Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
-
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
November 2023
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Účelom návrhu zákona je predísť zlyhaniu dostupnosti zdravotnej starostlivosti v Slovenskej republike od 1. januára 2024, a to v zmysle nutnosťou uzatvorenia elektronickej dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti prostredníctvom technického zariadenia poskytovateľa a úradného autentifikátora, teda občianskym preukazom s čipom. Značná časť obyvateľov Slovenskej republiky nemá občiansky preukaz s čipom a toto ustanovenie zákona je teda nevykonateľné. Legislatívna úprava preto odstránením tejto prekážky umožní širšie využitie služieb u obyvateľstva.
Súčasne návrh zákona rieši aj problematiku prístupu zdravotníckych pracovníkov k elektronickým zdravotným záznamom z elektronickej zdravotnej knižky v rozsahu a za podmienok určených zákonom prostredníctvom občianskeho preukazu s čipom. Keďže značná časť obyvateľov Slovenskej republiky nemá občiansky preukaz s čipom, pri výkone zdravotníckeho povolania by bol značne obmedzený prístup zdravotníckych pracovníkov k elektronickým zdravotným záznamom občanov.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zabezpečiť kontinuitu a dostupnosť poskytovania zdravotnej starostlivosti od 1. januára 2024, tak ako bolo v ustanovení zákona doposiaľ a je účinné do 31.12.2023.
Zároveň cieľom je možnosť uzatvorenia elektronickej dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti prostredníctvom identifikačnej karty, s tým, aby to bolo povinné až od 1. januára 2025.
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvo zdravotníctva
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Samosprávne kraje
Národné centrum zdravotníckych informácií
Zdravotné poisťovne
Lekári so špecializáciou všeobecné lekárstvo pre dospelých a všeobecné lekárstvo pre deti a dorast
Poistenci verejného zdravotného poistenia
Osoby, ktorým sa poskytuje zdravotná starostlivosť.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
V prípade nutnosti uzatvorenia elektronickej dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti prostredníctvom technického zariadenia poskytovateľa a úradného autentifikátora, teda občianskym preukazom s čipom neexistuje iné riešenie ako úprava zákona č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.V prípade, že nedôjde k uzatvoreniu dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti do 31.12.2023 a zároveň účinnosť zákona 153/2013 Z. z. bude od 1. januára 2024, dôjde k ohrozeniu poskytovania zdravotnej starostlivosti na celom území Slovenskej republiky.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
-
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
-
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Ministerstvo zdravotníctva rozhodlo o možnosti prístupu zdravotníckeho pracovníka k elektronickým zdravotným záznamom z elektronickej zdravotnej knižky v určenom rozsahu na základe rodného čísla len do 31.12.2023 podľa § 16 ods. 1 zákona č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Od 01.01.2024 je prístupu zdravotníckeho pracovníka k elektronickým zdravotným záznamom z elektronickej zdravotnej knižky v určenom rozsahu možný len s občianskym preukazom s elektronickým čipom alebo dokladom o pobyte s elektronickým čipom.
Do 31. decembra 2023 je osoba oprávnená uzatvoriť dohodu o poskytovaní všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti prostredníctvom technického zariadenia poskytovateľa a úradného autentifikátora podľa § 49j ods. 1 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ministerstvo vnútra SR však nevydalo do 31. decembra 2023 občanom Slovenskej republiky s trvalým pobytom na našom území, ktorí mladší ako 15 rokov a občanom starším ako 65 rokov, ktorí nie držiteľom občianskeho preukazu s elektronickým čipom, občianske preukazy bez podoby tváre z úradnej moci na základe údajov z registra fyzických osôb, podľa § 19 ods. 2 a 3 zákon č. 395/2019 Z. z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, z kapacitných dôvodov.
Ide o úpravu zákona, ktorá umožňuje prístup zdravotníckeho pracovníka k elektronickým zdravotným záznamom z elektronickej zdravotnej knižky v určenom rozsahu na základe rodného čísla do konca decembra 2024, možnosť uzatvoriť dohodu o poskytovaní všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti v listinnej podobe do konca decembra 2024 a povinnosť Ministerstva vnútra SR vydať občanom Slovenskej republiky s trvalým pobytom na našom území, ktorí mladší ako 15 rokov a občanom starším ako 65 rokov, ktorí nie držiteľom občianskeho preukazu s elektronickým čipom, občianske preukazy bez podoby tváre z úradnej moci na základe údajov z registra fyzických osôb do konca decembra 2024.
Táto navrhovaná úprava preto nemá pozitívne ani negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ani na limit verejných výdavkov, ani na podnikateľské prostredie, ani sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Vzhľadom na vyššie uvedené a nemožnosť presnej kvantifikácie daného vplyvu, daný vplyv v tabuľke vybraných vplyvov materiálu neuvádzame.
11.Kontakt na spracovateľa
Národné centrum zdravotníckych informácií
Lazaretská 26
811 09 Bratislava 1
email: nczisk@nczisk.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Navrhovaná právna úprava je výsledkom diskusii o vykonateľnosti určitých častí zákona č. 153/2013 Z. z. a zhody o ďalšom postupe na úrovni zástupcov ministerstva zdravotníctva a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, zdravotných poisťovní a samosprávnych krajov.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: