1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na vyššie územné celky
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
Tabuľka č. 1/BVplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vládny návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne v dôsledku zníženia príjmov z poistného od zamestnávateľov v poľnohospodárskom a potravinárskom sektore. Uvedeným opatrením dôjde k dočasnému zníženiu príjmov jednotlivých základných fondov Sociálnej poisťovne a tiež rezervného fondu solidarity (s výnimkou základného fondu úrazového poistenia a základného fondu garančného poistenia).
Zníženie príjmov Sociálnej poisťovne v roku 2024 sa navrhuje vykryť prostredníctvom transferu zo štátneho rozpočtu.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Navrhuje sa predĺženie obdobia uplatňovania tzv. odvodovej úľavy pre zamestnávateľov vo vybraných sektoroch poľnohospodárstva a potravinárstva aj po 31. januári 2024, a to do 30. júna 2024, čo znamená, že sa bude uplatňovať aj za kalendárne mesiace február až jún 2024. Zároveň sa počíta s rozšírením okruhu zamestnávateľov v poľnohospodárskom a potravinárskom sektore, na ktorých sa táto odvodová úľava bude uplatňovať. Na uvedené mesiace sa odvodová úľava navrhuje v sume najviac 750 eur mesačne, t. j. v sume minimálnej mzdy platnej v roku 2024.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 3
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Podľa údajov Sociálnej poisťovne predpokladáme, že počet zamestnávateľov žiadajúcich o podporu v súvislosti so zaradením do príslušnej klasifikácie ekonomických činností SK NACE dosiahne cca 1 500. Zároveň odhadujeme, že takýmto spôsobom môže byť podporených až 61 000 pracovných miest v poľnohospodárskom a potravinárskom sektore.
Tabuľka č. 2
Odhadovaný počet príjemcov podpory (zamestnávateľov)
Odhadovaný počet podporených pracovných miest
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri kvantifikácii boli použité údaje o počtoch poistencov z mikroúdajov Sociálnej poisťovne. Celkové vplyvy na zníženie príjmov Sociálnej poisťovne sú očistené o príspevky do II. piliera, ktoré by boli postúpené na osobné účty v dôchodkových správcovských spoločnostiach v predpokladanom objeme cca 3,7 mil. eur. Celková suma štátnej pomoci tak dosahuje úroveň cca 39 mil. eur (viac v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie). Použité ekonomické predpoklady vychádzajú z makroekonomickej prognózy MF SR z decembra 2023.
Tab. A: Odhadovaný priemerný vymeriavací základ poistencov, ktorých zamestnávateľ bude príjemcom podpory podľa typu poistenia v eurách
Priemerný vymeriavací základ
Poistenie v nezamestnanosti
Poistné na financovanie podpory v čase skrátenej práce
7
Vládny návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na zamestnanosť vo verejnej správy, t. j. nezvyšuje ich ani ich neznižuje
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
8
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Návrh zákona nemá vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP