1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
V ústavnoprávnej histórii samostatnej Slovenskej republiky sa ani počas tridsiatich rokov samostatnosti nevytvorilo puto medzi amnestiou a spravodlivosťou. Vzhľadom na:
-historickú skúsenosť s udeľovaním amnestií,
-aktuálnu spoločensko-politickú situáciu, keď sa bez akejkoľvek širšej diskusie radikálne a plošne znižujú tresty (najmä za korupciu), ruší inštitúcia, ktorá sa roky špecializovala práve na stíhanie trestnej činnosti páchanej zločineckými skupinami či korupčnej trestnej činnosti,
-blížiace sa voľby prezidenta Slovenskej republiky, v ktorých veľkú šancu na víťazstvo človek, ktorý aktívne prispieva k plošnému znižovaniu trestov, rušeniu Úradu špeciálnej prokuratúry, a ktorý viac či menej skryto spochybňuje viaceré trestné stíhania či udelené tresty vo viacerých citlivých prípadoch, a
-vyjadrenia predsedu vlády a politikov súčasnej vládnej koalície, ktorí sa o zločincoch právoplatne odsúdených za najzávažnejšie korupčné trestné činy vyjadrujú ako o “politických väzňoch”, ktorí by mali byť omilostení a odškodnení,
je poslanecký klub SLOVENSKO, ZA ĽUDÍ a Kresťanská únia mimoriadne znepokojený vedomím, že prezident SR v oblasti udeľovania milostí a amnestií prakticky neobmedzené možnosti. V súčasnosti totiž jestvujú pri udeľovaní milosti a amnestie len minimálne obmedzenia, resp. nápravné mechanizmy, ak sa prezidentom stane „náš človek“ a mal by záujem udeliť amnestiu „jeho ľuďom“. Súhlas vlády sa vyžaduje len pri amnestii a zrušenie milosti alebo amnestie parlamentom si vyžaduje kvalifikovanú ústavnú väčšinu.
Cieľom predloženého návrhu zákona je, aby udelením milosti alebo amnestie nebolo možné odpustiť, zmierniť alebo zahladiť tresty uložené súdmi v trestných konaniach za niektorý z trestných činov korupcie, trestného činu založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny, trestného činu založenia, zosnovania a podporovania teroristickej skupiny alebo za trestný čin spáchaný organizovanou skupinou, zločineckou skupinou alebo teroristickou skupinou.
Ide o trestné činy, ktorých dopady na spoločnosť mimoriadne negatívne a v dôsledku týchto činov spoločnosť prichádza o stovky miliónov eur, ktoré by mohli byť použité v prospech riešenia problémov občanov Slovenskej republiky. Tieto trestné činy pred zrakmi verejnosti častokrát skryté a ich odhalenie si vyžaduje najväčšie úsilie. Práve pri odhaľovaní a potrestaní trestných činov korupcie a zločineckých skupín je nevyhnutný jasný zmysel pre spravodlivosť, odhodlanie a neraz aj odvaha všetkých zúčastnených počnúc
2
policajtmi, prokurátormi a sudcami. Predstavitelia orgánov činných v trestnom konaní, ktorí sa neboja stíhať korupciu na najvyšších miestach často vystavení šikane, ako sme toho svedkami v poslednom období.
Predstava, že by práve páchatelia korupcie či členovia zločineckých skupín, ktorí spôsobili Slovensku a občanom Slovenska obrovské škody, mohli byť hlavou štátu omilostení či amnestovaní bez toho, aby to vo verejnosti výraznejšie zarezonovalo, je pre poslanecký klub SLOVENSKO, ZA ĽUDÍ a Kresťanská únia, pre ktorý je najzásadnejší boj proti korupcii, neakceptovateľná.
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a nezakladá ani žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, či sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
Inštitút amnestií a milostí nikdy nebol a ani v súčasnosti nemôže byť vnímaný ako svojvôľa hlavy štátu. Účinky amnestií a milostí sa dlhodobo viažu na splnenie určitých podmienok, ktorých účelom je zabránenie ich zrejmému zneužitiu.
Hoci v podmienkach Slovenskej republiky máme skúsenosti so zneužitím inštitútu amnestií (tzv. Mečiarove amnestie), náprava ich dôsledkov do dnes nie je úplne ukončená. Poslanecký klub SLOVENSKO, ZA ĽUDÍ a Kresťanská únia preto predkladá návrh zákona, ktorým je možné predísť celospoločenskej hrozbe v úplnú stratu dôvery v právny štát a spravodlivosť.
Cieľom predloženého návrhu zákona je preto zavedenie výnimky z možnosti udelenia milosti alebo amnestie. Navrhuje sa neumožniť odpustenie, zmiernenie alebo zahladenie trestov uložených súdmi v trestných konaniach za:
- niektorý z trestných činov korupcie (trestný čin prijímania úplatku, trestný čin podplácania, trestný čin nepriamej korupcie, trestný čin volebnej korupcie, trestný čin športovej korupcie, trestný čin prijatia a poskytnutia nenáležitej výhody),
- trestného činu založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny,
- trestného činu založenia, zosnovania a podporovania teroristickej skupiny alebo
- trestného činu spáchaného organizovanou skupinou, zločineckou skupinou alebo teroristickou skupinou.
K Čl. II
Navrhuje účinnosť zákona od 1. júna 2024.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)proti Slovenskej republike nebol začatý postup zo strany Európskej komisie alebo konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení,
c)bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne.
5
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.