1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
21.11. až 29.11. 2023
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
4.12. až 22.12. 2023
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
-
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
január 2024
2.Definovanie problému
Na základe súčasného právneho stavu sa 13. dôchodok vypláca podľa vzorca, pričom maximálna suma 13. dôchodku predstavuje 300 eur a minimálna suma 50 eur. Vzhľadom k tomu, že suma 13. dôchodku je vo vzťahu k priemernej sume daných dôchodkov vo väčšine prípadov veľmi nízka, navrhuje sa úprava 13. dôchodku a jeho zvýšenie na priemernú mesačnú sumu príslušnej dôchodkovej dávky vykázanej Sociálnou poisťovňou za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa určuje suma 13. dôchodku. Minimálna suma 13. dôchodku pre príslušnú dôchodkovú dávku sa stanovuje na úrovni 300 eur.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je zavedenie 13. dôchodku do zákona o sociálnom poistení ako novej dôchodkovej dávky, ktorá nahradí 13. dôchodok ako štátnu sociálnu dávku upravenú v zákone č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4.Dotknuté subjekty
Navrhovaná právna úprava vplyv na všetkých poberateľov dôchodkových dávok vyplácaných Sociálnou poisťovňou.
5.Alternatívne riešenia
Žiadne alternatívne riešenia neboli posudzované. Nulový variant predstavuje zachovanie súčasného právneho stavu, t. j. vyplácanie 13. dôchodku podľa aktuálneho mechanizmu s maximálnou sumou 13. dôchodku vo výške 300 eur s postupným znižovaním po minimálnu sumu na úrovni 50 eur.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
2
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Štatistické údaje z oblasti sociálneho poistenia pravidelne monitorované a vyhodnocované v rámci každoročne pripravovanej Správy o sociálnej situácii obyvateľstva Slovenskej republiky, t. j. v rámci predmetnej správy bude preskúmaná účinnosť aj účelnosť transformácie 13. dôchodku. Naviac zmeny v oblasti dôchodkového systému budú posúdené a vyhodnotené v rámci prípravy Správy o primeranosti dôchodkov 2027 a Správy o starnutí 2027.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
email:
patricia.vavra@employment.gov.sk
tel.: 02/2046 1909
12.Zdroje
Štatistické údaje zo Sociálnej poisťovne na agregovanej a neagregovanej úrovni a makroekonomická prognóza Inštitútu finančnej politiky z decembra 2023.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 270/2023
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy a negatívny vplyv na limit verejných výdavkov. V analýze vplyvov v tabuľke č. 1/A je kvantifikovaný nárast výdavkov v sume 822 904 070 eur v roku 2024, v sume 919 399 643 eur v roku 2025 a v sume 991 504 128 eur v roku 2026, ktoré majú byť zabezpečené z rozpočtových prostriedkov podprogram 07C07 13. dôchodok), z rozpočtových prostriedkov po transformácií rodičovského dôchodku (uvedené bude aktualizované počas legislatívneho procesu) a z finančných prostriedkov zabezpečených v návrhu rozpočtu verejnej správy. V bode 2.1.1. Financovanie návrhu sa uvádza, že „Zvyšné negatívne finančné vplyvy budú zapracované pri príprave návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtového výhľadu na roky 2025 a 2026 navýšením transferu zo štátneho rozpočtu.“.
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia uvádza nasledovné:
V doložke vybraných vplyvov je potrebné označiť žiadny vplyv na limit verejných výdavkov.
o MPSVR SR: akceptované
V analýze vplyvov v tabuľke č. 1/B je potrebné rozdeliť riadok vplyv na limit verejných výdavkov ŠR (MPSVR SR, MV SR, MO SR, MS SR, MF SR) a uviesť jednotlivé kapitoly v samostatných riadkoch. Taktiež je potrebné tabuľku č. 4/B vyplniť za každý subjekt verejnej správy zvlášť.
o MPSVR SR: akceptované
V analýze vplyvov v tabuľke č. 4/A vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne sa suma výdavkov na 13. dôchodok uvádza dvakrát, pričom v riadku Splácanie úrokov.... (650) nemá byť uvedená.
oMPSVR SR: akceptované
V časti 2.1.1. Financovanie návrhu je potrebné doplniť vyjadrenie ku krytiu výdavkov Inštitúcií s osobitným systémom sociálneho zabezpečenia.
o MPSVR SR: akceptované.
4
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: