Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona o zmene a doplnení zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej iba Trestný zákon“) predkladajú poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Beáta Jurík, Lucia Plaváková a poslanec Michal Šimečka.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zaviesť do Trestného zákona pojem domáce násilie, ktorý v ňom doteraz absentoval. Pojem domáce násilie síce v našom právnom systéme existuje od 1.1.2018 v zákone č. 274/2017 Z. z. o obetiach trestných činov a o zmene a doplnení niektorých zákonov1 (ďalej ako „zákon o obetiach trestných činov“), avšak nebol premietnutý aj do Trestného zákona.
Trestný zákon tak neupravuje samostatnú skutkovú podstatu trestného činu domáceho násilia, čo znemožňuje adekvátnu odpoveď nášho právneho systému na toto závažné a komplexné porušenie ľudských práv.
Predkladatelia preto navrhujú doplniť definíciu tohto trestného činu medzi Trestné činy proti rodine a mládeži, za trestný čin týrania blízkej osoby (§ 208).
***
Domáce násilie a násilie na ženách
Násilie na ženách je závažným a čoraz viditeľnejším celospoločenským problémom aj u nás na Slovensku. Medializované prípady domáceho násilia, ktoré vyústi až do najzávažnejšej formy vraždy ženy, sú len špičkou ľadovca. Násilie, a najmä násilie na ženách, profituje v našej spoločnosti z vysokej miery latencie, ktorá ho aj naďalej vníma väčšinou ako individuálny a nie celospoločenský sociálny problém. K tomuto názoru prispieva aj fakt, že väčšina násilných činov domáceho násilia sa deje doma za zavretými dverami, kde okrem detí nie prítomní žiadni svedkovia. Náš právny systém zároveň neposkytuje obetiam a preživším domáceho násilia adekvátnu pomoc a ochranu, čoho dôkazom je aj absencia pojmu domáce násilie v Trestnom zákone.
Podľa definície Dohovoru Rady Európy o predchádzaní násiliu na ženách a domácemu násiliu a o boji proti nemu sa pojmom „domáce násilie“ rozumejú všetky činy telesného, sexuálneho, duševného a ekonomického násilia, ktoré sa vyskytujú v rámci rodiny alebo domácej jednotky alebo medzi bývalými alebo súčasnými manželmi alebo partnermi, či páchateľ má, alebo v minulosti mal s obeťou spoločný pobyt“.
Domáce násilie je formou rodovo-podmieneného násilia, ktoré neúmerne postihuje ženy. Dochádza k nemu v rámci rodiny alebo domácnosti bez ohľadu na biologické alebo právne rodinné väzby buď medzi intímnymi partnermi, alebo medzi inými rodinnými príslušníkmi, a to aj medzi rodičmi a deťmi. Ženy medzi obeťami neúmerne zastúpené v dôsledku
1 Transpozícia Smernice EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY 2012/29/EÚ z 25. októbra 2012, ktorou sa stanovujú minimálne normy v oblasti práv, podpory a ochrany obetí trestných činov a ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2001/220/SVV
základných vzorcov nátlaku, moci a/alebo kontroly. Potenciálnou obeťou tohto typu násilia však môže byť každá osoba bez ohľadu na svoj rod, vek alebo postavenie. Domáce násilie teda môže postihovať každého, a to aj mužov, mladších alebo starších ľudí, deti a LGBTI+ osoby. Každý štvrtý muž a každá štvrtá žena na Slovensku zažila domáce násilie zo strany svojich príbuzných alebo partnerov. Skúsenosťou žien a mužov s domácim násilím sa však líši v tom, že ženy zažívajú násilné správanie predovšetkým od svojich partnerov, zatiaľ čo muži prevažne od iných členov rodiny2.
Domáce násilie je charakterizované opakujúcim a stupňujúcim sa násilím fyzickej, sexuálnej, psychickej, emočnej či ekonomickej povahy medzi osobami v rodinnom alebo obdobnom pomere. Intenzita násilných incidentov sa spravidla stupňuje, a u obetí vedie ku strate schopnosti alebo možnosti včas ho zastaviť. Dochádza k nemu v súkromí, mimo očí a teda mimo kontroly verejnosti.
Domáce násilie možno charakterizovať aj prítomnosťou nasledovných znakov:
-opakovanie a dlhodobosť resp. trvanie v čase
-stupňovanie
-mocenské postavenie páchateľa k obeti s cieľom ovládnuť ju
-anonymita resp. intimita rodinného alebo domáceho prostredia
Pretrvávajúca závažnosť problému domáceho násilia jasne dokazuje skutočnosť, že existujúce právne normy a ich vykonávanie neposkytujú pre obete dostatočnú pomoc a ochranu. Vzhľadom na špecifiká súvisiace s týmto druhom trestnej činnosti je potrebné stanoviť komplexný súbor pravidiel, ktoré budú rodovo citlivým a holistickým spôsobom riešiť pretrvávajúci problém domáceho násilia s cieľom chrániť obete takéhoto násilia.
Medzi také pravidlá jednoznačne patrí aj zavedenie samostatnej skutkovej podstaty trestného činu domáceho násilia.
Výskyt domáceho násilia
V roku 2019 v policajných štatistikách tvorilo domáce násilie 49 %, partnerské násilie na ženách 44 % a partnerské násilie na mužoch 7 %. V súdnych štatistikách bolo 45 % prípadov domáceho násilia, 53 % prípadov partnerského násilia na ženách a 2 % násilia páchaného partnerkami na mužoch3.
Podľa prieskumu realizovanom v roku 20164 týranie a bitie ženy svojím partnerom za vážny problém pokladá 87 % obyvateľov a obyvateliek Slovenska, z toho 46 % ho považuje za veľmi závažný a 41 % za dosť závažný. Ako veľmi závažný problém ho hodnotia o niečo častejšie ženy, najčastejšie vo vekovej skupine od 35 do 54 rokov, so stredoškolským vzdelaním s maturitou.
2 Filadelfiová, J., Gerbery, D. a Vittek, J.: Reprezentatívny výskum domáceho násilia na Slovensku (Pramenná publikácia), Inštitút pre výskum práce a rodiny, Bratislava, 2017
3 Analýza policajných a justičných dát v prípadoch partnerského a domáceho násilia za rok 2019 (Zuzana Očenášová, 2020)
4 Eurobarometer SLOVENSKO, Jún 2016
Z analýzy Násilie páchané na ženách: prieskum v celej Agentúry Európskej únie pre základné práva (FRA) z marca 20145 vyplýva, že:
-každá tretia žena z Európskej únie bola obeťou fyzického alebo sexuálneho násilia aspoň raz vo svojom živote po dosiahnutí veku 15 rokov;
-približne tretina opýtaných žien má skúsenosť s fyzickým alebo sexuálnym násilím;
-spomedzi žien, ktoré alebo boli vo vzťahu s mužom, 22 % zažilo fyzické a/alebo sexuálne násilie;
-spomedzi žien v prieskume, ktoré uvádzajú, že boli znásilnené súčasným partnerom, približne jedna tretina konštatuje, že ich partner znásilnil šesť alebo viac ráz;
-znásilnenie v manželstve je realita pre mnohé ženy a veľký počet z nich zažil viacero incidentov. Zo žien, ktoré zažili sexuálne násilie zo strany inej osoby ako partnera, takmer desatina uvádza, že na najvážnejšom incidente sa podieľal viac ako jeden páchateľ;
-v prípadoch domáceho násilia 67% opýtaných uviedlo, že útok nenahlásili na polícii.
Výsledky tohto prieskumu ukazujú, že na Slovensku:
-štvrtina žien zažila násilie od bývalého partnera a 12% od súčasného partnera;
-v priebehu posledného roka zažilo od svojho partnera násilie 12% žien v SR, čo predstavuje 140.000 žien; násilie od akéhokoľvek muža zažilo v rovnakom období zhruba 230.000 žien (10% dospelých žien);
-iba 12% žien uviedlo, že najzávažnejší prípad násilia, ktoré zažili, riešila polícia.
Za zmienku tiež stoja údaje z Ministerstva spravodlivosti6, ktoré zachytávajú dlhodobý vývoj v oblasti násilia na ženách u nás. Aj keď je možné konštatovať všeobecný pokles násilnej kriminality v SR a teda aj mierny pokles hlásenia činov násilia na ženách, je otázne či k takémuto posunu reálne dochádza, alebo je to spôsobené nedôverou obetí k systému ochrany.
Polícia SR ročne rieši zhruba 300 prípadov „týrania blízkej a zverenej osoby“ 208 TZ) z toho v troch štvrtinách prípadov obete ženy. Zároveň je však nutné doplniť, že miera evidencie blízkeho vzťahu je v policajných databázach pomerne nízka. Pri spomínanom trestnom čine § 208, kde samotný názov skutku nabáda k zaznačeniu vzťahu medzi páchateľom a poškodenou osobou, bol konkrétny vzťah zaznačený len v polovici všetkých prípadov. Je preto pravdepodobné, že u iných trestných činov, kde vzťah ani nie je priamo v definícii trestného skutku, je tento pomer ešte nižší.
Možno preto predpokladať, že v skutočnosti je trestných činov domáceho násilia stíhaných políciou výrazne viac ako uvedených 1700 prípadov7. Zároveň veľa stíhaní skončí v priestupkovom konaní (pokutou) bez ďalších následkov pre páchateľa. Takýto systém „beztrestnosti násilia na ženách“ môže násilníkov povzbudzovať v presvedčení, že sa im nič nemôže stať, ak budú pokračovať v násilnom správaní.
Absencia pojmu v Trestnom zákone
5
FRA, Violence against women: an EU-wide survey. Main results. Wien, 2014
6 https://www.zastavmenasilie.gov.sk/statistiky/
7 Filadelfiová, J., Gerbery, D. a Vittek, J.: Reprezentatívny výskum domáceho násilia na Slovensku (Pramenná publikácia). Inštitút pre výskum práce a rodiny, Bratislava, 2017. Dostupné na: https://www.zastavmenasilie.gov.sk/publikacie/
Právny poriadok Slovenskej republiky neupravuje jednotnú definíciu domáceho násilia.
Do 31.8.1999 Trestný zákon neobsahoval samostatnú skutkovú podstatu, ktorá by bola zameraná na ochranu dospelých osôb pred násilím v rodine. S účinnosťou od 1.9.1999 bola rozšírená skutková podstata týrania zverenej osoby podľa § 215 Trestného zákona o týranie blízkej osoby. Od 1.9.2002 je možné stíhať partnerské násilie aj v prípade ukončenia vzťahu. Doteraz posledným krokom v legislatívnej úprave ochrany pred domácim násilím bolo zavedenie trestnosti tzv. priestupkovej recidívy týrania blízkej osoby a zverenej osoby. Žiadna z uvedených zmien však nereagovala na skutočnosť, že Trestný zákon nepozná pojem domáce násilie.
Definícia domáceho násilia však bola zavedená do nášho právneho poriadku transpozíciou smernice o obetiach trestných činov s účinnosťou od. 1.1.2018. Definícia sa zaviedla výlučne na účely zákona o obetiach a nemá vplyv na trestnoprávne posudzovanie domáceho násilia na základe príslušných ustanovení Trestného zákona. Podľa § 2 ods. 2 písm. e) zákona ? je domácim násilím trestný čin spáchaný násilím alebo hrozbou násilia na príbuznom v priamom rade, osvojiteľovi, osvojencovi, súrodencovi, manželovi, bývalom manželovi, druhovi, bývalom druhovi, rodičovi spoločného dieťaťa alebo inej osobe, ktorá s páchateľom žije alebo žila v spoločnej domácnosti.“ Aj túto definíciu však môžeme považovať za nedostatočnú, nakoľko redukuje pojem domáce násilie len na situácie, kde je použité násilie alebo jeho hrozba, čo vylučuje iné formy násilia.
Fragmentácia v Trestnom zákone
Domáce násilie je protiprávne konanie, ktoré z hľadiska závažnosti môže napĺňať skutkovú podstatu priestupku (najmä priestupky proti verejnému poriadku podľa § 47 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, priestupky proti občianskemu spolunažívaniu podľa § 49 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov) alebo trestného činu.
Z analýzy8 policajných a justičných administratívnych dát týkajúcich sa trestných činov partnerského a domáceho násilia, ktorú každoročne pripravuje Koordinačno-metodického centra pre prevenciu násilia na ženách Inštitútu pre výskum práce a rodiny vyplýva, že pri absencii samostatnej skutkovej podstaty domáceho násilia, sa domáce násilie „fragmentuje“ do niekoľkých vybraných trestných činov Trestného zákona, ktoré možno rozdeliť podľa formy násilia:
-fyzické násilie: ublíženie na zdraví 155 157), obmedzovanie osobnej slobody 183), úkladná vražda (§ 144 TZ), vražda (§ 145) a zabitie (§ 147 a 148)
-psychické násilie: nebezpečné vyhrážanie 360), nebezpečné prenasledovanie (§360a) , vydieranie (§ 189) a porušovanie domovej slobody (§ 194)
-sexuálne alebo sexualizované násilie: znásilnenie 199), sexuálne násilie (§ 200), sexuálne zneužívanie (§ 201-202)
-ekonomické násilie: lúpež 188), krádež 212), sprenevera 213), podvod 221), poškodzovanie cudzej veci (§245)
8 Analýza policajných a justičných dát v prípadoch partnerského a domáceho násilia za rok 2021 (Zuzana Očenášová, 2022)
Trestný čin týrania blízkej a zverenej osoby 208) je pritom v analýze posudzovaný samostatne, keďže jeho skutková podstata zahŕňa skutky psychického, fyzického aj ekonomického násilia, ktoré nie je možné štatisticky odlíšiť. Aj keď by sa mohlo zdať, že väčšina prípadov domáceho násilia môže byť stíhaná podľa tohto paragrafu, týranie blízkej osoby a zverenej osoby je v súčasnosti zločinom a v mnohých prípadoch nie je preukázaný tomu zodpovedajúci škodlivý následok protiprávneho konania.
Fragmentácia spôsobuje, že skutky domáceho násilia posudzované väčšinou izolovane, prehliada sa opakujúci a stupňujúci sa charakter a dochádza tiež k podceňovaniu škodlivých následkov domáceho násilia. Ako autorka pripomína, to prispieva nielen k zvýšeniu rizika opakovanej viktimizácie ohrozených osôb, ale ich aj odrádza od nahlasovania incidentov domáceho násilia a zvyšuje nedôveru v orgány činné v trestnom konaní, čo v konečnom dôsledku prispieva aj k latencii domáceho násilia, ktorá sa na základe výskumov odhaduje na Slovensku až na 85%.
Dopady na obete a preživšie osoby
Domáce násilie je špecifický druh násilia, ku ktorému dochádza v rodinných a intímnych vzťahoch medzi najbližšími osobami a preto hlboký dopad na obete. Motívom osoby páchajúcej domáce násilie je moc, vplyv a kontrola nad druhou osobou, pričom obeť je zväčša vystavovaná niekoľkým formám násilia naraz, zas a znova. Fázy násilia sa cyklicky striedajú, nazývame ich „kruh násilia“ alebo „dynamika násilia“. Cyklus začínajúci nárastom napätia, vyústi do fázy výbuchu, následne prejde do obdobia popierania a zľahčovania, ktoré nahradia tzv. medové týždne. Tieto fázy na seba nadväzujú a tvoria opakovaciu slučku, ktorej intenzita sa časom zvyšuje, s čoraz výraznejším násilím, ako aj rytmom, ktorý sa môže zrýchľovať.
Aj preto osoby, najčastejšie ženy zažívajúce partnerské a domáce násilie žijú v dlhodobom strese a strachu. Okrem fyzických zranení môžu trpieť aj psychosomatickými, funkčnými alebo úzkostnými poruchám, depresiami, či dokonca posttraumatickou stresovou poruchou.
Závažnosť spomínaných dopadov je jasným dôkazom, že náš právny systém musí vedieť chrániť obete a zároveň pôsobiť aj preventívne, aby sme násiliu predchádzali.
Svedkami a teda aj obeťami sú aj deti
Pre deti, ktoré vyrastajú v domácnostiach s násilnou osobou je táto situácia hneď dvojnásobne nebezpečná a ohrozujúca: osoby, ktoré sa dopúšťajú partnerského násilia, sa podľa dostupných dát v 30% 60% prípadov násilne prejavili aj voči svojim deťom9. V mnohých prípadoch domáceho násilia deti svedkami násilia a táto skúsenosť je pre nich taktiež veľmi traumatizujúca a môže mať negatívne dopady na ich ďalší vývoj, život a vzťahy. Deti na násilie v rodine reagujú rôzne: najmä staršie deti sa snažia obeti pomôcť a môžu sa tak sami ohroziť, iné deti doslova paralyzované strachom, môžu však cítiť aj vinu, frustráciu, smútok alebo hnev.
Každé dieťa, i keď samo nie je priamou obeťou násilia, trpí v dôsledku násilia páchaného na jeho rodičovi, najčastejšie matke. U mnohých sa začína toto trápenie pred narodením: mnoho
9 Karkošková, S. 2016. Znalecké posudzovanie domáceho násilia v kontexte poručenských sporov o deti. Bratislava: Inštitút pre výskum práce a rodiny, s. 19-21, 35-37.
žien je alebo sa stáva obeťou násilia počas tehotenstva. Podľa štúdií je dokázané, že u detí, ktoré svedkami násilia, sa prejavujú takmer rovnaké citové, psychické a zdravotné problémy ako u týraných detí. Zároveň je nutné pripomenúť, že zneužívanie detí je približne 15-krát častejšie v rodinách, kde dochádza k násiliu medzi blízkymi osobami10. Ani separáciou rodičov v pripade ukončenia vzztahu sa násilie často nekončí, iba nadobúda nové formy.
Postihovanie domáceho násilia teda chráni aj deti, ktoré vyrastajú v domácnostiach s násilnou osobou.
Zabezpečenie ochrany ľudských práv obetí a preživších domáceho a partnerského násilia
Rodovo-podmienené násilie a domáce násilie je porušením základných ľudských práv, akými právo na dôstojnosť, právo na život a integritu osoby, zákaz neľudského alebo ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania, právo na rešpektovanie súkromného a rodinného života, právo na slobodu a bezpečnosť, ochranu osobných údajov, právo na nediskrimináciu ako aj práv dieťaťa, tak, ako zakotvené v Charte základných práv Európskej únie, Európskom dohovore o ľudských právach či Dohovore Organizácie Spojených národov o právach dieťaťa.
Medzinárodné a európske právo v oblasti ľudských práv požaduje, aby štáty podnikli opatrenia na prevenciu a ochranu žien a dievčat pred rodovo-podmieneným násilím, aby vyšetrovali a trestali všetky činy tohto násilia a poskytli obetiam odškodnenie. Opatrenia musia presahovať rámec jednotlivých prípadov a štáty by sa mali snažiť o zmenu zákonov, politík a praktík, ktoré sú príčinami alebo ktoré v spoločnosti ukotvujú prejavy násilia vrátane domáceho násilia.
V roku 2011 Rada Európy prijala Dohovor o predchádzaní násiliu na ženách a domácemu násiliu a o boji proti nemu (Istanbulský dohovor), ktorý nadobudol platnosť v roku 2014. Slovensko Dohovor v roku 2011 podpísalo a v roku 2019 odmietlo jeho ratifikáciu: aj z toho dôvodu momentálna legislatíva stále neposkytuje vhodný právny rámec na ochranu a pomoc obetiam násilia. Hoci bola Slovenská republika jedným z prvých signatárov Istanbulského dohovoru, v roku 2019 Národná rada Slovenskej republiky odmietla jeho ratifikáciu. Jedným z hlavných argumentov bolo, že nutné legislatívne zmeny je možné prijať v našom trestnom práve aj bez Dohovoru. Tento návrh na doplnenie Trestného zákona o trestný čin domáceho násilia ponúka Národnej rade SR možnosť potvrdiť toto tvrdenie.
Podľa Ústavy Slovenskej republiky nikoho nemožno mučiť ani podrobiť krutému, neľudskému či ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestu“. Ústava tiež garantuje právo na zachovanie ľudskej dôstojnosti a pripomína, že základné práva a slobody priznané Ústavou predmetom ľudských práv tak, ako ich zaručujú medzinárodné dohovory,“ vrátane Európskeho dohovoru pre ľudské práva (ďalej len „ESĽP“). Práve ten vydal v oblasti domáceho násilia niekoľko dôležitých rozhodnutí.
Napr. v rozhodnutí ESĽP Talpis proti Taliansku11 pripomenul, že zlyhanie štátu v poskytnutí ochrany a pomoci v prípade domáceho násilia porušuje článok 3 Európskeho dohovoru (zákaz neľudského alebo ponižujúceho zaobchádzania). Zároveň rozhodol aj o porušení článku 14 (zákaz diskriminácie) v spojení s článkami 2 a 3, z dôvodu, že sťažovateľka bola obeťou
10 Bell , C. (2008). Domestic Violence and Contact: 10 Reasons Why. Family Law, 38, 1139-1143.
11 Talpis proti Taliansku, 2.marec 2017
diskriminácie, pretože orgány, ktoré ju mali chrániť podcenili domáce násilie, a tak ho v podstate podporili.
V rozhodnutí Tunikova a ďalší proti Ruskej Federácii12 zas ESĽP rozhodol, že došlo k porušeniu článku 3 (zákaz neľudského resp. ponižujúceho zaobchádzania), z dôvodu, že ruské orgány zlyhali vo vytvorení právneho rámca na účinný boj proti domácemu násiliu.
V ďalšom rozhodnutí A.E proti Bulharsku13 zas rozhodol, že došlo k porušeniu článku 3 (zákaz neľudského resp. ponižujúceho zaobchádzania), keďže Bulharsko nezaviedlo účinný systém na potrestanie všetkých foriem domáceho násilia a nezabezpečilo dostatočné záruky pre obete. Okrem iného ESĽP poznamenal, že v tomto prípade štát nechránil sťažovateľku dostatočne ani v zákone legislatíva ohľadom domáceho násilia bola nedostatočná ani v praxi prokurátori nezačali trestné konanie napriek zraniteľnej situácii sťažovateľky a správe, ktorá potvrdzovala opakované domácemu násiliu.
Európska komisia zas 8. marca 2022 pri príležitosti Medzinárodného dňa práv žien predložila dlho očakávaný návrh smernice o boji proti násiliu na ženách a domácemu násiliu. Tento návrh vychádza z článkov 82 ods. 2 a 83 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ) a jeho cieľom je účinne bojovať proti násiliu na ženách a domácemu násiliu v celej EÚ. K návrhu smernice dlhodobo vyzýval Európsky parlament. Predkladatelia majú tiež za to, že Slovenská republika nemusí a nemôže so zavedením novej skutkovej podstaty trestného činu domáceho násilia čakať do prijatia pripravovanej smernice o násilí na ženách a domácom násilí. Obete a preživšie tohto ohavného trestného činu majú právo na efektívnu pomoc a podporu v čo najrýchlejšom možnom čase.
Slovenský právny poriadok taktiež neponúka primeranú odpoveď na domáce násilie. Nepozná trestnoprávnu definíciu domáceho násilia, napokon nie je definovaný ani pojem násilia. Navrhovaná úprava preto ponúka efektívny nástroj na postihovanie páchateľov domáceho násilia, ktorý zvýši dôveru obetí a preživších v právny systém a jeho ochranu a prispeje k zvýšeniu oznamovania domáceho násilia.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická zmena.
K bodu 2
12 Tunikova proti Rusku, 14.december 2021
13 A.E. proti Bulharsku, 23.máj 2023
Navrhuje sa vytvorenie novej skutkovej podstaty trestného činu domáceho násilia, ktorá by do nášho Trestného zákona doplnila chýbajúci pojem, ktorým sa však trestné právo zaoberá v teórii aj v praxi. Za domáce násilie sa považujú rôzne formy násilia a utrpenia (fyzické, sexuálne, psychické, emočné, ekonomické), ktoré malo, alebo môže mať negatívne dopady na život, zdravie, telesnú alebo duševnú integritu, slobodu a dôstojnosť osoby vo vzťahu s osobou páchajúcou násilie.
Domáce alebo rodinné prostredie je jedným z charakteristických prvkov definície. Definuje sa preto vzťah medzi osobou zažívajúcou domáce násilie a osobou páchajúcou násilie, ktorý môže okrem rodinných a partnerských väzieb zahŕňať aj iný obdobný pomer, pričom skutočnosť, či obeť žije alebo žila s páchateľom nie je obligatórnym prvkom. Trvanie vzťahu taktiež nie je podmienkou pretože ani separáciou partnerov často domáce násilie nekončí.
Ďalším charakteristickým prvkom v navrhovanej definícii domáceho násilia je jeho opakovanosť a pravidelnosť. Jasne tiež rozdeľuje situáciu obete a páchateľa, kde nerovný a mocenský vzťah za následok neslobodné rozhodovanie a konanie obete domáceho násilia v rozpore s jej slobodnou vôľou.
Navrhuje sa tiež prísnejšie trestať domáce násilie v prítomnosti dieťaťa.
Čl. II
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti od 1. júna 2024.