1
TABUĽKA ZHODY
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1937 z 23. októbra 2019 o ochrane osôb, ktoré nahlasujú porušenia práva Únie
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 189/2023 Z. z.
Č:3 O:2
Touto smernicou nie je dotknutá zodpovednosť členských štátov zaistiť národnú bezpečnosť ani ich právomoc chrániť svoje základné bezpečnostné záujmy.
N
Návrh zákona
§ 23 ods. 1
§ 23 ods. 2
(1) Na Slovenskú informačnú službu, Vojenské spravodajstvo, a Národný
bezpečnostný úrad a Policajný zbor a ich príslušníkov sa vzťahujú len § 1, 2, 10 a 11. Pri plnení povinností podľa § 10 ods. 8 Slovenskou informačnou službou a Vojenským spravodajstvom nesmie byť ohrozený záujem spravodajskej služby.
(2) Dozor nad dodržiavaním tohto zákona vo vzťahu k Slovenskej informačnej službe, Vojenskému spravodajstvu a Národnému bezpečnostnému úradu vykonáva národná rada podľa osobitného predpisu.
18)
Ú
GP – N
Č:4 O:1 P:a)
Osobná pôsobnosť
1. Táto smernica sa vzťahuje na nahlasujúce osoby pracujúce v súkromnom alebo vo verejnom sektore, ktoré získali informácie o porušeniach v rámci pracovného kontextu a ku ktorým patria prinajmenšom:
a) osoby, ktoré majú postavenie pracovníka v zmysle článku 45 ods. 1 ZFEÚ vrátane štátnych zamestnancov;
N
Návrh zákona
§ 23 ods. 1
§ 23 ods. 2
(1) Na Slovenskú informačnú službu, Vojenské spravodajstvo, a Národný
bezpečnostný úrad a Policajný zbor a ich príslušníkov sa vzťahujú len § 1, 2, 10 a 11. Pri plnení povinností podľa § 10 ods. 8 Slovenskou informačnou službou a Vojenským spravodajstvom nesmie byť ohrozený záujem spravodajskej služby.
(2) Dozor nad dodržiavaním tohto zákona vo vzťahu k Slovenskej informačnej službe, Vojenskému spravodajstvu a Národnému bezpečnostnému úradu vykonáva národná rada podľa osobitného predpisu.
18)
Ú
GP – N
2
Č:5 O:2
„informácie o porušeniach“ informácie vrátane odôvodnených podozrení o skutočných alebo možných porušeniach a o pokusoch zatajiť takéto porušenia, ku ktorým došlo alebo ku ktorým veľmi pravdepodobne dôjde v organizácii, v ktorej nahlasujúca osoba pracuje alebo pracovala, alebo v inej organizácii, s ktorou nahlasujúca osoba je alebo bola v kontakte prostredníctvom svojej práce;
N
Návrh zákona
§ 2 písm. b)
§ 2 písm. c)
b)oznámením uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti osoby, s ktorou je alebo bola táto fyzická osoba v pracovnoprávnom vzťahu alebo v inom obdobnom vzťahu, ako aj osoby, s ktorou tejto fyzickej osobe pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, alebo v inej organizácii, s ktorou táto fyzická osoba je alebo bola v kontakte prostredníctvom svojej práce,
c)kvalifikovaným oznámením oznámenie, ktoré môže prispieť alebo prispelo k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti osoby, s ktorou je alebo bola táto fyzická osoba v pracovnoprávnom vzťahu alebo v inom obdobnom vzťahu, ako aj osoby, s ktorou tejto fyzickej osobe pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, alebo v inej organizácii, s ktorou táto fyzická osoba je alebo bola v kontakte prostredníctvom svojej práce alebo k zisteniu alebo k usvedčeniu jej páchateľa; medzi kvalifikovaným oznámením a závažnou protispoločenskou činnosťou osoby podľa časti vety pred bodkočiarkou musí existovať vecný súvis.
Ú
GP – N
Č:5 O:7
„nahlasujúca osoba“ je fyzická osoba, ktorá nahlási alebo zverejní informácie o porušeniach získané v pracovnom kontexte;
N
Návrh zákona
§ 2 písm. b)
§ 2 písm. c)
b)oznámením uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti osoby, s ktorou je alebo bola táto fyzická osoba v pracovnoprávnom vzťahu alebo v inom obdobnom vzťahu, ako aj osoby, s ktorou tejto fyzickej osobe pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, alebo v inej organizácii, s ktorou táto fyzická osoba je alebo bola v kontakte prostredníctvom svojej práce,
c)kvalifikovaným oznámením oznámenie, ktoré môže prispieť alebo prispelo k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti osoby, s ktorou je alebo bola táto fyzická osoba v pracovnoprávnom vzťahu alebo v inom obdobnom vzťahu, ako aj osoby, s ktorou tejto fyzickej osobe pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, alebo v inej organizácii, s ktorou táto fyzická osoba je alebo bola v kontakte prostredníctvom svojej práce alebo k zisteniu alebo k usvedčeniu jej páchateľa; medzi kvalifikovaným oznámením a závažnou protispoločenskou činnosťou osoby podľa časti vety pred bodkočiarkou musí existovať vecný súvis.
Ú
GP – N
3
Č:5 O:9
„pracovný kontext“ je súčasná alebo minulá pracovná činnosť vo verejnom alebo súkromnom sektore, prostredníctvom ktorej osoby bez ohľadu na povahu tejto činnosti získajú informácie o porušeniach a v rámci ktorej by mohli byť tieto osoby postihnuté odvetnými opatreniami, ak takéto informácie nahlásia;
N
Návrh zákona
§ 2 písm. b)
§ 2 písm. c)
b)oznámením uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti osoby, s ktorou je alebo bola táto fyzická osoba v pracovnoprávnom vzťahu alebo v inom obdobnom vzťahu, ako aj osoby, s ktorou tejto fyzickej osobe pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, alebo v inej organizácii, s ktorou táto fyzická osoba je alebo bola v kontakte prostredníctvom svojej práce,
c)kvalifikovaným oznámením oznámenie, ktoré môže prispieť alebo prispelo k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti osoby, s ktorou je alebo bola táto fyzická osoba v pracovnoprávnom vzťahu alebo v inom obdobnom vzťahu, ako aj osoby, s ktorou tejto fyzickej osobe pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, alebo v inej organizácii, s ktorou táto fyzická osoba je alebo bola v kontakte prostredníctvom svojej práce alebo k zisteniu alebo k usvedčeniu jej páchateľa; medzi kvalifikovaným oznámením a závažnou protispoločenskou činnosťou osoby podľa časti vety pred bodkočiarkou musí existovať vecný súvis.
Ú
GP – N
Č:6 O:1
Podmienky ochrany nahlasujúcich osôb
1.Nahlasujúce osoby majú nárok na ochranu podľa tejto smernice za týchto podmienok:
a)odôvodnene sa domnievali, že nahlásené informácie o porušeniach boli pravdivé v čase nahlásenia a že tieto informácie patrili do rozsahu pôsobnosti tejto smernice, a
b)nahlásenie podali interne v súlade s článkom 7 alebo externe v súlade s článkom 10 alebo zverejnili informácie v súlade s článkom 15.
N
Návrh zákona
§ 2 písm. k)
k)konaním v dobrej viere konanie fyzickej osoby, ktorá vzhľadom na okolnosti, ktoré jej známe, a vedomosti, ktoré v čase oznámenia má, sa odôvodnene domnieva, že uvádzané skutočnosti pravdivé, pričom v pochybnostiach sa konanie považuje za konanie v dobrej viere, dovtedy, kým sa nepreukáže opak; zjavné zneužitie práva urobiť oznámenie alebo kvalifikované oznámenie nepožíva právnu ochranu podľa tohto zákona.
Ú
GP – N
Č:19
P:a), b),
c), d), e),
f), g), h),
i), j), k),
l), m), n),
o)
Zákaz odvetných opatrení
Členské štáty prijmú všetky potrebné opatrenia, aby zakázali akúkoľvek formu odvetných opatrení voči osobám uvedeným v článku 4, vrátane hrozby odvetných opatrení a pokusov o odvetu, a to najmä vo forme:
a)pozastavenia výkonu činnosti, výpovede, odvolania, prepustenia alebo rovnocenného opatrenia;
N
Návrh zákona
§ 7 ods. 1
(1) Zamestnávateľ môže urobiť právny úkon alebo vydať rozhodnutie v pracovnoprávnom vzťahu (ďalej len „pracovnoprávny úkon“) voči chránenému oznamovateľovi, na ktorý nedal súhlas, len so súhlasom úradu; voči chránenému oznamovateľovi, ktorým je profesionálny vojak, sa súhlas úradu vyžaduje, len ak tak ustanovuje osobitný predpi
s.4)
Súhlas úradu sa nevyžaduje,
ak sa pracovnoprávnym úkonom priznáva nárok, alebo ak ide o pracovnoprávny
úkon súvisiaci so skončením pracovnoprávneho vzťahu, ktorý je dôsledkom právnej skutočnosti, ktorá nezávisí od posúdenia zamestnávateľa
5)
alebo ak ide
o pracovnoprávny úkon, ktorý je zamestnávateľ povinný vykonať podľa osobitného predpisu.
Ú
GP – N
4
b)preradenia na nižšiu pozíciu alebo odmietnutia povýšenia;
c)presunu povinností, zmeny miesta výkonu práce, zníženia mzdy, zmeny pracovného času; d) neposkytnutia odbornej prípravy;
e)negatívneho hodnotenia výkonu alebo
negatívnych pracovných referencií;
f)uloženia alebo vykonania akéhokoľvek disciplinárneho opatrenia, pokarhania alebo inej sankcie vrátane finančnej pokuty;
g)nátlaku, zastrašovania, obťažovania alebo ostrakizácie;
h)diskriminácie, znevýhodnenia alebo nespravodlivého zaobchádzania;
i)nezmenenia pracovnej zmluvy na dobu určitú na pracovnú zmluvu na dobu neurčitú, ak mohol pracovník oprávnene očakávať, že sa mu ponúkne trvalý pracovný pomer;
j)neobnovenia alebo predčasného ukončenia pracovnej zmluvy na dobu určitú;
k)spôsobenia ujmy vrátane poškodenia dobrej povesti osoby, najmä v sociálnych médiách, alebo finančnej straty vrátane straty obchodných príležitostí a straty príjmu;
l)zaradenia na čiernu listinu na základe neformálnej alebo formálnej dohody v rámci odvetvia či priemyslu, čo môže znamenať, že táto osoba si budúcnosti v tomto odvetví alebo priemysle nenájde zamestnanie;
m)predčasného ukončenia alebo zrušenia zmluvy o dodávke tovarov alebo poskytovaní
služieb;
n)zrušenia licencie alebo povolenia;
§ 7 ods. 8
(8) Právny úkon, na ktorý úrad neudelil súhlas, je neplatný; to neplatí, ak ide o pracovnoprávny úkon podľa § 7 ods. 1 druhej vety.
5
o)vyžadovania psychiatrického alebo lekárskeho vyšetrenia.
Č:21 O:1
Opatrenia na ochranu pred odvetnými opatreniami
1. Členské štáty prijmú opatrenia potrebné na zabezpečenie ochrany osôb uvedených v článku 4 pred odvetnými opatreniami. Takéto opatrenia zahŕňajú najmä opatrenia, ktoré uvedené v odsekoch 2 až 8 tohto článku.
N
Návrh zákona
§ 7 ods. 1
§ 7 ods. 8
(1) Zamestnávateľ môže urobiť právny úkon alebo vydať rozhodnutie v pracovnoprávnom vzťahu (ďalej len „pracovnoprávny úkon“) voči chránenému oznamovateľovi, na ktorý nedal súhlas, len so súhlasom úradu; voči chránenému oznamovateľovi, ktorým je profesionálny vojak, sa súhlas úradu vyžaduje, len ak tak ustanovuje osobitný predpi
s.4)
Súhlas úradu sa nevyžaduje,
ak sa pracovnoprávnym úkonom priznáva nárok, alebo ak ide o pracovnoprávny
úkon súvisiaci so skončením pracovnoprávneho vzťahu, ktorý je dôsledkom právnej skutočnosti, ktorá nezávisí od posúdenia zamestnávateľa
5)
alebo ak ide
o pracovnoprávny úkon, ktorý je zamestnávateľ povinný vykonať podľa osobitného predpisu.
(8) Právny úkon, na ktorý úrad neudelil súhlas, je neplatný; to neplatí, ak ide o pracovnoprávny úkon podľa § 7 ods. 1 druhej vety.
Ú
GP – N
Č:23 O:2
Členské štáty ustanovia účinné, primerané a odrádzajúce sankcie uplatniteľné na nahlasujúce osoby, ak sa preukáže, že vedome nahlásili alebo zverejnili nepravdivé informácie. Členské štáty tiež v súlade s vnútroštátnym právom ustanovia opatrenia na náhradu ujmy spôsobenej takýmito nahláseniami alebo zverejneniami informácií.
N
Návrh zákona
§ 2 písm. k)
k)konaním v dobrej viere konanie fyzickej osoby, ktorá vzhľadom na okolnosti, ktoré jej známe, a vedomosti, ktoré v čase oznámenia má, sa odôvodnene domnieva, že uvádzané skutočnosti pravdivé, pričom v pochybnostiach sa konanie považuje za konanie v dobrej viere, dovtedy, kým sa nepreukáže opak; zjavné zneužitie práva urobiť oznámenie alebo kvalifikované oznámenie nepožíva právnu ochranu podľa tohto zákona.
Ú
GP – N