1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
- 35 277 363
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- 35 277 363
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
- 35 277 363
0
0
0
2
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vládny návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne v dôsledku zníženia príjmov z poistného od zamestnávateľov v poľnohospodárskom a potravinárskom sektore. Uvedeným opatrením dôjde k dočasnému zníženiu príjmov jednotlivých základných fondov Sociálnej poisťovne a tiež rezervného fondu solidarity (s výnimkou základného fondu úrazového poistenia a základného fondu garančného poistenia).
Zníženie príjmov Sociálnej poisťovne v roku 2024 sa navrhuje vykryť prostredníctvom transferu zo štátneho rozpočtu.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Navrhuje sa predĺženie obdobia uplatňovania tzv. odvodovej úľavy pre zamestnávateľov vo vybraných sektoroch poľnohospodárstva a potravinárstva aj po 31. januári 2024, a to do 30. júna 2024, čo znamená, že sa bude uplatňovať aj za kalendárne mesiace február jún 2024. Zároveň sa počíta s rozšírením okruhu zamestnávateľov v poľnohospodárskom a potravinárskom sektore, na ktorých sa táto odvodová úľava bude uplatňovať. Na uvedené mesiace sa odvodová úľava navrhuje v sume najviac 750 eur mesačne, t. j. v sume minimálnej mzdy platnej v roku 2024.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
3
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Podľa údajov Sociálnej poisťovne predpokladáme, že počet zamestnávateľov žiadajúcich o podporu v súvislosti so zaradením do príslušnej klasifikácie ekonomických činností SK NACE dosiahne cca 1 500. Zároveň odhadujeme, že takýmto spôsobom môže byť podporených až 61 000 pracovných miest v poľnohospodárskom a potravinárskom sektore.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Odhadovaný počet príjemcov podpory (zamestnávateľov)
1 500
-
-
-
Odhadovaný počet podporených pracovných miest
61 000
-
-
-
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri kvantifikácii boli použité údaje o počtoch poistencov z mikroúdajov Sociálnej poisťovne. Celkové vplyvy na zníženie príjmov Sociálnej poisťovne očistené o príspevky do II. piliera, ktoré by boli postúpené na osobné účty v dôchodkových správcovských spoločnostiach v predpokladanom objeme cca 3,7 mil. eur. Celková suma štátnej pomoci tak dosahuje úroveň cca 39 mil. eur (viac v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie). Použité ekonomické predpoklady vychádzajú z makroekonomickej prognózy MF SR z decembra 2023.
Tab. A: Odhadovaný priemerný vymeriavací základ poistencov, ktorých zamestnávateľ bude príjemcom podpory podľa typu poistenia v eurách
Poistenie
Priemerný vymeriavací základ
Nemocenské poistenie
1 048
Starobné poistenie
1 058
Invalidné poistenie
1 058
Poistenie v nezamestnanosti
1 030
Poistné na financovanie podpory v čase skrátenej práce
1 030
Rezervný fond solidarity
1 058
4
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Poistné na nemocenské poistenie (151)
- 2 232 098
0
0
0
Poistné na starobné poistenie (152)
- 18 837 017
0
0
0
Očistené o príspevky do II. piliera
Poistné na úrazové poistenie (153)
0
0
0
0
Poistné na poistenie v nezamestnanosti (155)
- 1 540 200
0
0
0
Vrátane poistného na financovanie podpory v čase skrátenej práce
Poistné na garančné poistenie (156)
0
0
0
0
Poistné do rezervného fondu solidarity (157)
- 7 741 586
0
0
0
Poistné na invalidné poistenie (158)
- 4 926 463
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
- 35 277 363
0
0
0
5
Tabuľka č. 4/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)
Bežné transfery (640)
Transfery v rámci verejnej správy (641)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
6
Tabuľka č. 4/B
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
0
0
0
7
Vládny návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na zamestnanosť vo verejnej správy, t. j. nezvyšuje ich ani ich neznižuje
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
8
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Návrh zákona nemá vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
2030
2040
2050
2060
2070
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
9