1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších prepisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
Súčasná „uponáhľaná“ spoločnosť zameraná na ekonomiku často berie možnosť rodičom tráviť viac času s deťmi, alebo manželom spoločne, alebo pracovne vyťaženým ľuďom so svojimi rodičmi dôchodcami. Niektorí rodičia, predovšetkým zamestnané matky s viacerými deťmi majú často málo „paragrafov“, aby si vybavili svoje nutné záležitosti, vybavili veci aj v súvislosti so svojimi deťmi čo sa týka starostlivosti o ich zdravotný stav, a preto si ukrojujú na tieto záležitosti aj z dovolenky. Predkladaný návrh zákona umožňuje ľuďom zamestnaným v profesiách, ak to povaha práce dovoľuje, aby mali viac dní voľna, v ktorých by sa mohli venovať svojim blízkym, ale aj sami sebe bez toho, aby odpracovali v danom týždni menej hodín ako ich kolegovia a museli si brať v práci voľno. Predkladateľ zákona vychádza v ústrety zamestnancom bez toho, aby poškodil, alebo nejakým spôsobom spôsobil problémy ich zamestnávateľom.
V predkladanom návrhu zákona sa zavádza 4-dňový pracovný týždeň pri odpracovaní rovnakého množstva hodín ako pri 5-dňovom pracovnom týždni. V zásade je to pri väčšine zamestnancov 40 hodín týždenne. V prípade, ak to typ a povaha pracovného miesta umožňuje, zamestnávateľ bude musieť zamestnancovi na základe jeho žiadosti rozvrhnúť týždenný pracovný čas na štyri dni. Rozdiel oproti súčasnej právnej úprave spočíva v tom, že pokiaľ o toto rozvrhnutie ustanoveného týždenného pracovného času zamestnanec požiada a prerokuje to so zamestnávateľom, zamestnávateľ je povinný rozvrhnúť týždenný pracovný čas zamestnanca tak, že zamestnanec získa deň nepretržitého odpočinku naviac.
Inými slovami, zamestnanec by tak mal v porovnaní s inými zamestnancami na obdobnej pozícii o jeden deň nepretržitého odpočinku viac, a to za predpokladu odpracovania rovnakého počtu hodín za týždeň ako jeho kolegovia, ktorí pracujú päť dní. Napríklad, ak účtovníčka bude chodiť do práce v pondelok a v stredu na 12 hodín a v utorok a štvrtok na osem hodín, v piatok nebude musieť prísť do práce. Tým môže získať teoreticky každý týždeň v roku predĺžený trojdňový víkend s rodinou, príbuznými a priateľmi, prípadne ho využiť na starostlivosť o rodičov v pokročilom veku. Bude mať viac času na voľnočasové aktivity a psychohygienu, viac príležitostí na cestovanie, možnosť vybaviť si v tom čase lekárov, úrady či iné súkromné záležitosti mimo pracovného času v priebehu pracovného týždňa bez toho, aby si musela brať v práci voľno.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, v istých ohľadoch pozitívny a v niektorých aj negatívny vplyv na
2
podnikateľské prostredie, nemá žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie ani vplyvy na služby pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa všeobecné ustanovenie, ktoré sa vzťahuje na rovnomerné aj nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času. Zamestnávateľ na žiadosť zamestnanca a po prerokovaní s ním povinnosť rozvrhnúť mu ustanovený týždenný pracovný čas tak, že zamestnancovi poskytne deň nepretržitého odpočinku naviac, teda voľný deň naviac, avšak pri zachovaní povinnosti zamestnanca odpracovať ustanovený týždenný pracovný čas. V praxi to teda znamená, že za štyri dni zamestnanec odpracuje celý päťdňový pracovný čas, teda celý týždenný pracovný čas.
K bodu 2
Vzhľadom na to, že po prijatí navrhovanej právnej úpravy môže na žiadosť zamestnanca dôjsť k situácii, že pracovný čas presiahne deväť hodín, ustanovuje sa výnimka z uvedeného pravidla.
K bodu 3
Pri rovnomernom rozvrhnutí pracovného času rozvrhuje zamestnávateľ týždenný pracovný čas v zásade na päť pracovných dní v týždni. V zmysle bodu 1 sa zamestnávateľovi ukladá povinnosť na žiadosť zamestnanca a po prerokovaní s ním rozvrhnúť pracovný čas na štyri pracovné dni v týždni, pri zachovaní celkového týždenného pracovného času.
K bodu 4
Keďže zamestnancovi vznikne deň odpočinku naviac, zamestnávateľ je povinný rozvrhnúť ustanovený týždenný pracovný čas v zásade tak, aby mal zamestnanec raz za týždeň tri po sebe nasledujúce dni nepretržitého odpočinku, a to piatok, sobotu a nedeľu alebo sobotu, nedeľu a pondelok. Zároveň sa však môže zamestnanec dohodnúť so zamestnávateľom, aby mal deň odpočinku naviac v iný deň, ako je piatok alebo pondelok, s rešpektovaním ustanovenia prvej vety. Ustanovenie odseku 2 sa použije primerane.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. júla 2024.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších prepisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
6
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Podľa aktuálnej právnej úpravy nie je povinnosťou zamestnávateľa umožniť zamestnancovi na základe jeho žiadosti pracovať len štyri dni z „bežného“ pracovného týždňa, a to za predpokladu odpracovania ustanoveného týždenného pracovného času. Problém sa týka všetkých zamestnancov v Slovenskej republike.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zaviesť štvordňový pracovný týždeň pre každého zamestnanca, ktorý o to požiada a prerokuje svoju žiadosť so zamestnávateľom. Účelom právnej úpravy je teda dať možnosť zamestnancom takpovediac upratať si svoj pracovný čas takým spôsobom, aby napríklad dosiahli predĺžené víkendy na cestovanie a objavovanie krásnych miest Slovenska i Európy.
Pozitívom navrhovanej úpravy je najmä umožniť zamestnancom získať jeden deň nepretržitého odpočinku naviac bez nutnosti čerpania zákonnej dovolenky, čím sa naplní cieľ tejto novely.
4.Dotknuté subjekty
Návrh zákona sa týka všetkých zamestnávateľov a zamestnancov v Slovenskej republike.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie by mohlo byť zavedenie štvordňového pracovného týždňa bez nutnosti nadrobiť si 5. deň odpracovanými hodinami naviac, tak ako to je v niektorých západoeurópskych krajinách. Takéto riešenie by však bolo podstatne finančne náročnejšie pre podnikateľov a celé hospodárstvo SR.
Nulový variant by znamenal, že definovaný problém by bol naďalej podmienený nutnosťou dohody zamestnanca so zamestnávateľom. Zamestnanec v prípade nedosiahnutia dohody so zamestnávateľom buď dostane preplatené naviac hodiny ako nadčasy alebo dostane do nejakého termíne náhradné pracovné voľno.
6.Vykonávacie predpisy
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá prijatie alebo zmenu už existujúcich vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Navrhujeme preskúmanie účinnosti a účelnosti a zároveň vyhodnotenie vplyvov tejto právnej úpravy po troch rokoch od jej prijatia.
Ako kritérium navrhujeme prieskum spokojnosti u vybranej vzorky zamestnávateľov, teda v segmente veľkých spoločností s 500 plus zamestnancami, ako aj v segmente malých a stredných spoločností, zamestnávateľov.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
7
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti, keďže sa predpokladá, že väčšina zamestnancov využije deň nepretržitého odpočinku práve na udržovanie rodinných väzieb, zdravotnú starostlivosť, vzdelávanie, zosúladenie rodinného a pracovného života a pod.
Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv u podnikateľov podnikajúcich v oblasti cestovného ruchu, keďže sa predpokladá, že zamestnanci využijú predĺžené víkendy, ktoré získajú touto právnou úpravou určite aj na cestovanie a využívanie rôznych služieb počas cestovania. Zároveň predpokladáme aj isté negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, a to z dôvodu nadmernej administratívnej záťaže vyvolanej každému podnikateľovi nutnosťou individuálne rokovať so zamestnancami, ktorí budú požadovať štvordňový pracovný týždeň.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Navrhovateľ spracoval návrh zákona v súčinnosti s odbornými tímami hnutia SLOVENSKO.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené