným správaním v zákonných medziach; v praxi ide o najmä o dodržiavanie zákonného procesu určovania dopravných značiek a dopravných zariadení, disponovanie v rámci tohto procesu stanoviskom dopravného inšpektorátu, resp. eliminovanie svojvoľných (neoprávnených) zmien v organizácii dopravy v určitej lokalite. Výška navrhovaných pokút zohľadňuje potrebu pôsobiť na pokutované subjekty tak, aby sa dospelo k požadovanej organizácií cestnej premávky na cestách I. až III. triedy a miestnych cestách na základe odborných požiadaviek Ministerstvu dopravy Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy pre pozemné komunikácie.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie doplňujúce informácie1 -
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
-
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu Návrh zákona nemá vplyv na konkurencieschopnosť a produktivitu.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
☐ zvyšuje ☒ nemení☐ znižuje
16
Produktivita:Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
☐ zvyšuje ☒ nemení☐ znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
-
17
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve:
•v čl. 4 a čl. 90 - 100 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b) v sekundárnom práve:
- bezpredmetné
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- bezpredmetné
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
18
B. Osobitná časťK čl. I
S cieľom rozšíriť dozornú právomoc ministerstva sa ustanovuje, že tento ústredný orgán štátnej správy je oprávnený vykonať štátny odborný dozor nad cestami I. až III. triedy a miestnymi cestami, a to v prípade, ak to vyžaduje verejný záujem alebo ide o osobitné okolnosti. V praxi môže ísť predovšetkým o kontrolu zmien organizácie dopravy, ktoré môžu negatívne ovplyvniť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky s nežiaducimi socio-ekonomickými vplyvmi na určitý región. Podnet na vykonanie tohto druhu odborného dozoru vyhodnocuje samotné ministerstvo a na jeho vykonanie nie je právny nárok.
Ustanovuje sa, že ak ministerstvom uložené opatrenie na základe vykonaného štátneho odborného dozoru nie je plnené, ministerstvo je oprávnené uložiť pokutu a zároveň dochádza k úprave súvisiacich ustanovení. Výška navrhovaných pokút zohľadňuje potrebu pôsobiť na pokutované subjekty tak, aby sa dospelo k požadovanej organizácií cestnej premávky na cestách I. až III. triedy a miestnych cestách na základe odborných požiadaviek Ministerstva dopravy Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy pre pozemné komunikácie. V záujme dosiahnutia včasnej nápravy sa ustanovuje, že odvolanie proti rozhodnutiu o udelení pokuty nemá odkladný účinok, pričom proti opakovanej pokute sa odvolať nemožno.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona 1. júla 2024.
Bratislava 20. marca 2024
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Jozef Ráž
minister dopravy
Slovenskej republiky