Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy z dôvodu výpadku príjmov zo správnych poplatkov a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na životné prostredie, pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana a pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I.
Navrhuje sa rozšírenie oprávnenia správcu modulu procesnej integrácie a integrácie údajov na poskytovanie údajov o fyzickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe tretej strane, so súhlasom osoby, ktorej sa tieto údaje týkajú. Ide o univerzálne riešenie sprístupňovania údajov tretej strane, t.j. nie je viazané na konkrétne typy údajov.
Súhlas osoby, ktorej sa údaje týkajú je nevyhnutnou podmienkou s ohľadom na dodržiavanie princípov ochrany osobných údajov (GDPR). Podmienka súhlasu tiež zabezpečí, že tretie strany nebudú môcť pristupovať k údajom z informačných systémov verejnej správy plošne, ale len vo vybraných prípadoch, kde bol na to súhlas udelený osobou, ktorej sa údaje týkajú. Na poskytovanie údajov tretím stranám sa budú vzťahovať pravidlá a podmienky poskytovania údajov v prostredí informačných technológií verejnej správy, ktoré určí Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, vrátane štandardov a podmienok v oblasti bezpečnosti.
Navrhovaná úprava prináša systémové riešenie poskytovania údajov z verejných registrov tretím stranám, ktoré doposiaľ postupovali podľa čiastkových úprav v príslušnej legislatíve3.
Navrhuje sa zavedenie povinnosti správcu modulu procesnej integrácie a integrácie údajov poskytovať údaje v rozsahu podľa osobitného predpisu spôsobom podľa §10. Cieľom navrhovanej úpravy je zabezpečiť poskytovanie rovnakého rozsahu údajov, aké sa už dnes vymieňajú na základe zákona č. 177/2018 Z. z. medzi orgánmi verejnej moci, aj tretím stranám. Navrhuje sa, aby boli takto poskytované údaje použiteľné na právne úkony vo vzťahu k osobám, ktorých sa týkajú a tretím stranám. Z filozofického hľadiska ide o rovnaký prístup, akým bola zavedená povinnosť vymieňať si konkrétne údaje medzi orgánmi verejnej moci zákonom č. 177/2018 Z. z., ktorý bol obsahovým naplnením systémového princípu výmeny údajov v zmysle § 17 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
3 Napríklad § 89 ods. 7 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 110 ods. 5 zákona č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách, resp. § 113 ods. 1 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.