1
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre nezlučiteľnosť funkcií
Číslo rozhodnutia: VP/108/22/K/SVF
R o z h o d n u t i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre nezlučiteľnosť funkcií
zo dňa 20. septembra 2022
vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre nezlučiteľnosť funkcií
v konaní o ochrane verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov proti Ing. Petrovi Dratvovi, členovi Rady Slovenského pozemkového fondu vo veci porušenia čl. 7 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov
t a k t o r o z h o d o l :
verejný funkcionár Ing. Peter Dratva, člen Rady Slovenského pozemkového fondu tým, že nepodal oznámenie podľa čl. 7 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov v lehote stanovenej v tomto článku, porušil povinnosť ustanovenú v čl. 7 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov (oznámenie za rok 2021 mal podať do 30.4.2022, oznámenie doteraz nepodal);
v y s l o v u j e s t r a t u v e r e j n e j f u n k c i e
verejnému funkcionárovi Ing. Petrovi Dratvovi, členovi Rady Slovenského pozemkového fondu podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov, keďže sa v predchádzajúcich konaniach (č. VP/365/20/K a č. VP/135/21/K) voči dotknutému verejnému funkcionárovi počas jedného funkčného obdobia právoplatne rozhodlo, že porušil povinnosť ustanovenú ústavným zákonom č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov;
2
O d ô v o d n e n i e :
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií (ďalej len „výbor“) ako orgán ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov pri výkone funkcií verejných funkcionárov sa v rámci svojej kontrolnej činnosti zaoberá najmä kontrolou dodržiavania povinností verejných funkcionárov pri výkone verejnej funkcie.
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ústavný zákon“) v čl. 7 ods. 1 stanovuje verejným funkcionárom (čl. 2 ods. 1 ústavného zákona) povinnosť do 30 dní odo dňa, keď sa ujali výkonu verejnej funkcie a počas jej výkonu vždy do 30. apríla podať písomné oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov (ďalej len „oznámenie“) orgánu určenému v čl. 7 ods. 5 ústavného zákona.
Verejní funkcionári v pôsobnosti výboru (čl. 7 ods. 5 písm. e) ústavného zákona) povinní podať toto oznámenie uvedenému výboru Národnej rady Slovenskej republiky. Napriek tomu verejný funkcionár Ing. Peter Dratva, člen Rady Slovenského pozemkového fondu, ktorý mal podať oznámenie za rok 2021 do 30. apríla 2022, predmetné oznámenie doteraz nepodal.
V prípade, že verejný funkcionár poruší povinnosti a zákazy uvedené v ústavnom zákone, výbor v súlade s čl. 9 ods. 2 ústavného zákona začne voči verejnému funkcionárovi konanie vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov. Výbor takéto konanie uskutočňuje z vlastnej iniciatívy alebo na základe riadne odôvodneného podnetu.
Výbor sa so skutočnosťou, že verejný funkcionár nepodal oznámenie v lehote stanovenej ústavným zákonom oboznámil dňa 8. júna 2022 pri rokovaní o Prehľade Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií o došlých oznámeniach funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejných funkcionárov k 30.4.2022 za rok 2021 a za máj jún 2022, a uznesením č. 1495 z 8. júna 2022 začal voči menovanému verejnému funkcionárovi konanie podľa čl. 9 ods. 2 písm. a) ústavného zákona. Súčasne podľa čl. 9 ods. 4 ústavného zákona požiadal dotknutého verejného funkcionára o stanovisko pre účely konania vo veci ochrany verejného záujmu.
Verejný funkcionár sa k uzneseniu o začatí konania nevyjadril. Uznesenie bolo verejnému funkcionárovi zaslané 8.7.2022 do vlastných rúk, doporučená zásielka mu bola doručená 29.7.2022 v súlade s § 24 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov, keďže verejný funkcionár si zásielku neprevzal v odbernej lehote. Výbor v liste zo dňa 30.6.2022 verejného funkcionára písomne upozornil, že ak sa v tomto konaní preukáže, že opäť porušil ústavný zákon počas jedného funkčného obdobia, rozhodnutím podľa čl. 9 ods. 6 ústavného zákona sa vysloví strata verejnej funkcie v zmysle čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona.
Podľa čl. 9 ods. 13 ústavného zákona môže výbor rozhodnúť aj o zastavení konania ak sa v konaní nepreukáže, že verejný funkcionár nesplnil alebo porušil povinnosti ustanovené
3
ústavným zákonom. Konanie sa zastaví aj vtedy, ak sa verejný funkcionár pred hlasovaním o rozhodnutí podľa odseku 6 vzdá svojej funkcie.
Ústavný zákon stanovuje verejným funkcionárom povinnosť počas výkonu verejnej funkcie vždy do 30. apríla podať písomné oznámenie určenému orgánu, predmetné oznámenie však verejný funkcionár doteraz nepodal.
S prihliadnutím na právne závery (str. 12) nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. III. ÚS 114/08-22 verejní funkcionári povinní poznať a vykladať obsah ústavného zákona, pričom ústavný zákon explicitne definuje, že verejný funkcionár povinnosť splniť si oznamovaciu povinnosť podľa čl. 7 ods. 1 ústavného zákona v rámci taxatívne vymedzeného časového intervalu, a to buď po ujatí sa funkcie, resp. počas jej výkonu. Skutkové okolnosti (nepodanie oznámenia zo strany verejného funkcionára riadne a včas) nasvedčujú tomu, že došlo k porušeniu povinností vyplývajúcich z čl. 7 ods. 1 ústavného zákona.
Verejný funkcionár si danú povinnosť nesplnil počas jedného funkčného obdobia i v konaniach vedených pod č. VP/365/20/K (právoplatné 16.7.2021, vykonateľné 16.8.2021) a č. VP/135/21/K (právoplatné 10.3.2022, vykonateľné 12.4.2022). Výbor doteraz neeviduje žiadne z oznámení v zmysle čl. 7 ods. 1 ústavného zákona, ktoré mal verejný funkcionár podať tak pri ujatí sa výkonu verejnej funkcie, t. j. za rok 2019, a ani nasledujúce oznámenie za rok 2020, ktoré mal podať do 30. apríla 2021, a ani oznámenie za rok 2021, ktoré mal podať do 30. apríla 2022, a ktoré je predmetom tohto konania.
Podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona: „Rozhodnutím podľa odseku 6 sa vysloví strata verejnej funkcie, ak sa v predchádzajúcom konaní proti verejnému funkcionárovi počas jedného funkčného obdobia právoplatne rozhodlo, že nesplnil alebo porušil povinnosť alebo obmedzenie ustanovené týmto ústavným zákonom alebo zákonom, alebo v oznámení podľa čl. 7 alebo čl. 8 uviedol neúplné alebo nepravdivé údaje, a to napriek písomnému upozorneniu orgánu uvedenému v čl. 7 ods. 5 v lehote ním určenej.“.
Výbor v konaní vedenom pod č. VP/135/21/K pri rozhodovaní nepristúpil k aplikácii čl. 9 ods. 8 ústavného zákona, keďže v rámci daného konania v čase jeho začatia uznesením č. 879 zo dňa 22.6.2021 nebola splnená požiadavka právoplatného rozhodnutia v predchádzajúcom konaní vedenom pod č. VP/365/20/K, ktoré nadobudlo právoplatnosť 16.7.2021. V čase začatia tohto konania č. VP/108/22/K dňa 8. júna 2022 však obe predchádzajúce rozhodnutia výboru (č. VP/135/21/K a č. VP/365/20/K) nadobudli právoplatnosť.
V prípade, že sa v konaní podľa čl. 9 ústavného zákona preukáže, že verejný funkcionár porušil povinnosti a zákazy uvedené v ústavom zákone, výbor prijme rozhodnutie v súlade s čl. 9 ods. 6 ústavného zákona. Je potrebné uviesť, že ústavný zákon počíta i s možnosťou uložiť sankciu vo forme peňažnej pokuty podľa čl. 9 ods. 10 písm. d) ústavného zákona, pokiaľ sa jedná o singulárne porušenie ústavného zákona, avšak v prípadoch, podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona sa jedná o opätovné porušenie povinností alebo obmedzení ustanovených ústavným zákonom, o ktorých bolo právoplatne v rámci funkčného obdobia
4
rozhodnuté, a z toho dôvodu výbor vyslovil stratu verejnej funkcie, pričom takéto rozhodnutie podlieha podľa čl. 10 ods. 1 ústavného zákona schváleniu Národnej rade Slovenskej republiky.
Výbor dospel po vykonanom dokazovaní k záveru, že verejný funkcionár Ing. Peter Dratva, člen Rady Slovenského pozemkového fondu nepodal oznámenie podľa čl. 7 ústavného zákona v lehote stanovenej v tomto článku, t. j. do 30.4.2022, a tým opätovne porušil povinnosť ustanovenú v čl. 7 ods. 1 ústavného zákona, pričom sa v predchádzajúcich konaniach (č. VP/365/20/K a č. VP/135/21/K) voči dotknutému verejnému funkcionárovi počas jedného funkčného obdobia právoplatne rozhodlo, že porušil povinnosť ustanovenú ústavným zákonom.
Podľa čl. 9 ods. 9 ústavného zákona výbor prijal uznesenie, ktorým sa verejnému funkcionárovi Ing. Petrovi Dratvovi, členovi Rady Slovenského pozemkového fondu vyslovila strata verejnej funkcie podľa čl. 9 ods. 8 písm. a) ústavného zákona. Uvedené rozhodnutie bolo dňa 20. septembra 2022 schválené uznesením č. 1633, podľa ktorého v časti C výbor poveril predsedu výboru v súlade s čl. 10 ods. 1 ústavného zákona predložiť písomné rozhodnutie výboru na schválenie Národnej rade Slovenskej republiky na najbližšiu schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky.
P o u č e n i e: Proti tomuto rozhodnutiu môže dotknutý verejný funkcionár podať návrh na preskúmanie rozhodnutia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií v súlade s čl. 10 ods. 2 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov na Ústavný súd Slovenskej republiky v lehote 30 dní odo dňa jeho doručenia. Podanie návrhu na preskúmanie tohto rozhodnutia má odkladný účinok.
V Bratislave 20. septembra 2022
Boris S u s k o, v. r.
predseda výboru
Maroš K o n d r ó t, v. r.
overovateľ výboru