Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Simona Petrík, Lucia Plaváková, Dana Kleinert a poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marek Lackovič predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Cieľom predkladaného návrhu je nastaviť systém podpory a možnosti kontroly pre samosprávy tak, aby mali komplexný prehľad o počtoch prijatých a neprijatých detí do zariadení predprimárneho vzdelávania patriacich do ich zriaďovateľskej pôsobnosti nielen na základe počtu zamietnutých žiadostí rodičov o prijatie ich dieťaťa do zariadenia, ale na základe menných zoznamov detí a ich zákonných zástupcov s prislúchajúcimi údajmi. Návrh zároveň zavádza efektívny systém kontroly pri vyplácaní tzv. “predĺženého rodičovského príspevku”. Súčasná právna úprava ukladá povinnosť oprávnenej osobe (žiadateľovi alebo žiadateľke o rodičovský príspevok) preukázať sa rozhodnutím riaditeľa alebo riaditeľky materskej školy (ďalej len “MŠ”) o neprijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, na základe ktorého úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (platiteľ) príslušný podľa trvalého pobytu oprávnenej osoby rozhodne o priznaní alebo nepriznaní nároku na predĺžený rodičovský príspevok. Navrhovaná novela zákona sprehľadňuje systém rozhodovania o priznávaní predĺženého rodičovského príspevku tak, že platiteľ príslušný podľa trvalého pobytu oprávnenej osoby bude rozhodovať na základe potvrdenia obce o právoplatnom rozhodnutí riaditeľa alebo riaditeľky príslušnej MŠ o neprijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie. Už viac ako dekádu sa Slovenská republika borí s nedostatkom miest v obecných materských školách.1 Najväčší nedostatok miest sa pravidelne každý rok objavuje najmä v Bratislavskom kraji, ale situácia je podobná aj v iných krajoch. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len “MŠVVaŠ”) sa opiera predovšetkým o počty zamietnutých žiadostí o prijatie dieťaťa do obecných MŠ, ktoré sú však často skresľujúce, pretože zahŕňajú aj duplicitné prihlášky na to isté dieťa. Rodičia, ak majú vo svojom bydlisku tú možnosť, kvôli zvýšeniu šance na prijatie svojho dieťaťa do MŠ, zasielajú aj viac ako dve žiadosti o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie (prihlášky do MŠ), avšak dieťa nakoniec navštevuje len jednu. Pre školský rok 2023/2024 išlo o celkovo 19350 žiadostí o prijatie, ktorým nebolo vyhovené (z toho 8783 bolo z Bratislavského kraja, 2256 z Trnavského kraja, 1278 z Trenčianskeho kraja, 1854 z Nitrianskeho kraja, 1779 zo Žilinského kraja, 829 z
Banskobytrického kraja, 1491 z Prešovského kraja a 1080 z Košického kraja.2 V súčasnosti je obtiažne určiť presný počet detí, ktoré neboli do obecných MŠ prijaté, pretože z vyššie spomínaných dôvodov sú štatistiky vychádzajúce len z počtu zamietnutých žiadostí o prijatie skresľujúce. Samosprávy a štát preto potrebujú presnejší prehľad o počtoch prijatých a neprijatých detí, aby na základe toho mohli nastavovať stratégiu vytvárania nových miest v MŠ, ktorá nemusí nutne stáť len na budovaní nových zariadení. Poslednné sledované obdobie ukazuje, že samosprávy nemajú len problém postaviť nové budovy, prípadne rekonštruovať/rozširovať existujúce zariadenia, ale nemajú dostatok personálu, ktorý by v týchto nových zariadeniach pracoval. Tento trend potvrdzujú aj prognózy a dáta a to na dlhodobej úrovni. Preto je na mieste analyzovať a revidovať podporné systémy pre rodiny, ktoré máme dnes k dispozícii a hľadať nástroje, ktoré rodinám s deťmi rýchlo, procesne jednoducho a adresne pomôžu, budú motivujúce s potenciálom na vytvorenie udržateľného a odolného funkčného podporného prostredia pre všetky rodiny s deťmi. A tým je napríklad adresná finančná pomoc rodinám s deťmi v období predprimárneho vzdelávania, aby si sami mohli vybrať, kam svoje dieťa umiestnia a bolo by to pre nich finančne dostupné. Tento problém čiastočne rieši novela zákona o rodičovskom príspevku, ktorá vstúpila do platnosti 30.5.2023 ako zákon č. 181/2023 Z.z., ktorá hovorí o tom, že oprávnená osoba bude môcť poberať tzv. predĺžený rodičovský príspevok aj potom, čo jeho dieťa dovŕši vek 3 roky, v prípade, že dieťa nebolo prijaté do obecnej MŠ. Zákon má však niekoľko zásadných chýb.
Jednou z nich je skutočnosť, že oň nemôžu požiadať zákonní zástupcovia dieťaťa aj priebežne počas školského roka, t.j. v prípadoch, keď žiadosť o prijatie na predprimárne vzdelávanie bola podaná v čase mimo riadneho zápisu do MŠ (pravidelne ide o máj kalendárneho roka), teda obmedzuje rodičov, ktorí zmenili trvalý pobyt alebo ich dieťa dovŕšilo tri roky veku počas školského roka. Zo zákonných zástupcov tak de facto robí osoby neoprávnené. Tento diskriminačný nedostatok je potrebné odstrániť prijatím iného, komplexného, zákona.
Druhým výrazným nedostatkom novely zákona z 30.05.2023, ktorú odstraňuje predkladaná novela zákona, je, že posilňuje kontrolu vyplácania predĺženého rodičovského príspevku, čím šetrí finančné prostriedky štátneho rozpočtu a zároveň vo vyššej miere zamedzuje potenciálnemu neoprávnenému vyplácaniu predĺženého rodičovského príspevku súvisiaceho s cielenými požiadavkami rodičov alebo zákonných zástupcov na riaditeľov alebo riaditeľky MŠ o vydanie rozhodnutia o neprijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie do spádovej MŠ, a to aj napriek tomu, že príslušná MŠ miesto pre dieťa mala, a to za účelom získania nároku na poberanie predĺženého rodičovského príspevku. Systém kontroly bude nastavený tak, že MŠ vyhotoví evidenciu všetkých detí prijatých a neprijatých na predprimárne vzdelávanie v jej pôsobnosti a tento elektronicky zašle príslušnej obci, kam spadá podľa územnej pôsobnosti. Obec, podľa doručených evidencií, vyhotoví B. Osobitná časťK Čl. I
Znenie §59 ods. 7 školského zákona sa v plnom rozsahu nahrádza novelizovaným znením, pričom sa zjednocuje penzum údajov potrebných pre vyplatenie rodičovského príspevku požadovaných v §8 ods. 2 zákona o rodičovskom príspevku s údajmi požadovanými v žiadostiach o prijatie na predprimárne vzdelávanie dieťaťa. Údaje uvádzané v žiadostiach sa zároveň rozširujú o taxatívny výpočet údajov o zákonných zástupcoch alebo zákonnom zástupcovi dieťaťa v rozsahu, ktorý zaručí prípadnú dôkladnú kontrolu vyplácania rodičovského príspevku platiteľmi príspevku tzn. úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny príslušnými podľa trvalého pobytu oprávnenej osoby.
Poznámka pod čiarou k Čl. I odkazuje na rozhodovaciu právomoc riaditeľa materskej školy uvedenú v zákone o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a ostáva zachovaná v pôvodnom znení.
K Čl. II
Znenie §3 ods. 9 zákona o rodičovskom príspevku sa v plnom rozsahu nahrádza upraveným znením, a to tak, že oprávnená osoba žiadajúca o rodičovský príspevok sa nepreukazuje rozhodnutím riaditeľa školy o neprijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, ale potvrdením obce o právoplatnom rozhodnutí materskej školy o neprijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, čím sa eliminuje sociálny tlak vyvíjaný na riaditeľov materských škôl a zároveň sa posilňuje kompetencia a informovanosť obce o počte voľných kapacít v jej pôsobnosti ako aj presnej evidencii neprijatých detí v rámci jej územnej pôsobnosti, a to predovšetkým v samosprávach v rámci ktorých pôsobnosti sa nachádza viac ako jedno zariadenie predprimárneho vzdelávania. Zároveň sa tým nepriamo ukazuje na skutočnosť, že po obdržaní zamietavého rozhodnutia riaditeľa školy by sa mala oprávnená osoba voči rozhodnutiu odvolať a nie čakať na márne uplynutie odvolacej lehoty v prvom stupni, nakoľko odvolacím orgánom je takisto obec.
Poznámka pod čiarou č. 8 odkazuje na týmto návrhom zákona vkladaný odsek 30 v rámci § 6 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, ktorý stanovuje povinnosť obce vydávať takéto potvrdenie o právoplatnom rozhodnutí materskej školy o neprijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie. Poznámka pod čiarou č. 7 zostáva zachovaná v pôvodnom znení. V §11 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý explicitne oprávňuje platiteľov rodičovského príspevku, teda úrady práce, sociálnych vecí a rodiny príslušné podľa trvalého pobytu oprávnenej osoby vyžiadať si z dôvodu kontroly kompletnú evidenciu prijatých a
neprijatých detí na predprimárne vzdelávanie vo všetkých ročníkoch od obcí a tieto evidencie porovnať s vlastnou evidenciou oprávnených osôb žiadajúcich o priznanie nároku na rodičovský príspevok. Ustanovenie taktiež racionalizuje verejné výdavky na rodičovský príspevok, nakoľko umožňuje dôslednejšiu kontrolu vyplácania rodičovského príspevku zo strany platiteľov oprávnených vyžiadať si evidenciu obcí a porovnať ju s vlastnou evidenciou žiadateľov o rodičovský príspevok.
Poznámka pod čiarou č. 30 odkazuje na týmto návrhom zákona novelizovaný § 6 ods. 19 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, ktorý v písmene b) ustanovuje povinnosť obcí viesť evidenciu prijatých a neprijatých detí na predprimárne vzdelávanie vo všetkých ročníkoch predprimárneho vzdelávania spolu s údajmi o ich zákonných zástupcoch. K Čl. III
Znenie §6 ods. 19 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve sa v plnom rozsahu nahrádza novelizovaným znením, a to tak, že pôvodný paragraf je rozdelený na písmená a), b) a c), pričom povinnosti v písm. a) a v písm. c) zostávajú zachované a písm. b) ustanovuje povinnosť obcí viesť evidenciu prijatých a neprijatých detí na predprimárne vzdelávanie vo všetkých ročníkoch predprimárneho vzdelávania spolu s údajmi o ich zákonných zástupcoch. Poznámky pod čiarou 33a a 33b ostávajú v pôvodnom znení. Poznámka pod čiarou 33c odkazuje na taxatívny výpočet údajov o deťoch a ich zákonných zástupcoch uvádzaný v žiadostiach o prijatie na predprimárne vzdelávanie stanovený týmto návrhom zákona v novelizovanom znení §59 ods. 7 školského zákona. V §6 sa za odsek 29 vkladá nový odsek 30, ktorý stanovuje povinnosť obcí vydávať potvrdenie o právoplatnom rozhodnutí materskej školy (len) o neprijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie. Poznámka pod čiarou č. 33d odkazuje na týmto návrhom zákona novelizovaný §3 ods. 9 zákona o rodičovskom príspevku, ktorý upravuje preukazovanie nároku na poberanie rodičovského príspevku oprávnenou osobou. K Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júna 2024.