Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ: Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
1 600
0
E. Administratívne náklady
53 400
822 108
Spolu = A+B+C+D+E
55 000
822 108
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
55 000
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
0
822 108
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení sa
1in2out celkom
Goldplating celkom
1
Zavedenie nových informačných povinností pre obchodníka v súvislosti s oznamovaním hlavných parametrov určujúcich poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania spotrebiteľa na online trhu
Návrh zákona
§ 11 ods. 6 písm. b)
2. EÚ úplná harmonizácia
01.03.24
obchodníci
14 300
1
19 696
In (zvyšuje náklady)
0
0
2
Vypustenie povinnosti obchodníka vypracovať odborné posúdenie
Návrh zákona
0
1.SK
01.03.24
obchodníci
79 688
5
365 859
Out (znižuje náklady)
365 859
0
Príloha č. 3a
3
3
Vypustenie povinnosti obchodníka predložiť odborné posúdenie
Návrh zákona
0
1.SK
01.03.24
obchodníci
79 688
2
146 344
Out (znižuje náklady)
146 344
0
4
Zverejňovanie porovnania cien palív
Návrh zákona
§ 8
2. EÚ úplná harmonizácia
01.03.24
čerpacie stanice s alternatívnymi palivami
400
8
3 069
In (zvyšuje náklady)
0
0
5
Vypustenie horizontálnej povinnosti obchodníka vydať doklad o vybavení reklamácie
Návrh zákona
0
1.SK
01.03.24
obchodníci (okrem niektorých segmentov trhu s osobitnou právnou úpravou reklamácií)
130 825
1
120 127
Out (znižuje náklady)
120 127
0
6
Zrušenie informačných povinností pri dočasnom uzavretí prevádzkárne obchodníka
Návrh zákona
0
1.SK
01.03.24
obchodníci
103 339
2
189 778
Out (znižuje náklady)
189 778
0
7
Zavedenie nových informačných povinností pre obchodníkov v súvislosti so zabezpečovaním autenticity spotrebiteľských hodnotení
Návrh zákona
§ 11 ods. 6 písm.a)
2. EÚ úplná harmonizácia
01.03.24
obchodníci
14 300
1,37734375
19696,01563
In (zvyšuje náklady)
0
0
8
Zavedenie informačných povinností pre prevádzkovateľov online trhov
Návrh zákona
§ 16
2. EÚ úplná harmonizácia
01.03.24
prevádzkovatelia online trhov
20
1
28
In (zvyšuje náklady)
0
0
Príloha č. 3a
4
9
Zavedenie povinnosti obchodníka predložiť prevádzkovateľovi online trhu vyhlásenie o tom, že je obchodník
Návrh zákona
§ 11 ods. 4 písm. f), § 16 ods. 1 písm. b)
2. EÚ úplná harmonizácia
01.03.24
obchodníci
10 900
0
2 502
In (zvyšuje náklady)
0
0
10
Zvadenie povinnosti obchodníka vypracovať čestné vyhlásenie o tom, že je obchodník
Návrh zákona
§ 11 ods. 4 písm. f), § 16 ods. 1 písm. b)
2. EÚ úplná harmonizácia
01.03.24
obchodníci
10 900
1
10 009
In (zvyšuje náklady)
0
0
Príloha č. 3a
5
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
1.Zavedenie nových informačných povinností pre obchodníka v súvislosti s oznamovaním hlavných parametrov určujúcich poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania spotrebiteľa na online trhu
Informácia o hlavných parametroch určujúcich poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania sa považuje v zmysle návrhu zákona na účely posudzovania nekalých obchodných praktík za podstatnú informáciu a dotkne sa približne 14 300 obchodníkov. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov poskytnutých CEO Heureky Group pre článok časopisu Trend, ktorý je dostupný na:
Slovenský e-commerce
nezastaviteľne rastie. / TREND
. Časová náročnosť trvania povinnosti bola určená expertným
odhadom. Predmetná úprava je transpozíciou legislatívy a predstavuje pre podnikateľské prostredie zvýšenie administratívnych nákladov v hodnote odhadovanej na 19 696 eur.
2.Vypustenie povinnosti obchodníka vypracovať odborné posúdenie
Návrh zákona upúšťa od povinnosti nechať si vypracovať odborné posúdenie, ktorú obchodník podľa účinnej právnej úpravy v prípade zamietnutia reklamácie v prvých 12 mesiacoch od kúpy. Táto povinnosť sa dotýka len obchodníkov, ktorí predávajú spotrebiteľom výrobky, ktorých počet bol kvantifikovaný na 79 688. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov z registra účtovných závierok vyselektovaných podľa ekonomických činností, ktorých sa povinnosť týka. Platné účtovné jednotky boli vyfiltrované podľa kódu SK NACE 47 a 45. Z týchto kategórií boli špecifikované subkategórie, pri ktorých podľa expertného odhadu prevláda pre danú ekonomickú činnosť vzťah obchodník-spotrebiteľ. Časová náročnosť trvania povinnosti bola určená expertným odhadom. Predmetná úprava ušetrí obchodníkom administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 365 859 eur.
3.Vypustenie povinnosti obchodníka predložiť odborné posúdenie
Vzhľadom na vypustenie povinnosti vypracovať v prípade zamietnutia reklamácie v prvých 12 mesiacoch od kúpy odborné posúdenie sa vypúšťa aj korešpondujúca povinnosť obchodníkov toto odborné posúdenie odôvodňujúce zamietnutie reklamácie poskytnúť najneskôr do 14 dní od zamietnutia reklamácie spotrebiteľovi. Návrh sa dotýka rovnakého okruhu subjektov, aký bol identifikovaný na účely bodu 2, teda 79 688 obchodníkov. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov z registra účtovných závierok vyselektovaných podľa ekonomických činností, ktorých sa povinnosť týka. Platné účtovné jednotky boli vyfiltrované podľa kódu SK NACE 47 a 45. Z týchto kategórií boli špecifikované subkategórie, pri ktorých podľa expertného odhadu prevláda pre danú ekonomickú činnosť vzťah obchodník-spotrebiteľ. Časová náročnosť trvania povinnosti bola určená expertným odhadom. Predmetná úprava ušetrí obchodníkom administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 146 344 eur.
Príloha č. 3a
6
4.Zverejňovanie porovnania cien palív
Návrh zákona dopĺňa informačnú povinnosť pre čerpacie stanice, ktoré ponúkajú okrem motorovej nafty a automobilového benzínu aj alternatívne palivo. Všetky tieto čerpacie stanice budú povinné zverejňovať porovnanie cien palív (podľa informácie zverejnenej na webovom sídle Ministerstva hospodárstva SR:
Porovnanie cien palív | E-mobilita a alternatívne palivá |
Priemysel | MHSR (gov.sk)
) a vo štvrťročnom intervale ho aktualizovať. Úprava predstavuje
transpozíciu a implementáciu regulácie. Počet dotknutých subjektov (400) vychádza z odhadu. Základ odhadu tvoril počet LPG staníc na Slovensku (380), ktorý pochádza z vnútorných štatistík Ministerstva hospodárstva SR. Predpokladané náklady na jednu vytlačenú A4 s porovnaním cien palív sú 1 euro a 5 minút času zamestnanca.
5.Vypustenie povinnosti obchodníka vydať doklad o vybavení reklamácie
Návrh zákona taktiež upúšťa od plošnej/generálnej povinnosti obchodníka vydať spotrebiteľovi o vybavení reklamácie písomný doklad, čím sa šetria podnikateľskému prostrediu administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 120 127 eur. Predmetná zmena sa dotkne približne 130 825 obchodníkov. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov z registra účtovných závierok vyselektovaných podľa ekonomických činností, ktorých sa povinnosť týka. Platné účtovné jednotky boli vyfiltrované podľa kódu SK NACE 47, 49.1, 49.3, 50.3, 51.1, 53, 55, 56, 93 a 96. Z týchto kategórií boli špecifikované subkategórie, pri ktorých podľa expertného odhadu prevláda pre danú ekonomickú činnosť vzťah obchodník-spotrebiteľ. Časová náročnosť trvania povinnosti bola určená expertným odhadom.
6.Zrušenie informačných povinností pri dočasnom uzavretí prevádzkarne obchodníka
Doterajšia úprava vyžaduje od obchodníka pri dočasnom uzavretí prevádzkarne dlhšom ako 1 deň informovať spotrebiteľov o začiatku a konci uzavretia ich vyznačením na mieste, kde je uvedená prevádzková doba. Predmetná zmena sa dotkne 103 339 obchodníkov. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov z registra účtovných závierok vyselektovaných podľa ekonomických činností, ktorých sa povinnosť týka. Platné účtovné jednotky boli vyfiltrované podľa kódu SK NACE 47, 35.14, 35.23, 49.1, 49.3, 50.3, 51.1, 53, 55, 56, 93 a 96. Z týchto kategórie boli špecifikované subkategórie, pri ktorých podľa expertného odhadu prevláda pre danú ekonomickú činnosť vzťah obchodník-spotrebiteľ. Od takto kvantifikovaného okruhu dotknutých subjektov potom bol odčítaný počet obchodníkov, ktorí nemajú prevádzkarne, a to opäť využitím SK NACE kódov 47910, 47990, 47890, 47810 a 47820. Časová náročnosť trvania povinnosti bola určená expertným odhadom.
Predmetná úprava ušetrí podnikateľskému prostrediu administratívne náklady vo výške odhadovanej na 189 778 eur.
7.Zavedenie nových informačných povinností pre obchodníka v súvislosti so zabezpečovaním autenticity spotrebiteľských hodnotení
Návrh zákona na účely posudzovania nekalých obchodných praktík zavádza medzi podstatné informácie aj informácie o tom, či a akým spôsobom obchodník zabezpečuje, že hodnotenia spotrebiteľov, ak k nim poskytuje spotrebiteľom prístup, skutočne pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí si produkt naozaj kúpili alebo ho použili. Počet dotknutých obchodníkov bol kvantifikovaný na 14 300. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov poskytnutých CEO Heureky Group pre článok časopisu Trend, ktorý je dostupný na:
Slovenský e-commerce nezastaviteľne rastie. / TREND
. Časová
náročnosť trvania povinnosti bola určená expertným odhadom. Predmetná úprava je
Príloha č. 3a
7
transpozíciou legislatívy a predstavuje pre podnikateľské prostredie zvýšenie administratívnych nákladov v hodnote odhadovanej na 19 696 eur.
8.Zavedenie informačných povinností pre prevádzkovateľa online trhu
Návrh zákona prináša nové informačné povinnosti prevádzkovateľa online trhu, ktorými oznamovanie hlavných parametrov určujúcich poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania spotrebiteľa na online trhu a ich významu vo vzťahu k iným parametrom vyhľadávania, oznamovanie toho, či osoba ponúkajúca produkt na online trhu je obchodníkom podľa vyhlásenia, ktoré prevádzkovateľovi online trhu poskytla, poskytnutie poučenia, že v takom prípade sa na zmluvu nebudú vzťahovať predpisy na ochranu spotrebiteľa a oznámenie o deľbe so zmluvou súvisiacich povinností, ak k nej dochádza. Kvantifikácia dotknutých obchodníkov bola uskutočnená na modelovom príklade 20 podnikateľských subjektov, nakoľko nie je možné určiť konkrétny počet dotknutých subjektov, ktorý by sa však mal v zmysle dostupných informácií pohybovať v desiatkach. Časová náročnosť trvania povinnosti bola určená expertným odhadom. Toto ustanovenie zvýši podnikateľskému prostrediu administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 28 eur.
9.Zavedenie povinnosti obchodníka predložiť prevádzkovateľovi online trhu vyhlásenie o tom, že je obchodník
Návrh zákona stanovuje obchodníkom povinnosť predložiť prevádzkovateľovi online trhu vyhlásenie o tom, že je obchodníkom. Úprava je transpozíciou legislatívy. Počet dotknutých subjektov bol expertným odhadom kvantifikovaný na 10 900 obchodníkov. Tento odhad je založený na počte internetových obchodov, ktoré možno nájsť na najväčšom online trhu na Slovensku, ktorým je
Heureka.
Časová náročnosť trvania povinnosti bola určená expertným
odhadom. Predmetná úprava predstavuje pre podnikateľské prostredie zvýšenie nákladov v hodnote odhadovanej na 2 502 eur.
10.Zavedenie povinnosti obchodníka vypracovať čestné vyhlásenie o tom, že je obchodník
Predmetná povinnosť je predpokladom pre splnenie povinnosti špecifikovanej v bode 9, a preto okruh dotknutých obchodníkov bude totožný s okruhom dotknutých obchodníkov na účely bodu 9. Počet dotknutých subjektov bol expertným odhadom kvantifikovaný na 10 900 obchodníkov. Tento odhad je založený na počte internetových obchodov, ktoré možno nájsť na najväčšom online trhu na Slovensku, ktorým je
Heureka.
Časová náročnosť trvania povinnosti
bola určená expertným odhadom. Predmetná úprava je transpozíciou legislatívy a predstavuje pre podnikateľské prostredie zvýšenie nákladov v hodnote odhadovanej na 10 009 eur.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
Príloha č. 3a
8
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
1.Smernica 93/13/EHS v platnom znení návrhom zákona sa nezavádza národná úprava, ktorá by išla nad rámec minimálnych požiadaviek stanovených v smernici 93/13/EHS v platnom znení.
2.Smernica 98/6/ES v platnom znení:
-kategória c) nevyužitie možnosti alebo výnimky: nevyužitie možnosti stanovenej v čl. 5 ods. 2 smernice 98/6/ES v platnom znení vytvoriť v prípade nepotravinárskych výrobkov zoznam výrobkov alebo kategórií výrobkov, na ktoré sa naďalej bude vzťahovať povinnosť označovať jednotkovú cenu. Uvedená potreba v nadväznosti na zavedenie možnosti stanovenej v čl. 5 ods. 1 smernice 98/6/ES v platnom znení nevznikla. Uvedené má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie;
-kategória g) iný goldplating: čl. I § 7 ods. 2 písm. b) využitie možnosti stanovenej v čl. 6a ods. 4 smernice 98/6/ES v platnom znení stanoviť kratšie obdobie na posudzovanie predchádzajúcej ceny ako 30 dní, ak bol výrobok na trhu menej ako 30 dní. Právna úprava vychádza z praktickej aplikovateľnosti ustanovenia. Uvedené pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie;
-kategória g) iný goldplating: čl. I § 7 ods. 3 využitie možnosti stanovenej v čl. 6a ods. 5 smernice 98/6/ES v platnom znení stanoviť, že ak sa zníženie ceny postupne zvyšuje, predchádzajúca cena je cena bez zníženia ceny pred prvým uplatnením zníženia ceny. Uvedené má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie;
-kategória g) iný goldplating: čl. I § 7 ods. 4 využitie možnosti stanovenej v čl. 6a ods. 3 smernice 98/6/ES v platnom znení stanoviť odlišné pravidlá pre tovar, ktorý by sa mohol poškodiť alebo sa rýchlo kazí. Uvedené pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
3.Smernica 2000/31/ES návrhom zákona sa nezavádza národná úprava, ktorá by išla nad rámec minimálnych požiadaviek stanovených v smernici 2000/31/ES.
4.Smernica 2003/33/ES návrhom zákona sa nezavádza národná úprava, ktorá by išla nad rámec minimálnych požiadaviek stanovených v smernici 2003/33/ES.
Príloha č. 3a
9
5.Smernica 2005/29/ES v platnom znení:
-kategória b) navýšením požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice: čl. I § 17 ods. 7 9 a § 18 návrhu zákona využitie možnosti stanovenej v čl. 3 ods. 5 smernice 2005/29/ES v platnom znení prijať ustanovenia na ochranu oprávnených záujmov spotrebiteľov, pokiaľ ide o agresívne alebo klamlivé marketingové praktiky v súvislosti s nevyžiadanými návštevami obchodníka v domácnosti spotrebiteľa alebo so zájazdmi organizovanými obchodníkom s cieľom alebo výsledkom, ktorým je propagácia alebo predaj produktov spotrebiteľom ponecháva sa doterajšia úprava inštitútu tzv. predajných akcií, ktorá sa v praxi ukázala ako účinná na boj proti podvodným praktikám. Dopĺňajú sa tiež nové pravidlá pre podomový predaj, najmä pre nevyžiadané návštevy v domácnostiach spotrebiteľov z dôvodu problémov avizovaných z prostredia podnikateľov aj spotrebiteľských organizácií. Navýšenie požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice zakladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a naopak, pozitívne sociálne vplyvy.
6.Smernica 2006/114/ES návrhom zákona sa nezavádza národná úprava, ktorá by išla nad rámec minimálnych požiadaviek stanovených v smernici 2006/114/ES.
7.Smernica 2008/122/ES návrhom zákona sa nezavádza národná úprava, ktorá by išla nad rámec minimálnych požiadaviek stanovených v smernici 2008/122/ES.
8.Smernica 2011/83/EÚ v platnom znení:
-kategória b) navýšením požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice: čl. I § 17 ods. 1 návrhu zákona využitie možnosti stanovenej v čl. 8 ods. 6 smernice 2011/83/EÚ v platnom znení stanoviť obchodníkovi pri uzatváraní zmluvy na diaľku prostredníctvom telefónu povinnosť, aby potvrdil spotrebiteľovi ponuku, pričom spotrebiteľ je viazaný po tom, čo podpíše ponuku alebo odošle svoj písomný súhlas vrátane možnosti stanoviť, aby potvrdenia boli vydávané na trvalom nosiči ponecháva sa doterajšia právna úprava reagujúca na časté nekalé praktiky spočívajúce v kontaktovaní spotrebiteľov s cieľom uzavrieť zmluvu prostredníctvom telefonického hovoru, pri ktorom boli spotrebiteľom poskytované zavádzajúce informácie a spotrebitelia v mnohých prípadoch ani nevedeli, že v telefonickom hovore udeľujú súhlas s uzavretím zmluvy. Uvedené negatívny vplyv na podnikateľské prostredie;
-kategória b) navýšením požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice: čl. I § 18 ods. 7 návrhu zákona využitie možnosti stanovenej v čl. 9 ods. 3 smernice 2011/83/EÚ v platnom znení v prípade zmlúv uzatvorených mimo prevádzkových priestorov ponechať v platnosti existujúce vnútroštátne právne predpisy, ktoré zakazujú obchodníkom vyberať platby od spotrebiteľa počas určitého obdobia po uzatvorení zmluvy uvedená možnosť bola využitá čiastočne v prípade jednej kategórie zmlúv uzavretých mimo prevádzkových priestorov zmlúv uzavretých na predajnej akcii (pri ktorých to bolo vzhľadom na aplikačnú prax nevyhnutné), s cieľom predísť neoprávnenej kumulácii bezdôvodného obohatenia na strane organizátora predajnej akcie alebo obchodníka, od ktorých sa pohľadávky spotrebiteľov stávali nevymožiteľné. Uvedená právna úprava svoj základ v praktických zisteniach štátnych orgánov, ktoré zaznamenali prípady spoločností, ktoré prišli na slovenský trh a po získaní finančných prostriedkov od spotrebiteľov po krátkej dobe nenávratne odišli z trhu. V takom prípade nebolo možné po odstúpení
Príloha č. 3a
10
spotrebiteľa od zmluvy dosiahnuť vrátenie zaplatených platieb. Uvedené negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a naopak, pozitívne sociálne vplyvy;
-kategória b) navýšením požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice: čl. I § 20 ods. 1 písm. b) návrhu zákona využitie možnosti stanovenej v čl. 9 ods. 1a smernice 2011/83/EÚ v platnom znení predĺžiť lehotu na odstúpenie od zmluvy zo 14 dní na 30 dní pre prípad zmlúv uzatvorených v súvislosti s nevyžiadanými návštevami obchodníka v domácnosti spotrebiteľa alebo so zájazdmi organizovanými obchodníkom s cieľom alebo výsledkom propagácie alebo predaja výrobkov spotrebiteľom (tzv. predajné akcie). Predĺženie lehoty nadväzuje na problémy v aplikačnej praxi, keďže pri predajných akciách a nevyžiadaných návštevách dochádza naďalej k nekalým praktikám a rovnako tieto formy obchodovania (v zmysle podnetov z podnikateľského prostredia) zneužívané v rámci konkurenčného boja. Uvedené negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a naopak, pozitívne sociálne vplyvy;
-kategória f) zachovanie existujúcej právnej úpravy: využitie možnosti neuplatňovať čl. 7 ods. 4 smernice 2011/83/EÚ v platnom znení upravujúci informačné povinnosti obchodníka pri zmluvách uzavretých mimo prevádzkových priestorov o opravách a údržbe, ktorých cena, ktorú spotrebiteľ zaplatiť nepresiahne 200 eur pri doterajšej aplikácii plného rozsahu informačných povinností obchodníkov aj pri tomto type zmlúv uzatváraných mimo prevádzkových priestorov obchodníka neboli zaznamenané aplikačné problémy, pričom ustanovenie podporuje riadnu informovanosť spotrebiteľov, čo patrí medzi nástroje na predchádzanie vzniku spotrebiteľských sporov, a tým šetrí čas a prostriedky na obranu oboch zmluvných strán. Uvedené má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
9.Smernica 2013/11/EÚ návrhom zákona sa nezavádza národná úprava, ktorá by išla nad rámec minimálnych požiadaviek stanovených v smernici 2013/11/EÚ. Návrhom zákona sa iba upravujú existujúce ustanovenia, ktoré idú na rámec minimálnych požiadaviek smernice, ale bez vplyvov na podnikateľské prostredie:
-kategória f) zachovanie existujúcej právnej úpravy: § 18 ods. 1 zákona č. 391/2015 Z. z. (možnosť subjektu ARS vydať odôvodnené stanovisko) výlučne formálna úprava ustanovenia v nadväznosti na zmenu terminológie (z „predávajúci“ na „obchodník“); odôvodnené stanovisko vydané subjektom ARS nie je právne záväzné a vydáva sa iba v prípadoch, kedy subjekt ARS dospeje k odôvodnenému záveru, že obchodník porušil práva spotrebiteľa. Právna úprava odôvodneného stanoviska pozitívne sociálne vplyvy;
-kategória f) zachovanie existujúcej právnej úpravy: § 10 ods. 2 zákona č. 391/2015 Z. z. (povinnosť subjektu ARS vypracovať a zverejniť výročnú správu každoročne, hoci v zmysle smernice 2013/11/EÚ postačuje poskytovanie informácií každé dva roky) doplnenie ustanovenia o dobu zverejňovania výročnej správy na webovom sídle s cieľom zabezpečiť, aby MH SR ako príslušný orgán mohlo plniť svoje informačné povinnosti voči Európskej komisii; pôvodnou povinnosťou (stanovenou zákonom č. 391/2015 Z. z.) zverejňovania výročnej správy na ročnej báze sa zabezpečuje náležitá informovanosť MH SR, spotrebiteľov a obchodníkov o postupoch ARS uskutočňovaných pred daným subjektom ARS, okruh adresátov povinnosti je limitovaný vzťahuje sa len na subjekty ARS, t. j. ustanovenie nemá vplyv na žiadnu z oblastí.
Príloha č. 3a
11
10.Smernica 2014/94/EÚ návrhom zákona sa nezavádza národná úprava, ktorá by išla nad rámec minimálnych požiadaviek stanovených v čl. 7 ods. 3 smernice 2014/94/EÚ.
11.Smernica (EÚ) 2015/2302 návrhom zákona sa nezavádza národná úprava, ktorá by išla nad rámec minimálnych požiadaviek stanovených v smernici (EÚ) 2015/2302.
12.Smernica (EÚ) 2019/770 návrhom zákona sa nezavádza národná úprava, ktorá by išla nad rámec minimálnych požiadaviek stanovených v smernici (EÚ) 2019/770.
13.Smernica (EÚ) 2019/771:
-kategória g) iný goldplating: čl. II § 508 ods. 1 Občianskeho zákonníka využitie možnosti vyplývajúcej z čl. 10 ods. 5 smernice (EÚ) 2019/771 stanoviť premlčaciu lehotu na uplatnenie nárokov zo zodpovednosti za vady. Ide o štandardnú súkromnoprávnu úpravu vyplývajúcu z princípu, že právo sa premlčí, ak sa nevykonalo v zákonom ustanovenej lehote s cieľom posilniť právnu istotu účastníkov právnych vzťahov. Uvedené má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie;
-kategória g) iný goldplating: čl. II § 612 ods. 3 písm. a) a d) Občianskeho zákonníka využitie možnosti vyplývajúcej z čl. 3 ods. 5 smernice (EÚ) 2019/771 vylúčiť z režimu zodpovednosti za vady podľa ustanovení o spotrebiteľskej kúpnej zmluve živé zvieratá a použitý tovar predávaný na verejných dražbách. Uvedené pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
-kategória g) iný goldplating: čl. II § 619 ods. 3 Občianskeho zákonníka využitie možnosti, aby sa obchodník a spotrebiteľ mohli pri použitých veciach dohodnúť na kratšej dobe zodpovednosti ako dva roky, ale nie kratšej ako jeden rok. Uvedené pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
-kategória f) zachovanie existujúcej právnej úpravy: čl. II § 620 ods. 1 Občianskeho zákonníka využitie možnosti vyplývajúcej z čl. 11 ods. 2 smernice (EÚ) 2019/771 považovať vadu, ktorá sa prejaví do uplynutia dvoch rokov od dodania veci za vadu, ktorú mala vec v čase dodania. Uvedená možnosť bola využitá v nadväznosti na zrušenie právnej úpravy zákonnej záruky v trvaní dvoch rokov, ktorá sa doteraz uplatňovala v SR a s ohľadom na vyvrátiteľný charakter domnienky. Uvedené negatívny vplyv na podnikateľské prostredie;
-kategória g) iný goldplating: čl. II § 621 ods. 3 Občianskeho zákonníka využitie možnosti vyplývajúcej z čl. 12 smernice (EÚ) 2019/771 podmieniť možnosť kupujúceho uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady vytknutím vady v lehote dvoch mesiacov odo dňa zistenia vady. Uvedenou právnou úpravou sa prispieť k právnej istote účastníkov právnych vzťahov, zamedziť ďalšiemu používaniu vadnej veci a sťaženému dokazovaniu. Uvedené pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie;
-kategória g) iný goldplating: čl. II § 624 ods. 4 Občianskeho zákonníka využitie možnosti upraviť, v akom rozsahu podiel spotrebiteľa na nesúlade vplyv na jeho právo na prostriedky nápravy pri zodpovednosti za vady. Uvedené pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie;
-kategória b) navýšením požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice: čl. II § 626 ods. 3 Občianskeho zákonníka využitie možnosti vyplývajúcej z čl. 17 ods. 4 smernice (EÚ) 2019/771 ustanoviť pravidlá týkajúce sa jazyka, v ktorom sa záručný list poskytnúť spotrebiteľovi, s cieľom zabezpečiť dostatočnú zrozumiteľnosť informácií poskytovaných spotrebiteľovi v záručnom liste. Regulačná záťaž spojená s poskytovaním informácií v slovenskom jazyku je znížená možnosťou poskytovateľa
Príloha č. 3a
12
záruky dohodnúť sa so spotrebiteľom na poskytnutí záručného listu v inom jazyku. Uvedené má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
14.Smernica (EÚ) 2019/2161 smernica (EÚ) 2019/2161 novelizovala smernicu 98/6/ES, smernicu 2005/29/ES a smernicu 2011/83/EÚ, odôvodnenie goldplatingu sa preto uvádza priamo pri novelizovaných smerniciach.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
K návrhu zákona o ochrane spotrebiteľa bola zverejnená predbežná informácia na stránke Slov-lex.sk (
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/PI/2020/32
) dňa 19. 2. 2020
s možnosťou pre verejnosť podávať podnety do 31. 3. 2020. Na základe prejaveného záujmu bola zriadená pracovná skupina zo zástupcov podnikateľských subjektov, spotrebiteľských organizácií a štátnych orgánov. Pracovnej skupine bol zaslaný prvý návrh zákona o ochrane spotrebiteľa v júli 2020. Pripomienky boli priebežne vyhodnocované a zapracovávané. Najzásadnejší rozpor vznikol na úrovni štátnych orgánov. Týkal sa systematiky novej právnej úpravy. K ustanoveniam, ktoré boli predmetom rozporu (vymedzenie spotrebiteľských zmlúv a reklamácie), bolo predložených najviac pripomienok od členov pracovnej skupiny. K rozporu boli oslovení aj ostatní členovia pracovnej skupiny so žiadosťou o zaujatie stanoviska. Rozpor bol odstránený dohodou o ponechaní úpravy niektorých spotrebiteľských inštitútov v Občianskom zákonníku s tým, že na rozdiel od súčasnosti pôjde o komplexnú úpravu a úprava sa nebude deliť medzi zákon o ochrane spotrebiteľa a Občiansky zákonník (z dôvodu prehľadnosti a zjednodušenia orientácie tak podnikateľov, ako aj spotrebiteľov). Po vyriešení rozporu bola vypracovaná revidovaná verzia návrhu zákona, ktorá sa predkladá do legislatívneho procesu. Intenzívne konzultácie pokračovali v priebehu medzirezortného pripomienkového konania.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Príloha č. 3a
13
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Akým spôsobom?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Návrhom zákona sa zvyšuje konkurencieschopnosť podnikateľského prostredia, nakoľko sa znižuje administratívna záťaž podnikateľov.
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.,
d)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.
1.Vypustenie zákazu ukladať spotrebiteľom povinnosti bez právneho dôvodu
Návrh zákona upúšťa od zákazu ukladať spotrebiteľovi povinnosti bez právneho dôvodu. Okruh dotknutých subjektov bol expertným odhadom kvantifikovaný na 130 935 obchodníkov. Toto ustanovenie predstavuje pomerne široký základ pre ukladanie sankcií orgánom dohľadu. V zmysle údajov poskytnutých Slovenskou obchodnou inšpekciou bolo za roky 2020 a 2021 porušenie uvedeného ustanovenia konštatované spolu 116-krát a za tieto porušenia boli uložené sankcie vo výške úhrnne minimálne 36 450 eur. Uvedené porušenia boli však podľa údajov Slovenskej obchodnej inšpekcie vždy konštatované spolu s porušením iných ustanovení na ochranu spotrebiteľa, a preto nie je možná presná kvantifikácia. V zmysle návrhu zákona zostávajú spotrebitelia adekvátne chránení a zároveň sa odstránením predmetného ustanovenia posilňuje princíp právnej istoty dotknutých subjektov a jasnejšie vymedzuje právny základ ukladania sankcií pre príslušné orgány dohľadu.
2.Vypustenie zákazu odmietnuť predať spotrebiteľovi vystavený výrobok
Návrh zákona upúšťa od zákazu odmietnuť predať spotrebiteľovi výrobok, ktorý vystavený alebo inak pripravený na predaj, alebo odmietnuť poskytnutie služby, ktorá je v jeho prevádzkových možnostiach. Okruh dotknutých subjektov bol expertným odhadom
Príloha č. 3a
14
kvantifikovaný na 130 935 obchodníkov. Uvedené ustanovenie predstavuje pomerne široký základ pre ukladanie sankcií orgánom dohľadu. V zmysle údajov poskytnutých Slovenskou obchodnou inšpekciou bolo porušenie predmetného ustanovenia za roky 2020 a 2021 konštatované 12-krát a za tieto porušenia boli uložené sankcie v úhrnnej výške 4 850 eur. V zmysle návrhu zákona zostávajú spotrebitelia adekvátne chránení a zároveň sa odstránením predmetného ustanovenia posilňuje princíp právnej istoty dotknutých subjektov a jasnejšie vymedzuje právny základ ukladania sankcií pre príslušné orgány dohľadu.
3.Zavedenie opatrenia o blokovaní
Návrh zákona implementuje nariadenie (EÚ) 2017/2394 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a o zrušení nariadenia (ES) č. 2006/2004 v platnom znení. Na zabezpečenie správneho uplatňovania tohto nariadenia návrh zákona zavádza oprávnenie orgánu dohľadu vydať za splnenie návrhom zákona predpokladaných kritérií opatrenie o blokovaní, ktorým sa dohliadanej osobe ukladá povinnosť odstrániť alebo zmeniť obsah v online priestore, obmedziť alebo zamedziť spotrebiteľom prístup k online priestoru, niektorým alebo všetkým funkciám online priestoru alebo zverejniť upozornenie pre spotrebiteľov, ktorí pristupujú k online priestoru. Vzhľadom na fakt, že mieru porušovania ustanovení návrhu zákona v spojení s potenciálnou možnosťou využitia tohto oprávnenia orgánom dohľadu nie je možné predikovať, nie je možné určiť okruh dotknutých subjektov ani kvantifikovať vplyvy.
4.Posilnenie individualizácie sankcie
Návrh zákona implementuje nariadenie (EÚ) 2017/2394 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a o zrušení nariadenia (ES) č. 2006/2004 v platnom znení, pod vplyvom ktorého návrh zákona oproti doterajšej úprave kladie oveľa väčší dôraz na individualizáciu správnej sankcie. Rozširuje sa inštitút dobrovoľného opatrenia (tzv. druhá šanca), pri ukladaní sankcie sa prihliada na súčinnosť a ochotu dohliadaného subjektu odstrániť alebo zmierniť negatívne dôsledky porušenia povinnosti vo vzťahu k spotrebiteľom a pri určovaní výšky ukladanej pokuty sa berie do úvahy ročný obrat dohliadanej osoby. Osobitne sa ustanovuje, že orgán dohľadu nezačne správne konanie a neuloží pokutu, ak obchodník pred začatím správneho konania preukáže, že sa s dotknutým spotrebiteľom dohodol alebo že voči nemu bola vyvodená disciplinárna zodpovednosť záujmovým združením, ktorého je členom, alebo tvorcom kódexu správania, ktorý sa podnikateľ zaviazal dodržiavať. Zavádza sa teda niekoľko inštitútov na zmiernenie sankčného postihu alebo úplne upustenie od uloženia sankcie za predpokladu dosiahnutia nápravy aj bez potreby administratívnoprávnej sankcie. Tieto zmeny majú na podnikateľské prostredie pozitívny vplyv. Je možné predpokladať, že prihliadanie na obrat dohliadanej osoby pri určovaní výšky pokuty bude mať pozitívny vplyv najmä na MSP. Z údajov Slovenskej obchodnej inšpekcie za rok 2020 vyplýva, že uložila spolu 714 pokút v celkovej sume 584 055 eur (pozn.: poriadkové pokuty nie započítané). Priemerná výška pokuty bola 818 eur. Ak by aspoň 50% sankcionovaných subjektov využilo inštitúty smerujúce k upusteniu od sankcie, pozitívny vplyv týchto inštitútov by bolo možné vyčísliť na hodnotu 292 026 eur.
Návrh zákona však súčasne v čl. I § 43 zvyšuje sadzby pokút za porušenie povinností podľa tohto zákona, a to najmä pod vplyvom harmonizácie sankčných ustanovení v smernici 93/13/EHS, smernici 98/6/ES, smernici 2005/29/ES a smernici 2011/83/EÚ v znení smernice (EÚ) 2019/2161, ktorá požaduje ustanoviť za porušenie povinností obsiahnutých v týchto štyroch smerniciach hornú hranicu sadzby pokuty na úrovni aspoň 4 % ročného obratu obchodníka v dotknutom členskom štáte alebo dotknutých členských štátoch a ak informácie
Príloha č. 3a
15
o ročnom obrate nie známe, tak minimálne vo výške 2 mil. eur. V druhom prípade, ak nebude možné zistiť obrat obchodníka, ide v podmienkach SR o výrazné zvýšenie sadzieb pokút. Táto horná hranica sa uplatňuje v striktnom súlade s požiadavkami smernice (EÚ) 2019/2161 len na prípady s cezhraničným aspektom. K zmierneniu týchto negatívnych vplyvov majú dopomôcť aj vyššie prezentované inštitúty. Súčasne je potrebné uviesť, že sankčné mechanizmy sa aktivujú len v prípade obchodníkov, ktorí porušia zákonnú povinnosť a nejde o štandardné náklady podnikateľského prostredia.
5.Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy uzavretej pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou
Návrh zákona využíva možnosť, ktorú poskytuje smernica 2011/83/EÚ v znení smernice 2019/2161 predĺžiť lehotu, v ktorej môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy uzavretej pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou zo 14 na 30 dní. Celkový okruh dotknutých subjektov nie je možné kvantifikovať a vzhľadom na absenciu dát o počte nevyžiadaných návštev nie je možné celkový okruh dotknutých subjektov ani odhadnúť. Organizátori predajnej akcie však majú voči Slovenskej obchodnej inšpekcii informačnú povinnosť, a preto je možné operovať aspoň s týmito údajmi. Za rok 2020 evidovala Slovenská inšpekcia 392 takýchto oznámení. Uvedené predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy môže mať na dotknutých obchodníkov negatívny vplyv.
6.Zavedenie oslobodenia od určitých povinností pri zmluve uzatvorenej mimo prevádzkových priestorov, ak cena nepresiahne 25 eur
Návrh zákona využíva možnosť, ktorú poskytuje smernica 2011/83/EÚ neuplatňovať niektoré ustanovenia o povinnostiach obchodníka pre prípad zmluvy uzatvorenej mimo prevádzkových priestorov obchodníka, ak celková cena, ktorú spotrebiteľ zaplatiť, nepresiahne stanovenú hodnotu, a ak o tom obchodník pred uzavretím zmluvy spotrebiteľa informuje. Kvantifikácia okruhu dotknutých subjektov nie je možná, nakoľko nie je možné určiť počet obchodníkov, ktorí so spotrebiteľmi uzatvárajú zmluvy mimo prevádzkových priestorov s cenou do stanovenej hodnoty. Z tohto dôvodu bola kvantifikácia uskutočnená na 1 podnikateľský subjekt. Táto nová úprava na podnikateľské prostredie pozitívny vplyv a zníži podnikateľskému prostrediu administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 0,80 eur na 1 podnikateľa.