ústavným zákonom. Konanie sa zastaví aj vtedy, ak sa verejný funkcionár pred hlasovaním o rozhodnutí podľa odseku 6 vzdá svojej funkcie.Ústavný zákon stanovuje verejným funkcionárom povinnosť počas výkonu verejnej funkcie vždy do 30. apríla podať písomné oznámenie určenému orgánu, predmetné oznámenie však verejný funkcionár doteraz nepodal.
S prihliadnutím na právne závery (str. 12) nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. III. ÚS 114/08-22 sú verejní funkcionári povinní poznať a vykladať obsah ústavného zákona, pričom ústavný zákon explicitne definuje, že verejný funkcionár má povinnosť splniť si oznamovaciu povinnosť podľa čl. 7 ods. 1 ústavného zákona v rámci taxatívne vymedzeného časového intervalu, a to buď po ujatí sa funkcie, resp. počas jej výkonu. Skutkové okolnosti (nepodanie oznámenia zo strany verejného funkcionára riadne a včas) nasvedčujú tomu, že došlo k porušeniu povinností vyplývajúcich z čl. 7 ods. 1 ústavného zákona.
Verejný funkcionár si danú povinnosť nesplnil počas jedného funkčného obdobia i v konaniach vedených pod č. VP/365/20/K (právoplatné 16.7.2021, vykonateľné 16.8.2021) a č. VP/135/21/K (právoplatné 10.3.2022, vykonateľné 12.4.2022). Výbor doteraz neeviduje žiadne z oznámení v zmysle čl. 7 ods. 1 ústavného zákona, ktoré mal verejný funkcionár podať tak pri ujatí sa výkonu verejnej funkcie, t. j. za rok 2019, a ani nasledujúce oznámenie za rok 2020, ktoré mal podať do 30. apríla 2021, a ani oznámenie za rok 2021, ktoré mal podať do 30. apríla 2022, a ktoré je predmetom tohto konania.
Podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona: „Rozhodnutím podľa odseku 6 sa vysloví strata verejnej funkcie, ak sa v predchádzajúcom konaní proti verejnému funkcionárovi počas jedného funkčného obdobia právoplatne rozhodlo, že nesplnil alebo porušil povinnosť alebo obmedzenie ustanovené týmto ústavným zákonom alebo zákonom, alebo v oznámení podľa čl. 7 alebo čl. 8 uviedol neúplné alebo nepravdivé údaje, a to napriek písomnému upozorneniu orgánu uvedenému v čl. 7 ods. 5 v lehote ním určenej.“.
Výbor v konaní vedenom pod č. VP/135/21/K pri rozhodovaní nepristúpil k aplikácii čl. 9 ods. 8 ústavného zákona, keďže v rámci daného konania v čase jeho začatia uznesením č. 879 zo dňa 22.6.2021 nebola splnená požiadavka právoplatného rozhodnutia v predchádzajúcom konaní vedenom pod č. VP/365/20/K, ktoré nadobudlo právoplatnosť až 16.7.2021. V čase začatia tohto konania č. VP/108/22/K dňa 8. júna 2022 však obe predchádzajúce rozhodnutia výboru (č. VP/135/21/K a č. VP/365/20/K) nadobudli právoplatnosť.
V prípade, že sa v konaní podľa čl. 9 ústavného zákona preukáže, že verejný funkcionár porušil povinnosti a zákazy uvedené v ústavom zákone, výbor prijme rozhodnutie v súlade s čl. 9 ods. 6 ústavného zákona. Je potrebné uviesť, že ústavný zákon počíta i s možnosťou uložiť sankciu vo forme peňažnej pokuty podľa čl. 9 ods. 10 písm. d) ústavného zákona, pokiaľ sa jedná o singulárne porušenie ústavného zákona, avšak v prípadoch, podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona sa jedná o opätovné porušenie povinností alebo obmedzení ustanovených ústavným zákonom, o ktorých bolo právoplatne v rámci funkčného obdobia