K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 5. Alternatívne riešenia doplniť alternatívne riešenia a/alebo nulový variant.
Odôvodnenie: V rámci alternatívnych riešení je potrebné uviesť minimálne nulový variant, t. j. analýzu súčasného stavu, v rámci ktorej sa uvedú dôsledky vyplývajúce z dôvodu absencie právnej úpravy alebo nelegislatívneho materiálu, resp. z dôvodu ich neprijatia. Vyhodnotenie pripomienky: Pripomienka bola akceptovaná, časť 5. Alternatívne riešenia bola v zmysle pripomienky doplnená. Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 8. Preskúmanie účelnosti doplniť dátum a kritéria hodnotenia účelnosti predkladaného materiálu.
Odôvodnenie: Preskúmanie účelnosti sa nastavuje po určitom čase, aby sa zhodnotilo, či a na základe akých kritérií bol cieľ naplnený. Vyhodnotenie pripomienky: Pripomienka bola akceptovaná, časť 8. Preskúmanie účelnosti bola v zmysle pripomienky doplnená. K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov sú označené negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, čiastočne rozpočtovo zabezpečené. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy sú kvantifikované výdavky na rok „r“ v sume 135 902,69 eur, v roku „r+1“ v sume 246 105,59 eur, v roku „r+2“ v sume 262 163,45 eur a v roku „r+3“ v sume 279 345,36 eur. Kvantifikované výdavky sú určené pre 6 nových zamestnancov, ktorí by mali vykonávať nové úlohy, ktoré vyplývajú z nariadenia DMA (nariadenie EP a Rady (EÚ) 2022/1925 o súťažeschopných a spravodlivých trhoch digitálneho sektora a o zmene smerníc (EÚ) 2019/1937 a (EÚ) 2020/1828 (akt o digitálnych trhoch) a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2560 zo 14. decembra 2022 o zahraničných subvenciách narúšajúcich vnútorný trh (Ú. v. EÚ L 330, 23.12.2022) (nariadenie o zahraničných subvenciách) a na vybavenie kancelárií a ďalšie prevádzkové náklady.
V tabuľke č. 1 je rozpočtovo nekrytý vplyv uvedený 0. V časti 2.1.1. Financovanie návrhu sa uvádza, že „Financovanie návrhu nie je zabezpečené v rozpočte Protimonopolného úradu Slovenskej republiky v programe 084 Hospodárska súťaž (podprogram 08401 Hospodárska súťaž – riadenie, kontrola a podpora činnosti úradu) a vznikne rozpočtovo nekrytý vplyv v hlavnej kategórii 600 Bežné výdavky. Limit počtu zamestnancov bude navýšený o 6 osôb.“.
Komisia žiada zosúladiť doložku s analýzou vplyvov (doložka uvádza negatívny, čiastočne zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy, avšak analýza vplyvov v bode 2.1.1., že financovanie návrhu nie je zabezpečené v rozpočte PMÚ SR). Zároveň Komisia žiada v analýze zosúladiť tabuľku č. 1 s konštatovaním uvedeným v bode 2.1.1. Roky v záhlaví tabuliek označené ako „r“ až „r+3“ žiada Komisia nahradiť konkrétnymi rokmi.
Vzhľadom na navrhovanú účinnosť novely predmetného zákona od 1. 2. 2024 žiada Komisia, aby analýza bola vypracovaná na rok 2023 bez vplyvu na rozpočet verejnej správy. V analýze žiada Komisia uviesť zdrojové krytie.
Komisia zásadne žiada materiál prepracovať tak, aby všetky výdavky, vrátane počtov zamestnancov a výdavkov za oblasť zamestnanosti, boli zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly PMÚ SR a z materiálu nevyplýval nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy.
Vzhľadom na skutočnosť, že valorizácia platov vo verejnej správe na rok 2024 a nasledujúce roky nebola doposiaľ dohodnutá v rámci kolektívneho vyjednávania, Komisia žiada v analýze vplyv na mzdové výdavky uviesť bez započítania 7 % valorizácie platov.
Vyhodnotenie pripomienky: Formálne pripomienky z hľadiska zosúladenia textu a úprava výpočtov bez započítania valorizácie platov boli akceptované a upravené.