Príjmy verejnej správy:Očakáva sa, že zavedenie nových povinností bude znamenať zníženie príjmov verejnej správy znížením príjmov zo správnych poplatkov. Pri zohľadnení počtu výpisov vydaných na pobočkách Slovenskej pošty za rok 2022 sa očakáva zníženie príjmov verejnej správy o 1 423 650,- EUR.
Z porovnania výdavkov verejnej správy a príjmov verejnej správy je možné predpokladať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v sume 947 621,- EUR v prvom roku zavedenia povinnosti a 847 621,- EUR v ďalších rokoch, najmä z dôvodu výpadku príjmov zo správnych poplatkov.
K vplyvom na podnikateľské prostredie: Predpokladá sa, že predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, najmä vo forme odstránenia administratívnych poplatkov, cestovných nákladov a strateného času spojeného s predkladaním výpisov a odpisov z vybraných evidencií verejnej správy v obchodnom styku. Odhaduje sa, že priemerné náklady na vydanie 1 výpisu na strane občana/podnikateľa sú cca 13,22,- EUR. V tom sú započítané: (1) cestovné náklady občana/podnikateľa na dopravu k miestu poskytovania služby a späť vo výške 2,20,- EUR), (2) suma, ktorú občan/podnikateľ platí pri vystavení požadovaných výpisov podľa sadzobníka cien z roku 2022 a (3) čas strávený pri získaní požadovaného výpisu vrátane času stráveného cestovaním (cca. 56 minút) vynásobený priemernou hodinovou mzdou.
Ročne je vydaných 358 500 výpisov a odpisov len cez infraštruktúru IOMO na pobočkách Slovenskej pošty. Platí však, že na pobočkách Slovenskej pošty sa vydávajú len 4 výpisy z celkového počtu 22, ktoré sú predmetom návrhu zákona. Dá sa tiež predpokladať, že údaje, ktorých sprístupňovanie tretím stranám je predmetom návrhu zákona, sa poskytujú vo forme výpisov a odpisov aj mimo infraštruktúry integrovaných obslužných miest. Ich početnosť však v tomto momente nie je možné doložiť. Vyššia početnosť vydávaných výpisov bude posilňovať ekonomické rácio pre navrhovanú zmenu.
Výdavky tretích strán:
Očakáva sa, že implementácia návrhu zákona bude vyžadovať aj výdavky tretích strán. Zákon tieto výdavky nestanovuje ako povinnosť, ale pre konkrétnosť vyčíslenia všeobecných prínosov návrhu zákona sú dané výdavky pre tretie strany popísané nižšie. Tie, podobne ako pri výdavkoch na strane verejnej správy budú primárne spojené s nasledujúcimi požiadavkami:
-výdavky spojené s implementáciou a pripojením na aplikačné rozhranie (modul procesnej integrácie a integrácie údajov) a prevádzkou - expertný odhad cca 20 000,- EUR na 1 pripojený subjekt. Odhaduje sa pripojenie 10 subjektov ročne - t.j. 200 000,- EUR ročne)
Celkový odhad výdavkov tretích strán predstavuje 200 000 EUR ročne pri pripojení 10 individuálnych subjektov na modul.
Celková úspora výdavkov pre občanov/podnikateľov pri zohľadnení počtu a štruktúry výpisov vydaných na pobočkách Slovenskej pošty je odhadovaná na 4 539 000,- EUR ročne (súčet úspory občana na poplatkoch za výpisy - 1 423 650,- EUR, cestovných nákladov vo výške 788 700,- EUR, a ušetreného času občana 2 526 650,- EUR, mínus výdavky tretích strán v hodnote 200 000,- EUR ročne).