DGA predchádzalo ďalšiemu významnému legislatívnemu návrhu z Európskej dátovej stratégie, a to návrhu Nariadenia o harmonizovaných pravidlách týkajúcich sa spravodlivého prístupu k údajom a ich používaniu (ďalej len „DA“). DA stanovuje, kto a za akých podmienok môže pristupovať k údajom za účelom podpory zdieľania údajov v rámci súkromného sektora, pričom sa snaží v právnych vzťahoch súvisiacich so zdieľaním údajov docieliť vyššiu mieru spravodlivosti, právnej istoty a transparentnosti. Nariadenie je účinné od 11. januára 2024 a uplatňuje sa od 12. septembra 2025.
Významnou témou v priebehu roka 2023 bolo posunutie sa do druhej fázy dátového priestoru vo verejnom obstarávaní, ktorá bude rozvíjať tri hlavné paralelné pracovné línie: pripojenie národných portálov na uverejňovanie oznámení k dátovému priestoru pre verejné obstarávanie, vývoj súboru nástrojov na analýzu údajov a integrácia mechanizmov ako umelá inteligencia a iné, integrácia historických údajov z databázy TED a prípadne z národných portálov s cieľom umožniť identifikovať trendy za posledných desať rokov a predpovedať budúce trendy.
Návrh nariadenia o umelej inteligencii (ďalej len „AIA“) predstavuje ambiciózny pokus o ustanovenie horizontálneho právneho rámca na reguláciu systémov umelej inteligencie s cieľom ochrániť bezpečnosť, zdravie a základné práva obyvateľstva a hospodárskych subjektov. Koncom roka bola dosiahnutá k návrhu politická dohoda. AIA si bude vyžadovať komplikovanú a nákladnú implementáciu vo vnútroštátnej legislatíve a v nastavení inštitucionálneho rámca. Existuje tu aj priestor pre optimalizovanie vnútroštátnych procesov pomocou využitia synergií, odborného potenciálu, technického zabezpečenia, presahu medzi jednotlivými kompetenciami a vzájomných súvislostí medzi jednotlivými aktami spomenutými najmä v tejto časti správy. Uvedenému sa venuje štúdia z Nástroja technickej podpory Európskej komisie: „Zlepšenie podmienok pre eGovernment a AI riešenia a podpora implementácie RRP na Slovensku“, ktorú schválila Európska komisia dňa 8. januára.
Cieľom návrhu Aktu o interoperabilnej Európe je zlepšiť nedostatočnú interoperabilitu verejných služieb poskytovaných členskými štátmi či orgánmi Európskej únie. Venuje sa pri tom nie len technickej, ale aj sémantickej a právnej úrovni interoperability. Okrem štruktúr na úrovni Európskej únie, ktoré budú podporovať vývoj riešení interoperability vytvorí aj povinnosť vykonať posúdenie interoperability pri vývoji nových, alebo výrazne pozmenených trans-európskych verejných služieb. Koncom roka bola dosiahnutá k návrhu politická dohoda.
V uplynulom roku bol schválený tiež návrh Rozhodnutia, ktorým sa zriaďuje politický program Cesta k digitálnemu desaťročiu do roku 2030. Program stanovuje mechanizmus monitorovania a spolupráce medzi Európskou komisiou a členskými štátmi pri dosahovaní cieľov digitálneho desaťročia stanovených tzv. Digitálnym kompasom. V nadväznosti na uvedené rozhodnutie pripravili všetky členské štáty návrh dokumentu Vnútroštátny plán Digitálnej dekády, ktorý predstavil analýzu súčasného stavu naprieč štyrmi dimenziami digitálnej dekády, ktoré sú digitálne zručnosti a IKT špecialisti, digitálna infraštruktúra, digitálna transformácia podnikov a digitalizácia verejných služieb, ako aj plánovaný príspevok Slovenskej republiky k naplneniu digitálnych cieľov do roku 2030. Vnútroštátny plán digitálnej dekády Slovenskej republiky sumarizoval všetky prijaté opatrenia v dokumentoch schválených vládou Slovenskej republiky (išlo najmä o Akčný plán digitálnej transformácie Slovenska na roky 2023-2026, Akčný plán národnej stratégie výskumu, vývoja a inovácií 2030, Národnú koncepciu informatizácie verejnej správy, Národnú stratégiu digitálnych zručností Slovenskej republiky a Akčný plán na roky 2023 – 2026, Národnú stratégiu výskumu, vývoja a inovácií 2030, Národný plán širokopásmového pripojenia, Stratégiu a akčný plán na zlepšenie