1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ: Vláda SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
38 961 323
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D+E
0
38 961 323
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
0
0
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatngom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
1in
2out celkom
Goldplating celkom
1
Odvodová úľava pre poľnohospodárov a potravinárov
Zákon č. 461/2003 Z. z.
§ 293ge
1.SK
01.02.24
Poľnohospodári a potravinári
1 500
25 974
38 961 323
Out (znižuje náklady)
0
0
2
Neplatenie príspevkov do II. piliera
Zákon č. 43/2004 Z. z.
§ 123bia
1.SK
01.02.24
Dôchodkové správcovské spoločnosti
5
0
0
Nemení sa
0
0
3
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
V súvislosti s predĺžením a rozšírením tzv. odvodovej úľavy pre vybrané sektory poľnohospodárov a potravinárov očakávame zníženie mzdových nákladov vybraných zamestnávateľov na úrovni takmer 39 miliónov eur. Odhad o počte dotknutých subjektov vychádza z dostupných štatistík Sociálnej poisťovne podľa, ktorých doterajšiu schému štátnej pomoci využilo približne 1 300 zamestnávateľov. V súvislosti s rozšírením schémy štátnej pomoci počítame so zvýšením počtu oprávnených žiadateľov na približne 1 500.
Tabuľka č. 3: Odhadovaná výška štátnej pomoci pre jednotlivé podporené odvetvia podľa hlavnej ekonomickej činnosti zamestnávateľa v eurách
SK NACE
Charakteristika
Spolu
01130
Pestovanie zeleniny a melónov, koreňovej a hľuzovej zeleniny
513 011
01210
Pestovanie hrozna
292 062
01240
Pestovanie jadrového a kôstkového ovocia
212 491
01250
Pestovanie ostatného stromového a kríkového ovocia a orechov
29 608
01410
Chov dojníc
6 502 014
01420
Chov ostatného dobytka a byvolov
455 396
01450
Chov oviec a kôz
333 295
01460
Chov ošípaných
761 299
01470
Chov hydiny
1 077 622
01500
Zmiešané hospodárstvo
4 925 065
03220
Riečna akvakultúra
70 181
10110
Spracovanie a konzervovanie mäsa
3 765 779
10120
Spracovanie a konzervovanie hydinového mäsa
351 382
10130
Spracovanie mäsových a hydinových mäsových výrobkov
1 266 044
10200
Spracovanie a konzervovanie rýb, kôrovcov a mäkkýšov
226 865
10310
Spracovanie a konzervovanie zemiakov
116 852
10320
Výroba ovocnej a zeleninovej šťavy
150 155
10390
Iné spracovanie a konzervovanie ovocia a zeleniny
704 929
10410
Výroba olejov a tukov
202 458
10420
Výroba margarínu a podobných jedlých tukov
32 422
4
10510
Prevádzka mliekarní a výroba syrov
3 043 897
10610
Výroba mlynských výrobkov
724 726
10710
Výroba chleba; výroba čerstvého pečiva a koláčov
6 987 404
10730
Výroba rezancov, cestovín, kuskusu a podobných múčnych výrobkov
354 382
10810
Výroba cukru
289 911
10830
Spracovanie čaju a kávy
453 854
10840
Výroba korenín a chuťových prísad
624 696
10850
Výroba pripravených pokrmov a jedla
393 197
10860
Výroba a príprava homogenizovaných a diétnych potravín
292 016
10890
Výroba ostatných potravinárskych výrobkov
2 046 128
10910
Výroba a príprava krmív pre hospodárske zvieratá
469 393
11070
Výroba nealkoholických nápojov; produkcia minerálnych vôd a iných fľaškových vôd
1 292 789
Spolu
38 961 323
Zdroj: MPSVaR
Nakoľko počas obdobia podpory nie do sumy vymeriavacieho základu 750 eur odvádzané príspevky do II. piliera predpokladáme, že celková suma postúpených príspevkov na starobné dôchodkové sporenie poklesne o 3 683 960 eur. Odhad vychádza z predpokladu, že uvedená zmena sa dotkne približne 30 680 sporiteľov s priemerným vymeriavacím základom na starobné poistenie vo výške cca 1 206 eur. Celkový negatívny vplyv na hospodárenie dôchodkových správcovských spoločností prostredníctvom zníženia výnosov odhadujeme na úrovni cca 156 000 eur.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Keďže vládny návrh zákona je predmetom skráteného legislatívneho konania nepredchádzali mu konzultácie s podnikateľskými subjektmi.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Znížením odvodového zaťaženia slovenských potravinárskych firiem a chovateľov hospodárskych zvierat sa výrazne zredukovala nákladová položka tvoriaca rozhodujúcu časť odbytovej ceny potravín alebo prevádzky chovov hospodárskych zvierat. Náklady na pracovnú silu v poľnohospodárstve tvoria zhruba 17 % a odvody do Sociálnej poisťovne približne 5,5 %. Vzhľadom na to, že ľudská práca je jednou z najdrahších nákladových položiek pri výrobe potravín, sa tak výrobcovia potravín stali viac konkurencieschopnými pri porovnaní
5
so zahraničnými producentmi potravín. Predĺženie podpory do júna 2024 tak ďalej stimuluje tieto pozitívne efekty. Zároveň sa rozšírením adresátov štátnej pomoci pokryla veľká časť vertikály výroby potravín vďaka čomu je možné zvýšiť ich konkurencieschopnosť a mieru sebestačnosti.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
x zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
x zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Bez vplyvov.