DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Hargaš, Michal Truban, Ivan Štefunko, Štefan Kišš, Darina Luščíková
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
Cieľom návrhu zákona je znížiť byrokratickú záťaž občanov a podnikateľov tým, že sa minimalizuje potreba predkladať vybrané výpisy a odpisy zo štátnych evidencií (napr. výpis z obchodného registra, výpis z registra trestov, výpis z listu vlastníctva a pod.) pri kontakte občanov a podnikateľov so subjektami mimo verejnej správy (napr. v komerčnej sfére). Rozsahom pôjde o odstránenie potreby predkladať 22 výpisov a odpisov, ktoré dnes predmetom zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii).
Vplyvy zákona kalkulované na základe dát o početnosti výpisov dnes vydávaných na pobočkách Slovenskej pošty (358 500 výpisov za rok 2022), pričom je dôležité poznamenať, že Slovenská pošta vydáva len 4 z 22 výpisov, ktoré predmetom predkladaného zákona. Okrem Slovenskej pošty ďalšie výpisy a odpisy vydávané na ďalších orgánoch verejnej moci, ale presné dáta o početnosti nie je možné v tomto momente predložiť. Zákon predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v sume 947 621,- EUR v prvom roku zavedenia povinnosti a 847 621,- EUR v ďalších rokoch, najmä z dôvodu výpadku príjmov zo správnych poplatkov. Celková úspora výdavkov pre občanov/podnikateľov (pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy) je odhadovaná na 4 539 000,- EUR ročne. Dáta o početnosti výpisov vydávaných mimo pobočiek Slovenskej pošty (na iných OVM) budú ďalej posilňovať ekonomické rácio pre navrhovanú zmenu.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy:
Výdavky verejnej správy:
Očakáva sa, že na splnenie povinností z predkladaného návrhu zákona bude potrebné vynaložiť nasledovné výdavky z rozpočtu verejnej správy:
-výdavky spojené s technickým zabezpečením plnenia povinností správcu modulu procesnej integrácie a integrácie údajov (vytvorenie aplikačného rozhrania) - expertný odhad cca 50 000,- EUR. Technické riešenie by malo nadväzovať na realizáciu projektu Manažment osobných údajov, ktorý z prostriedkov EŠIF implementuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
-výdavky spojené s vytvorením metodiky prístupu tretích strán k údajom cez aplikačné rozhranie - expertný odhad cca 50 000,- EUR
-výdavky spojené s pripojením tretích strán cez aplikačné rozhranie - expertný odhad cca 10 000,- EUR na 1 pripojený subjekt. Odhaduje sa pripojenie 10 subjektov ročne - t.j. 100 000,- EUR ročne
Celková potreba nových výdavkov verejnej správy: 200 000,- EUR v 1. roku účinnosti navrhovaných zmien. Následne 100 000,- EUR ročne.
Očakáva sa, že zavedenie nových povinností prinesie nasledovné úspory výdavkov na strane verejnej správy:
-ročná početnosť výpisov a odpisov z evidencií podľa návrhu zákona, ktoré dnes vydávané fyzicky: minimálne 358 500. Vychádza sa z údajov o početnosti vydaných výpisov cez infraštruktúru integrovaných obslužných miest na pobočkách Slovenskej pošty. Nakoľko tieto výpisy nemôžu vyžadovať od občanov orgány verejnej moci, predpokladá sa, že všetky vydávané pre potreby preukazovania skutočností v inom ako úradnom styku a teda zavedením právnej úpravy podľa predkladaného návrhu zákona, by postupne došlo k odstráneniu potreby takéto výpisy a odpisy vydávať. Platí však, že na pobočkách Slovenskej pošty sa vydávajú len 4 výpisy z celkového počtu 22, ktoré predmetom návrhu zákona. sa tiež predpokladať, že údaje, ktorých sprístupňovanie tretím stranám je predmetom návrhu zákona, sa poskytujú vo forme výpisov a odpisov aj mimo infraštruktúry integrovaných obslužných miest. Ich početnosť však v tomto momente nie je možné doložiť. Vyššia početnosť vydávaných výpisov bude posilňovať ekonomické rácio pre navrhovanú zmenu.
-Úspora výdavkov na strane verejnej správy teda vychádza z: (1) úspor materiálu spojených s tlačou papierových výpisov a (2) úspor nákladov na prácu zamestnancov verejnej správy.
-Pri zohľadnení počtu výpisov vydávaných cez pobočky Slovenskej pošty sa odhaduje ročná úspora tlače na úrovni 57 641,- EUR (358 500 výpisov vydaných na pobočkách Slovenskej pošty za rok 2022 predstavuje 669 000 listov papiera A4).
-Úspory nákladov na prácu zamestnancov verejnej správy vychádzajú z dĺžky trvania vybavenia služby zamestnanca verejnej správy (10 min.) vynásobené priemernou hodinovou mzdou. Tieto úspory pri zohľadnení počtu výpisov vydaných na pobočkách Slovenskej pošty za rok 2022 predstavujú 618 387- EUR.
Celková bilancia na strane výdavkov verejnej správy predstavuje úsporu 476 029,- EUR v prvom roku a 576 029,- EUR v ďalších rokoch.
Príjmy verejnej správy:
Očakáva sa, že zavedenie nových povinností bude znamenať zníženie príjmov verejnej správy znížením príjmov zo správnych poplatkov. Pri zohľadnení počtu výpisov vydaných na pobočkách Slovenskej pošty za rok 2022 sa očakáva zníženie príjmov verejnej správy o 1 423 650,- EUR.
Z porovnania výdavkov verejnej správy a príjmov verejnej správy je možné predpokladať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v sume 947 621,- EUR v prvom roku zavedenia povinnosti a 847 621,- EUR v ďalších rokoch, najmä z dôvodu výpadku príjmov zo správnych poplatkov.
K vplyvom na podnikateľské prostredie:
Predpokladá sa, že predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, najmä vo forme odstránenia administratívnych poplatkov, cestovných nákladov a strateného času spojeného s predkladaním výpisov a odpisov z vybraných evidencií verejnej správy v obchodnom styku. Odhaduje sa, že priemerné náklady na vydanie 1 výpisu na strane občana/podnikateľa cca 13,22,- EUR. V tom započítané: (1) cestovné náklady občana/podnikateľa na dopravu k miestu poskytovania služby a späť vo výške 2,20,- EUR), (2) suma, ktorú občan/podnikateľ platí pri vystavení požadovaných výpisov podľa sadzobníka cien z roku 2022 a (3) čas strávený pri získaní požadovaného výpisu vrátane času stráveného cestovaním (cca. 56 minút) vynásobený priemernou hodinovou mzdou.
Ročne je vydaných 358 500 výpisov a odpisov len cez infraštruktúru IOMO na pobočkách Slovenskej pošty. Platí však, že na pobočkách Slovenskej pošty sa vydávajú len 4 výpisy z celkového počtu 22, ktoré predmetom návrhu zákona. sa tiež predpokladať, že údaje, ktorých sprístupňovanie tretím stranám je predmetom návrhu zákona, sa poskytujú vo forme výpisov a odpisov aj mimo infraštruktúry integrovaných obslužných miest. Ich početnosť však v tomto momente nie je možné doložiť. Vyššia početnosť vydávaných výpisov bude posilňovať ekonomické rácio pre navrhovanú zmenu.
Výdavky tretích strán:
Očakáva sa, že implementácia návrhu zákona bude vyžadovať aj výdavky tretích strán. Zákon tieto výdavky nestanovuje ako povinnosť, ale pre konkrétnosť vyčíslenia všeobecných prínosov návrhu zákona dané výdavky pre tretie strany popísané nižšie. Tie, podobne ako pri výdavkoch na strane verejnej správy budú primárne spojené s nasledujúcimi požiadavkami:
-výdavky spojené s implementáciou a pripojením na aplikačné rozhranie (modul procesnej integrácie a integrácie údajov) a prevádzkou - expertný odhad cca 20 000,- EUR na 1 pripojený subjekt. Odhaduje sa pripojenie 10 subjektov ročne - t.j. 200 000,- EUR ročne)
Celkový odhad výdavkov tretích strán predstavuje 200 000 EUR ročne pri pripojení 10 individuálnych subjektov na modul.
Celková úspora výdavkov pre občanov/podnikateľov pri zohľadnení počtu a štruktúry výpisov vydaných na pobočkách Slovenskej pošty je odhadovaná na 4 539 000,- EUR ročne (súčet úspory občana na poplatkoch za výpisy - 1 423 650,- EUR, cestovných nákladov vo výške 788 700,- EUR, a ušetreného času občana 2 526 650,- EUR, mínus výdavky tretích strán v hodnote 200 000,- EUR ročne).
K sociálnym vplyvom (vplyv na hospodárenie obyvateľstva):
Predpokladá sa, že predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľstva, najmä vo forme odstránenia administratívnych poplatkov, cestovných nákladov a strateného času spojeného s predkladaním výpisov a odpisov z vybraných evidencií verejnej správy. Analogicky sa na hospodárenie obyvateľstva vzťahuje kalkulácia vplyvov na podnikateľské prostredie.
K vplyvom na životné prostredie:
Prijatím návrhu zákona vznikne priestor pre zníženie potreby vydávania papierových výpisov a odpisov z vybraných evidencií verejnej správy, čo bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie. Elektronizáciou tiež dôjde k zníženiu potreby cestovať za účelom vybavenia výpisov a odpisov zo štátnych evidencií, čo bude mať pozitívny vplyv na tvorbu emisií a teda aj životné prostredie.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti:
Navrhované zmeny vytvárajú priestor na širšie využívanie infraštruktúry a údajov verejnej správy v komerčnom sektore a prispievajú k znižovaniu administratívneho zaťaženia občanov a podnikateľov pri riešení ich životných situácií, čím dochádza k plneniu cieľov Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy SR na roky 2022-2026.
K vplyvom na služby verejnej správy pre občana:
Navrhovaná úprava prinesie rozšírenie portfólia služieb verejnej správy pre občanov a zvýšenie ich kvality. Zvyšuje sa tiež otvorenosť verejnej správy tým, že údaje sa budú poskytovať tretím stranám a budú použiteľné na právne úkony.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného materiálu. Návrh zákona bol takisto zaslaný na posúdenie vplyvov Rade pre rozpočtovú zodpovednosť.