1
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre nezlučiteľnosť funkcií
Číslo rozhodnutia: VP/160/22/K/SVF
R o z h o d n u t i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre nezlučiteľnosť funkcií
zo dňa 28. septembra 2022
vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre nezlučiteľnosť funkcií
v konaní o ochrane verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov proti Ing. Jánovi Vidovi, členovi dozornej rady Stredoslovenská energetika Holding, a. s. Žilina vo veci porušenia čl. 7 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov
t a k t o r o z h o d o l :
verejný funkcionár Ing. Ján Vido, člen dozornej rady Stredoslovenská energetika Holding, a. s. Žilina tým, že nepodal oznámenie podľa čl. 7 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov v lehote stanovenej v tomto článku, porušil povinnosť ustanovenú v čl. 7 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov (oznámenie za rok 2021 mal podať do 30.4.2022, oznámenie podal 28.7.2022);
v y s l o v u j e s t r a t u v e r e j n e j f u n k c i e
verejnému funkcionárovi Ing. Jánovi Vidovi, členovi dozornej rady Stredoslovenská energetika Holding, a. s. Žilina podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov, keďže sa v predchádzajúcom konaní (č. VP/422/20/K) voči dotknutému verejnému funkcionárovi počas jedného funkčného obdobia právoplatne rozhodlo, že porušil povinnosť ustanovenú ústavným zákonom č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov;
2
O d ô v o d n e n i e :
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií (ďalej len „výbor“) ako orgán ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov pri výkone funkcií verejných funkcionárov sa v rámci svojej kontrolnej činnosti zaoberá najmä kontrolou dodržiavania povinností verejných funkcionárov pri výkone verejnej funkcie.
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ústavný zákon“) v čl. 7 ods. 1 stanovuje verejným funkcionárom (čl. 2 ods. 1 ústavného zákona) povinnosť do 30 dní odo dňa, keď sa ujali výkonu verejnej funkcie a počas jej výkonu vždy do 30. apríla podať písomné oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov (ďalej len „oznámenie“) orgánu určenému v čl. 7 ods. 5 ústavného zákona.
Verejní funkcionári v pôsobnosti výboru (čl. 7 ods. 5 písm. e) ústavného zákona) povinní podať toto oznámenie uvedenému výboru Národnej rady Slovenskej republiky. Napriek tomu verejný funkcionár Ing. Ján Vido, člen dozornej rady Stredoslovenská energetika Holding, a. s. Žilina, ktorý mal podať oznámenie za rok 2021 do 30. apríla 2022, predmetné oznámenie podal až 28.7.2022.
V prípade, že verejný funkcionár poruší povinnosti a zákazy uvedené v ústavnom zákone, výbor v súlade s čl. 9 ods. 2 ústavného zákona začne voči verejnému funkcionárovi konanie vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov. Výbor takéto konanie uskutočňuje z vlastnej iniciatívy alebo na základe riadne odôvodneného podnetu.
Výbor sa so skutočnosťou, že verejný funkcionár nepodal oznámenie v lehote stanovenej ústavným zákonom oboznámil dňa 8. júna 2022 pri rokovaní o Prehľade Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií o došlých oznámeniach funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejných funkcionárov k 30.4.2022 za rok 2021 a za máj jún 2022, a uznesením č. 1548 z 8. júna 2022 začal voči menovanému verejnému funkcionárovi konanie podľa čl. 9 ods. 2 písm. a) ústavného zákona. Súčasne podľa čl. 9 ods. 4 ústavného zákona požiadal dotknutého verejného funkcionára o stanovisko pre účely konania vo veci ochrany verejného záujmu.
Verejný funkcionár sa k uzneseniu o začatí konania vyjadril listom zo dňa 20.7.2022 (výboru doručený dňa 31.8.2022). Tiež úctivo požiadal komisiu o možnosť prehodnotenia porušenia zákona nakoľko si je vedomý danej chyby, okamžite ju napravil, mal za to, že termín na podanie majetkového priznania je do 30 dní po podaní daňového priznania posunutého t. j. do 30.6.2022. Predtým mu bola vyčíslená pokuta vo výške 1 133 eur za nepodané priznanie 2020, ktorú ihneď uhradil a taktiež hneď podal majetkové priznanie. Je si vedomý daných pochybení a je mu to úprimne ľúto a v budúcnosti sa to už opakovať nebude.
Výbor v liste zo dňa 1.7.2022 verejného funkcionára písomne upozornil, že ak sa v tomto konaní preukáže, že opäť porušil ústavný zákon počas jedného funkčného obdobia, rozhodnutím podľa čl. 9 ods. 6 ústavného zákona sa vysloví strata verejnej funkcie v zmysle čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona.
3
Podľa čl. 9 ods. 13 ústavného zákona môže výbor rozhodnúť aj o zastavení konania ak sa v konaní nepreukáže, že verejný funkcionár nesplnil alebo porušil povinnosti ustanovené ústavným zákonom. Konanie sa zastaví aj vtedy, ak sa verejný funkcionár pred hlasovaním o rozhodnutí podľa odseku 6 vzdá svojej funkcie.
S prihliadnutím na právne závery (str. 12) nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. III. ÚS 114/08-22 verejní funkcionári povinní poznať a vykladať obsah ústavného zákona, pričom ústavný zákon explicitne definuje, že verejný funkcionár povinnosť splniť si oznamovaciu povinnosť podľa čl. 7 ods. 1 ústavného zákona v rámci taxatívne vymedzeného časového intervalu, a to buď po ujatí sa funkcie, resp. počas jej výkonu. Skutkové okolnosti (nepodanie oznámenia zo strany verejného funkcionára riadne a včas) nasvedčujú tomu, že došlo k porušeniu povinností vyplývajúcich z čl. 7 ods. 1 ústavného zákona. Výbor na margo vyjadrenia verejného funkcionára dodáva, že termín pre podanie oznámenia v zmysle čl. 7 ods. 1 ústavného zákona je fixne stanovený do 30. apríla každého kalendárneho roka. Ústavný súd SR navyše v obdobnej veci judikoval (Uznesenie Ústavného súdu SR zo dňa 2. decembra 2015, sp. zn. II. ÚS 803/2015-10) právny záver, ktorý je primerane aplikovateľný na skutkový prípad verejného funkcionára: V tejto súvislosti ústavný súd taktiež odkazuje na svoju doterajšiu rozhodovaciu činnosť, z ktorej celkom zjavne vyplýva, že nespochybňuje právomoc výboru pre nezlučiteľnosť funkcií ukladať pokutu za porušenie povinnosti vyplývajúcej z čl. 7 ods. 1 ústavného zákona o ochrane verejného záujmu spočívajúcej v nepodaní písomného oznámenia v ustanovenej lehote bez ohľadu na (ne)splnenie nadväzujúcej povinnosti priložiť k nemu potvrdenie o podanom daňovom priznaní alebo iný doklad vydávaný na daňové účely (I. ÚS 171/08, II. ÚS 64/2011, I. ÚS 383/2011, II. ÚS 52/2011, IV. ÚS 657/2013). V konečnom dôsledku táto právomoc výboru pre nezlučiteľnosť funkcií vyplýva z gramatického výkladu čl. 9 ods. 10 písm. a) ústavného zákona o ochrane verejného záujmu „pokuta sa ukladá... ak ide o porušenie povinnosti podať oznámenie podľa čl. 7 v lehote ustanovenej v čl. 7.“. Verejný funkcionár teda mal podať oznámenie v zmysle čl. 7 ods. 1 ústavného zákona do 30.4.2022 bez ohľadu na to, či mal k dispozícii daňové priznanie z dani príjmov FO za rok 2021.
Verejný funkcionár si však povinnosť podania oznámenia v zmysle čl. 7 ods. 1 ústavného zákona nesplnil počas jedného funkčného obdobia i v konaní vedenom pod č. VP/422/20/K (právoplatné 14.7.2021, vykonateľné 13.8.2021).
Podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona: „Rozhodnutím podľa odseku 6 sa vysloví strata verejnej funkcie, ak sa v predchádzajúcom konaní proti verejnému funkcionárovi počas jedného funkčného obdobia právoplatne rozhodlo, že nesplnil alebo porušil povinnosť alebo obmedzenie ustanovené týmto ústavným zákonom alebo zákonom, alebo v oznámení podľa čl. 7 alebo čl. 8 uviedol neúplné alebo nepravdivé údaje, a to napriek písomnému upozorneniu orgánu uvedenému v čl. 7 ods. 5 v lehote ním určenej.“.
V prípade, že sa v konaní podľa čl. 9 ústavného zákona preukáže, že verejný funkcionár porušil povinnosti a zákazy uvedené v ústavom zákone, výbor prijme rozhodnutie v súlade s čl. 9 ods. 6 ústavného zákona. Je potrebné uviesť, že ústavný zákon počíta i s možnosťou uložiť sankciu vo forme peňažnej pokuty podľa čl. 9 ods. 10 písm. d) ústavného zákona,
4
pokiaľ sa jedná o singulárne porušenie ústavného zákona, avšak v prípadoch, podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona sa jedná o opätovné porušenie povinností alebo obmedzení ustanovených ústavným zákonom, o ktorých bolo právoplatne v rámci funkčného obdobia rozhodnuté, a z toho dôvodu výbor vyslovil stratu verejnej funkcie, pričom takéto rozhodnutie podlieha podľa čl. 10 ods. 1 ústavného zákona schváleniu Národnej rade Slovenskej republiky.
Výbor dospel po vykonanom dokazovaní k záveru, že verejný funkcionár Ing. Ján Vido, člen dozornej rady Stredoslovenská energetika Holding, a. s. Žilina nepodal oznámenie podľa čl. 7 ústavného zákona v lehote stanovenej v tomto článku, t. j. do 30.4.2022, a tým opätovne porušil povinnosť ustanovenú v čl. 7 ods. 1 ústavného zákona, pričom sa v predchádzajúcom konaní (č. VP/422/20/K) voči dotknutému verejnému funkcionárovi počas jedného funkčného obdobia právoplatne rozhodlo, že porušil povinnosť ustanovenú ústavným zákonom.
Podľa čl. 9 ods. 9 ústavného zákona výbor prijal uznesenie, ktorým sa verejnému funkcionárovi Ing. Jánovi Vidovi, členovi dozornej rady Stredoslovenská energetika Holding, a. s. Žilina vyslovila strata verejnej funkcie podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona. Uvedené rozhodnutie bolo dňa 28. septembra 2022 schválené uznesením č. 1673, podľa ktorého v časti C výbor poveril predsedu výboru v súlade s čl. 10 ods. 1 ústavného zákona predložiť písomné rozhodnutie výboru na schválenie Národnej rade Slovenskej republiky na najbližšiu schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky.
P o u č e n i e: Proti tomuto rozhodnutiu môže dotknutý verejný funkcionár podať návrh na preskúmanie rozhodnutia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií v súlade s čl. 10 ods. 2 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov na Ústavný súd Slovenskej republiky v lehote 30 dní odo dňa jeho doručenia. Podanie návrhu na preskúmanie tohto rozhodnutia má odkladný účinok.
V Bratislave 28. septembra 2022
Boris S u s k o, v. r.
predseda výboru
Maroš K o n d r ó t, v. r.
overovateľ výboru