2
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
MH SR/Puncový úrad SR kód 0EK0J
Rozpočtové prostriedky (MH SR/PÚ SR kód: 0EK0J)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na vyššie územné celky
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
4
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:K čl. II návrhu zákona:
Úbytok príjmov vyvolaný zmenou zákona č. 94/2013 Z. z. o puncovníctve a skúšaní drahých kovov (puncový zákon) a o zmene niektorých zákonov vznikne z dôvodu zrušenia povinnosti puncovania podlimitného tovaru zodpovednostnou značkou a zmenou váhy na podlimitný strieborný tovar z 2 g na 3 g a zlatý a platinový tovar z 0,5 g na 1 g. Puncový úrad SR odhadol úbytok príjmov o 13 900 € za II. polrok 2024 a od r. 2025 o 27 800 €. Úbytok príjmov dokáže Puncový úrad SR kompenzovať rastúcimi príjmami z puncovania, pokutami, organizáciou školení a kurzov a inými príjmami. Napríklad v roku 2023 mal Puncový úrad SR v rozpočte stanovené príjmy z puncovania vo výške 630 000 €, pričom k 04.12.2023 boli skutočné príjmy úradu vo výške viac ako 777 000 €. V nadväznosti na tieto súvislosti je možné konštatovať, že zníženie príjmov do rozpočtu Puncového úradu SR si úrad vie zabezpečiť a vykryť inými príjmami, a teda opatrenie nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia a znižovaním administratívnej záťaže sa predkladá v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2022. Vláda Slovenskej republiky sa zaviazala prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti SR, ktorý schválila uznesením č. 221/2021, k pravidelnému prijímaniu antibyrokratických balíčkov s cieľom prijať 300+ opatrení do konca roka 2024. Záväzok pravidelného znižovania regulačnej záťaže podnikateľov v právnych predpisoch Slovenskej republiky vyplýva zároveň aj z materiálu Stratégie lepšej regulácie – RIA 2020.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet MH SR - Puncového úradu SR. Úbytok príjmov je zabezpečený nárastom príjmov za puncovanie ostatného tovaru a inými príjmami. Príjmy Puncového úradu SR vzrástli v roku 2022 oproti roku 2021 približne o 150 000 €.
Vplyvy opatrení na ostatné kapitoly ŠR sú zanedbateľné, čo je popísané aj v časti 2.1.1. analýzy.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
X zrušenie - obmedzenie puncovania zodpovednostnou značkou a zvýšenie limitu na povinné puncovanie 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
5
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
6
2.4. Výpočty vplyvov na verejné financieUveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
7
Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Nedaňové príjmy (200)1
MHSR / PÚSR
Zmena zákona č. 94/2013 Z. z. o puncovníctve
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
8
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
10
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“