S prihliadnutím na právne závery (str. 12) nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. III. ÚS 114/08-22 sú verejní funkcionári povinní poznať a vykladať obsah ústavného zákona, pričom ústavný zákon explicitne definuje, že verejný funkcionár má povinnosť splniť si oznamovaciu povinnosť podľa čl. 7 ods. 1 ústavného zákona v rámci taxatívne vymedzeného časového intervalu, a to buď po ujatí sa funkcie, resp. počas jej výkonu. Skutkové okolnosti (nepodanie oznámenia zo strany verejného funkcionára riadne a včas) nasvedčujú tomu, že došlo k porušeniu povinností vyplývajúcich z čl. 7 ods. 1 ústavného zákona.
Verejný funkcionár si však danú povinnosť nesplnil v rámci svojho funkčného obdobia i v konaní vedenom pod č. VP/409/20/K (právoplatné 24.8.2021, vykonateľné 24.9.2021). Konanie v tejto veci vedenej pod č. VP/117/22/K bolo začaté 8.6.2022.
Podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona: „Rozhodnutím podľa odseku 6 sa vysloví strata verejnej funkcie, ak sa v predchádzajúcom konaní proti verejnému funkcionárovi počas jedného funkčného obdobia právoplatne rozhodlo, že nesplnil alebo porušil povinnosť alebo obmedzenie ustanovené týmto ústavným zákonom alebo zákonom, alebo v oznámení podľa čl. 7 alebo čl. 8 uviedol neúplné alebo nepravdivé údaje, a to napriek písomnému upozorneniu orgánu uvedenému v čl. 7 ods. 5 v lehote ním určenej.“.
V prípade, že sa v konaní podľa čl. 9 ústavného zákona preukáže, že verejný funkcionár porušil povinnosti a zákazy uvedené v ústavom zákone, výbor prijme rozhodnutie v súlade s čl. 9 ods. 6 ústavného zákona. Je potrebné uviesť, že ústavný zákon počíta i s možnosťou uložiť sankciu vo forme peňažnej pokuty podľa čl. 9 ods. 10 písm. d) ústavného zákona, pokiaľ sa jedná o singulárne porušenie ústavného zákona, avšak v prípadoch podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona ide o opätovné porušenie povinností alebo obmedzení ustanovených ústavným zákonom, a preto výbor obligatórne vysloví stratu mandátu alebo stratu verejnej funkcie, pričom takéto rozhodnutie podlieha podľa čl. 10 ods. 1 ústavného zákona schváleniu Národnej rade Slovenskej republiky.
Výbor dospel po vykonanom dokazovaní k záveru, že verejný funkcionár MUDr. Dalibor Gergeľ, PhD., člen dozornej rady SPP Infrastructure, a. s. Bratislava nepodal oznámenie podľa čl. 7 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov v lehote stanovenej v tomto článku (t. j. do 30.4.2022), a tým opätovne porušil povinnosť ustanovenú v čl. 7 ods. 1 ústavného zákona, pričom sa v predchádzajúcom konaní (č. VP/409/20/K) voči dotknutému verejnému funkcionárovi počas jedného funkčného obdobia právoplatne rozhodlo (24.8.2021), že nesplnil alebo porušil povinnosť alebo obmedzenie ustanovené ústavným zákonom.
Podľa čl. 9 ods. 9 ústavného zákona výbor prijal uznesenie, ktorým sa verejnému funkcionárovi MUDr. Daliborovi Gergeľovi, PhD., členovi dozornej rady SPP Infrastructure, a. s. Bratislava vyslovila strata verejnej funkcie podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona. Uvedené rozhodnutie bolo dňa 20. septembra 2022 schválené uznesením č. 1639, podľa ktorého v časti C výbor poveril predsedu výboru v súlade s čl. 10 ods. 1 ústavného zákona