osobami a s konzulárnymi úradmi po pozbavení osobnej slobody (konanie začaté 1. júla 2023),
-konanie o porušení INFR(2023)2108 pre neúplnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/800 z 11. mája 2016 o procesných zárukách pre deti, ktoré sú podozrivými alebo obvinenými osobami v trestnom konaní (konanie začaté 18. októbra 2023).
Je preto dôležité, aby zákonodarca pristúpil k okamžitému riešeniu výhrad Európskej komisie. V opačnom prípade sa Slovenská republika (ďalej len „SR“) vystavuje riziku súdneho konania, s ktorými sú bezprostredne späté finančné sankcie z dôvodu absentujúcej, prípadne nesprávnej transpozície práva Európskej únie.
Pokiaľ ide o možné následky konaní o porušení, ktoré vedie Európska komisia proti SR, je potrebné uviesť, že v prípade pokračovania týchto konaní bez zabezpečenia nápravy vytýkaných porušení najneskôr v lehote na odpoveď na odôvodnené stanovisko Európskej komisie by sa táto následne mohla obrátiť so žalobou na Súdny dvor Európskej únie (ďalej len „SDEÚ“) podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Pokiaľ by SDEÚ na základe takejto žaloby konštatoval, že SR porušila svoje povinnosti vyplývajúce z dotknutých aktov práva Európskej únie, SR by bola povinná vykonať rozsudok - t. j. zabezpečiť súlad vnútroštátneho práva s právom Európskej únie. Pokiaľ by sa tak nestalo, Európska komisia by bola oprávnená podať na SDEÚ ďalšiu žalobu podľa čl. 260 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, v ktorej by už navrhla, aby SDEÚ uložil SR konkrétne finančné sankcie za toto porušenie. Osobitne, v prípade neoznámenia opatrení, ktorými bola transponovaná smernica prijatá v súlade s legislatívnym postupom, môže Európska komisia už v prvej žalobe podľa čl. 258 ZFEÚ na základe čl. 260 ods. 3 ZFEÚ navrhnúť, aby SDEÚ určil, že si SR nesplnila svoje povinnosti, a zároveň jej aj uložil konkrétne finančné sankcie za toto porušenie. V tejto súvislosti je tiež potrebné uviesť, že Európska komisia už opakovane deklarovala, že v prípade, že k náprave vytýkaného porušenia dôjde až po podaní žaloby na SDEÚ, nepristúpi k späťvzatiu žaloby.
Pokiaľ ide o samotné finančné sankcie, pri návrhu ich konkrétneho druhu a výšky Európska komisia vo všeobecnosti vychádza z aktuálneho oznámenia o finančných sankciách, v roku 2023 ide o oznámenie C(2022)9973 z 22. decembra 2022 „Finančné sankcie v konaniach o nesplnení povinnosti“. Sankcie spočívajú v paušálnej pokute a prípadne aj penále. Výšku sankcií pritom ovplyvňuje nielen doba pretrvávania porušenia a jeho závažnosť, ale aj potreba zabezpečenia dostatočného odrádzajúceho účinku sankcie. Pokiaľ ide o konkrétne sumy, pohybujú sa navrhované sankcie štandardne v rozpätí niekoľkých miliónov eur. Pre SR je v roku 2023 výška minimálnej paušálnej pokuty stanovená na sumu 616 000 eur (maximálna výška nie je ustanovená). Denné penále sa môže pohybovať v rozmedzí od 660 do 39 600 eur na deň, pričom penále určené SDEÚ je členský štát povinný platiť za každý deň až do úplného odstránenia porušenia práva Európskej únie.
Ďalšie finančné sankcie pro futuro hrozia aj v prípade neodstránenia transpozičného deficitu vo vzťahu k smernici 2012/13/EÚ o práve na informácie v trestnom konaní a smernice 2014/42/EÚ o zaistení a konfiškácii prostriedkov a príjmov z trestnej činnosti v Európskej únii.
Ďalej je potrebné urýchlene pristúpiť k humanizácii trestov v Trestnom zákone za niektoré druhy trestných činov najmä majetkovej a hospodárskej povahy s ohľadom na princípy právneho štátu a rešpektovania základných ľudských práv v súlade s trendami trestnej politiky