Správa o činnosti Úradu  
na ochranu oznamovateľov  
za rok 2023  
Správa o činnosti Úradu na ochranu  
oznamovateľov za rok 2023  
Obsah  
1 O Úrade na ochranu oznamovateľov  
7
2 Ochrana oznamovateľov  
2.1 Právna ochrana  
11  
12  
17  
2.2 Poradenstvo  
2.3 Psychosociálna podpora  
2.4 Odmeny  
19  
20  
3 Oznámenia o protispoločenskej činnosti  
21  
4 Vnútorné systémy oznamovania  
4.1 Kvalitatívne kritériá vnútorných systémov oznamovania  
4.2 Pomoc so zefektívnením vnútorných oznamovacích systémov  
4.3 Kontrola  
24  
26  
27  
30  
5 Vzdelávanie  
32  
33  
35  
5.1 Vzdelávanie zodpovedných osôb a zamestnancov  
5.2 Vzdelávanie na školách  
6 Komunikačné aktivity  
6.1 Podujatia  
37  
39  
42  
43  
6.2 Podcast  
6.3 Médiá  
7 Analytická činnosť  
45  
55  
8 Spolupráce a partnerstvá  
9 Zdroje úradu  
9.1 Financovanie úradu  
9.2 Správa majetku  
9.3 Ľudské zdroje  
60  
61  
64  
65  
10 Novela zákona o ochrane oznamovateľov  
Záver  
66  
75  
ZUZANA DLUGOŠOVÁ  
predsedníčka ÚOO  
4
Predslov  
hlavnou výzvou. Dáta prieskumov  
verejnej mienky ukazujú, že kým  
v roku 2021 o inštitúcii, ktorá  
chráni oznamovateľov, vedelo  
len 13 %, na konci roku 2023 to  
už bolo 40 %. Ukazujú to aj čísla  
o počtoch ľudí, ktorí sa obracajú  
na úrad.  
Rok 2023 je druhým kom-  
pletným kalendárnym rokom,  
odkedy Úrad na ochranu ozna-  
movateľov vstúpil na scénu  
štátnych inštitúcií. Aj keď sú to  
z
pohľadu ľudského života  
i z pohľadu inštitucionálneho  
roky batoľaťa, úrad má za sebou  
okrem bežných prvých krokov  
aj zaťažkávacie skúšky.  
Ochrana a podpora oznamo-  
vateľov však nie je len úlohou  
samotného úradu. V prvej línii  
sú to predovšetkým jednotliví  
zamestnávatelia, vo verejnej sfére  
je ich väčšina a v tej súkrom-  
nej tí, ktorí zamestnávajú aspoň  
50 ľudí. Tón zhora – od manažé-  
rov, ministrov, riaditeľov – určuje,  
ako sa čestní a vnímaví ľudia voči  
nečestnosti zachovajú. Či sa ozvú  
priamo v inštitúcii alebo si zvo-  
lia radšej oznámenie na externej  
adrese alebo u nich prevládnu  
obavy z negatívnych následkov  
a ostanú ticho, alebo sa dokon-  
ca nekalým praktikám prispôso-  
bia. Nielen dojmy z rozhovorov so  
zamestnancami, ale aj dáta nám  
dnes jasne hovoria, že ekonomic-  
ky aktívni ľudia vo verejnej správe  
majú väčšiu ochotu oznámiť pod-  
vod, ak očakávajú väčšiu podpo-  
ru od inštitúcie. Zároveň najsil-  
Počin vlády  
z
roku 2018  
zriadiť novú nezávislú inštitúciu,  
ktorá bude navigovať a doze-  
rať na ochranu tých, ktorí po-  
ukážu na ohrozenie verejného  
záujmu, bol vizionársky. Prišiel  
dokonca o pár rokov skôr, ako sa  
spoločenstvo štátov Európskej  
únie zhodlo na spoločných pra-  
vidlách ochrany whistleblowe-  
rov, vrátane ich inštitucionálne-  
ho zabezpečenia. A i keď úrad  
nakoniec začal svoju činnosť  
až v septembri 2021, patrí k jed-  
ným z prvých európskych inšti-  
túcií, ktoré sa venujú ochrane  
oznamovateľov.  
Úrad sa postupne dostáva  
do povedomia ekonomicky  
aktívneho obyvateľstva, čo bolo  
od začiatku jeho existencie  
5
hnutná a platí osobitne aj v citlivej  
agende ochrany oznamovateľov.  
nejší odrádzajúci faktor, ktorý  
ovplyvňuje ochotu oznamo-  
vať, sú očakávané dôsledky na  
pracovisku. Zodpovednosť leží  
na pleciach každého z nás, no  
je o to väčšia, ak sme v pozícii  
lídrov na akejkoľvek úrovni.  
Úrad bol zriadený, aby chránil  
práva ľudí, ktorí v dobrej viere  
upozornia na porušovanie zá-  
konov. Má potrebnú expertízu  
aprax,sktoroujeochotnýsapode-  
liť. Či už so zamestnávateľmi, ktorí  
si nie sú istí, aké majú povinnosti  
voči chráneným oznamovateľom  
na pracovisku, alebo zákono-  
darcami pri zmene legislatívy.  
Kvalitná legislatíva, ale aj snaha  
zamestnávateľov mať pravidlá  
nielen naoko, vedie k zlepšeniu  
podmienok pre oznamovateľov  
a aj k férovejšej a spravodlivejšej  
spoločnosti.  
Ku koncu minulého roka sa  
úrad potýkal s výrokmi niekto-  
rých verejných činiteľov, ktorí,  
žiaľ bez toho, aby sa oboznámi-  
li s platnými pravidlami ochra-  
ny oznamovateľov, spochyb-  
ňovali ich zmysel. Prípadne  
pripisovaliúradukrokyčirozhod-  
nutia, ktoré sa nestali a neboli ani  
v jeho právomoci. Vyjadrenia  
bez oboznámenia sa s obsa-  
hom platných zákonov nikdy  
Ak chceme žiť v demokratic-  
kom a právnom štáte, je dôležité,  
aby každý štátny orgán vytváral  
predpoklady na bezpečné ozna-  
movanie bez rizika odvety a za-  
strašovania. Rovnako bez snahy  
o spochybňovanie oznamovate-  
ľov, ktorí postupujú podľa pravi-  
diel. Sila právneho štátu sa totiž  
testuje práve v situáciách, kedy  
dôsledky platných pravidiel ne-  
musia všetkým vyhovovať, no na-  
priek tomu ich všetci rešpektujú.  
nesvedčia  
profesionálnemu  
výkonu verejnej funkcie. Vysie-  
lajú verejnosti negatívny sig-  
nál, že štátne inštitúcie netreba  
rešpektovať a nemožno im ani  
dôverovať. Následná snaha  
zmeniť platné pravidlá v zákone  
o ochrane oznamovateľov bez  
odbornej diskusie, cez skráte-  
né legislatívne konanie, vysla-  
la ďalší signál právnej neistoty.  
Odborná diskusia pri zásadných  
zmenách legislatívy je nevy-  
6
O úrade  
na ochranu  
oznamovateľov  
o úrade na ochranu oznamovateľov  
Úrad na ochranu oznamovateľov bol zriadený zákonom č. 54/2019  
Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti ako  
rozpočtová organizácia, ktorá zodpovedá Národnej rade SR.  
Je nezávislým štátnym orgánom s celoštátnou pôsobnosťou.  
Oficiálne sídlo úradu je na Námestí slobody 29 v Bratislave,  
no pre rekonštrukčné práce úrad dočasne presťahoval svoje  
kancelárie na Jozefskú 1 v Bratislave.  
Oficiálne začal úrad fungovať 2. septembra 2021. Jeho činnosť  
je zameraná na ochranu oznamovateľov nezákonnej činnosti  
a agendu s tým spojenú. Jeho vznik možno vnímať ako logické  
vyústenie neuspokojivého stavu ochrany oznamovateľov, ale aj nízkej  
poznateľnosti a nedostatočného uplatňovania zákona č. 307/2014  
Z. z., ktorý položil základy súčasnej legislatívy.  
Základné úlohy úradu:  
1. Ochrana oznamovateľov  
Úrad chráni práva a oprávnené záujmy oznamovateľov pri a po  
oznámení nekalých praktík. V prípade oznamovateľov, ktorí získali  
od prokurátora či správneho orgánu tzv. status chráneného ozna-  
movateľa, musí úrad vopred schváliť každý pracovnoprávny úkon  
zamestnávateľa, s ktorým zamestnanci nesúhlasia. Ide o preventívnu  
ochranu, ktorá dáva oznamovateľom záruku, že neutrpia ujmu pre to,  
že sa rozhodli prehovoriť o porušovaní zákona na svojom pracovisku.  
Pri tzv. následnej ochrane podáva úrad pomocnú ruku oznamova-  
teľom, ktorí status nemajú a bol už voči ním vykonaný nejaký pra-  
covnoprávny úkon, s ktorým nesúhlasia. Ak úrad zistí, že mal súvis  
s ich oznámením o nezákonnej činnosti, na 30 dní úkon pozastavia.  
Následne sa oznamovateľ musí do 30 dní obrátiť na súd, ktorý  
vydá tzv. neodkladné opatrenie, čo v praxi znamená, že daný úkon  
8
o úrade na ochranu oznamovateľov  
je „zmrazený“, kým súd definitívne nerozhodne, či je alebo nie  
je platný.  
2. Poradenstvo a podpora  
Úrad tiež poskytuje bezplatné právne poradenstvo oznamovate-  
ľom, ktorí chcú podať oznámenie o protispoločenskej činnosti alebo  
sa chcú poradiť v súvislosti s možnosťami ochrany, aká sa na nich  
vzťahuje. Na úrad sa môžu ľudia obrátiť v akomkoľvek štádiu svoj-  
ho prípadu, no je ideálne, ak tak urobia hneď, ako majú podozrenie,  
že narazili na nezákonnú praktiku na svojom pracovisku.  
Podporu úradu majú aj zamestnávatelia pri nastavovaní či zefektív-  
ňovaní vnútorných oznamovacích mechanizmov v organizácii či pre-  
verovaní zložitých oznámení. Rovnako ako oznamovatelia, aj tzv. zod-  
povedné osoby sa môžu radiť s právnikom úradu prostredníctvom  
infolinky. Právne záväzné stanoviská vydáva zamestnávateľom Právny  
odbor ÚOO.  
3. Prijímanie oznámení o protispoločenskej činnosti  
Úrad prijíma oznámenia o korupcii, podvodoch, závažnom porušova-  
ní zákona či iných nekalých praktikách, ktoré majú dopad na verejný  
záujem. Podstatné je, aby išlo o protiprávne konanie, na ktoré ozna-  
movateľ prišiel pri výkone svojej práce - u zamestnávateľa, pri výkone  
funkcie alebo výkone svojho povolania, stáže, brigády, či dokonca  
v rámci prijímacieho pohovoru do zamestnania. Tiež, že ho podáva  
v dobrej viere, čo znamená, že v čase svojho oznámenia je presved-  
čený, že poskytuje pravdivé informácie.  
Ak sa oznamovateľ obráti na úrad anonymne alebo požiada o anony-  
mitu, úrad podáva trestné oznámenie vo vlastnom mene.  
9
o Úrade na ochranu oznamovateľov  
Organizačná štruktúra  
Predsedníčka  
Sekretariát  
Podpredseda  
predsedníčky úradu  
Analytické  
oddelenie  
Odbor riadenia  
a správy  
Osobný  
úrad  
Právny  
odbor  
Odbor prevencie  
a komunikácie  
Útvar kontroly  
a sťažností  
10  
Ochrana  
oznamovateľov  
Ochrana oznamovateľov  
Úrad na ochranu oznamovateľov je akýmsi navigátorom pre ľudí,  
ktorí upozornia na porušovanie zákonov v práci. Poskytuje im odbor-  
né rady, ale aj asistenciu pri podaní oznámenia o nezákonnej činnos-  
ti. Hlavne však ochranu v prípade, že by ich zamestnávatelia nejakým  
spôsobom postihovali pre oznámenie.  
2.1 Právna ochrana  
V roku 2023 medziročne výrazne narástla agenda Právneho  
odboru. Na úrad sa obrátilo 533 ľudí, pričom úrad v danom roku  
konal v 211 prípadoch, ktoré boli v jeho kompetencii. V tom sú zahr-  
nuté oznámenia o nezákonnej činnosti, agenda ochrany oznamova-  
teľov, ale napríklad aj právne poradenstvo zamestnávateľom či iným  
právnickým osobám, kontrolná činnosť či súdne konania. Výraznejšie  
narástol najmä podiel v agende poradenstva pre zamestnávateľov  
a správnych konaniach k pozastaveniu a súhlasom s pracovnopráv-  
nymi úkonmi.  
Graf č. 1: Vývoj počtu prípadov úradu od jeho zriadenia  
2
8
4
2
21  
71  
7
38  
96  
211  
95  
10  
63  
28  
35  
2021  
2022  
2023  
agenda externého WB  
agenda ochrany  
poradenstvo PO  
súdne konania  
Zo 68 prípadov z roku 2023, kde figuroval oznamovateľ nezákon-  
nej činnosti, došlo v 21 prípadoch k odvetným opatreniam zo strany  
zamestnávateľov. Väčšinou boli oznamovatelia vystavení nátlaku,  
12  
Ochrana oznamovateľov  
zastrašovaniu či obťažovaniu. Tiež pozastaveniu výkonu činnosti,  
výpovedi či diskriminácii.  
V praxi fungujú dva najsilnejšie nástroje ochrany oznamovateľov:  
Status chráneného oznamovateľa (§ 3 – § 8)  
Status chráneného oznamovateľa získa oznamovateľ, ak v dob-  
rej viere podá kvalifikované oznámenie, ktoré môže prispieť alebo  
prispelo k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti alebo  
k zisteniu alebo k usvedčeniu jej páchateľa a prokurátor alebo správ-  
ny orgán ho za také uzná.  
Oznamovateľ vtedy od prokurátora alebo správneho orgánu získa  
potvrdenie, o čom je informovaný aj jeho zamestnávateľ a ÚOO,  
a stáva sa chráneným oznamovateľom. To znamená, že zamestná-  
vateľ nemôže vykonať voči oznamovateľovi žiaden pracovnoprávny  
úkon, s ktorým oznamovateľ nesúhlasí, bez súhlasu Úradu na ochra-  
nu oznamovateľov. Podstatou vyžiadania súhlasu ÚOO je, že sa vylú-  
či možnosť, že by mal chystaný úkon súvis s podaným oznámením.  
Status chráneného oznamovateľa teda preventívne chráni oznamo-  
vateľa pred tým, aby trpel odvetami pre to, že nemlčal a oznámil  
nezákonnú činnosť.  
Za rok 2023 bolo udelených 62 nových statusov chráneného ozna-  
movateľa dokopy 57 oznamovateľom. Piati oznamovatelia dostali  
po dva statusy – jeden od prokurátora a jeden od správneho orgánu,  
prípadne dva statusy od prokuratúry. Najviac ochrán udelila prokura-  
túra, následne inšpektoráty práce a jednu ochranu poskytol aj Úrad  
pre verejné obstarávanie.  
ÚOO je od kompetentných orgánov automaticky informovaný  
o osobách, ktoré získali status chráneného oznamovateľa.  
V roku 2023 úrad posudzoval 7 žiadostí zamestnávateľov o súhlas  
13  
Ochrana oznamovateľov  
s pracovnoprávnym úkonom, čo je približne na rovnakej úrovni  
ako rok predtým. Znamená to, že len v 10 percentách prípadov  
udelených ochrán nastal nejaký typ „konfliktu”, kde je zamestnávateľ  
povinný angažovať ÚOO, aby preventívne preveril obsah a dôvody  
navrhované pracovnoprávneho úkonu.  
Vo väčšine prípadov sa konania týkali ukončenia pracovného  
pomeru s chráneným oznamovateľom. V troch prípadoch úrad udelil  
súhlas s výpoveďami. V dvoch prípadoch súhlas neudelil, týkalo  
sa to udelenia výčitky a okamžitého skončenia pracovného pomeru.  
Dve konania ku koncu roka 2023 ešte neboli ukončené.  
ÚOO sa, žiaľ, stretol aj s prípadom, kedy si zamestnávateľ, kon-  
krétne Ministerstvo vnútra SR, nesplnil zákonnú povinnosť obrátiť  
sa na úrad pred vykonaním pracovnoprávneho úkonu, s ktorým ozna-  
movateľ nesúhlasí. Bez predchádzajúceho súhlasu ÚOO dočasne  
postavilo mimo výkonu štátnej služby 11 policajtov, ktorí mali status  
chráneného oznamovateľa. Po tom, čo úrad o týchto skutočnostiach  
získal podrobné informácie, začal voči ministerstvu správne konanie.  
Pozastavenie účinnosti pracovnoprávneho úkonu (§ 12)  
Ak sa oznamovateľ, ktorý nemá tzv. status chráneného oznamova-  
teľa, domnieva, že zamestnávateľ voči nemu vykonal pracovnopráv-  
ny úkon v súvislosti s oznámením a nesúhlasí s ním, môže do 15 dní  
úrad požiadať o jeho pozastavenie. Ak zamestnávateľ nepreukáže,  
že úkon nesúvisí s oznámením, ÚOO ho pozastaví na 30 dní.  
To dáva čas oznamovateľovi, aby sa mohol obrátiť na súd  
s návrhom na nariadenie neodkladného opatrenia. Ak súd takéto  
neodkladné opatrenie vydá, až do právoplatného rozhodnutia  
o platnosti či neplatnosti výpovede ostáva pracovný pomer oznamo-  
vateľa zachovaný.  
14  
Ochrana oznamovateľov  
V roku 2023 úrad dostal 26 žiadostí o pozastavenie účinnosti  
pracovnoprávneho úkonu, čo je výrazne viac ako rok predtým, kedy  
ÚOO obdržalo dve žiadosti. V troch prípadoch žiadosti vyhovel  
a účinnosť pozastavil. V 17 prípadoch účinnosť úkonu nebola  
pozastavená najmä z dôvodu, že zamestnávateľ preukázal,  
že pracovnoprávny úkon nesúvisí s oznámením, žiadatelia neozna-  
čili úkon, ktorý sa mal pozastaviť, alebo neboli splnené iné proces-  
né podmienky (žiadatelia mali udelený status chráneného oznamo-  
vateľa a pracovnoprávny úkon mal byť odsúhlasený ÚOO v rámci  
iného konania). Rozhodovanie vo zvyšných piatich konaniach nebolo  
ku koncu decembra 2023 ukončené.  
Anonymizované prípady oznamovateľov, v ktorých úrad asistoval  
v roku 2023:  
Prípad 1  
Učiteľka základnej školy oznámila vedeniu školu svoje podozre-  
nie, že jej kolega sexuálne zneužíva maloleté žiačky. Neskôr tak  
urobili aj viacerí rodičia detí, ktorí zároveň podali trestné oznámenie.  
Pri vyšetrovaní kontrolnými orgánmi bola oznamovateľka celý  
čas súčinná za čo sa jej začal zamestnávateľ mstiť. Okrem iného  
sa ju snažil prepustiť z práce, do čoho zasiahol ÚOO.  
Po dôkladnom preskúmaní prípadu úrad vyhodnotil, že ide  
o odvetu za podané oznámenie, a tak pozastavil účinnosť  
výpovede. Závery úradu potvrdil aj príslušný súd, ktorý vydal  
tzv. neodkladné opatrenie. To znamená, že oznamovateľka ostala  
naďalej v škole zamestnaná.  
15  
Ochrana oznamovateľov  
Prípad 2  
Zamestnanec ministerstva upozornil na nezákonné verejné obsta-  
rávanie informačného systému. Najskôr interne, svojmu zamestná-  
vateľovi, ktorý vyhodnotil, že sa žiadne pochybenie nestalo. Preto sa  
následne obrátil aj na úrad. Po preverení informácií a dokumentov  
od oznamovateľa podal úrad vo svojom mene podnet na Úrad pre  
verejné obstarávanie (ÚVO), aby obstarávanie preskúmal. Po tom,  
ako ÚVO spustil v podniku vlastnú kontrolu, oznamovateľ začal  
pociťovať zmenu správania svojho nadriadeného, ktorý mu bránil  
vo výkone jeho bežnej pracovnej činnosti. ÚOO ho preto informo-  
val o možnosti získať tzv. status chráneného oznamovateľa, ktorý  
mu na základe žiadosti udelil Úrad pre verejné obstarávanie. ÚVO  
po ukončení kontroly udelilo v máji 2023 ministerstvu dve pokuty  
za dve zákazky, pri ktorých bol porušený zákon – jednu vo výške  
40 481 EUR, druhú v sume 7 084 EUR.  
Prípad 3  
V štátnom centre pre deti a rodiny bol tlak na to, aby zamest-  
nanci a profesionálni náhradní rodičia vychovávali zverené deti  
v prísne kresťanskej viere. Keď sa voči tzv. duchovnému programu  
jedna profesionálna náhradná matka ohradila, nebola s ňou predĺ-  
žená pracovná zmluva a odobrali jej zo starostlivosti dieťa. Vtedy  
sa rozhodla o praktikách v domove prehovoriť a rovnako aj ďalší  
zamestnanci. Podali oznámenie na ÚOO a jedna zamestnankyňa  
podala aj trestné oznámenie na prokuratúre.  
Úrad poskytol oznamovateľom právne poradenstvo a pomoc  
so sprostredkovaním tzv. statusu chráneného oznamovateľa.  
Predsedníčka ÚOO sa stretla s vtedajšou ministerkou práce,  
sociálnych vecí a rodiny, následne v centre prebehla inšpekcia  
ministerstva.  
16  
Ochrana oznamovateľov  
Po medializácii prípadu bol príkazom Generálnej prokuratúry SR  
duchovný program centra s okamžitou platnosťou zrušený a prípa-  
dom sa začala zaoberať krajská polícia. Riaditeľka štátneho cen-  
tra odstúpila a 21 zamestnancov stiahlo výpovede, ktoré spoločne  
podali na protest proti vedeniu a zvláštnym náboženským prakti-  
kám v centre. Profesionálnej matke bolo vrátené do starostlivosti  
odobraté dieťa.  
Úrad dohliada na ochranu oznamovateľov aj ďalšími spôsobmi:  
→ kontroluje dodržiavanie ustanovení o prijímaní a preverovaní  
oznámení,  
→ kontroluje, či zamestnávateľ po podaní oznámenia  
nepodniká voči oznamovateľovi odvetné opatrenia, alebo  
či ho nezastrašuje,  
→ poskytuje  
poradenstvo  
a konzultácie  
v súvislosti  
s oznamovaním.  
2.2 Poradenstvo  
Oznamovanie nezákonnej činnosti predstavuje komplexnú prob-  
lematiku, v ktorej často nie je jednoduché sa zorientovať. Rovnako  
sa ukazuje, že zákon č. 54/2029 Z. z. o ochrane oznamovateľov  
protispoločenskej činnosti, nie je pre zamestnávateľov a bežných  
občanov dostatočne jasný a zrozumiteľný. Preto úrad zriadil bez-  
platnú infolinku (0800 221 213), ktorá je dostupná z celého Sloven-  
ska každý pondelok (13:00 – 16:00), utorok (9:00 – 12:00), stredu  
(13:00 – 16:00) a štvrtok (9:00 – 12:00).  
Primárnym účelom infolinky je poradenstvo v oblasti oznamovania.  
Hovory sú zaznamenávané a archivované. Na samotné podávanie  
oznámení slúži online formulár na webovej stránke úradu.  
17  
Ochrana oznamovateľov  
V priebehu roka 2023 sa na ÚOO obrátilo 533 ľudí, či už prostredníc-  
tvom telefonickej infolinky, zabezpečeného formulára na podávanie  
oznámení o nezákonnej činnosti, poštou či osobne. Len na infolinku  
bolo v priebehu roka 220 volaní, pričom medziročne ide o výrazný  
nárast.  
Vo veľkej miere infolinku využívali najmä občania, no prostredníc-  
tvom nej sa na úrad obracali aj tzv. zodpovedné osoby, ktoré plnia  
úlohy zamestnávateľa v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z.. Tiež advokát-  
ske kancelárie a samotní zamestnávatelia.  
Graf č. 2: Vývoj agendy úradu  
600  
Spisy v pôsobnosti  
Spisy mimo pôsobnosti  
Volania na linku ÚOO  
500  
400  
300  
200  
100  
0
220  
157  
102  
211  
124  
96  
68  
34  
38  
2021  
2022  
2023  
140  
377  
533  
18  
Ochrana oznamovateľov  
Najčastejšími témami v roku 2023, ktoré sa týkali kompetencií  
úradu, boli napríklad:  
→ právne poradenstvo ohľadom legislatívy (novelizácia zákona,  
výklad zákona, povinnosti zamestnávateľa),  
→ právna pomoc potencionálnym oznamovateľom súvisiaca  
s podaním oznámenia,  
→ poradenstvo  
v
oblasti ochrany oznamovateľov podľa  
§ 7 a 12 zákona č. 54/2019 Z. z.  
Okrem poradenstva ohľadom oznamovania, legislatívy a možnos-  
tiach ochrany, sa občanom radilo aj v oblasti súkromných a pracovno-  
právnych sporov. Od začiatku svojho fungovania si totiž dal úrad cieľ,  
že nebude automaticky občanov posielať preč v prípadoch, kedy  
sa na neho obrátia s problémami, ktoré nespadajú do jeho kompe-  
tencie, ale poskytne aspoň základné nasmerovanie, na ktorú inštitú-  
ciu je vhodné sa obrátiť.  
2.3 Psychosociálna podpora  
Úrad v priebehu praxe identifikoval, že oznamovatelia okrem práv-  
nej opory majú aj ďalšie, v ich osobitnej situácii kľúčové potreby. Po-  
danie oznámenia o porušovaní zákona je výrazne zaťažujúca a krí-  
zová situácia, ktorá ovplyvňuje nielen pracovný život oznamovateľa,  
ale má dopady aj na jeho zdravie, psychiku a rodinné vzťahy. Navyše,  
oznamovatelia, ktorí nechcú pokračovať v zamestnaní, kde sa pá-  
chala nezákonná činnosť, tiež majú obavy o to, či si nájdu novú prácu.  
Úrad sa preto rozhodol spustiť program psychosociálnej podpory  
a nadviazal v tejto oblasti externú spoluprácu s odborníkmi. V praxi  
teda ÚOO v najzávažnejších situáciách, kedy oznamovateľ potre-  
buje tento typ podpory, poskytuje cielené individuálne konzultácie  
a poradenstvo zamerané na psychosociálnu a kariérnu podporu.  
19  
Ochrana oznamovateľov  
V priebehu roka 2023 tieto služby využil jeden oznamovateľ.  
2.4 Odmeny  
V prípade, ak oznamovateľ podá kvalifikované oznámenie, zo zákona  
mu môže úrad poskytnúť odmenu vo výške 50-násobku minimálnej  
mzdy. Legislatíva pritom určuje podmienky, ktoré musia byť splne-  
né. Žiadosť o odmenu možno podať napríklad vtedy, keď bola poda-  
ná obžaloba vo veci, ku ktorej odhaleniu a prešetreniu oznamovateľ  
prispel alebo už bolo právoplatne rozhodnuté o spáchaní správneho  
deliktu.  
V ustanovení § 9 ods. 7 zákona č. 54/2019 Z. z. sa tiež uvádza,  
že odmena je právne nenárokovateľná. V praxi to znamená, že  
oznamovateľovi nevzniká nárok na odmenu automaticky a úrad mu  
ju po posúdení konkrétneho prípadu môže, ale aj nemusí poskytnúť.  
V piatom odseku § 9 zákon hovorí o tom, že pri rozhodovaní  
o žiadosti o poskytnutie odmeny sa má „zohľadniť najmä miera  
zásluh oznamovateľa na objasnení závažnej protispoločenskej  
činnosti, zistení jej páchateľa, ušlý zárobok oznamovateľa a rozsah  
uchráneného alebo vráteného majetku, ak ho možno vyčísliť“.  
V roku 2023 boli úradu doručené dve žiadosti o odmenu. V jed-  
nom prípade úrad rozhodol o neposkytnutí odmeny pre nesplnenie  
základných zákonných požiadaviek. Druhé konanie nebolo v danom  
roku ukončené.  
20