Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Spotrebitelia návrhom zákona získajú predovšetkým dôveryhodnejšie prostredie, v ktorom nakupujú tovary a služby.
Návrhom zákona sa transponuje ustanovenie k tzv. duálnej kvalite tovarov (v praxi sa najviac prejavujúce ako duálna kvalita potravín). Výslovné zaradenie marketingu tovaru ako tovaru identického s tovarom uvádzaným na trh v inom členskom štáte, hoci majú rozdielne zloženie alebo vlastnosti, medzi nekalé obchodné praktiky, ktoré sú zakázané, smeruje k posilňovaniu informovanosti spotrebiteľov o kvalite tovarov, ktoré nakupujú. Toto ustanovenie by teda malo znamenať pre spotrebiteľov lepšiu možnosť porovnávať kvalitu tovarov, a tým podporiť prístup spotrebiteľov k tovarom vyššej kvality. Spotrebitelia tak dostanú od obchodníka buď rovnako kvalitné produkty, alebo budú spotrebiteľom ponúkané odlišné produkty, pričom však bude spotrebiteľom komunikovaná odlišnosť od podobných produktov v iných členských štátov Európskej únie alebo štátoch, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore.
Návrh zákona zároveň precizuje úpravu nevyžiadaných návštev a predajných akcií, ktoré často cielili na sociálne slabšie a staršie vrstvy obyvateľstva, ktoré často podliehali nekalým praktikám, ktoré môžu byť nepoctivými a nedobromyseľnými obchodníkmi v rámci týchto inštitútov využívané. Pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou došlo k osobitnému predĺženiu lehoty na odstúpenie od zmluvy zo 14 dní na 30 dní. Zároveň sa rozširuje nemožnosť pre obchodníka požadovať alebo prijať peňažné plnenie od spotrebiteľa do uplynutia tejto lehoty aj pre nevyžiadané návštevy (doposiaľ to platilo len pre predajné akcie). Táto zmena pozitívne ovplyvní všetkých spotrebiteľov, pozitívny vplyv sa však predpokladá predovšetkým na sociálne slabšie vrstvy obyvateľstva a starších spotrebiteľov, na ktorých sú tieto spôsoby predaja prevažne zamerané. Spotrebitelia tak budú mať dostatok času zhodnotiť či využijú právo na odstúpenie, čo zlepšuje celkové postavenie spotrebiteľov vo vzťahu k obchodníkom, s ktorými uzatvorili spotrebitelia zmluvu pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou.
Spotrebiteľ je takisto podľa návrhu zákona oprávnený po odstúpení od zmluvy odoprieť vrátenie tovaru, ktorý nadobudol na základe zmluvy uzavretej pri nevyžiadanej návšteve, na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou, kým obchodník spotrebiteľovi vráti zaplatenú cenu.
Návrh zákona ďalej modernizuje právnu úpravu ochrany spotrebiteľa pre digitálnu ekonomiku a umožňuje jednotlivcom a domácnostiam lepšiu ochranu ich práv aj v súvislosti s digitálnym obsahom, digitálnymi službami alebo inteligentnými zariadeniami. Táto aktualizácia spotrebiteľského práva prinesie benefity pre domácnosti najmä pri drahších, ale dnes už bežných či priamo nevyhnutných tovaroch, ako sú najmä smart telefóny, ktoré sú dnes dominujú trhu s mobilnými telefónmi.