1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Najneskôr od júna minulého roka je verejnou informáciou, že problém s nelegálnou migráciou na Slovensku rastie. Hovoril o tom vtedajší minister vnútra SR Ivan Šimko v pléne Národnej rady Slovenskej republiky dňa 15. júna 2023: „Aktuálne sa týždenné priemerné počty za posledných päť týždňov pohybujú už nad hranicou 655 zistených migrantov na tejto sekundárnej tranzitnej migrácii a predpokladáme ďalší nárast.“ Od júna minulého roka sa problém nezmenšil, naopak, rástol. Žiaden problém totiž nezmizne, ak ho niekto nebude chcieť vidieť, ak o ňom nebudeme chcieť počuť, alebo ak o ňom nebudeme hovoriť.
Problém s nelegálnou migráciou máme a svedčí o tom aj nedávno zverejnené rozhodnutie Generálnej prokuratúry SR podať protest proti príkazu riaditeľa Úradu hraničnej a cudzineckej polície Prezídia Policajného zboru k postupu v súvislosti s vydávaním potvrdenia o zotrvaní štátneho príslušníka tretej krajiny na území Slovenskej republiky. Dôvodom je rozpor tohto príkazu s ustanoveniami správneho poriadku a zákona o pobyte cudzincov. Rozpornosť namietaného príkazu spočíva podľa Generálnej prokuratúry SR v tom, že ukladá vydať potvrdenie o zotrvaní na území SR aj tým osobám z tretích krajín, ktorých totožnosť nemožno zistiť, a teda u ktorých nie je možné zistiť splnenie zákonných formálnych podmienok na vydanie potvrdenia. Problém s nelegálnou migráciou teda existuje a nestačí sa upokojovať slovami o tom, že nelegálni migranti nespáchali území Slovenskej republiky žiaden trestný čin.
Aj rozhodnutie Generálnej prokuratúry SR potvrdzuje indície, že časť nelegálnych migrantov uvádza nepravdivé údaje o svojej identite, o svojom mene a o dátume svojho narodenia, čo môže pre Slovenskú republiku znamenať zvýšené bezpečnostné riziko.
Otázka je, čo treba spraviť? V prvom rade si priznať problém a začať konať.
Hlavnou úlohou štátu je zabezpečiť poriadok a bezpečnosť na svojom území. Jednorazové nasadenie policajných síl na jednu noc, k čomu pristúpila súčasná garnitúra, sa rozhodne nedá považovať za dlhodobé a systémové opatrenie v boji proti nelegálnej migrácii. Súčasťou rozhodnutí musia byť okrem hasenia akútnych problémov aj dlhodobejšie riešenia. Keď hovoríme o nelegálnej migrácii, musíme zasiahnuť tých, ktorí z nej profitujú. Prevádzačstvo je výnosný biznis s malým rizikom. Na Slovensku je základná trestná sadzba za tento trestný čin 1 až 5 rokov, odsúdení často končia s podmienečnými trestami. V predkladanej novele Trestného zákona preto navrhujeme sprísnenie trestných sadzieb za trestný čin prevádzačstva.
2
Úlohou Vlády Slovenskej republiky je zabezpečiť nastolenie práva a poriadku na území Slovenskej republiky. Za bezpečnosť obyvateľov je v prvom rade zodpovedné vedenie Ministerstva vnútra SR a Policajný zbor SR. Úlohou zákonodarného zboru je vytvoriť im dostatočné legislatívne podmienky, aby ich práca pri zabezpečovaní poriadku a bezpečnosti nevyšla kvôli bezzubým zákonom nazmar. Doterajšia prax ukazuje, že takéto sprísnenie Trestného zákona je nielen aktuálne, ale aj žiaduce.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy, žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, má pozitívne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 až 5
Návrhom zákona sa navrhuje zvýšenie trestných sadzieb za trestný čin prevádzačstva podľa § 355 ods. 1 až 5 zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
Dôvodom je snaha vyššou trestnou sadzbou nielen postihovať predmetné konanie, ale taktiež pôsobiť preventívne s využitím odstrašujúceho efektu vyšších trestných sadzieb na motiváciu potenciálnych páchateľov.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.