Dôvodová správa
A.VŠEOBECNÁ ČASŤ
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Roman MICHELKO, Dušan JARJABEK, Ľubica LAŠŠÁKOVÁ, Karol FARKAŠOVSKÝ, Milan GARAJ, Roman MALATINEC, Dagmar KRAMPLOVÁ, Ján PODMANICKÝ, Adam LUČANSKÝ a Ivan ŠEVČÍK predkladá návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 206/2009 Z. z. o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je upraviť spôsob výberu štatutárneho orgánu múzea alebo galérie zriadených ústredným orgánom štátnej správy, vyšším územným celkom alebo obcou, resp. vedúceho zamestnanca riadiaceho múzeum alebo galériu, ktoré nie právnickou osobou. Z procesu výberu sa vypúšťa verejné vypočutie uchádzačov o uvedenú funkciu. Upravuje sa aj ustanovenie o odvolaní štatutárneho orgánu múzea alebo galérie, resp. vedúceho zamestnanca riadiaceho múzeum alebo galériu bez právnej subjektivity, s cieľom vytvoriť predpoklady na pružnejšiu manažérsku výmenu v týchto inštitúciách. Návrhom zákona sa tiež navrhuje vypustiť päťročné funkčné obdobie pri výkone funkcie štatutárneho orgánu múzea alebo galérie, resp. vedúceho zamestnanca riadiaceho múzeum alebo galériu bez právnej subjektivity.
Predložený návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, manželstvo, rodičovstvo a rodinu, služby verejnej správy pre občana a nemá sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ:
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa upraviť vymenovanie štatutárneho orgánu múzea alebo galérie a vymenovanie vedúceho zamestnanca riadiaceho organizačnú zložku, ktorá je múzeom alebo galériou. Podľa návrhu zákona štatutárny orgán múzea alebo galérie podľa § 3 ods. 1 zákona vymenúva a odvoláva štatutárny orgán zriaďovateľa tohto múzea alebo galérie. Vedúceho zamestnanca riadiaceho múzeum alebo galériu bez právnej subjektivity vymenúva a odvoláva štatutárny orgán právnickej osoby, ktorej je múzeum alebo galéria organizačným útvarom. Z procesu výberu sa vypúšťa verejné vypočutie uchádzačov, ktoré spôsobuje administratívnu záťaž najmä menším obciam, ktoré obsadzujú uvedené funkcie.
Podľa návrhu zákona možno štatutárny orgán múzea alebo galérie, resp. vedúceho zamestnanca riadiaceho múzeum alebo galériu bez právnej subjektivity odvolať aj bez uvedenia dôvodu, a to s cieľom vytvoriť pružnejší model manažérskych zmien vo vedení uvedených inštitúcií.
Oproti súčasnej právnej úprave sa navrhuje vypustiť päťročné funkčné obdobie štatutárneho orgánu múzea alebo galérie, resp. vedúceho zamestnanca riadiaceho múzeum alebo galériu, ktoré bolo zavedené novelou zákona s účinnosťou od 1. januára 2022. Cieľom úpravy je nelimitovať výkon funkcie časovým obmedzením. Dĺžka výkonu funkcie bude závisieť od dosahovaných výsledkov múzea alebo galérie a manažérskych kvalít štatutárneho orgánu múzea alebo galérie alebo vedúceho zamestnanca riadiaceho múzeum alebo galériu, ktorá nie je právnickou osobou.
K bodu 2
V prechodných ustanoveniach sa navrhuje, aby sa od 1. júna 2024 proces obsadzovania funkcie štatutárneho orgánu múzea alebo galérie, resp. vedúceho zamestnanca riadiaceho múzeum alebo galériu, ktoré nie právnickou osobou, riadilo ustanoveniami účinného zákona, a to aj v prípadoch, keď bude výberové konanie na obsadenie uvedených funkcií vyhlásené v čase účinnosti pôvodného znenia zákona, teda pred 1. júnom 2024. To znamená, že ak výberové konanie bolo vyhlásené pred 1. júnom 2024, ale reálne sa uskutoční po 31. máji 2024, bude sa potupovať podľa úpravy účinnej od 1. júna 2024, t.j. pri tomto výberovom konaní sa už nebude realizovať verejné vypočutie uchádzačov.
Podľa prechodných ustanovení sa možnosť odvolať štatutárny orgán múzea alebo galérie a vedúceho zamestnanca riadiaceho múzeum alebo galériu, ktoré nie právnickou osobou, bez uvedenia dôvodu, bude vzťahovať na všetkých štatutárov a vedúcich zamestnancov múzeí a galérií, t.j. aj na tých, ktorí boli vymenovaní pred 1. júnom 2024.
V prechodných ustanoveniach sa taktiež navrhuje, aby štatutárny orgán múzea alebo galérie, resp. vedúci zamestnanec riadiaci múzeum alebo galériu, ktoré nemá právnu subjektivitu, ktorý bol vymenovaný medzi 1. januárom 2022 a 31. májom 2024, a ktorý aj po 31. máji 2024 naďalej vykonáva svoju funkciu, vykonával po 31. máji 2024 svoju funkciu bez časového obmedzenia. Ani na tohto štatutára alebo vedúceho zamestnanca múzea alebo galérie sa tak nebude vzťahovať obmedzené päťročné funkčné obdobie.
K čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa dátum účinnosti návrhu zákona navrhuje na 1. júna 2024.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Roman MICHELKO, Dušan JARJABEK, Ľubica LAŠŠÁKOVÁ, Karol FARKAŠOVSKÝ, Milan GARAJ, Roman MALATINEC, Dagmar KRAMPLOVÁ, Ján PODMANICKÝ, Adam LUČANSKÝ a Ivan ŠEVČÍK
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 206/2009 Z. z. o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 206/2009 Z. z. o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné