1
Dôvodová správa
Osobitná časť
Čl. I
Navrhuje sa zmena predĺženia termínu prechodných ustanovení vo vzťahu k prístupom do elektronickej zdravotnej knižky, vzhľadom na skutočnosť, že prístupy sú výlučne iba prostredníctvom občianskeho preukazu s elektronickým čipom.
Čl. II
K bodom 1 a 2
Navrhovaná zmena precizuje existujúcu právnu úpravu tak, aby nemohlo dôjsť k rôznym výkladom ustanovení v rámci aplikačnej praxe. Elektronická dohoda o poskytovaní všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti sa bude uzatvárať prostredníctvom informačného systému poskytovateľa zdravotnej starostlivosti s overením zhody. Osoba, ktorej sa má zdravotná starostlivosť poskytnúť (pacient) predloží identifikačnú kartu. Navrhované znenie jednoznačne definuje, že elektronický podpis sa na uzatvorenie dohody nevyžaduje. Legislatívna úprava reflektuje na pripomienky aplikačnej praxe, keďže značná časť obyvateľstva nemá v čipe identifikačnej karty uložený platný podpisový komponent. Legislatívna úprava preto odstránením tejto prekážky umožní širšie využitie služieb u obyvateľstva.
Technické riešenie pre odstúpenie od dohody by malo byť realizované za rovnakých technických predpokladov, ako je to pri ich uzatváraní. Predmetné ustanovenie preto lepšie precizuje spôsob zániku dohody. Terajšie znenie zákona s poukazom na ustanovenie § 10 ods. 9 zákona č. 305/2013 Z. z. prostredníctvom elektronických schránok predpokladá doručovanie tak, že jeden z účastníkov konania musí mať postavenie orgánu verejnej moci. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti takéto postavenie spoločne s osobami, ktorým sa zdravotná starostlivosť poskytuje, takéto postavenie nemajú, a teda takéto zákonné ustanovenie sa javí ako nevykonateľné.
K bodom 3, 4, a 5
Ide o zosúladenie ustanovení § 12 a § 49j a o predĺženie termínu prechodných ustanovení z dôvodu, aby osoba u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti nemusela uzatvárať dohodu alebo odstúpiť od dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti prostredníctvom technického zariadenia poskytovateľa a úradného autentifikátora, teda prostredníctvom občianskeho preukazu s elektronickým čipom. Navrhovaná právna úprava súvisí s vymedzením podmienky výlučne za základe občianskeho preukazu s elektronickým čipom, čo by bolo v aplikačnej praxi absolútne nefunkčné, pretože osoba nemá povinnosť mať aktivovaný občiansky preukaz s elektronickým čipom.
Čl. III
Ide o predĺženie termínu prechodných ustanovení z dôvodu, aby osoba u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti nemusela uzatvárať dohodu alebo odstúpiť od dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti prostredníctvom technického zariadenia poskytovateľa a úradného autentifikátora, teda prostredníctvom občianskeho preukazu s elektronickým čipom. Navrhovaná právna úprava súvisí s
2
vymedzením podmienky výlučne na základe občianskeho preukazu s elektronickým čipom, čo by bolo v aplikačnej praxi absolútne nefunkčné, pretože osoba nemá povinnosť mať aktivovaný občiansky preukaz s elektronickým čipom.Čl. IV
Podľa prechodných ustanovení zákona o občianskych preukazoch majú byť občanom Slovenskej republiky s trvalým pobytom na našom území, ktorí sú mladší ako 15 rokov a občanom starším ako 65 rokov, ktorí nie sú držiteľom občianskeho preukazu s elektronickým čipom, vydané občianske preukazy bez podoby tváre z úradnej moci na základe údajov z registra fyzických osôb, a to do 31. decembra 2023.
Z kapacitných dôvodov nie je možné tento termín dodržať. Národné personalizačné centrum je popri svojej štandardnej činnosti (personalizácia a expedícia občianskych preukazov, cestovných dokladov, vodičských preukazov, osvedčení o evidencii časť I a dokladov pre cudzincov) celoročne nadmerne vyťažené výrobou vodičských preukazov z dôvodu hromadných výmen vodičských preukazov, ktorým končí platnosť 31. decembra 2023 a výrobou cestovných pasov z dôvodu situácie na Ukrajine, pričom jeho kapacitné možnosti sú limitované aj balením vyrobených občianskych preukazov bez podoby tváre. Doposiaľ bolo občanom Slovenskej republiky vydaných a doručených viac ako 615 000 občianskych preukazov bez podoby tváre, ostáva ich ešte vydať a doručiť približne 570 000 ks. Vzhľadom na to sa navrhuje predĺžiť súčasnú lehotu o jeden rok, teda do konca roka 2024.
Čl. V
Vzhľadom na vyššie uvedené sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia.
V Bratislave dňa 29. novembra 2023 Robert Fico
predseda vlády
Slovenskej republiky
Zuzana Dolinková
ministerka zdravotníctva
Slovenskej republiky