DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších právnych predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona reaguje na dlhodobo existujúci negatívny jav, ktorý je možné označiť ako „nútená nákupná turistika.“ Tento pojem opisuje situáciu, kedy občania Slovenskej republiky nútení cestovať do okolitých susedných krajín s úmyslom nakúpiť potraviny a potravinárske výrobky za výhodnejšie ceny, než na slovenskom vnútornom trhu. V mnohých prípadoch sa však jedná o nákup v rovnakých obchodných reťazcoch, aké pôsobia aj na našom území. Odlišná cenotvorba týchto obchodných reťazcov znevýhodňuje našich občanov, keďže rovnaké produkty častokrát ponúkajú na zahraničnom trhu za výrazne výhodnejšie ceny. Tento stav pritom dvojaký negatívny efekt: na jednej strane musia naši občania cestovať na nákupy do zahraničia (do pohraničných oblastí), čiže musia vynaložiť viac energie a času na realizáciu nákupu bežných potravín a na strane druhej sa týmto spôsobom alokuje finančný kapitál na zahraničný trh, čím dochádza k ochudobneniu našej vlastnej ekonomiky.
Cieľom návrhu zákona je eliminovať vyššie opísaný negatívny jav, a to takým spôsobom, že sa ustanoví nové opatrenie na zamedzenie nežiaduceho cenového vývoja v podobe zákazu dohodnúť novú formu neprimeranej ceny. Viac konkrétne, každý podnikateľský subjekt, ktorý pôsobí nielen na slovenskom tuzemskom trhu, ale zároveň aj na trhu niektorého zo susedných štátov, ktoré členmi Európskej únie (Maďarsko, Rakúska republika, Poľská republika alebo Česká republika) a ktorý dosiahol minimálne ročný obrat vo výške 50 000 000 eur na Slovensku, bude mať povinnosť harmonizovať svoju cenotvorbu pri predaji rovnakých potravín a potravinárskych výrobkov od rovnakého výrobcu v rovnakom obchodnom reťazci, a to takým spôsobom, že nebude môcť predávať na tuzemskom trhu tento tovar za vyššiu cenu (bez DPH) než ho predáva v ostatných krajinách, kde pôsobí.
Porušenie tejto povinnosti bude vyhodnotené ako porušenie cenovej disciplíny a bude možné ho sankcionovať v rámci aktuálne platných sankčných mechanizmov.
Návrh zákona vychádza z verejného prísľubu zo dňa 10. septembra 2023 zo Zmluvy so Slovenskom v ktorom bol ako prvý prísľub naformulovaný záväzok zabezpečiť na Slovensku potraviny za najnižšie ceny.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a má pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Návrhom zákona sa rozširuje súčasný katalóg opatrení na zamedzenie nežiaduceho cenového vývoja o novú formu zákazu dohodnúť neprimeranú cenu pri predaji potravín a potravinárskych výrobkov.
K bodu 2
Tento bod predstavuje jadro a podstatu navrhovanej novej legislatívnej úpravy, keďže sa ním definuje obsah nového zákazu v súvislosti s neprimeranou cenou pri predaji potravín a potravinárskych výrobkov. Každý subjekt predávajúci potraviny alebo potravinárske výrobky, ktorý pôsobí nielen na tuzemskom trhu, ale zároveň predáva potraviny alebo potravinárske výrobky aj v niektorom zo susedných štátov (s výnimkou Ukrajiny) a ktorý dosiahol minimálny ročný obrat vo výške 50 000 000 eur na Slovensku, bude mať povinnosť prispôsobiť ceny svojho potravinárskeho tovaru takým spôsobom, aby tento tovar na tuzemskom trhu nepredával za vyššie ceny (bez DPH), než ich predáva na niektorom zo stanovených zahraničných trhov. Podmienkou je, aby išlo o rovnaké potraviny a potravinárske výrobky, od rovnakého výrobcu, v rovnakom obchodnom reťazci.
K bodu 3
V prípade, ak povinný subjekt poruší svoju novú povinnosť a stanoví na tuzemskom trhu vyššie ceny (bez DPH) za predmetný tovar než jeho ceny (bez DPH) na niektorom zo stanovených zahraničných trhov, tak sa bude jednať o porušenie cenovej disciplíny. Ak cenové kontrolné orgány zistia u kontrolovaného subjektu porušenie cenovej disciplíny uložia mu pokutu v rámci aktuálne platných sankčných mechanizmov.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona 1. júla 2024, a to s ohľadom na ustanovenie § 19 ods. 6 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, keďže navrhovaný právny predpis vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších právnych predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článku 4 ods. 2 písm. a) a článkoch 26, 27, a 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b) je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v:
Nariadení (ES) č. 178/2002 Európskeho parlamentu a Rady z 28. januára 2002, ktorým sa ustanovujú všeobecné zásady a požiadavky potravinového práva, zriaďuje Európsky úrad pre bezpečnosť potravín a stanovujú postupy v záležitostiach bezpečnosti potravín
Nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1169/2011 z 25. októbra 2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom
Nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 z 15. marca 2017 o úradných kontrolách a iných úradných činnostiach vykonávaných na zabezpečenie uplatňovania potravinového a krmivového práva a pravidiel pre zdravie zvierat a dobré životné podmienky zvierat, pre zdravie rastlín a pre prípravky na ochranu rastlín
Smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/633 zo 17. apríla 2019 o nekalých obchodných praktikách vo vzťahoch medzi podnikmi v poľnohospodárskom a potravinovom dodávateľskom reťazci
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších právnych predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Vzhľadom na skutočnosť, že navrhovaný zákon potenciál zmeniť nákupné návyky slovenských občanov, a to takým spôsobom, že začnú nakupovať na tuzemskom trhu, tak bude mať tento návrh zákona pozitívny vplyv nielen na rozpočet verejnej správy (nárast na daniach), ale aj pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľstva (keďže nebudú musieť cestovať za lacnejšími potravinami do zahraničia).
Aj keď z krátkodobého hľadiska predstavuje tento návrh zákona zvýšenie regulačného zaťaženia pre podnikateľské subjekty, keďže budú musieť pristúpiť k znižovaniu svojich cien, z dlhodobého hľadiska pri náraste zákazníkov v dôsledku zmien ich nákupných návykov je možné odôvodnenie predpokladať návrat k dosahovaniu súčasných ziskov, resp. potenciálne aj ich nárast.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a Ministerstvu hospodárstva SR a stanoviská týchto ministerstiev tvoria súčasť predkladaného materiálu.