Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Opatrenie realizované zmenou zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike:
Umožnenie prevádzkovateľovi distribučnej siete informovať odberateľa o výmene meradla aj elektronicky alebo SMS správou.
Uvedené opatrenie môže mať v prípade informovania spotrebiteľov SMS formou negatívny sociálny vplyv
v súvislosti s prístupom k právam dotknutých spotrebiteľov. Momentálne sa nedá presne určiť, koľko domácností z celkového počtu odberateľov si vyberie oznamovanie len formou SMS správy, keďže mnoho z nich môže zo zvyku zostať pri klasickom oznamovaní, resp. si vyberie formu emailovej notifikácie.