Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Michal Truban, Ivan Štefunko, Štefan Kišš, Ján Hargaš a poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Darina Luščíková.
Cieľom návrhu zákona je po historických poklesoch HDP v reakcii na pandémiu, ktorú nasledovala vojna u nášho východného suseda, energetickú krízu a aktuálne aj vyššie úrokové miery, kedy podniky nedosiahnu na drahšie úvery slúžiace na modernizáciu či ekologizáciu výroby, stimulovať k investovaniu a neodkladaniu spotreby do budúcnosti.
Podľa analýzy OECD rast produktivity práce na Slovensku významne spomalil od globálnej finančnej krízy a môžeme v prípade Slovenska pozorovať postupný dlhodobý trend spomaľovania konvergencie. Dynamické dobiehanie západnej životnej úrovne sa takmer zastavilo a Slovensko sa ocitlo v pasci stredného príjmu. Slovensko v uplynulých rokoch rástlo najmä vďaka prílivu zahraničných investícií, ktoré však boli sústredené do priemyselných montážnych dielní, a integrácii do svetového obchodu. Slovensko ťažilo z príchodu veľkých zahraničných výrobných firiem na rozdiel od menších zameriavajúcich sa na poskytovanie obchodných služieb kde významne zaostáva aj za Poľskom či Českom. Na udržanie rastu produktivity je podľa OECD pre Slovensko nevyhnutné inovovať a adaptovať nové technológie. Avšak adaptácia digitálnych technológií v podnikoch v každom smere zaostáva za priemerom štátov OECD.
Toto zníženie priepasti v produktivite si vyžaduje dynamické technologické zmeny súvisiace so zelenou tranzíciou a prechodom na model ekonomiky založenej na inováciách. Prechod na inovačnú politiku zahŕňa investície do výskumu a vývoja, zlepšenie podnikateľského prostredia a inovačného potenciálu domácich podnikov pre zvýšenie ich konkurencieschopnosti a zabezpečenie rastu. Slovensko zaostáva aj v rebríčkoch konkurencieschopnosti, jeden pripravil International Institute for Management Development (IMD) a v ňom sa Slovensko zhoršilo o 4 pozície, obsadilo 53. miesto a nahradilo Poľsko na najhoršej pozícii v rámci krajín V4, pričom nepriaznivý trend je najmä v ekonomickej výkonnosti, kde nastal prepad za posledné 4 roky o 14 miest z dôvodu silnej orientácie na aktivity s nízkou pridanou hodnotou.
Podľa Eurostatu sa Slovensko v rozpočtovaných výdavkoch na výskum a vývoj umiestňuje na posledných miestach európskeho rebríčka. Za rok 2022 Slovensko investovalo v tejto oblasti len 70 eur na obyvateľa, pričom európsky priemer bol 262 eur. Zároveň výdavky zvyšku európskych partnerov tiež rástli výrazne rýchlejšie ako tie slovenské. Celá Európska únia v roku 2022 investovala 117 miliárd eur, čo je 49 % nárast oproti roku 2012. Slovensko za posledných desať rokov navýšilo investície iba o 26 %. Medzi rokmi 2021 a 2022 podporu dokonca znížilo.
Celkové výdavky Slovenska vynaložené na výskum a vývoj, v pomere k HDP, patria konštantne k najnižším v rámci krajín Európskej únie. Slovensko nezaostáva len za krajinami 27, ale aj za krajinami V4. Kým priemerná európska krajina v roku 2022 investovala 0,74 % HDP, Slovensko iba 0,35 %. To je dokonca najmenej za posledných desať rokov. Pričom je dokázané, že zvýšenie podnikových výdavkov na vedu a výskum o 0,1 % HDP môže priniesť v dlhodobom horizonte vyššie HDP o 0,46 %. Takisto ako v minulosti investície do
nehmotného majetku priniesli 0,5 p. b. rastu HDP v európskych krajinách v rokoch 1995 2007.
Inovácie v dlhodobom horizonte považované za významný motor hospodárskeho rastu, avšak vzťah medzi inováciou a rastom býva komplexný a závisí od výberu správnej inovačnej politiky. Vlády majú na podporu podnikových výdavkov na výskum a vývoj k dispozícii niekoľko nástrojov. Najbežnejšími priame platby či granty, zrýchlené odpisy aktív, znížené daňové sadzby, daňové úľavy, odpočty a superodpočty výdavkov, stimuly na tvorbu patentov a ďalšie. Niektoré opatrenia ťažko kvantifikovateľné z dôvodu neexistencie priamočiareho vzťahu medzi inovačnou aktivitou a výsledkami tejto aktivity. Daňové zvýhodnenia ponúkajú vysokú kvalitu evidencie, vysokú jednoznačnosť záverov evidencie a vysoký čistý benefit v krátkodobom horizonte.
Z európskeho pohľadu Slovenská republika legislatívu odpisovania vyriešenú relatívne prehľadne, a preto nebolo v záujme predkladateľov vykonať vážnejšie zásahy. V našej súčasne platnej a účinnej právnej úprave zakotvené dve základné metódy odpisovania a 7 odpisových skupín. O niečo pružnejšie nastavené pravidlá odpisovania ma napríklad Česká republika, kde sa všetky odpisové skupiny (majú ich 6) môžu odpisovať zrýchlene aj rovnomerne, pričom výber je na daňovníkovi. Taktiež mnohé krajiny Európskej únie zaviedli nepriame podpory v rokoch 2020 – 2023 počas pandémie COVID-19, no Slovensko bolo v tomto výnimkou.
Zámerom predkladateľov je poskytnutie konkurenčnej výhody zástupcom súkromného sektora s cieľom jednať určitým spôsobom investovanie do výskumu a vývoja, budovanie ekologickejších stavieb, zameranie sa na zelenú energiu. Cieľom návrhu zákona teda nie je zavedenie priamej pomoci vo forme dotácií, ktoré by mohlo získať len niekoľko vybraných subjektov, ale skôr nastaviť pravidlá pre nepriamu podporu pre všetky ekonomické subjekty v podobe zrýchlených odpisov, skrátenia doby odpisovania majetku a tiež formou superodpočtu.
Zameranie sa na udržateľnú alternatívnu formu energie v podnikoch prispieva k znižovaniu emisií skleníkových plynov ale aj k diverzifikácii dodávok energie. Úplný prechod od fosílnych palív k udržateľným obnoviteľným zdrojom si bude vyžadovať zmeny a významné investície v celom energetickom systéme, v priemysle, či doprave. Avšak budovy a ich vykurovanie sa vo významnej miere podieľajú na tvorbe skleníkových plynov aj znečisťujúcich látok. V súčasnosti síce výrazne klesá trend spaľovania tuhých palív, no na druhej strane dochádza k miernemu nárastu emisií zo zemného plynu.
Podľa analýzy Národnej banky Slovenska (NBS) nielen vládne výdavky, ale aj výdavky slovenských firiem zaostávajú v inováciách a výdavkoch na výskum a vývoj za priemerom 27. Len 36,6 % slovenských firiem sa podieľalo na inovačných aktivitách, čo je značne menej v porovnaní s priemerom Európskej únie, kde tento podiel dosahuje 52,7 %. Zaostávanie v inováciách sa dokonca týka aj väčších firiem.
Na Slovensku sa aktuálne využívajú najmä granty, stimuly na tvorbu patentov a superodpočet z dane z príjmov právnických osôb. Podľa výsledkov analýzy NBS je zrejmé, že superodpočet výdavkov na výskum a vývoj je efektívnym nástrojom na podporu podnikových aktivít na Slovensku. Celkový odhad je porovnateľný s Českom a najvyššia efektívnosť sa ukazuje pri stredne veľkých podnikoch.
Slovensko patrilo medzi krajiny s najštedrejším daňovým systémom na podporu výskumu a vývoja. V náraste daňovej podpory medzi rokmi 2011 a 2022 zaznamenalo výraznejší nárast
len Poľsko. Vzhľadom na to, že výraznú rolu v tomto náraste zohrával práve superodpočet výdavkov na vedu a výskum, návrhom zákona sa zavádza čiastočný návrat k sadzbe odpočtu do výšky až 200 %.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá negatívne, ale zároveň aj pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, životné prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, a naopak nepredpokladá vplyvy na služby verejnej správy pre občana, a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I.
K bodu 1
Zvyšuje sa hranica pre odpisovanie hmotného majetku s obstarávacou cenou 1 700 eur a menej na 2 400 eur a menej. Odkedy bol naposledy zvyšovaný tento limit sa vplyvom inflácie a technologického pokroku značne zvýšila obstarávacia cena drobného majetku. Zvýšenie tohto limitu umožní podnikateľom jednorazovo odpísať drobný majetok vo vyššej hodnote, prevažne elektroniku bez toho, aby o ňom museli viesť evidenciu. Napríklad v Českej republike od roku 2021 pristúpili k zvýšeniu tohto limitu zo 40 000 na 80 000 z dôvodov potreby stimulovania aktivity a zvýšenia spotreby.
K bodu 2
Skracuje sa doba odpisovania budov v 6. odpisovej skupine zo 40 na 30 rokov. Zníženie doby odpisovania reflektuje skutočnosti, že po určitom čase je nutné do obnovy budovy opäť investovať, pričom materiály a technológie rýchlo napredujú. Navrhované riešenie sa nijak významne nelíši od riešenia iných členských štátov Európskej únie, v ktorých sa administratívne budovy odpisujú v rozmedzí 10 50 rokov buď rovnomerne alebo zrýchlene.
K bodu 3
Dopĺňa sa možnosť zrýchlene odpisovať hmotný nehnuteľný majetok zaradený do odpisovej skupiny 5 a 6, ak budova energetický certifikát A podľa Vyhlášky Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 364/2012 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2015 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Táto zmena za cieľ podporiť výstavbu a investície do energeticky menej náročných budov, ktoré prispejú nielen k úspore nákladov na energie, ale taktiež k ochrane životného prostredia.
K bodu 4
V nadväznosti na skrátenie doby odpisovania hmotného majetku zaradeného do 6 odpisovej skupiny na dobu 30 rokov sa primerane upravujú aj ročné odpisy pre odpisovú skupinu 6, a to konkrétne na hodnotu 1/30.
K bodu 5 a 6
V nadväznosti na umožnenie zrýchleného odpisovania majetku zaradeného do odpisovej skupiny 5 a 6 sa dopĺňajú koeficienty pre tieto odpisové skupiny, a to konkrétne pre odpisovú skupinu 5 v prvom roku odpisovania na 20, v ďalších rokoch odpisovania na 21 a pre zvýšenú zostatkovú cenu na 20. Pre odpisovú skupinu 6 tieto koeficienty 30, 31 a 30 (v nezmenenom poradí). Daňovníkom to umožní rýchlejšie odpísať budovu s energetickým certifikátom A a tým dosiahnuť úspory na dani skôr.
K bodu 7
Pre daňovníkov, ktorí realizujú projekt výskumu a vývoja sa zvyšuje daňové zvýhodnenie, ktoré spočíva v odpočte výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj od základu dane, tzv. super odpočet. Zavádza sa zvýšenie odpočtu výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj u daňovníka, ktorý realizuje projekt výskumu a vývoja z doterajších 100 % na 200 %, pričom 200 % môže využiť na výdavky, ktoré v úhrnnej sume nepresahujú 1 milión eur. Na zvyšné výdavky presahujúce 1 milión eur sa uplatní odpočet 100 % výdavkov. V minulosti bol nastavený tzv. super odpočet na 200 % len v rokoch 2020 2021. Rok 2021 s 200% sadzbou bol rekordný čo sa týka počtu subjektov aj celkového objemu tzv. super odpočtu. Využilo ho 494 subjektov, celkový jeho objem bol cez 283 miliónov eur, čo tvorilo predpokladanú úsporu pre podniky 59,5 milióna eur, takisto jeho priemerná výška bola doposiaľ najvyššia a to 573-tisíc eur. Avšak potenciál tohto nastavenia mohol byť oveľa vyšší, keďže toto obdobie sa prekrývalo s pandémiou COVID-19. Za rok 2022 so zníženou sadzbou 100 % po prvých daňových priznaniach požiadalo o superodpočet 19 % subjektov menej v porovnaní s rovnakým obdobím a celkový objem bol nižší o 40 %. Existencia horného limitu pre uplatnenie 200% odpočtu je motiváciou najmä pre menšie a stredne veľké podniky, na ktoré je toto opatrenie zamerané, keďže 10 najväčších firiem využívajúcich tzv. super odpočet predstavuje približne polovicu celkového odpočtu za rok.
K bodu 8
Vypúšťa sa právna úprava, podľa ktorej nebolo možné uplatniť odpočet na výdavky na služby, licencie a nehmotné výsledky výskumu a vývoja. Navrhovanou zmenou sa docieli rozšírenie možnosti tzv. super odpočtu aj o túto skupinu výdavkov, keďže mnohé nehmotné výsledky výskumu a vývoja sú obstarávané prostredníctvom externých služieb, resp. kontraktorov.
K bodu 9 a 10
Navrhujú sa úpravy v Prílohe č. 1 v rámci odpisových skupín 0 a 2. V reakcii na energetickú a klimatickú krízu obsahujú zelené riešenia pre firmy, konkrétne zaradenia majetku ako tepelné čerpadlá, solárne a fotovoltické články do 0 odpisovej skupiny s dobou odpisovania 2 roky. Podľa súčasnej právnej úpravy sa tento majetok odpisuje 6 rokov, čo nie je pre podniky motivačné.
K bodu 11
V prechodných ustanoveniach sa navrhuje, aby sa jednotlivé zmeny prvýkrát uplatnili na daňové priznania podané po 31. decembri 2024. Zároveň sa daňovníkom umožňuje zmenu odpisovej skupiny, zmenu doby odpisovania alebo zmenu odpisovej sadzby vykonať a uplatniť v daňovom priznaní za rok 2024 podanom v roku 2025. Tzv. super odpočet pri výdavkoch na výskum a vývoj sa prvýkrát uplatní v zdaňovacom období, ktoré sa začína najskôr 1. januára 2025, tzn. v daňovom priznaní podanom v roku 2026.
K čl. II
Účinnosť predkladanej novely zákona sa navrhuje od 1. januára 2025.