1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Najneskôr od júna minulého roka je verejnou informáciou, že problém s nelegálnou migráciou na Slovensku rastie. Hovoril o tom vtedajší minister vnútra SR Ivan Šimko v pléne Národnej rady Slovenskej republiky dňa 15. júna 2023: Aktuálne sa týždenné priemerné počty za posledných päť týždňov pohybujú nad hranicou 655 zistených migrantov na tejto sekundárnej tranzitnej migrácii a predpokladáme ďalší nárast.
Od júna minulého roka sa problém nezmenšil, naopak, rástol. Žiaden problém totiž nezmizne, ak ho niekto nebude chcieť vidieť, ak o ňom nebudeme chcieť počuť, alebo ak o ňom nebudeme hovoriť.
Problém s nelegálnou migráciou máme a svedčí o tom aj nedávno zverejnené rozhodnutie Generálnej prokuratúry SR podať protest proti príkazu riaditeľa Úradu hraničnej a cudzineckej polície Prezídia Policajného zboru k postupu v súvislosti s vydávaním potvrdenia o zotrvaní štátneho príslušníka tretej krajiny na území Slovenskej republiky. Dôvodom je rozpor tohto príkazu s ustanoveniami správneho poriadku a zákona o pobyte cudzincov. Rozpornosť namietaného príkazu spočíva podľa Generálnej prokuratúry SR v tom, že ukladá vydať potvrdenie o zotrvaní na území SR aj tým osobám z tretích krajín, ktorých totožnosť nemožno zistiť, a teda u ktorých nie je možné zistiť splnenie zákonných formálnych podmienok na vydanie potvrdenia. Problém s nelegálnou migráciou teda existuje a nestačí sa upokojovať slovami o tom, že nelegálni migranti nespáchali území Slovenskej republiky žiaden trestný čin.
Aj rozhodnutie Generálnej prokuratúry SR potvrdzuje indície, že časť nelegálnych migrantov uvádza nepravdivé údaje o svojej identite, o svojom mene a o dátume svojho narodenia, čo môže pre Slovenskú republiku znamenať zvýšené bezpečnostné riziko.
Otázka je, čo treba spraviť? V prvom rade si priznať problém a začať konať.
Hlavnou úlohou štátu je zabezpečiť poriadok a bezpečnosť na svojom území. Jednorazové nasadenie policajných síl na jednu noc, k čomu pristúpila súčasná garnitúra, sa rozhodne nedá považovať za dlhodobé a systémové opatrenie v boji proti nelegálnej migrácii. Súčasťou rozhodnutí musia byť okrem hasenia akútnych problémov aj dlhodobejšie riešenia. Keď hovoríme o nelegálnej migrácii, musíme zasiahnuť tých, ktorí z nej profitujú. Prevádzačstvo je výnosný biznis s malým rizikom. Na Slovensku je základná trestná sadzba za tento trestný čin 1 5 rokov, odsúdení často končia s podmienečnými trestami. V predkladanej novele Trestného zákona preto navrhujeme sprísnenie trestných sadzieb za trestný čin prevádzačstva.
2
Úlohou Vlády Slovenskej republiky je zabezpečiť nastolenie práva a poriadku na území Slovenskej republiky. Za bezpečnosť obyvateľov je v prvom rade zodpovedné vedenie Ministerstva vnútra SR a Policajný zbor SR. Úlohou zákonodarného zboru je vytvoriť im dostatočné legislatívne podmienky, aby ich práca pri zabezpečovaní poriadku a bezpečnosti nevyšla kvôli bezzubým zákonom nazmar. Doterajšia prax ukazuje, že takéto sprísnenie Trestného zákona je nielen aktuálne, ale aj žiaduce.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy, žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 až 5
Návrhom zákona sa navrhuje zvýšenie trestných sadzieb za trestný čin prevádzačstva podľa § 355 ods. 1 až 5 zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
Dôvodom je snaha vyššou trestnou sadzbou nielen postihovať predmetné konanie, ale taktiež pôsobiť preventívne s využitím odstrašujúceho efektu vyšších trestných sadzieb na motiváciu potenciálnych páchateľov.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Zvýšený počet nelegálnych migrantov prechádzajúcich cez územie Slovenskej republiky a prevencia pred nelegálnym prevádzačstvom.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je znížiť počet nelegálnych migrantov prechádzajúcich cez územie Slovenskej republiky.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Súdy,
Fyzické osoby
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant neprijatie právnej úpravy bude mať za následok pokračovanie nelegálnej migrácie cez územie Slovenskej republiky.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného zákona bude vykonané po troch rokoch od nadobudnutia účinnosti zákona a na základe kritérií ako napr. počet fyzických osôb odsúdených za trestný čin prevádzačstva podľa § 355 ods. 1 5 zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
6
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, keďže zvýšením trestných sadzieb sa zvyšuje preventívny a odstrašujúci účinok pred páchaním predmetného trestného činu.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.