Dôvodová správaA.VŠEOBECNÁ ČASŤ
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Roman MICHELKO, Dušan JARJABEK, Ľubica LAŠŠÁKOVÁ, Milan GARAJ, Roman MALATINEC, Peter KOTLÁR, Dagmar KRAMPLOVÁ, Adam LUČANSKÝ, Karol FARKAŠOVSKÝ a Pavol ĽUPTÁK predkladá návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Uznesením vlády SR č. 287 zo 7. júna 2023 došlo k uznaniu vietnamskej komunity žijúcej v Slovenskej republike za národnostnú menšinu. Predloženým návrhom zákona sa zohľadňuje táto skutočnosť v zákone o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Na základe návrhu zákona sa finančné prostriedky Fondu na podporu kultúry národnostných menšín (ďalej len „fond“) určené na podpornú činnosť budú prideľovať aj odborným radám kultúry vietnamskej národnostnej menšiny. Vzhľadom na túto zmenu sa navrhuje zvýšiť príspevok zo štátneho rozpočtu do fondu, a to na sumu najmenej 8 800 000 eur. Súčasne sa navrhuje zvýšiť percento z určených príjmov fondu, ktoré môže fond použiť na vlastnú prevádzku, zo 6 % na 7 %. Táto úprava súvisí so zvýšením zdravotných odvodov pre zamestnávateľov od 1. januára 2024, ako aj zvýšením iných prevádzkových nákladov fondu.
Návrh zákona taktiež upravuje jednu z podmienok poskytnutia finančných prostriedkov žiadateľovi o poskytnutie finančných prostriedkov. Táto úprava je nevyhnutá z dôvodu zosúladenia zákona o fonde s osobitnými predpismi.
Predložený návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, manželstvo, rodičovstvo a rodinu, služby verejnej správy pre občana a nemá sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ:
K bodom 1 a 7
Z dôvodu uznaniu vietnamskej komunity žijúcej v Slovenskej republike za národnostnú menšinu sa do zákona dopĺňajú odborné rady vietnamskej národnostnej menšiny. Podiel finančných prostriedkov určených pre odborné rady vietnamskej národnostnej menšiny zohľadňuje veľkosť tejto národnostnej menšiny. Súčasne sa zachováva minimálne rovnaký objem finančných prostriedkov pre doterajšie odborné rady národnostných menšín.
K bodu 2
Keďže za koordinačnú radu alebo odbornú radu vietnamskej národnostnej menšiny pribudne v správnej rade fondu jeden člen správnej rady, správna rada by mala párny počet členov. Z tohto dôvodu sa navrhuje, aby ministerka kultúry Slovenskej republiky vymenúvala a odvolávala dvoch členov správnej rady. Správna rada tak bude mať 17 členov.
K bodu 3
Ide o zosúladenie s § 7 ods. 3 písm. n) zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého inšpektorát práce s účinnosťou od 1. januára 2023 vydáva na požiadanie na účely preukázania splnenia podmienok podľa osobitného predpisu potvrdenie o tom, že ku dňu požiadania nebola fyzickej osobe alebo právnickej osobe právoplatne uložená pokuta za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania.
K bodom 4 a 5
Z dôvodu zvýšenia zdravotných odvodov pre zamestnávateľov od 1. januára 2024, ako aj zvýšenia iných prevádzkových nákladov fondu sa navrhuje, aby fond mohol použiť na vlastnú prevádzku najviac 7 % z určených príjmov. Na podpornú činnosť bude fond povinný použiť najmenej 93 % z určených príjmov.
K bodu 6
Vzhľadom na doplnenie odborných rád vietnamskej národnostnej menšiny a zvýšené náklady fondu na prevádzku sa navrhuje zvýšiť príspevok zo štátneho rozpočtu do fondu na najmenej 8 800 000 eur.
K bodu 8
Dopĺňajú sa prechodné ustanovenia, podľa ktorých minister kultúry Slovenskej republiky vymenuje ďalšieho člena správnej rady (z dvoch) do 30. septembra 2024. Taktiež sa upravuje, že finančné prostriedky fondu určené na podpornú činnosť sa v roku 2024 ešte nebudú
rozdeľovať pre odborné rady kultúry vietnamskej národnostnej menšiny. Keďže je potrebné zriadenie odborných rád kultúry vietnamskej národnostnej menšiny, voľba člena správnej rady za túto národnostnú menšinu, vyhlásenie výziev a ďalšie úkony, finančné prostriedky fondu určené na podpornú činnosť sa budú pre odborné rady kultúry vietnamskej národnostnej menšiny rozdeľovať až v roku 2025. Dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia, keďže je potrebné okamžite po nadobudnutí účinnosti návrhu zákona začať procesy kreovania odborných rád kultúry vietnamskej národnostnej menšiny tak, aby v roku 2025 mohol fond riadne poskytovať podporu vietnamskej národnostnej menšine. Taktiež sa navrhuje, aby sa dňom vyhlásenia návrhu zákona zvýšilo percento z určených príjmov fondu, ktoré môže fond použiť na vlastnú prevádzku, a to z dôvodu navýšenia prevádzkových nákladov fondu. Percentuálne rozdelenie finančných prostriedkov na podpornú činnosť fondu, ktoré zahŕňa aj odborné rady kultúry vietnamskej národnostnej menšiny, sa navrhuje s účinnosťou od 1. januára 2025.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Roman MICHELKO, Dušan JARJABEK, Ľubica LAŠŠÁKOVÁ, Milan GARAJ, Roman MALATINEC, Peter KOTLÁR, Dagmar KRAMPLOVÁ, Adam LUČANSKÝ, Karol FARKAŠOVSKÝ a Pavol ĽUPTÁK 2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
Doložkavybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
A.3. Poznámky
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné