N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IX. volebné obdobie
N Á V R H
na odvolanie poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Michala ŠIPOŠA z funkcie predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Podľa § 15 a § 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predsedov výborov Národnej rady Slovenskej republiky volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov.
Za predsedu výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj bol zvolený poslanec Michal ŠIPOŠ.
V súlade s § 2 ods. 3 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslav BAŠKA navrhuje Národnej rade Slovenskej republiky o d v o l a ť poslanca
Michala Š I P O Š A
z funkcie predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Bratislava, 26. január 2024
Jaroslav B A Š K A
poslanec Národnej rady
Slovenskej republiky
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IX. volebné obdobie
N Á V R H
UZNESENIE
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na odvolanie poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Michala ŠIPOŠA z funkcie predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Národná rada Slovenskej republiky
podľa § 2 ods. 3 písm. b) a § 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
o d v o l á v a
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Michala ŠIPOŠA z funkcie predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Odôvodnenie:
Dôvodom podania návrhu je neakceptovateľné konanie predsedu výboru Michala ŠIPOŠA na 6. schôdzi Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj dňa 10. januára 2024 a na 7. schôdzi výboru dňa 11. januára 2024, kedy zneužijúc vlastnú kompetenciu predsedu výboru prerušil schôdze výborov a znemožnil ďalšiu činnosť výboru a výkon mandátu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky - ostatných členov výboru.
V zmysle predloženého bodu programu 7. schôdze výboru mal výbor rokovať a rozhodnúť o návrhu Dodatku č. 1 k „Pravidlám rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj“, v zmysle ktorého sa mal vypustiť čl. 6 ods. 10 druhá veta Pravidiel rokovania výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj (vypustenie ustanovenia, že predseda výboru môže v odôvodnených prípadoch rozhodnúť o prerušení schôdze výboru). Návrh bol riadne odôvodnený, vychádzajúc zo skutočnosti, že deň predtým dňa 10. januára 2024 predseda výboru počas 6. schôdze výboru prvýkrát zneužil predmetné ustanovenie na prerušenie schôdze výboru len z dôvodu snahy o obštrukciu, bez prijatia uznesenia výboru, čím spravil z členov výboru štatistov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o Pravidlách rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj rokoval a predseda výboru Michal ŠIPOŠ prerušil rokovanie výboru k tomuto bodu programu, odvolávajúc sa na § 49 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku NR SR v znení neskorších predpisov a čl. 6 ods. 10 Pravidiel rokovania výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj, kedy rovnako ako deň predtým opätovne zneužil predmetný čl. 6 ods. 10 Pravidiel rokovania výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj na vlastnú obštrukciu a prerušil schôdzu výboru len z dôvodu „že mám kompetenciu“, pričom za odôvodnený prípad považuje, že „ja nesúhlasím s tým, aby kompetenčný zákon, ktorý preberáme, ktorým som včera prerušil, ja na základe toho tvrdím, že je potrebné získať stanovisko rady pre rozpočtovú zodpovednosť“, ktorý označil za osobný dôvod a neskôr opravil na „ja si to chcem odkonzultovať s predsedom parlamentu“ v súvislosti s termínom prerokovania vráteného kompetenčného zákona.
Takto uvedený dôvod však žiadnym spôsobom nesúvisí s preberaným bodom programu, ktorý sa týkal výlučne dodatku k pravidlám rokovania výboru, bez súvisu s iným
bodom programu - kompetenčným zákonom, a uvádzaný dôvod tak bol zjavne svojvoľný. Predsedom výboru následne uvádzané argumenty boli jeho vlastnou nezmyselnou nedôvodnou konštrukciou, ktorou zneužil vlastnú kompetenciu v bode, o ktorej vypustení sa malo práve z dôvodu jej zneužívania predsedom výboru rokovať, pričom pred samotným hlasovaním schôdzu prerušil bez relevantného dôvodu. Naviac, schôdzu prerušil po odhlasovaní programu schôdze, po predložení prerokovávaného bodu programu schôdze výboru a po otvorení rozpravy k predmetnému bodu. O tom, že predseda výboru vlastným konaním zneužíva kompetenciu, bol predseda výboru upozornený aj prítomným právnikom z odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky.
Postup predsedu výboru bol zjavne účelovým neprofesionálnym konaním predsedu výboru, ktorým sledoval výlučne osobné dôvody pred hlasovaním o odobratí jeho kompetencie prerušiť schôdzu výboru. Zneužitie predmetného inštitútu, ktorý bol pôvodne koncipovaný výlučne na odôvodnené prípady a ktorý predseda výboru hrubo zneužil aj počas 6. schôdze výboru 10. januára 2024, je nepochybné. Tvrdenie predsedu výboru Michala ŠIPOŠA, že odôvodnený prípad je vtedy, kedy odôvodnený prípad sám predseda výboru tvrdí, ho diskvalifikuje pre ďalší výkon funkcie predsedu výboru.