1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Zvýšením daňového bonusu na sumu 140 eur mesačne sa zabezpečila nadštandardná pomoc pre pracujúce rodiny s deťmi. V živote však nastávajú situácie, kedy majú rodičia objektívne sťažené podmienky na prácu a tieto situácie kompenzované štátom v podobe sociálneho poistenia a rôznych štátnych dávok. Navrhovanými zmenami sa zvýši počet daňovníkov, ktorí budú mať nárok na uplatnenie daňového bonusu v plnej sume, resp. vo vyššej sume ako v súčasnosti alebo na uplatnenie daňového bonusu vôbec.
Cieľom návrhu zákona je, aby sa na účely výpočtu výšky nároku na daňový bonus podľa § 33 ods. 1 a 6 v nadväznosti na ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) základ dane, respektíve čiastkový základ dane zvýšil o sumu vyplácaného materského, rodičovského príspevku, príspevku na starostlivosť o dieťa a peňažného príspevku na opatrovanie alebo ich úhrn. Ak daňovník nemá iné zdaniteľné príjmy podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 zákona, základom dane, resp. čiastkovým základom dane na určenie výšky nároku na daňový bonus bude suma vyplácaného materského, rodičovského príspevku, príspevku na starostlivosť o dieťa alebo peňažného príspevku na opatrovanie alebo ich súhrnu.
Ak daňovník zdaniteľné príjmy podľa § 5 zákona a uplatní si u zamestnávateľa nárok na daňový bonus z čiastkových základov dane, daňový bonus mu bude vyplácať zamestnávateľ, ktorý na určenie výšky daňového bonusu zvýši čiastkový základ dane o vyplácané materské, rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť o dieťa a peňažný príspevok na opatrovanie alebo ich súhrn.
Ak daňovník zdaniteľné príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona a daňový bonus si uplatní v podanom daňovom priznaní, základ dane si zvýši o sumu vyplateného materského, rodičovského príspevku, príspevku na starostlivosť o dieťa a peňažného príspevku na opatrovanie alebo ich súhrnu.
Ak však daňovník nemá príjmy podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 zákona a nárok na daňový bonus len z vyplácaného materského, rodičovského príspevku, príspevku na starostlivosť o dieťa alebo peňažného príspevku na opatrovanie alebo ich úhrnu, za vyplatenie daňového bonusu vo výške podľa § 33 ods. 1 a 6 zákona je orgán verejnej správy, ktorý vypláca materské,
2
rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť o dieťa a peňažný príspevok na opatrovanie. V prípade materského daňový bonus vyplatí Sociálna poisťovňa a v prípade rodičovského príspevku, príspevku na starostlivosť o dieťa a peňažného príspevku na opatrovanie daňový bonus vyplatí príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1, 4 a 10
Legislatívno-technická zmena.
K bodu 2
V súčasne platnom znení si môže uplatniť daňový bonus len daňovník, ktorý v zdaňovacom období dosiahol zdaniteľné príjmy podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 zákona. Návrhom zákona sa táto podmienka rozširuje o poberanie materského, rodičovského príspevku, príspevku na starostlivosť o dieťa a peňažného príspevku na opatrovanie.
K bodu 3
Spresňuje sa výpočet nároku na daňový bonus a to tak, že základ dane, resp. čiastkový základ dane sa na účely výpočtu výšky nároku na daňový bonus podľa odsekov 1 a 6 zákona zvyšuje o vyplácané materské, rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť o dieťa a peňažný príspevok na opatrovanie alebo ich súhrn. Ak daňovník nedosiahol zdaniteľné príjmy, tj. príjmy zo závislej činnosti alebo príjmy z podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti, základom dane, resp. čiastkovým základom dane bude výška vyplácaného materského, rodičovského príspevku, príspevku na starostlivosť o dieťa alebo peňažného príspevku na opatrovanie alebo ich súhrn.
K bodu 5
Ak daňovník nemá zdaniteľné príjmy podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 zákona, daňový bonus mu vyplatí orgán verejnej správy, ktorý mu vypláca materské, rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť o dieťa a peňažný príspevok na opatrovanie spolu s príslušnou dávkou v rovnakom termíne.
4
Ak daňovník nemá dostatočný základ dane na uplatnenie celého nároku na daňový bonus, môže si pri podaní daňového priznania navýšiť základ dane o základ dane zo zdaniteľných príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 druhej osoby, ktorá spĺňa podmienky na uplatnenie daňového bonusu. Aj základ dane tejto druhej osoby sa zvyšuje o sumu vyplateného materského, rodičovského príspevku, príspevku na starostlivosť o dieťa alebo peňažného príspevku na opatrovanie alebo ich súhrn, ak sa jej vyplácajú.
K bodom 6 až 9
Ak daňový bonus vyplácať orgán verejnej správy, daňovník povinnosť preukázať mu splnenie podmienok na priznanie daňového bonusu obdobne, ako keby išlo o zamestnávateľa.
Príslušný orgán verejnej správy, ktorý vypláca daňový bonus je povinný viesť evidenciu údajov v rozsahu podľa § 39 ods. 17 a na žiadosť oprávnenej osoby vystaviť potvrdenie. Pôjde najmä o situácie, kedy začne oprávnená osoba pracovať a bude potrebovať potvrdenie pre zamestnávateľa na vydanie ročného zúčtovania dane alebo na podanie daňového priznania, atď.
Naopak pri uplatňovaní daňového bonusu a plnení povinností a vyplatení daňového bonusu v nesprávnej sume postupuje orgán verejnej správy obdobne ako zamestnávateľ. Ak orgán verejnej správy vyplatí daňový bonus v nižšej sume, orgán verejnej správy vráti sumu rozdielu, ak si oprávnená osoba neuplatnila sumu tohto rozdielu iným spôsobom. Ak orgán verejnej správy vyplatí daňový bonus vo vyššej sume, vyberie túto sumu od oprávnenej osoby, napr. tak, že zníži výšku materského v najbližšom výplatnom termíne. Ak by takýto postup nebol možný a vyšší daňový bonus bol vyplatený chybou oprávnenej osoby, napr. z dôvodu, že orgán verejnej správy materské nevypláca, upovedomí o tom správcu dane a zašle mu potrebné doklady. Oprávnená osoba je v takom prípade povinná uhradiť rozdiel sumy miestne príslušnému správcovi dane.
K čl. II
Úlohy, kompetencie a právomoci sociálnej poisťovne upravené v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Keďže sa osobitným predpisov (zákonom o dani z príjmov) ukladá Sociálnej poisťovni za stanovených podmienok vyplácať daňový bonus, je nutné túto skutočnosť premietnuť aj do zákona o sociálnom poistení.
Obdobný postup nie je nutný pri úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, keďže ten takého ustanovenie v § 5 ods. 7 písm. e) zákona č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5
K čl. III
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona na 1. júla 2024, a to s ohľadom na ustanovenie § 19 ods. 6 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, keďže navrhovaný právny predpis má vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
6
7
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Existencia osôb, ktoré nemajú nárok na daňový bonus v plnej výške, resp. nemajú nárok na daňový bonus z dôvodu, že nedosiahli zdaniteľné príjmy podľa § 5 a 6 ods. 1 a 2 zákona.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zvýšenie počtu osôb, ktoré majú nárok na uplatnenie daňového bonusu a zvýšenie sumy nároku na daňový bonus.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Osoby, ktorým sa vypláca materské, rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť o dieťa alebo peňažný príspevok na opatrovanie
Zamestnávatelia
Správca dane
Sociálna poisťovňa
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny
Obce 2 zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
Vyššie územné celky 3 zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant – neprijatie právnej úpravy má za následok neriešenie problematiky.
6.Vykonávacie predpisy
8
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
V roku 2026, po zverejnení príslušných štatistických údajov za rok 2025.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Počet osôb, ktorým vznikol nárok na uplatnenie daňového bonusu a priemerná suma uplatneného daňového bonusu.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže sa zvyšuje základ dane (čiastkový základ dane), z ktorého sa uplatňuje daňový bonus.
Vzhľadom na nedostatok údajov o aktuálnom počte osôb, ktorým sa vypláca materské, rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť o dieťa alebo peňažný príspevok na opatrovanie a ich aktuálnom uplatňovaní daňového bonusu a jeho výške nie je možné vyčísliť presné vplyvy na rozpočet verejnej správy.
9
Návrh zákona má pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy najmä na hospodárenie obyvateľstva a sociálnu exklúziu.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.