Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
-rámcové rozhodnutie Rady 2004/757/SVV z 25. októbra 2004, ktorým sa stanovujú minimálne ustanovenia o znakoch skutkových podstát trestných činov a trestov v oblasti nezákonného obchodu s drogami (Ú. v. ES L 335 11.11.2004) v platnom znení
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/42/EÚ z 3. apríla 2014 o zaistení a konfiškácii prostriedkov a príjmov z trestnej činnosti v Európskej únii (Ú. v. EÚ L 127, 29. 4. 2014) v platnom znení
-smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1371 z 5. júla 2017 o boji proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy Únie, prostredníctvom trestného práva (Ú. v. EÚ L 198, 28. 7. 2017) v platnom znení
-nariadenie Rady (EÚ) 2017/1939 z 12. októbra 2017, ktorým sa vykonáva posilnená spolupráca na účely zriadenia Európskej prokuratúry (Ú. v. ES L 283 31.10.2017) v platnom znení
-smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1673 z 23. októbra 2018 o boji proti praniu špinavých peňazí prostredníctvom trestného práva (Ú. v. EÚ L 284, 12. 11. 2018) v platnom znení
-rámcové rozhodnutie Rady 2002/584/SVV z 13. júna 2002 o európskom zatykači a postupoch odovzdávania osôb medzi členskými štátmi (Ú. v. EÚ L 190, 18.7.2002)
-rámcové rozhodnutie 2009/299/SVV z 26. februára 2009 o zmene a doplnení rámcových rozhodnutí 2002/584/SVV, 2005/214/SVV, 2006/783/SVV, 2008/909/SVV a 2008/947/SVV a o posilnení procesných práv osôb, podpore uplatňovania zásady vzájomného uznávania, pokiaľ ide o rozhodnutia vydané v neprítomnosti dotknutej osoby na konaní (Ú. v. EÚ L 81, 27.3.2009)
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/64/EÚ z 20. októbra 2010 o práve na tlmočenie a preklad v trestnom konaní (Ú.v. EÚ L 280, 26.10.2010)
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV (Ú. v. ES L 335, 17.12.2011, p.1)
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/13/EÚ z 22. mája 2012 o práve na informácie v trestnom konaní (Ú.v. EÚ L 142, 1.6.2012)
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/48/EÚ z 22. októbra 2013 o práve na prístup k obhajcovi v trestnom konaní a v konaní o európskom zatykači a o práve na informovanie tretej osoby po pozbavení osobnej slobody a na komunikáciu s tretími osobami a s konzulárnymi úradmi po pozbavení osobnej slobody (Ú.v. EÚ L 294, 6.11.2013)
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/41/EÚ z 3. apríla 2014 o európskom vyšetrovacom príkaze v trestných veciach (Ú.v. EÚ L 130, 1.5.2014)
-smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/343 z 9. marca 2016 o posilnení určitých aspektov prezumpcie neviny a práva byť prítomný na konaní pred súdom v trestnom konaní (Ú.v. EÚ L 65, 11.3.2016)
-smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/680 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov príslušnými orgánmi na účely predchádzania trestným činom, ich vyšetrovania, odhaľovania alebo stíhania alebo na účely výkonu trestných sankcií a o voľnom pohybe takýchto údajov a o zrušení rámcového rozhodnutia Rady 2008/977/SVV (Ú.v. EÚ L 119, 4.5.2016)
-smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/800 z 11. mája 2016 o procesných zárukách pre deti, ktoré sú podozrivými alebo obvinenými osobami v trestnom konaní (Ú.v. EÚ L 132, 21.5.2016)
2
-smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1919 z 26. októbra 2016 o právnej pomoci pre podozrivé a obvinené osoby v trestnom konaní a pre vyžiadané osoby v konaní o európskom zatykači (Ú.v. EÚ L 297, 4.11.2016)
-judikatúra Súdneho dvora Európskej únie vo veci primeraných trestov (napr. C-77/20, C-430/05, C-210/10 alebo C-255/14)
-rozsudok Súdneho dvora Európskej únie z 11. novembra 2021, vo veci C-852/19 (Gavonozov II)
-rozsudok Súdneho dvora Európskej únie z 19. mája 2022, vo veci C-569/20
-rozsudok Súdneho dvora Európskej únie z 26. januára 2023, vo veci C-205/21 (V.S.)
Termín začiatku a ukončenia PPK
bezpredmetné ohľadom na postup podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z.
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
bezpredmetné ohľadom na postup podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z.
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
december 2023
2.Definovanie problému
Neaktuálna úprava trestnej politiky štátu, potreba reakcia na prebiehajúce konania proti Slovenskej republike (tzv. infringement), zabezpečenie dodržiavania základných ľudských práv v trestnom konaní, odstránenie svojvoľného zneužívania inštitútov trestného konania niektorými subjektami v trestnom konaní.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom vládneho návrhu zákona je zaviesť dotknuté východiská zadefinované v Programovom vyhlásení vlády do praxe najmä humanizácie trestov s ohľadom na princípy právneho štátu (spravodlivé a primerané trestanie trestných činov), priklonenia sa k filozofii restoratívnej justície vrátane uprednostnenia alternatívnych trestov pred potrestaním páchateľa nepodmienečným trestom odňatia slobody, celkového presadzovania alternatívnych trestov a podpory probačnej služby, posilnenie garancie dodržiavania základných práv, priblíženie sa európskym štandardom trestného práva, a to všetko pri zefektívnení chodu štátu v oblasti trestného práva a optimalizácii nákladov štátu vynakladaných v súvislosti s trestnou politikou štátu.
4.Dotknuté subjekty
Orgány činné v trestnom konaní, Generálna prokuratúra, Úrad špeciálnej prokuratúry, prokurátori, osoby vo výkone väzby a trestu odňatia slobody, osoby, proti ktorým sa vedie trestné konanie, páchatelia, ktorým bolo uložené ochranné liečenie, osoby v detencii, probační a mediační úradníci, zdravotnícke zariadenia.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie 0 problémy definované v bode 2 /Definovanie problému/ Ciele tohto dokumentu nie je možné odstrániť iným spôsobom, ako zmenou a doplnením zákona č. 300/2005 Z. z. o Trestný zákon v znení neskorších predpisov, zákona č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov a ďalších predpisov
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti.
3
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Vládny návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je ale ťažko kvantifikovateľný. Ide o vplyvy vyplývajúce zo zníženého náporu na väzenský systém, zvýšenie príjmov štátu z finančných trestov, príjem z osôb zaradených do pracovného procesu namiesto výkonu trestu odňatia slobody, ako aj ochrana financií v prípade neuskutočnenia súdnych sporov vedených proti Slovenskej republike. V súvislosti so zmenami ochranných opatrení je potrební rátať s negatívnym vplyvom na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je možné kvantifikovať. S ohľadom na skutočnosť, že vládnym návrhom zákona sa riešia aj akútne nedostatky platnej právnej úpravy v nadväznosti na prebiehajúce konania proti Slovenskej republike (tzv. infringement), možno predpokladať pozitívny vplyv na štátny rozpočet, pretože vládnym návrhom zákona sa eliminuje riziko sankcií zo strany Európskej únie za nedostatočnú transpozíciu právne záväzných aktov Európskej únie.
11.Kontakt na spracovateľa
4
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Zdroje
Programové vyhlásenie vlády, judikatúra Európskeho súdu pre ľudské práva, judikatúra Súdov EÚ.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: