DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Michal Truban, Ivan Štefunko, Štefan Kišš, Ján Hargaš, Darina Luščíková
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
A.3.1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Navrhovaná zmena zákona predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy v krátkodobom horizonte. Vplyvy zmien v odpočtových skupinách nie je možné presne vyčísliť, no v dlhodobom horizonte tieto riešenia bez vplyvov, keďže zaradený majetok do užívania by si podnikateľský subjekt v účtovníctve odpísal bez ohľadu na tieto zmeny. Pozitívne vplyvy na rozpočet predpokladáme najmä zo zvýšenej spotreby a záujmu podnikov inovovať spolu s dôrazom na ekologickejšiu formu energie s cieľom zníženia mesačných nákladov.
Na základe kompletných dát o superodpočte za rok 2021, kedy 10 najväčších superodpočtov tvorilo takmer polovicu čerpanej sumy (od 3,8 miliońa eur po 65,1 milióna eur), predpokladáme v roku 2026 z daňových priznaní za rok 2025 výpadok verejných financií v objeme 10 miliónov eur. Dynamické efekty tohto riešenia nie vyčíslené, avšak očakáva sa prírastok do rozpočtu na daniach a odvodoch v dôsledku vyššej ekonomickej aktivity vďaka tejto legislatíve. Podľa zdrojov zo zahraničia z analýzy Národnej banky Slovenska z roku 2023, daňové úľavy pomáhajú zvýšiť výdavky na výskum a vývoj, a to konkrétne 10% daňové zvýhodnenie vie v dlhodobom horizonte zvýšiť výdavky na výskum a vývoj o 10 % a viac. Dôležité je však ich správne nastavenie.
A.3.2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
Novela predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Rýchlejším odpísaním vybraného majetku a zvýšením odpočtu nákladov na výskum a vývoj daňové subjekty ušetria na dani z príjmu právnických osôb a tieto prostriedky môžu využiť na ďalšiu reinvestíciu kapitálu, investíciami do inovácií a ekologických riešení. Podniky zvýšia svoju spotrebu, budú sa viac zaujímať o ekologické formy získavania energie a zároveň budú motivované prinášať inovatívne riešenia.
Zvýšením hranice pre odpisovanie hmotného majetku sa čiastočne odbremenia daňové subjekty od ich evidencie, keďže aktuálne platný limit už nereflektuje súčasné ceny.
A.3.3. Sociálne vplyvy
-Vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
Novela zákona predpokladá pozitívne vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, zvyšuje priestor pre podnikateľské subjekty na investície do inovácií a zelených technológií, čo bude mať za následok rast produktivity práce a postupné zvyšovanie životnej úrovne obyvateľstva prostredníctvom vyšších reálnych miezd.
-Vplyvy na sociálnu exklúziu
Navrhovaná zmena zákona nepredpokladá vplyvy na sociálnu exklúziu.
-Vplyvy na rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
Navrhovaná novela zákona predpokladá pozitívne vplyvy na zamestnanosť. Tieto opatrenia prinesú podnikateľom istú formu úľavy na daniach a teda možnosti rastu spolu s prijímaním nových zamestnancov. Majú pozitívny vplyv najmä na vysokokvalifikovaných pracovníkov zaoberajúcich sa výskumom a vývojom v rôznych odvetviach priemyslu a služieb. Prostredie podporujúce podnikavosť a inovácie môže takisto prilákať zahraničných investorov a inovátorov na Slovensko.
A.3.4. Vplyvy na životné prostredie
Novela zákona predpokladá pozitívne vplyvy na životné prostredie. Predkladaný zákon podnietiť výstavbu budov s najvyššou energetickou úspornosťou a prechod na zelenšiu energiu zvýhodneným odpisom týchto technológií, čím reflektuje na zníženie emisií a zlepšenie životného prostredia. Opotrebované alebo nevhodné zariadenia, ako aj nevhodné spôsoby vykurovania budov prispievajú k zvýšenej tvorbe emisií, ktoré následne vdychované. Emisie zo stavieb uvoľňované relatívne nízko nad zemou, a preto majú aj väčší negatívny vplyv na obyvateľov. Všetky negatívne externé vplyvy z posledných rokov by mala Slovenská republika vziať ako príležitosť a je nevyhnutné, aby sa slovenská ekonomika začala prispôsobovať téme tohto storočia, ktorou je zelená tranzícia.
A.3.5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Navrhovaná zmena zákona predpokladá pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Vyššie investície do inovácií prinesú väčšie zameranie na digitalizáciu vo firmách a zároveň nové inovácie v tejto oblasti.
A.3.6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Navrhovaná novela nepredpokladá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.3.7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Navrhovaná novela zákona nepredpokladá vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
A.4. Alternatívne riešenia
Existuje viacero alternatívnych riešení na podporu výskumu a vývoja, inovácií, zelených riešení, či ekologickejších stavieb. Tými najbežnejšími priame platby či granty, zrýchlené odpisy aktív, znížené daňové sadzby, daňové úľavy, odpočty a superodpočty výdavkov, stimuly na tvorbu patentov a ďalšie. Predložený návrh pracuje so širšou, nepriamou pomocou podnikom, prostredníctvom kratšej doby odpisovania majetku a odpočtu výdavkov (nákladov) vynaložených na výskum a vývoj. Alternatívnym riešením je priama pomoc vo forme vyšších dotácií na výskum a vývoj či zelené investície. Toto riešenie by malo výraznejšie negatívny vplyv na rozpočet, avšak pomohlo by viac menším a začínajúcim podnikom, ktoré si investície takéhoto typu nemôžu zatiaľ dovoliť.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného materiálu.
Návrh zákona bol takisto zaslaný na posúdenie vplyvov Rade pre rozpočtovú zodpovednosť.