Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia a znižovaním administratívnej záťaže
A)Predkladateľ: Ministerstvo hospodárstva SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
3
C. Nepriame finančné náklady
0
168 790
D. Administratívne náklady
0
482 309
Spolu = A+B+C+D
0
651 102
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
0
46 724
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
651 102
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1
Zrušenie povinnosti používať váhy obchodníkom so strieborným tovarom do 10 g
Zákon č. 94/2013 Z. z.
§33 ods. 4
SK
01.07.24
obchodníci so strieborným tovarom
100
100
427
42 724
Out (znižuje náklady)
2
Zrušenie povinnosti overovania váh
Zákon č. 94/2013 Z. z.
§33 ods. 4
SK
01.07.24
obchodníci so strieborným tovarom
100
100
40
4 000
Out (znižuje náklady)
3
Zrušenie povinnosti značiť podlimitný tovar zodpovednostnou značkou
Zákon č. 94/2013 Z. z.Vyhláška č. 119/2013 Z. z.
§25 ods. 1§13 ods. 1
SK
01.07.24
obchodníci s drahými kovmi
3 000
-
47
140 734
Out (znižuje náklady)
4
Zrušenie povinnosti puncovania strieborného tovaru do 3 g
Vyhláška č. 119/2013 Z. z.
§13 ods. 1 písm. b)
SK
01.07.24
obchodníci so strieborným tovarom
3 000
-
78
234 475
Out (znižuje náklady)
5
Zrušenie povinnosti puncovania zlatého a platinového tovaru do 1 g
Vyhláška č. 119/2013 Z. z.
§13 ods. 1 písm. a)
SK
01.07.24
obchodníci so zlatým tovarom
3 000
-
31
92 631
Out (znižuje náklady)
6
Umožnenie informovať o výmene plynomeru aj elektronicky
Zákon č. 251/2012 Z. z.
§76 ods. 10
SK
01.07.24
SPP - distribúcia /počet oznámení listom
1
-
125 014
125 014
Out (znižuje náklady)
7
Umožnenie vykonávať funkciu zodpovedného zástupcu pre viacerých držiteľov povolenia
Zákon č. 251/2012 Z. z.
§73 ods. 4
SK
01.07.24
podnikatelia s povolením na podnikanie v energetike
100
-
115
11 489
Out (znižuje náklady)
Príloha č. 3a
3
8
Zrušenie povinnosti zasielať distribútorovi tlačivo Osvedčenie na výstavbu energetického zariadenia
Zákon č. 251/2012 Z. z.
§12 ods.13
SK
01.07.24
žiadatelia o pripojenie
25
-
1
34
Out (znižuje náklady)
Príloha č. 3a
4
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
1.Puncový úrad Slovenskej republiky
Pri výpočte vplyvov opatrení plnených zákonom č. 94/2013 Z. z. o puncovníctve a skúšaní drahých kovov (puncový zákon) a o zmene niektorých zákonov, sa vychádzalo z údajov Puncového úradu SR (PÚ SR) a jeho expertných odhadov.
1. Zrušenie povinnosti používať váhy obchodníkom so strieborným tovarom do 10 g a s tým
súvisiace zrušenie povinnosti overovania váh
Zrušenie uvedenej povinnosti bude mať pozitívny vplyv na 100 subjektov (expertný odhad PÚ SR), pričom nepriame finančné náklady na 1 podnikateľa predstavuje cena váh podľa expertného odhadu SR 260 eur, pričom periodicita bola zvolená nepravidelne, keďže predpokladaná životnosť váh je podľa expertného odhadu Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR približne 10 rokov. Ďalej k uvedeným nákladom boli pripočítané administratívne náklady spojené s obstaraním váh a ich uchovávaním na prevádzke, časovo bola náročnosť týchto úkonov odhadnutá na 7 890 min. pri nepravidelnej frekvencii, z dôvodu, že podnikateľské subjekty používajú váhy viac ako 5 rokov. Úspora nákladov z dôvodu zrušenia uvedenej povinnosti predstavuje 42 724 eur.
2.Zrušenie povinnosti overovania váh
Na základe vyhlášky č. 161/2019 Z. z. o meradlách a metrologickej kontrole je potrebné overovať vyššie uvedené váhy každé 2 roky. Cena za overenie predstavuje podľa cenníka Slovenskej legálnej metrológie cca 80 eur. Frekvencia uvedenej povinnosti je každé 2 roky, z čoho vyplynula 100 dotknutým subjektom úspora nákladov vo výške 4 000 eur.
3.Zrušenie povinnosti značiť podlimitný tovar zodpovednostnou značkou
Pri kvantifikácii sa vychádzalo z údajov SR o množstve tovaru označeného zodpovednostnou značkou a cenou za značenie 1 ks. Uvedená suma ušetrených nákladov prepočítaná na 3000 dotknutých subjektov (expertný odhad podľa registra obchodníkov s drahými kovmi). K nepriamym finančným nákladom boli následne pripočítané administratívne náklady spojené s prípravou tovaru na puncovanie (triedenie, balenie, počítanie, odovzdanie SR a prebratie od SR), pričom sa pri časovej náročnosti stanovenej na 250 min. vychádzalo z expertného odhadu a frekvencia bola stanovená raz ročne (tovar sa puncuje len raz počas roka). Zrušenie uvedenej povinnosti znížilo náklady 3 000 podnikateľských subjektov vo výške 140 734 eur.
4.Zrušenie povinnosti puncovania strieborného tovaru do 3 g
Na základe expertného vyjadrenia SR sa po zvýšení limitu na puncovanie strieborného tovaru zníži počet puncovaných strieborných tovarov o 40 000 kusov, čo pri 3 g priemernej váhy puncovaného tovaru predstavuje zníženie o 120 000 g. Priemerný úbytok hmotnosti tovaru 3 g, ktorý nebude predmetom puncovania, je vypočítaný ako priemer váh 2,49 g 3,49 g (keďže pri určovaní hmotnosti strieborného tovaru pri limite 2 g na celé gramy bola podľa pravidiel matematického zaokrúhľovania tolerancia nahor pri striebornom tovare do 2,49 g, po zvýšení limitu na 3 g to bude 3,49).
Príloha č. 3a
5
Navýšenie limitu pre puncovanie strieborných tovarov bude predstavovať zníženie finančných nákladov pre podnikateľov o 14 000 eur. Do výpočtu sa započítalo zrušenie povinnosti označiť tieto podlimitné tovary puncovou značkou, čo pri počte 40 000 ks a výške poplatku 0,20 eur za kus predstavuje úsporu 8 000 eur. Ďalšiu úsporu pri zvýšení limitu predstavuje skúšanie rýdzosti tovaru nedeštruktívnou metódou, ktoré bolo povinnou súčasťou pri označovaní tovarov puncovou značkou, čo pri 120 000 g a poplatku 0,05 eur za 1 gram predstavuje 6 000 eur.
Uvedené poplatky boli kalkulačkou nákladov na podnikateľské prostredie prepočítané na počet 3 000 subjektov pôsobiacich v odvetví (expertný odhad podľa registra obchodníkov s drahými kovmi). Rovnako sa v kalkulačke pripočítali aj administratívne náklady podnikateľov spojené s prípravou a predložením tovaru na puncovú kontrolu a jeho následné prebratie, časová náročnosť tejto povinnosti bola expertne stanovená na 400 min., pričom frekvencia bola stanovená jedenkrát ročne (tovar sa puncuje len raz ročne). Zrušenie predmetnej povinnosti predstavuje pre 3 000 podnikateľských subjektov celkovú úsporu vo výške 234 475 eur.
5.Zrušenie povinnosti puncovania zlatého a platinového tovaru do 1g
Na základe expertného vyjadrenia SR sa po zvýšení limitu na puncovanie zlatého tovaru zníži počet zlatých puncovaných tovarov o 15 000 kusov. Priemerný úbytok hmotnosti tovaru, ktorý nebude predmetom puncovania, je vypočítaný ako priemer váh 0,5 g 1 g (podľa pravidiel matematického zaokrúhľovania), predstavuje zníženie o 12 000 g.
Navýšenie limitu pre puncovanie zlatých tovarov bude predstavovať zníženie finančných nákladov pre podnikateľov o 10 800 eur. Do výpočtu sa započítalo zrušenie povinnosti označiť tieto podlimitné tovary puncovou značkou, čo pri počte 15 000 ks a výške poplatku 0,40 eur za kus predstavuje úsporu 6 000 eur. Ďalšiu úsporu pri zvýšení limitu predstavuje aj skúšanie rýdzosti tovaru nedeštruktívnou metódou, ktoré bolo povinnou súčasťou pri označovaní tovarov puncovou značkou, čo pri 12 000 g a poplatku 0,40 eur za 1 gram predstavuje 4 800 eur.
Uvedené poplatky boli kalkulačkou nákladov na podnikateľské prostredie prepočítané na počet 3 000 subjektov pôsobiacich v odvetví (expertný odhad podľa registra obchodníkov s drahými kovmi). Rovnako sa v kalkulačke pripočítali aj administratívne náklady podnikateľov spojené s prípravou a predložením tovaru na puncovú kontrolu a jeho následné prebratie, časová náročnosť tejto povinnosti bola expertne stanovená na 150 min., pričom frekvencia bola stanovená jedenkrát ročne (tovar sa puncuje len jednorazovo). Zrušenie predmetnej povinnosti predstavuje pre 3 000 podnikateľských subjektov celkovú úsporu vo výške 92 631eur.
V prípade platinového tovaru nie je možné vypracovať obdobnú analýzu vplyvov, keďže podľa vyjadrenia SR platinový tovar v uvedených nízkych hmotnostiach nie je predkladaný na puncovú kontrolu.
2.Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky – energetika
Pri výpočte vplyvov opatrení plnených zákonom č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa vychádzalo z informácií poskytnutých Ministerstvom hospodárstva SR, spoločnosťou SPP-distribúcia, a.s., Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou a Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.
Príloha č. 3a
6
6.Umožnenie informovať o výmene plynomeru aj elektronicky
Pri kvantifikácií opatrenia zavádzajúceho možnosť oznamovať výmenu plynomera elektronicky sa vychádzalo z informácií od SPP-distribúcia, a.s., ktorá nám oznámila, že ročne zašle cca 100 000 listov žiadostí o sprístupnenie miesta. Priamym nákladom/poplatkom je cena za doporučený list 2,50 eur, zaokrúhlená kalkulačkou nákladov na 3 eur (zásielka do 50 g). SPP distribúcia odhadla, že približne polovica oznámení by po prijatí právnej úpravy mohla byť zasielaná elektronicky. V takom prípade je pri ročnej frekvencii ročný nepriamy finančný náklad počítaný kalkulačkou nákladov vo výške 125 014 eur. K tomu sa pripočítali administratívne náklady spojené s vypracovaním oznámení (časová náročnosť bola stanovená na 60 min.) pri frekvencii raz ročne. Celkové ušetrené ročné náklady boli kalkulačkou nákladov vypočítané vo výške 125 014 eur.
7.Umožnenie vykonávať funkciu zodpovedného zástupcu pre viacerých držiteľov povolenia
Výpočet pozitívnych vplyvov opatrenia na podnikateľské prostredie, ktoré sa dotýka možnosti, aby zodpovedný zástupca mal možnosť vykonávať túto funkciu nie pre jedného držiteľovi povolenia, ale až pre 3 držiteľov povolenia, vychádza z nasledujúcich predpokladov:
Držitelia povolenia v mnohých prípadoch pristupujú k riešeniu, že s cieľom splniť povinnosť mať zodpovedného zástupcu, nechajú vyškoliť jedného zo svojich zamestnancov. V takom prípade je potrebné splniť podmienky na vzdelanie a prax a úspešne absolvovať skúšky odbornej spôsobilosti, s čím spojené náklady na školenie. Zároveň, táto spôsobilosť vykonávať zodpovedného zástupcu obmedzenie 5 rokov a po tomto období musí osoba absolvovať aktualizačnú prípravu, kde si obnoví spôsobilosť. Školenia sa pre jednotlivé oblasti vykonávajú samostatne a ceny školení sú nasledovné:
Slovenský plynárenský a naftový zväz organizuje školenia pre oblasť plynárenstva a ropy – cena školenia 420 eur, školenie trvá 3 dni (zistené na základe telefonickej komunikácie).
Združenie priemyselných odoberateľov energie organizuje školenia pre oblasť elektroenergetiky cena školenia sa pohybuje od 155 eur 465 eur (
https://energyconsumers.net/wp-content/uploads/2023/04/oznam-OS_XXIV.pdf
), školenie
trvá 3-4 dni.
Pri kvantifikácii vplyvov sa vychádzalo z priemerne ceny školenia 310 eur pri frekvencii 5 rokov a trvania školenia v dĺžke 3 dni, čo predstavuje 3 x 8hodín x 60 min = 1440 min na 1 subjekt.
Počet zodpovedných zástupcov, ktorí vykonávajú aktuálne túto funkciu pre držiteľov povolenia, je nasledovný: elektroenergetika - 257, plynárenstvo 52, ropa 23. Celkový počet subjektov je 332. Toto číslo zároveň reflektuje počet držiteľov povolania na podnikanie v jednotlivých oblastiach. Pri kvantifikácii sa vychádzalo z predpokladu, že menej ako 1 tretina podnikateľov využije túto možnosť a nebude si školiť svojho zástupcu, ale využije možnosť mať jedného zástupcu na 3 firmy, t. j. cca 100 subjektov sa dotkne táto právna úprava pozitívne. Po prepočte nákladov cez kalkulačku nákladov na podnikateľské prostredie bola vypočítaná celková predpokladaná úsporu vo výške 11 289 eur.
Príloha č. 3a
7
8.Zrušenie povinnosti zasielať distribútorovi tlačivo Osvedčenie na výstavbu energetického
zariadenia
Zrušením povinnosti zasielať distribútorovi tlačivo Osvedčenie na výstavbu energetického zariadenia, ako prílohu k žiadosti o pripojenie zariadenia na výrobu elektriny do prenosovej sústavy alebo do distribučnej siete, sa zníži administratívna záťaž podnikateľských subjektov. Výška administratívnych nákladov bola prepočítaná cez kalkulačku nákladov na podnikateľské prostredie za využitia štandardizovaných administratívnych úkonov, pri ktorých je definovaná predpokladaná časová náročnosť úkonu. Celkový počet dotknutých subjektov bol na základe interných štatistík Ministerstva hospodárstva SR stanovený na 25 subjektov a časová náročnosť zasielania elektronického dokumentu bola stanovená na 30 minút. Frekvencia úkonu je nepravidelná, nakoľko nejde o povinnosť s pravidelnou frekvenciou. Celková predpokladaná úspora na podnikateľské prostredie prepočítaná cez kalkulačku nákladov je vo výške 34 eur na celé podnikateľské prostredie.
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na podnikateľské prostredie zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Všetky návrhy na zlepšenie podnikateľského prostredia obsiahnuté v predmetnom návrhu zákona pochádzajú zo zberu podnetov od podnikateľskej verejnosti, ktorý prebiehal od r. 2020. MH SR vykonávalo konzultácie priamo s podnikateľmi tým, že zisťovalo podrobnosti zasielaných podnetov. Niektoré podnety boli zaslané MH SR priamo zástupcami podnikateľov, napr. Slovenský živnostenský zväz, Slovenská potravinárska komora. S uvedenými zástupcami prebiehali intenzívne konzultácie do prerokovania návrhu opatrení s jednotlivými dotknutými ministerstvami a ústrednými orgánmi. Na konzultáciách s jednotlivými ministerstvami sa niekedy zúčastňovali aj zástupcovia podnikateľov.
Konzultácie prebiehali on-line formou, alebo priamo formou cielených konzultácií, workshopov, konferencie. Konzultácie k opatreniam trvali viac ako 4 týždne, čím bola zo strany MH SR splnená povinnosť konzultácie s podnikateľmi v zmysle 2. vety bodu 5.8. Jednotnej metodiky. Konzultácie k opatreniam, ktoré budú plnené vlastnou legislatívou gestora, budú
Príloha č. 3a
8
prebiehať pri predkladaní materiálov do legislatívneho procesu, pričom tie budú viesť títo gestori individuálne.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Navrhovanými zmenami sa znižuje administratívna záťaž tým, že sa napríklad zmierňuje limitácia počtu držiteľov povolenia na podnikanie v energetike, pre ktorých môže odborne spôsobilá osoba vykonávať funkciu zodpovedného zástupcu (z pôvodne 1 držiteľa na 3), či sa umožňuje zasielanie oznámení o výmene plynomeru elektronicky.
Opatreniami, ktoré sa plnia zákonom č. 94/2013 Z. z. o puncovníctve a skúšaní drahých kovov (puncový zákon) a o zmene niektorých zákonov, dochádza k odstráneniu bariér pre podnikanie obchodníkov s drahým kovmi, a to z dôvodu, že navrhovanými zmenami sa vytvárajú rovnaké podmienky ako v ČR, pokiaľ ide o povinnosť mať váhy pre obchodníkov so strieborným tovarom do 10 g. Zároveň sa ruší povinnosť puncovania pri podlimitnom tovare tým, že sa zvyšuje limit na strieborný tovar z 2 g na 3 g a pri zlatom a platinovom tovare z 0,5 g na 1 g. Spomenutými opatreniami, ako aj zrušením administratívnych povinností a priamych finančných nákladov súvisiacich s nákupom a overovaním váh pre obchodníkov so strieborným tovarom, sa zvyšuje konkurencieschopnosť podnikateľského prostredia na Slovensku. Ďalej sa predpokladá aj stabilizácia podnikateľov v oblasti obchodovania s drahými kovmi.
Aj ďalšími navrhovanými opatreniami tým, že sa znižuje administratívna a finančná záťaž umožňuje sa využitie uvedených zdrojov na rozvoj a skvalitnenie podnikateľského prostredia.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
x zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Navrhovanými opatreniami tým, že sa odstraňujú administratíva záťaž vytvárajú sa zdroje na rast produktivity práce podnikov vo vybraných sektoroch.
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
x zvyšuje nemení znižuje
Príloha č. 3a
9
Opatreniami sa zvyšuje produktivita práce podnikateľských subjektov v energetike a v obchodovaní s drahými kovmi tým, že dôjde k odbúraniu administratívnej záťaže, čo sa môže prejaviť na raste tržieb za poskytované služby.
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
Opatreniami, ktoré sa dotýkajú puncového zákona sa zužujú možnosti pre pokutovanie zo strany puncovej inšpekcie, vzhľadom na to, že sa znižuje počet povinností, za ktoré môže byť subjekt zo strany SR sankcionovaný pokutami. Ročná výška pokút sa pohybuje v rozmedzí od 165 eur do 4 000 eur ročne, čo je zanedbateľná výška oproti príjmom SR. SR pri udeľovaní pokút využíva možnosť druhej šance a neudeľuje pokutu, ak podnikateľ zistený nedostatok ihneď odstráni.
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Popis vplyvov opatrení, pri ktorých nie je možné vypočítať úsporu nákladov, prinášajú však pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
1.Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky – energetika
Rozšírenie okruhu osôb, ktoré povinné umožniť prevádzkovateľovi distribučnej siete kontrolu odberného plynového zariadenia alebo určeného meradla o vlastníka nehnuteľnosti, do ktorej je dodávaný plyn
Novelou zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov, dochádza k rozšíreniu okruhu osôb, ktoré povinné umožniť prevádzkovateľovi distribučnej siete kontrolu odberného plynového zariadenia alebo určeného meradla o vlastníka nehnuteľnosti, do ktorej je dodávaný plyn. Podľa súčasného znenia § 73 ods. 4 zákona o energetike je povinný poskytnúť súčinnosť pri kontrole odberného plynového zariadenia odberateľ. V praxi sa stáva, že odberateľ a vlastník nehnuteľnosti nie tie isté osoby. Je to práve vlastník nehnuteľnosti, ktorý častokrát disponuje ako právnymi, tak aj technickými nástrojmi potrebnými na realizáciu kontroly odberného plynového zariadenia. Stáva sa, že odberateľ plynu, ktorý je nájomník zároveň fakticky nevie poskytnúť súčinnosť potrebnú na kontrolu odberného plynového zariadenia, napriek tomu, že mu je uložená takáto povinnosť. Táto regulácia sťažuje realizáciu kontrol, pretože odberatelia v dohodnutých termínoch nesprístupňujú svoje odberné plynové zariadenia, prípadne obštrukčne navrhujú termíny počas dní pracovného pokoja. Doplnením vlastníka nehnuteľnosti, ako osoby povinnej poskytnúť súčinnosť pri kontrole, sa odbremenia kontrolné subjekty od nadbytočnej administratívy a znížia sa aj časové náklady spojené s vykonávaním kontrol.
Príloha č. 3a
10
2.Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky
Zosúladenie spracovávania osobných údajov zosnulých osôb podľa nariadenia GDPR
Novelou zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov dochádza k zosúladeniu spracovávania osobných údajov zosnulých osôb podľa nariadenia GDPR a zároveň k odstráneniu goldplatingu spôsobeného rozšírením rozsahu pôsobnosti nariadenia na subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek. Tento prejav goldplatingu našej právnej úpravy spôsobuje prílišné zaťaženie byrokratickými procesmi, resp. sťaženie podnikateľského prostredia. V praxi dochádza k nejasnostiam, ako je potrebné aplikovať úpravu súvisiacu so získavaním súhlasu pri spracúvaní osobných údajov zosnulých osôb, a preto neprináša želaný efekt (napr. jeden pozostalý udelil súhlas, pričom často iba konkludentne, zatiaľ čo iný pozostalý ho následne mohol odvolať). V roku 2021 bola prijatá novela zákona č. 18/2018 Z. z., ktorou sa v zákone špecifikovali prípady, kedy sa pri spracovávaní údajov zosnulých osôb súhlas blízkych osôb nevyžaduje. Naďalej však pretrvávali aplikačné problémy, ako napr.: otázny výklad ustanovenia ohľadom získavania súhlasu blízkych osôb, pretože nie nikde špecifikované situácie, pri ktorých sa tento súhlas vyžaduje, otázny správny postup prevádzkovateľov pohrebnej služby a pohrebiska napriek výnimke udelenej v zákone. Ďalej medzi tieto nejasnosti patrí napríklad otázka, kto môže uplatňovať práva dotknutej osoby ako právo na prístup alebo právo podať návrh na začatie konania o ochrane osobných údajov. Prijatím zmeny právnej úpravy sa zvýši právna istota a predvídateľnosť právnej úpravy pre podnikateľské subjekty a predíde sa potrebe opakovanej novelizácie ustanovenia § 3 ods. 6, ktorý teraz obsahuje negatívny výpočet prípadov, kedy sa súhlas nevyžaduje. Zároveň vyňatím zosnulých osôb z pôsobnosti zákona č. 18/2018 nie je dotknutá postmortálna ochrana v zmysle § 15 Občianskeho zákonníka (ochrana osobnosti).