1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Členské štáty Európskej únie, Slovenskú republiku nevynímajúc, v posledných rokoch v dôsledku vojenského konfliktu, kríz a vysokej inflácie trápi udržateľnosť dosiahnutej životnej úrovne. Najviac zasiahnutými skupinami obyvateľstva rodiny s deťmi a dôchodcovia. Rodinám s deťmi bola v minulom volebnom období doručená finančná pomoc, ktorá v histórii Slovenskej republiky nemá obdobu, najmä zvýšený daňový bonus na dieťa, zvýšený prídavok na dieťa, zavedenie tehotenského príspevku, obedov zadarmo vo vyššej sume...
Pomoc dostali aj dôchodcovia prostredníctvom valorizácie súm dôchodkov a 13. dôchodku a ďalšou možnosťou, ktorá je aj jedným zo zásadných sľubov politických strán tvoriacich súčasnú koalíciu a bola hlavnou volebnou témou súčasného ministra práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ako pomôcť dôchodcom, je zvýšenie sumy 13. dôchodku.
Cieľom tohto návrhu zákona je doplatiť rozdiel medzi sumou 640 eur sľúbenou pred voľbami predsedom Národnej rady Slovenskej republiky ako predsedom jednej z koaličných strán a sumou 13. dôchodku vyplateného v roku 2023, a to v najbližšom možnom termíne.
Keďže vláda SR tvrdí, že pri dodržaní zásad a dĺžky legislatívneho procesu nie je možné zvýšiť sumu 13. dôchodku tak, aby sa vo vyššej sume vyplatil v tomto roku (2023), zavádza sa nová štátna sociálna dávka, a to príplatok k 13. dôchodku.
Suma príplatku k 13. dôchodku sa určí ako rozdiel medzi sľúbenou sumou 640 eur a sumou 13. dôchodku, ktorá bude poberateľovi dôchodku vyplatená v tomto roku.
V praxi to znamená, že ak v tomto roku bude poberateľovi dôchodku vyplatený 13. dôchodok v sume 300 eur, príslušný orgán vyplatí poberateľovi dôchodku do 31. marca 2024 príplatok k 13. dôchodku v sume 340 eur (640 eur – 300 eur = 340 eur).
V zmysle prechodných ustanovení sa príplatok k 13. dôchodku vyplatí len v roku 2024.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, na informatizáciu spoločnosti, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a ani na služby pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a
2
medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zavedenie novej štátnej sociálnej dávky, a to príplatku k 13. dôchodku. Primerane k tejto skutočnosti je potrebné rozšíriť predmet úpravy zákona č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).
K bodu 2
V nadväznosti na prvý novelizačný bod sa upravujú podmienky nároku na príplatok k 13. dôchodku. Nárok vznikne poberateľovi dôchodku, ktorému vznikol nárok na 13. dôchodok v predchádzajúcom kalendárnom roku. Keďže v zmysle prechodných ustanovení vznikne nárok na príplatok k 13. dôchodku len v roku 2024, nárok na príplatok k 13. dôchodku vznikne tomu poberateľovi dôchodku, ktorému vznikol nárok na 13. dôchodok v roku 2023.
K bodu 3
Navrhuje sa určenie sumy príplatku k 13. dôchodku, ktorá sa určí ako rozdiel sumy 640 eur a sumy 13. dôchodku vyplateného v roku 2023.
4
5
K bodom 4 až 6
Legislatívno-technické úpravy reagujúce na prvý novelizačný bod.
K bodu 7
Ustanovuje sa, že spoločné ustanovenia 5 8 a 10) sa primerane použijú aj na príplatok k 13. dôchodku.
K bodu 8
Prechodné ustanovenia určujú, že nárok na príplatok k 13. dôchodku vznikne len v roku 2024.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. februára 2024.
6
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to čl. 151 a 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (konsolidované znenie) (Ú. v. ES C 202, 7. 6. 2016) v platnom znení
b) je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to:
-nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 166, 30.4.2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 5) v platnom znení, gestor: MPSVR SR,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa stanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 284, 30.10.2009) v platnom znení, gestor: MPSVR SR,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení
bezpredmetné,
b)Informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“, alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
bezpredmetné,
c) Informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne.
7
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Podľa aktuálnej právnej úpravy nie je možné poberateľom dôchodku vyplatiť 13. dôchodok vo výške priemerného starobného dôchodku už v tomto roku
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Kompenzácia nižšej sumy 13. dôchodku vyplateného v roku 2023.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Poberatelia dôchodku, ktorí majú nárok na 13. dôchodok,
Orgány verejnej správy, ktoré vyplácajú 13. dôchodok.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant neprijatie právnej úpravy by znamenalo nevyplatenie 13. dôchodku vo výške priemerného starobného dôchodku za rok 2023.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Po vyplatení 13. dôchodku v roku 2025.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Zlepšenie životnej úrovne poberateľov 13. dôchodku.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže sa zavádza príplatok k 13. dôchodku.
Pri použití údajov dostupných k septembru 2023 by boli negatívne dopady na rozpočet verejnej správy v roku 2024 vo výške 809 603 200 eur.
V dôsledku nižšieho deficitu štátneho rozpočtu ako bolo v roku 2023 plánované (5,6% oproti 6,4%) štát k dispozícii 1,1 miliardy EUR, z ktorých môže vyplatiť príplatok 13. dôchodkom. Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy bude teda kompenzovaný lepším hospodárením štátu.
Návrh zákona výrazne pozitívne sociálne vplyvy, najmä na hospodárenie obyvateľstva a sociálnu exklúziu.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
9
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.